stoppen op de voorhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
de paardengenietster

Berichten: 24
Geregistreerd: 03-05-01
Woonplaats: berkel/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-01 23:16

Welke oplossingen hebben de westernruiters voor het probleem stoppen op de voorhand. Het zogenaamde ABS remsysteem. Goed bij je auto maar niet voor je paard.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 07:38

ik moet altijd een paar pasjes achterwaarts als ie niet goed stopt. helpt meestal wel Knipoog

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 09:09

Ha paardengenietster,
Het is inderdaad erg slecht voor je paard als hij stopt op de voorhand. Zoals je denk ik wel weet, moet je paard met de achterhand glijden en met de voorhand doorlopen en niet met van die hopjes stoppen. Wat ik moet doen om dit te voorkomen is allebei mijn handen tijdens de stop omhoog optillen. Hierdoor geef je je paard aan de voorhand de ruimte om makkelijker door te lopen. Als je je juist handen omlaag doet, krijgt je paard deze ruimte niet en gaat hij 'butsen' bij de stop.

Succes met oefenen!

Jolande

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 09:24

Door bij het stoppen meteen een backup in te zetten, gaat het paard langzaamaan begrijpen dat die kont er echt ver onder moet en mag komen. Zoals hierboven al uitgelegd, doe je in het begin duidelijk je hand naar voren en omhoog, zodat het hoofd van het paard naar beneden blijft en hij niet blokkeert op de voorhand.
Overigens zag de mijne al vrij snel de lol van de stops in, en scheelt dat heel veel. Ons andere paard ziet de lol er niet van in, en pikt het veel minder snel op.

Sonja.

de paardengenietster

Berichten: 24
Geregistreerd: 03-05-01
Woonplaats: berkel/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-01 22:58

Jullie spreken je zelf tegen: je wilt dat het paard zijn hoofd laag houdt en doorloopt met zijn voorbenen, vervolgens houden jullie hem tegen door aan de teugels (omhoog) te trekken volgens mij krijg je als je je handen omhoog trekt een paard dat om dit te ontwijken zijn hoofd omhoog gooit en niet door durft te lopen. Bij mijn paard zit het er van nature denk ik al niet goed in: op het land stopt hij ook op de voorhand. Willen jullie eens kijken hoe jullie paarden in vrijheid stoppen? Na wat denken ben ik er achter gekomen dat mijn paard minder slecht stopt als hij verzameld loopt en tempo maakt als ik de stop inzet. Verder is mijn zit ook belangrijk hoe dieper ik blijf zitten hoe beter hij stopt.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 09:10

Toch moet je echt bij een stop je handen omhoog tillen. En dan bedoel ik niet in zo'n ruk omhoog, maar rustig. Zo 'open' je zijn voorhand zodat hij door kan lopen. Het is niet de bedoeling dat je zijn kop omhoog 'rukt'. Je kunt het eigenlijk zelf voelen hoe het zit terwijl je op je stoel zit. Ga maar eens zitten alsof je op je paard zit. Als je je handen laag houd, voel je dat je automatisch wat voorover gaat 'hangen', je drukt dan ook min of meer op de voorhand van je paard. Til je je handen echter op, ga je gelijk rechter zitten waardoor je evenwicht beter is, en je je gewicht van de voorhand van het paard afhaalt waardoor je paard beter 'door kan lopen'. Met het omhoog halen van je handen bedoel ik dus niet dat je het hoofd van je paard omhoog moet halen. Gebeurd dit wel, dan gebruik je waarschijnlijk te veel druk. Je hebt gelijk dat je zit ook veel doet, je moet diep gaan zitten. Zoals ik het van mijn trainer geleerd heb is: de volgorde 'whoa', zwaar gaan zitten en handen optillen. Die drie dingen moet ik in een fractie van tijd doen. En neem maar van mij aan mijn trainer kan het weten hoe het moet. Waar je ook trouwens rekening mee moet houden is de galopsprong van je paard, je moet op het juiste moment in die galop stoppen, ander gaat het ook niet goed. Je telt het ritme van de galopsprongen en dan 1,2,3, whoa....


Groetjes,

Jolande

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 14:00

Hoi Paardengenietster,
Nee hoor, wij spreken onszelf niet tegen, maar ik denk dat jij misschien het verschil tussen Engelse aanleuning en Westernaanleuning nog niet kent (? Geen idee hoor, ik gok maar wat *LOL* )
Als je je handen omhoog doet in de stop, neem je niet automatisch meer aanleuning, maar je kantelt enkel de schaar van je bit wat omhoog, wat het paard stimuleert om het hoofd laag te houden.
Maar ik geef toe dat het er erg verwarrend uitziet, zo op een scherm. Best moeilijk uit te leggen allemaal...

Groetjes, Sonja