Waarom slaat ze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Waarom slaat ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 13:39

Ik ging net even voeren, en toen ze klaar waren, dacht ik, ik ga Pompidou dr benen even nakijken.
Vind ze normaal ook niet erg.
Dus ik voel eerst de ene kant, voor en achter, en liep toen om naar de andere kant. Toen wilde ik aan dr voorbeen voelen, geeft ze me een keiharde mep met dat been! En ze gilde er hard bij! Verward Boos!
Volgens mij heeft ze mn nagel terug in mn duim geschopt, het bloedde erg. Verdrietig
Ik meteen onder de koude kraan gehouden.

Toen ging ik weer terug, ik had echt zoiets van: 'ik moet toch haar been kunnen opvoelen'?
Dus ik weer geprobeerd, doet ze het weer! Ik meteen een keiharde mep verkocht, is ze helemaal gek?

Het gekke is, dat ik geen wondjes zie oid.
Wat kan het zijn?
Ze heeft dit normaal echt nooit? Scheve mond
Maar ik mocht gewoon écht niet voelen!!
Het is op de plaats waar de pees goed te voelen is op het onderbeen...
Zal ze een mep gehad hebben van Tamaartje?
Die heeft nogal de neiging te meppen, en hard ook...

Ik heb verder geen tijd gehad om verder te kijken, maar vanavond ga ik toch zeker weer even checken hoor, wat kan het nou zijn?
Maakt me wel ongerust!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:46

Aan het gedrag van je paard kun je altijd veel aflezen. Jij weet dat ze dit normaal niet doet, dus er is vast iets aan de hand. Het hoeft niets ernstigs te zijn, maar dit gedrag zal ze niet zomaar vertonen.

Balen is dat als je dan niet weet wat er aan de hand is. Ik hoop dat je er vanavond wel aan mag zitten. Misschien kun je het anders even afspuiten (vanaf een afstandje).

Toen Maddox zijn been ontstoken was mocht ik er ook niet aanzitten. Hij sloeg niet (zit niet in zijn aard) maar hij liep continu weg.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:58

goed nakijken hoor! zeker als ze dit normaal nooit doet.

kan het geen voerderneid zijn?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:12

Hengstig?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:14

Toch is het einde zoek als je zoiets accepteert van je paard. De reden om naar jou te slaan kan nooit goed genoeg zijn. ik zou een paar rake klappen terugverkopen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:29

Merrie eigen! Als ik bij Jur in de box kom terwijl ze staat ze eten doet ze haar oren in haar nek en gaat ze heel hard gillen. Bij biks heeft ze dat niet zo, maar wel bij hooi, wat dus op de grond ligt. Ze dreigt dan ook met trappen en bijten, maar ze weet dondersgoed dat ik haar dan heel de stal doortrap. Haha!
Je moet het niet accepteren als ze slaat en haar bestraffen maar hou er wel rekening mee dat je dit gedrag niet kunt veranderen. Ik lach er ook om als Jur zo gaat piepen als ik naar haar toe ga. Maar als ze het alleen bij 1 been doet en verder niet, kan er natuurlijk ook wat anders aan de hand zijn. Toch gillen paarden meestal niet als ze pijn hebben aan een been en jij er aan gaat voelen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Re: Waarom slaat ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 14:32

Anneke schreef:
Dus ik weer geprobeerd, doet ze het weer! Ik meteen een keiharde mep verkocht, is ze helemaal gek?


Quote voor Desiree! Knipoog

Idd erg raar dat ze dat deed, misschien heeft ze er wel pijn. Je hebt wel vaker haar benen nagekeken terwijl ze aan het eten was?

Ik mag zelf ook niet aan Flair haar lichaam komen als ze eet, alleen aan haar hoofd.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 16:29

vanavond ff met zijn 2en heen.
Kijken wat ze dan doet, als ze het weer doet moet iemand anders dat andere been ff oppakken zodat jij het weer opnieuw kunt bekijken.
Is er niks aan de hand , dan lijkt me een goede straf niet verkeerd.
Is ze niet kreupel?


