Wat vind jij het kloterigste onderdeel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Wat vind jij het kloterigste onderdeel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-02 12:13

Ik absoluut de gebroken lijn met 1 hand. Die staat maar liefst ook nog twee keer in de proeven, ik word er niet goed van!
Lips are sealed
Alle houding, stelling en wat ik ook maar heb verlies ik in dat klote onderdeel!!
Daarbij komt nog eens dat ik volgens mij te kleine handen heb om zo'n wending fatsoenlijk te rijden Boos!

Hoe rijden jullie die wendingen? En vinden jullie dat ook zo moeilijk, of zijn er andere dingen?
Gelukkig reageert Isolda goed op kleine hulpen, dat scheelt. Maar moeilijk blijft het echt!!
Ik heb volgens mij nog liever het achterwaarts in de proef als dat rijden met 1 hand Haha!


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 12:14

Dressuurproeven?
Moet je die met 1 hand rijden????? Nee toch he! HELP!

In aug. start ik de eerste officiele samengestelde wedstrijd (dus ook dressuur) in de laagste klasse, moet ik dan gelijk met 1 hand rijden????

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-02 12:17

oh jeee, heb ik je laten schrikken?? Haha!
Precies weet ik het niet, want jij rijd tweespan Verward Is misschien anders?
Maar een B-proef enkelspan, daar komt 2x een gebroken lijn (tot x ook nog, niets 5 meter) met 1 hand in voor......

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 16:51

jantina schreef:
oh jeee, heb ik je laten schrikken?? Haha!
Precies weet ik het niet, want jij rijd tweespan Verward Is misschien anders?
Maar een B-proef enkelspan, daar komt 2x een gebroken lijn (tot x ook nog, niets 5 meter) met 1 hand in voor......


Volgens mij bij 2spannen ook, stond dat niet in het dressuurboekje?

gr linda

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 19:35

Volgens mij is dressur voor enkel en dubbel gelijk.
En je moet in de B al gebroken lijn rijden met 1 hand.
In de L moet je twee keer een omkeert van 15m rijden(lees ik altijd voor).
En in de M moet je zelfs een slangenvolte rijden.

Ik men zelf niet serieus, maar het lijkt me wel heel moeilijk met 1 hand, ik kan het niet. Maar degene waar ik bij mee ga, die kan het wel goed.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-02 21:09

Op zich kan ik best wel met 1 hand rijden. Normaalgesproken rijd ik al veel met 1 hand, lekker relaxed.
Maar in de dressuurproef Frusty
Heb ik haar net lekker aan het sjouwen, komt dat onderdeel.
Teugels iets inkorten, alles in 1 hand proppen en dan komt de bocht, bv. bij H. Die bocht gaat nog, maar terwijl ik dan de bocht op x rijd (die is al moeilijker, die is ietsje krapper) gaan langzaam de teugels iets door mijn handen en kom ik niet goed uit bij M.

echt zoooo irritant! Doordat alles door mijn ene handje slipt, steekt zij haar neus verder omhoog: "joehoeee, we gaan nu al halsstrekken!!".
Weg stelling, weg houding....

Oefenen maar dus he? Hand-kracht-training ( Verward ) en heel veel doen. Iets anders zit er niet op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 21:14

Weet je wat erg is: In een (voormalige KNF-) proef moest ik een gebroken lijn rijden met TANDEM, volgens mij is dat echt onmogelijk!!!!! Met enkelspan kan je de leidsel over je vuist laten rollen. Hand naar binnen draaien, vuist met de klok mee en je maakt de perfecte wending naar links. Naar rechts: hand de andere kant op draaien en even je pink op de rechterleidsel naar beneden drukken. Het is even oefenen maar het kan echt! Laat je rechterhand met zweep overdreven goed zien. Overigens mag je met de zweep even corrigeren als je paard naar binnen dreigt te vallen. Houdt aanleuning en impuls en scoren maar. Veel succes.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 21:22

Dat is echt iets waar veel menners moeite mee hebben. Maar echt, veel oefenen helpt! Ik laat mijn vader het altijd goed oefenen voor een wedstrijd.
Mijn vader had 's winters een keer een indoordressurwedstrijd en hij had zulke koude handen dat ie bij het in een hand pakken, de leidsels liet vallen en paardje vrij baan had haha en ik me maar afvragen wat ie ging doen... *LOL*

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-02 21:54

Ilindra schreef:
Met enkelspan kan je de leidsel over je vuist laten rollen. Hand naar binnen draaien, vuist met de klok mee en je maakt de perfecte wending naar links. Naar rechts: hand de andere kant op draaien en even je pink op de rechterleidsel naar beneden drukken. Het is even oefenen maar het kan echt!


