Waar de tranen je in de ogen bij staan....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Waar de tranen je in de ogen bij staan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-02 08:15

Was laatst op een wedstrijd, aan het kijken naar het springen.
Druk paard op losspringterrein omhoog komen opzij springen....
afijn, de desbetreffende ruiter komt met paard de ring in, paard wil niet doorlopen....ruiter neemt de zweep en slaat me er toch op los!
Paard komt omhoog, springt een paar keer opzij...ruiter drukt sporen erin en paard loopt weer door, zelfde op het volgende stukje...
Toen begon het springen, nou springen deed ie wel, tot een weigering,
dus de ruiter trekt hem om op een kleine volte en mept er nog even een paar keer op los. Het gezicht van de ruiter was uitermate verbeten, het idee van een lach maar dan omgekeerd, wel met ontblote tanden...
Bij het verlaten van de ring weigerde het paard door te lopen, (inmiddels op terrein richting parkeerplaats) en ruiter drukt de sporen er nogmaals in terwijl de sporen ook omhoog gehaald worden.
Ruiter stapt af en een vlaag van rust leek wel, kwam over het paard.

Is dat nog sport? Of beter gezegd heb je er dan nog plezier in?

Verder waren er niet echt rare dingen, op een paar veels te strakke neusriemen/sperriemen na. Met veels te strak bedoel ik dat de riempjes in de huid drukken.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 08:31

Tja die dingen gebeuren helaas en je kan er weinig aan doen. Ik zie die dingen ook gebeuren alleen bij veel ruiters weet ik waarom ze het doen omdat ik de ruiters ken. Een paard dat lastig is mag best op zijn donder hebben ik heb daar geen problemen mee. Schijnbaar was deze lastig ik heb het verder nier gezien. Als het paard weigert ergens naar binnen te gaan moet hij gewoon op zijn donder hebben. Helaas zijn er verschillende manieren wat voor de ene heel soft is is voor de andere te hard.

Orri kan begrijpen dat het niet leuk is om het te zien maar als je iedere week op wedstrijd gaat wen je er helaas aan. En je gaat er ook met andere ogen naar kijken. Vroeger had ik er ook moeite mee maar tegenwoordig kijk ik hoe het paard reageerd en of hij terecht op zijn donder krijgt ja of nee. Een paard wat ergens niet naar binnen wil krijgt een klap met de zweep en niet een zacht tipje zoals je vaak ziet.
En toch zijn het vaak jongens die weten wat ze doen ze hebben vaak paarden onder hun kont die voor de handel zijn. Deze komen dan op donderdag binnen en moeten op zaterdag een parcours springen en worden dan vaak weer gelijk verkocht. Vaak zijn het onopgevoedde beesten en verwende kl*te en is er helaas geen tijd voor om ze eerst te corrigeren nee handel is handel hoe sneller weg hoe beter.

Ik probeer het niet goed te praten maar je een beeld te geven hoe het op dit moment gaat in de handel en sport Haha! .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-02 08:41

Tja, er is een verschil in mijn ogen tussen slaan en slaan,
of je 4x een flinke mep geeft of jezelf verliest en 20x er op los mept.
Ik doe er idd niks aan, het is schering en inslag.
Schrijf ook geen bericht om de persoon aan te klagen bij de DB Knipoog
Overigens sprak ik daarvoor nog met de jury van het springen, aardige vent schijnt ook op Kootwijk te zijn geweest Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 10:11

Als je kwaad wordt wordt je onredelijk en het is vaak een teken van onmacht. Voor zover ik begrepen heb heeft deze ruiter zichzelf verloren en dan is in mijn ogen geen enkele tik meer gerechtvaardigd. Bovendien staat een doorgedraaide ruiter ook niet meer open voor de kleinste pogingen van je paard om iets goed te doen. Zelfvertrouwen en werklust krijgt het paard er in ieder geval niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 10:34

De broodrijders laten zich meestal niet zo gek maken door een paard, dus het lijkt mij sterk dat we hier te maken hebben met een stalruiter. Waarschijnlijk toch gewoon een amateur die zijn boekje te buiten gaat en op deze manier is het een hele trieste manier van sporten. Vooral jammer dat dat getolereerd wordt door de omstanders ihkv "zijn paard, hij zal het wel weten". Op deze manier komt deze ruiter niet ver met dat dier en terecht.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 12:06

Prisca schreef:
Orri kan begrijpen dat het niet leuk is om het te zien maar als je iedere week op wedstrijd gaat wen je er helaas aan. En je gaat er ook met andere ogen naar kijken. .


Ik ga bijna elk weekend op wedstrijd is het niet met een eigenpaard danwel om te kijken en nee ik wen er nog steeds niet aan dit omdat ik het echt etteren van je paard vind en zo oneerlijk.

Tuurlijk als een paard vervelend is moet ie op z'n donder hebben en als jij 4/5 keer die zweep eroverheen haald zohard je maar kan of de prikkers eroverdwars in zet kan ik daar inkomen.
maar wat orri beschrijft zie ik helaas wel vaker. gelukkig komt het tegenwoordig (bij ons iig) vaker voor dat zo iemand uitgebeld wordt of bij het losrijdterein vandaan wordt gehaald (overgens zie je bij de dresuur ook vaak dit soort dingen maar flink zagen en trekken vinden ze minder erg dan slaan lijkt wel)je geduld verliezen en 20 keer op een paard inrammen vind ik niet kunnen. een paard weet na 3/4 klappen ookwel dat hij verkeerd zit

tijd is geld ik weet dat het zo gaat in dat wereldje maar ik zou dus nooit bij zo'n handelstal gaan kijekn als ik had gezien dat ze zo tekeer gaan op een paard op wedstrijden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 21:25

Prisca schreef:
Ik probeer het niet goed te praten maar je een beeld te geven hoe het op dit moment gaat in de handel en sport Haha! .


Het lijkt er toch aardig op . Het is overigens de sport van ons allemaal en als we allemaal zo zouden reageren als jij nu doet dan gaan we in mijn ogen toch echt de verkeerde kant op.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 21:30

Ik kan me zeker voorstellen dat een paard soms een paar flinke meppen verdient.
Maar dat is met 3 ook wel genoeg.
20 x achter elkaar heeft denk ik weinig nut.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 21:39

Juist om de sport een beetje zuiver te houden, moeten er aan dit soort wantoestanden (en zo klinkt het wel) een einde gemaakt worden door een official, die die rechten heeft.
Als ik jureer, en iemand verlaat na een mislukte proef met een grimmig gezicht de baan, hou ik deze persoon altijd even in de gaten. Een paard nog even oppakken na een proef waarbij hij je heeft laten zitten? Geen probleem, maar als die persoon het paard wel even mores zal leren, grijp ik in. Niet leuk, je maakt je er ook niet populair mee (hoewel bij sommige die ernaar staan te kijken wel) maar is mijn taak als jurylid.
Het is de bedoeling dat de sport, wat idd ONZE sport is, ook een sport blijft.

Navragen is beter dan afvragen.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 23:13

Prisca schreef:
Orri kan begrijpen dat het niet leuk is om het te zien maar als je iedere week op wedstrijd gaat wen je er helaas aan. En je gaat er ook met andere ogen naar kijken. Vroeger had ik er ook moeite mee maar tegenwoordig kijk ik hoe het paard reageerd en of hij terecht op zijn donder krijgt ja of nee. Een paard wat ergens niet naar binnen wil krijgt een klap met de zweep en niet een zacht tipje zoals je vaak ziet.
En toch zijn het vaak jongens die weten wat ze doen ze hebben vaak paarden onder hun kont die voor de handel zijn. Deze komen dan op donderdag binnen en moeten op zaterdag een parcours springen en worden dan vaak weer gelijk verkocht. Vaak zijn het onopgevoedde beesten en verwende kl*te en is er helaas geen tijd voor om ze eerst te corrigeren nee handel is handel hoe sneller weg hoe beter.


Hier ben ik het echt niet mee eens. Het afranselen van een paard, daar wen ik echt niet aan!
Ik verbaas me gewoon elke keer weer. je kunt dat naïef noemen, maar ik ga er toch vanuit dat mensen voor hun plezier op wedstrijd gaan (ik zie niet veel 'broodrijders' op concoursen waar ik rijd, en als ze er zijn zijn dat vaak juist de mensen die hun paarden voor elkaar hebben - ik heb het nu wel over dressuur).
Ik verbaas me al over de werktuigen die mensen aan hun laarzen hebben hangen en het gebruik daarvan. Met m'n 30 mm rechte spoor ben ik een absolute uitzondering!

Laura: mooi gesproken(eh, getypt Lachen )!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 07:06

Nou, blijkbaar ben ik dan dus weer een uitzondering. Sinds ik enkele maanden geleden van training ben overgestapt heeft mijn paard geen enkele tik meer gehad. En ik heb mijn sporen afgedaan omdat ik die niet meer nodig heb. Ik merk hierdoor wel dat mijn paard beter een fout durft te maken omdat hij niet onnodig hard gecorrigeerd wordt. En hij gaat juist beter presteren. Training is voor mij een leerproces, ik probeer mijn paard wat te leren. Een kind dat leert lezen geef je ook niet een paar meppen als hij een woord niet helemaal goed leest of er wat langer over doet. Mijn taktiek is nu om totaal niet mijn geduld te verliezen, heel consequent te zijn en desnoods het gevraagde telkens overnieuw vragen totdat hij het juiste antwoord heeft gevonden.


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-02 08:11

Vind het wel typisch dat het nu gesproken wordt over 'handige jongens' etc etc het was namelijk een ruiter van het vrouwelijke geslacht.
Ben iig blij dat er mensen zijn die hier ook kriegelig van worden.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 08:33

Emancipatie Haha! 'handige jongens m/v'

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 10:33

dan heb je de hoge springsport nog nooit mee gemaakt zeker? dat is nog dubbel zo erg...paarden worden er niet alleen over heen gemept maar gebruiken ze doornstruiken zodat ze steeds hoger hun benen optrekken enz. denk de ergste dingen er maar bij, die zijn niet op te schrijven....

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 12:01

laura wanneer kom je eens bij ons jureren *LOL*
Als Lot mij vreselijk in de steek heeft gelaten na een proef wil ik 'm nog wel eens een half uurtje doorrijden tenzij hij meteen buiten de ring wel alles braaf doet dan ben ik ook met 3 min alweer klaar.
braaf is braaf jammer dat het niet ind e ring was maarja.
zweep heb ik dan eigenlijk niet nodig

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 12:39

Thja, zo kende ik een zwarte hengst die echt duivels kon zijn. En die werd in het parcours ook wel eens afgerost, maar dat was echt geen lekkertje hoor. De amazone is wel eens ooit uitgebeld met dat beest maar dan toch nog met de complimenten van de omroepster dat ze in het zadel was blijven zitten, grinnik! Als dat beest de bokkenpruik op had, wist ze het meteen, al als hij nog maar op de trailer stond. Toch is ze met hem in het Z gekomen.

De hond is de betere mens

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

springruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 13:53

hoi, helaas is dit aan de orde van de dag op wedstrijden. was laatst in wamel en daar was er ook eentje die helemaal door het lint ging. die werd gelukkig door de jury verwijderd. soms wil de jury wel iets zeggen maar is bang voor overreactie van de ruiter. lees de paard en sport maar eens. ruiter geschorst om dat hij zijn cap door juryhokje gooit. ik was met mijn merrie ook daar en zij weigerde ook om over een rood lintje de lopen bij het betreden van de bak. dan weet ik gewoon dat ik beter een klap kan geven om van het gezeur af te zijn dan vriendelijk te verzoeken. nu loopt zij over een touw als of het de normaalste zaak van de wereld is. maar je hebt elijk er zijn mensen die je liever een tennisracket of hockeystick wilt geven ipv een paard

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 17:48

Dank je Rieja en Nimber. Het zijn geen leuke dingen om te doen hoor. Moet je in je nette kloffie, waar ik me toch al niet in thuis voel, je auto uit en dan naar zo iemand te paard toelopen, die dus tig keer hoger zit dan jij, waardoor je letterlijk gigantisch tegen diegene opkijkt, en hem of haar vertellen dat hij of zij onmiddelijk afmoet stappen en het terrein verlaten. Tjee wat voel je je dan klein. Maar als ik dan trillend weer in mijn auto zit, ben ik toch wel een beetje trots dat ik dit voor het paard en de sport heb kunnen doen. Gelukkig is het nog maar 2 keer nodig geweest, en heb ik 1 keer iemand op het losrij terrein gewaarschuwd toen ik naar mijn auto toe ging.
En na jaren jureren is het toch moeilijk om je voor te stellen wat er ook al weer leuk aan was. Je doet het toch nooit goed, het ligt bijna altijd aan jou, maar ja, dat is part of the game en hoort erbij, en soms heb je zo'n leuke combinatie in de baan die alles weer goedmaakt. Lachen

