verkeerde achterbeen in de spin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
de paardengenietster

Berichten: 24
Geregistreerd: 03-05-01
Woonplaats: berkel/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-01 23:13

Veel paarden draaien om hun buiten achterbeen in de spin in plaats van hun binnenachterbeen. ze maken als het ware een achterwaartse beweging. Hoe lossen de westernruiters van dit forum dit op?

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 23:30

Das een hele goeie. Mijn paard doet dat dus ook. Het probleem hier is dat ze dan te veel achterwaards zijn. Ze staan als het ware te veel op hun achterhand. Wat ik dus probeer is haar meer voorwaards te krijgen, maar lukken doet het niet altijd, het beste wat ik dan bereik is dat ze gaat twijfelen. Mijn trainer heeft me uitgelegt dat het op zich voor een wedstrijd niet echt erg is als ze het blijft doen, zolang als ze maar mooi en gelijkmatig draait en met een gelijkmatig ritme voor blijft overstappen zal ze er niet echt punten op verliezen. Verder gaat hij er vanuit dat zodra het tempo hoger wordt ze het juiste been gaat kiezen, puur omdat dat makkelijker is. Het schijnt ook dat cowhorses meer de neiging hebben dit te doen dan echte reiners. Ik heb mijn paard onder mijn trainer wel al goed zien spinnen maar dan ligt haar tempo ook wel degelijk hoger dan waneer ik dat doe. Maar wat je kunt proberen om het op te lossen is je paard maar een paar passen in de spin te laten nemen en zodra je voelt dat hij naar zijn achterhand zakt, dus te veel gaat terug hangen, drijf je hem met beide benen weer voorwaards en uit de spin. Dan weer opnieuw gaan proberen.enz. enz.
Ik hoop dat je hier mee verder kunt.

groetjes Adrienne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 09:21

Toen de mijne dat nog deed, moest ik de spin inzetten vanaf een kleine volte, waarbij ik de stap steeds verder ging verzamelen. En toen was het eigenlijk voornamelijk kwestie van precies op het juiste moment je hulpen geven, en daarbij echt "op het binnenachterbeen blijven zitten". Kwestie van gevoel dus.
In het begin maakte ik echt maar 1/4 spin, en dat hebben we heeeeeel langzaam uitgebouwd, juist om maar vooral het juiste achterbeen als draaipunt te houden. Nu gaat het over het algemeen goed. En als het mis gaat, gaan we gewoon een stappie terug.

Sonja.

de paardengenietster

Berichten: 24
Geregistreerd: 03-05-01
Woonplaats: berkel/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-01 23:09

Bedankt voor de tips mijn probleem en van vele andere wat ik zie op wedstrijden is dat ik zelf scheef ga zitten en mijn paard als het ware uit balans haal ook wordt ik snel duizelig vooral als ik naar de grond ga kijken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: de paardengenietster op 2001-05-15 23:13 ]</font>

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 21:39

Door het goed op bouwen van een spin kan je dit voorkomen. Ik heb het geleerd om een circel met het hoofd naar binnen steeds kleiner te maken. Als dit goed gaat geef je de hulp pas. Twee passen spinnen en er weer uit stappen.
kim Party!!