En daar komt mijn "probleem" om de hoek kijken. Het lijkt echt of mijn handen te klein zijn *LOL* En dat terwijl ik helemaal niet zo kleine handen heb hoor Knipoog
Kwestie van oefenen blijkt Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 22:34

Ilindra schreef:
Met enkelspan kan je de leidsel over je vuist laten rollen. Hand naar binnen draaien, vuist met de klok mee en je maakt de perfecte wending naar links. Naar rechts: hand de andere kant op draaien en even je pink op de rechterleidsel naar beneden drukken.


Ik neem aan dat dit Achenbach is? Ik rij geen Achenbach, maar men vaak wel met 1 hand. Zoals Jantina idd zegt, lekker relaxed, echter zodra er een krappe wending komt pak ik allebei de lijnen weer elk in 1 hand.....

Kortom, bij dressuur is Achenbach verplicht????????

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 06:52

Achenbach is bij dressuur niet verplicht, in het proevenboekje staat het als volgt:

Leidselvoering is vrij, doch zodanig dat er een constante aanleuning ontstaat zonder verzet, tegen de hand, achter de loodlijn of te diep wordt. De buitenhand staat toe in de wendingen.


Maar ik denk wel dat Achenbach het meest gebruikt wordt. Tenminste de basisbeginselen dan, een ieder zal van daaruit zijn eigen stijl ontwikkelen.

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 07:53

wij hebben 2x een omkeert van 15 meter én een gebroken lijn in een hand..... En ik heb ook van die kleine handjes. Het lukt me wel steeds beter maar ik krijg er soms gewoon kramp van in mijn handen!

Ik oefen door zoveelmogelijk met een hand te rijden. de proef beginnen met een hand en kijken hoe ver je komt! elke keer gaat het iets beter.

officieel stender van het beukenpoortje!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-02 12:09

Achenbach zal dan niet verplicht zijn, maar ik heb zitten denken hoe je anders die wendingen doorkomt met 1 hand....

Heb het nog niet bedacht Haha!

Maar ik rijd zowiezo altijd in Achenbach houding, dus dat maakt voor mij niet uit Haha!

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 16:46

ik ken het probleem, mijn handen zijn op zo'n moment ook te klein.
Ik heb nog geen wedstrijden gereden, maar ben wel ernstig aan het oefenen.
Misschien lukt het als je tijdens het oefenen ook de zweep erbij gebruikt om aan te geven welke kant ze op moet?
Dus bij H aan de binnenkant drijven, en op X aan de buitenkant drijven. Misschien niet helemaal duidelijk, maar als het beestje het snapt, kan het in het echie wel zonder zweep-hulpen!!

Probeer het eens! En natuurlijk veel oefenen, maar dat is geen straf toch??

Het "kleine handen-probleem" kun je enigszins "verhelpen door de leidsels in een V-vorm te houden bij het met een hand mennen. Dan is het effect bij het draaien van de pols groter.
Ik rijd ook Achenbach.
Succes! Laat weten hoe het gaat!!!!!

fryslân boppe

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 09:28

gister ben ik toch ergens achter gekomen!! klinkt heel stom dat ik daar nu pas achter kom maar het ideaal!

Als ik de leidsels in een hand heb en ik beweeg mijn hand naar links, gaan we naar rechts en andersom!!!! dus mijn probleem dat ik te kleine handen heb is opgelost!!! Cool Cool

ik voelde me wel stom dat ik daar nu pas achter ben...

officieel stender van het beukenpoortje!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 08:41

Tsja... Ik dressuur niet ofzo, maar tijdens mijn cursus van de NBVAP voor het mendiploma en koetsiersbewijs moesten wij ook altijd netjes volgens Achenbach rijden en dus ook met een hand. Op een keer moest ik zo'n heel rijtje boompjes slalommen in draf, lijkt een beetje op veel gebroken lijnen achter elkaar. Het lukte me wel met één hand, maar niet alle bochten waren even groot, ik zwaaide nogal eens uit. Maar hoe ik dat in de bak op zou lossen? Geen idee, heb nog nooit in de bak gereden met een aanspanning.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers