Allergisch? + Update

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Allergisch? + Update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-02 23:55

Ik heb Wietze nu 3.5 jaar, en hij heeft nog nooit extreem last gehad van vliegen en andere insecten. Maar nu opeens zit hij helemaal onder de bulten.
De meeste bulten blijven nog wel beschaafd, gewoon kleine bultjes. Maar degene op z'n hoofd worden gelijk enorme bulten. Hij is deze week op de zijkant van z'n hoofd geprikt (enorme bult), z'n ooglid (oog half dicht) en z'n lip (ook een enorme bult). Hij heeft nog niet laten merken dat hij er echt last van heeft (gelukkig). Meestal zijn ze ook wel na 2 dagen weg.

Maar hoe kan het dat hij er nu opeens zo'n last van heeft, terwijl hij nog nooit echt bulten heeft gehad (misschien een paar)? En waarom worden de bulten op z'n hoofd zo gigantisch en blijven ze over de rest van z'n lichaam normaal?
Laatst bijgewerkt door MariekeR op 24-06-02 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 00:17

k denk dat er idd sprake is van allergie.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 01:58

misschien een eiwit-allergie?
als je paard teveel eiwitten binnen krijgt en dat niet kan afvoeren, krijgen ze vaak bultjes.
dit worden eiwitbultjes genoemd.

eiwitten zitten in jong gras (al staat je paard het hele jaar op dat gras en zit het al zo lang daar, op een gegeven moment wordt het jong genoemd en zitten er dan veel eiwitten in), in kuilvoer, in brokken ed.

die van mij is daar heel gevoelig voor, die heeft al een tijdje een bultje hier en een bultje daar.
dan is de een weer weg, dan komt de ander weer.
ze wordt heel sober gevoerd, maar ze is zo gevoelig dat ze bij het kleinste of geringste al bulten vertoond.

toen ik het nog niet wist (1e zomer dat ik haar had) schrok ik me kapot, ineens zat haar hele lichaam onder de bulten, waarvan had ik geen idee.
dus gebeld, kwam door de eiwtten, maar bij mij krijgt ze niet alleen bulten maar ze schuurt haar staart ook (alleen staart, geen manen), dit ging langzamerhand over.
maar ieder jaar is het terug gekomen, als er weer jong gras is, dan staat ze ineens van de ene dag op de andere weer onder de bulten.
dit jaar viel het mee, er waren wel veel bulten, maar niet haar hele lichaam vol.
dat is dus allemaal minder geworden, maar er zitten nog steeds wel een paar bultjes, dan weer hier, dan weer daar.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 11:19

Eiwitbultjes zitten op de hals en schouder. Dus dit lijkt wel wat anders. Smeer haar goed in met anti-vliegen middelen (zonodig herhalen) en kijk of ze dan minder bulten heeft. Misschien is ze wel allergisch voor die vliegenmiddelen. Wordt het echt te gek, dan zou ik wel even de DA bellen.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 11:32

Ik denk niet dat hij allergisch is voor de anti-vliegen middeltjes want die gebruiken we al jaren en hij heeft er nog nooit last van gehad. En hij kreeg bulten op z'n hoofd voordat we z'n hoofd ook insmeerden (hoe zeg je dat, we gebruiken iig een roller)
Hij lijkt er nu wel minder last van te hebben, hij heeft niks meer op z'n hoofd, alleen een paar op z'n lijf. Gelukkig maar

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-02 12:00

Het is een tijdje goed gegaan maar nu is het weer erger.
M'n zus had hem gekrabbeld (toen er nog niks zat) en een half uur later zat hij onder de bulten. Ook na het rijden kreeg hij ze op de plaats waar de teugel langs z'n hals gaat, en waarschijnlijk straks ook onder het zadel.
Dus waar hij nu aangeraakt/geschuurd wordt krijgt hij allemaal bulten Verward Het werkt net als muggenbulten bij mensen, ze worden pas groot als je er aan zit. Hij heeft er gelukkig nog steeds geen erge last van, hij heeft alleen jeuk.