Ik vind het wel een beetje snel gezegd van sommige om direct straf te geven, paard kan wel pijn hebben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Waarom slaat ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 16:53

flair"]
[quote="Anneke schreef:
Dus ik weer geprobeerd, doet ze het weer! Ik meteen een keiharde mep verkocht, is ze helemaal gek?


Quote voor Desiree! Knipoog

Idd erg raar dat ze dat deed, misschien heeft ze er wel pijn. Je hebt wel vaker haar benen nagekeken terwijl ze aan het eten was?

Ik mag zelf ook niet aan Flair haar lichaam komen als ze eet, alleen aan haar hoofd.
[/quote]

Oke, en heeft die mep geholpen, mocht je daarna wel aan haar been zitten?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 17:01

Even voor de duidelijkheid: ze was niet meer aan het eten.
Ik mag haar normaal gesproken gewoon poetsen etc. als ze eet.
Maar nu was ze dus niet eens aan t eten! Boos!

Ik heb haar nog even laten draven, maar ze liep niet kreupel.
Mischien kan het komen dat ze hengstig moet worden, dan is ze meestal erg gepikeerd, en heeft ze liever niet dat ik aan dr frummel.
Maar toch, trappen heeft ze nog nooit gedaan??

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 19:44

Mijn eerste gedachte was ook 'hengstig'????
niet accepteren hoor!!!!!!!!! Rotschop teruggeven, kom nou, is ze helemaal gek..............
tenminste, zou ik doen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 19:45

Anneke schreef:
Maar toch, trappen heeft ze nog nooit gedaan??


Wat niet is, kan komen.....................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 19:59

Het kan natuurlijk pijn zijn, maar wat ik raar vind is dat ze er bij gilt.
Een paard doet dat niet op pijn.
Het lijkt mij dan ook eerder flauwe kul, iets wat je absoluut niet moet toestaan.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 22:21

Ja dat gillen vond ik dus ook zo raar?
Het was echt zo'n gil wat je hoort als paarden bij elkaar ruiken en vervolgens gillen.

Vanavond ben ik haar gaan optuigen om te gaan longeren. Even geborsteld, vond ze eerlijk gezegd niet echt lekker.
Toen hoofdstel in, longeerlijn eraan, en haar halt laten houden.
Toen met het uiteinde van het longeertouw (das dikker) er over heen gegaan. Ze trok gelijk haar been weg (zonder gegil). Toen wilde ik haar andere voorbeen doen, maar dat ging weer zonder moeite?
Toen zonder dr peesbeschermers naar de bak gelopen en haar gelongeerd.
Eerst stappen. Ze was stijfjes en amper vooruit te branden. En dat terwijl ze normaal gesproken altijd meteen flink de pas erin zet. Nu had ze zelfs al een paar dagen rust gehad! Verward
Toen aan laten draven, ze liep echt niet kreupel, maar was erg stijf.
Wat me erg opviel, was, dat ze haar voorbenen niet zo strekkend naar voren gooide, wat ze normaal echt erg doet.
Ze liep voor kort, en vond het niet fijn.

Echt zo vreemd?
Toen maar gestopt, en buiten over het erf (steen) gaan stappen. Ook weer even aan laten draven op de korte volte, maar weer niets aan de hand. Liep totaal niet kreupel...

Ik heb dr benen daarna nog even met koud water afgespoeld, en ze staat nu weer op de wei.

Het was dus niet helemaal zoals normaal. Ze strekte dus totaal niet, wat normaal gesproken echt haar sterke punt is.
Zal ze een mep gehad hebben van Tamaartje, en gewoon wat stijf is?
Of hebben jullie andere suggesties?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 22:27

Spierbevangen?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 22:31

Lijkt me erg drastisch.
Kan ze dat zo van de een op de andere dag krijgen?
En hoe wordt spierbevangenheid dan veroorzaakt?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 22:35

Ja, dat kan van de ene op de andere dag ontstaan, zelfs van het ene op andere uur.