Navragen is beter dan afvragen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 18:00

Ik ben blij dat er nog officials ( Haha! ) zijn die dat soort dingen (durven) doen. Ik kan over het algemeen mijn mond niet houden als ik het zie maar ja dan ben ik maar gewoon toeschouwer en heb dus weinig in te brengen maar ik erger me rot aan gedrag waarbij een paard als een gebruiksvoorwerp behandeld wordt, of net zo erg, als mensen paarden kwaliteiten toedichten als 'ruitertje pesten' en menen daar op een passende manier op te moeten reageren die voor het paard volstrekt onlogisch is.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 18:10

meestal zijn het inderdaad de profi's die hun paarden wél aan het lopen hebben, en die veel beter met tegenslag e.d. kunnen omgaan. Ik ben het dus niet met Prisca eens, en Rianne... Gaaaap ga fijn verder de penny lezen ofzo.

Wantoestanden op concours kun je aangeven bij de "dienstdoend" official. Het is alleen zo dat sommige mensen een correctie op een beenhulp al zielig vinden. Als je het kunt neem het dan op op video. Dan heb je duidelijk verhaal naar alle partijen.

Ik merk wel dat ik als ruiter (in concourskleding) een stuk serieuzer wordt genomen als ik eens iemand aanspreek. (komt niet zo gek vaak voor hoor) toch een beetje het "collega's onder elkaar gevoel' denk ik.
Overigens, is het nou mijn gevoel of is men op de concoursen die ik bezoek een stuk relaxter dan in het westen??

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-02 18:32

Het concours was verder heel gezellig, hangt een goede sfeer...
als er ruiters uitvallen start je gewoon op je eigen tijd, dus niet van die nieuwe startlijsten als je aankomt op het terrein Haha!
Was bij 3 ringen een kwartier uitgelopen, bij 1 ring kwam dat omdat de jury vastzat in de modder voor de ring *LOL*

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 21:34

Ik rijd zelf geen wedstrijden, maar stond vorig jaar een keer bij het ponyspringen te kijken. Daar viel een meisje van haar pony (die op zich wel lastig was) en bleef mat haar voet in de beugel hangen. Gelukkig bleef de pony staan, maar ze stond op en haalde uit om dat dier een flinke klap te geven. Ze werd wel tegengehouden en kreeg nog de opmerking van de commentator dat de pony juist erg braaf was, omdat hij bleef staan.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 08:21

ik vind het zielig voor het paard, maar het ergste is nog de ruiter, die denkt dat hij goed bezig is... Frusty

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 21:39

ook een paard kan zijn dag niet hebben, en als het zo'n verschrikkelijke klote bok is dat ie niet wil springen, moet je hem niet mee nemen op wedstrijd.
Ook wedstrijden rijdt je, lijkt me, voor je eigen en je paard zijn plezier. Kan me niet voorstellen dat een dergelijke combinatie er ook maar een greintje plezier in heeft.
Bij bovenstaande acties gaan mijn nekharen recht overeind. Ik vind het bijzonder laf om zo met je paard om te gaan. Zoals eerder gezegd, na 3x weet ie ook wel dat ie fout zit.
Daarbij heb ik toch echt altijd geleerd dat zweep en sporen HULP middelen zijn, en geen strafmiddelen (nee, ik verklaar mezelf hier niet heilig mee).
Bovendien nagel je jezelf met een dergelijke actie wel aan de schandpaal.
Als het, om wat voor rede dan ook, echt niet wil, kan je altijd nog afgroeten, en in de losrijring nog een paar sprongetjes maken, en dan zonder verhitte hoofden naar huis gaan.
Maarja, wie ben ik?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: B_Fokker, Bytespider, IASCrawler en 4 bezoekers