Het kan ook van de warmte en de grote temperatuurverschillen komen, dat ze daarvan een beetje over de tik gaan. Zweet ze makkelijk? Liksteen om elektrolyten aan te vullen? Voldoende water? (en drinkt ze ook!)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 22:42

Ze zweet niet snel. En is in heel goede conditie. Ze is vrolijk en blij. Behalve als ik aan dat been zit...
Ze heeft altijd voldoende koel water en hooi tot haar beschikking.
Ze loopt wel sinds gisteren dag én nacht buiten.
En de temeratuur is natuurlijk wel heel erg wisselvallig.

Kan je mischien iets meer vertellen over spierbevangenhied? Gaat dat over, wat kun je er aan doen, wat zijn de symptomen, hoe voorkom je het etc.
Niet dat ik er meteen vanuit ga dat het zo is, maar zo kan ik er wel rekening mee houden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 23:03

Wat spierbevangen precies is, is in ieder (medisch) paardenboek te vinden en dat staat vast ook wel ergens hier op bokt of op internet, maar wat ik bedoel is eigenlijk niet echt spierbevangen in de zin van maandagziekte/tying up, maar een andere stoornis in de celstofwisseling.

Het fijne weet ik er ook niet van (kan ik wel opzoeken, maar heb ik nu even geen zin in), maar het heeft iets met elektrolyten te maken, komt vooral voor bij nerveuze paarden, meestal merries en dan ook weer in combinatie met ongunstige weersomstandigheden, veranderingen en inspanning na rust... Het gevolg is in ieder geval een stijf paard dat niet lekker loopt... Geen idee wat dat ene been er mee te maken heeft, maar je andere verhaal over hoe ze liep bracht me op dit idee. Ik zou de dierenarts maar even bloed laten trekken als het niet snel verbetert

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 07:20

Kan natuurlijk wel dat haar been geirriteert aanvoelt. Je hoeft nu eenmaal niet altijd wat te zien zoals wondjes of gezwollenheid. Misschien maar eventjes blijven nakijken in de volgende dagen. Als ze voorheen je nooit sloeg zal er heus wel een reden zijn waarom ze het nu wel doet. Hou het gewoon in de gaten. Misschien zijn het wel de vliegen of de muggen die haar/hem lastigvallen. Daar worden paarden ook gek en misschien heeft jou hand wel het gevoel dat er weer een insect aan zijn/haar been zit.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 08:25

Citaat:
Misschien zijn het wel de vliegen of de muggen die haar/hem lastigvallen. Daar worden paarden ook gek en misschien heeft jou hand wel het gevoel dat er weer een insect aan zijn/haar been zit.


Ze gilde erbij, ik denk niet dat ze gaat gillen wanneer er een insect op haar zit. Dan zou ze moeten blijven gillen! *LOL* Knipoog

Ik hou het zeker even goed in de gaten. Ze ziet er verder niet 'zielig'uit of zo, ze eet en drinkt goed, kijkt vrolijk helder uit dr ogen, en loopt niet kreupel.
Ik ga er even een boek op naslaan, heb een boek liggen over allerlei been problemen, dus zal ik het stuk 'spierbevangenheid'eens opzoeken.

Maar het is dus niet zo dat ze kreupelen wanneer ze spierbevangen zijn? Enkel dat stijve?
Ik ga haar vandaag weer longeren, kijken of het nog zo is.

Bah wordt er wel een beetje naar van. Scheve mond

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 09:40

runningkawa schreef:
Het kan natuurlijk pijn zijn, maar wat ik raar vind is dat ze er bij gilt.
Een paard doet dat niet op pijn.
Het lijkt mij dan ook eerder flauwe kul, iets wat je absoluut niet moet toestaan.


Dat zei ik dus ook al eerder, een paard gilt echt niet als hij pijn heeft. Dus waarschijnlijk flauwekul of gewoon merrie-eigen.