d

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-02 19:19

d
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 19:21

ja,er zijn zeker paarden die goedgekeurd worden,maar die hebben bijv.
een 1 of een 2 voor de hoefkatrol of iets dergelijks...
wij keuren nooit rontgenologisch,je ziet er altijd wat op!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 19:27

wij hebben pas geleden een 8-jarige ruin verkocht, moest klinisch en rontgenologisch goedgekeurd worden (werden ook nog extra foto's van de achterbenen gemaakt)
Beestje was 100 % goedgekeurd.
Het kan dus wel, dus niet opgeven he Knipoog Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 19:31

Ik laat ook alleen maar klinisch keuren.
er zijn paarden met 1 tjes die een jaar later stok en stokkreupel zijnb en paarden met 3tjes die nooit kreupel zijn.
daarnaast wat de ene veearts een 2tje vind vind de ander weer een 3tje.
Misschien als zo'n paard vreselijk veel geld moet kosten dat ik het zou doen maar klinisch is voor mij altijd genoeg geweest.

Lodewijk was gewoon een gok die kwam voor 100% niet door de keuring toen we die kochten maar dat wisten we van te voren een half jaar later kwam hij er super doorheen maar zo'n gok zou ik nou nooit meer wagen

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-02 19:37

d
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 19:54

dat de verzekering foto's wil zien,slaat echt nergens op!
het ligt eraan tot hoeveel je hem/haar verzekerd.
enne,echt niet iedereen wil een rontgekeuring hoor...
en idd:het kan wel hoor,je paard 100%
maar dan moet je maar net die ene vinden...

sweetbuddy
Berichten: 491
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Ridderkerk-ZoNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 20:00

uh geen....
laterr xliessiex

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 21:23

Ellende krijg je toch wel, dus waarom zou je het dan kopen? Altijd laten keuren dus, en rontgenfoto's zijn weliswaar niet heilig, ze geven wel degelijk een indicatie. En de verzekering wil ze, vanaf een nog niet eens zo gek hoog bedrag, echt zien hoor!

Het maakt ook nogal wat uit met welk doel je een paard koopt. Een hobbypaard wordt anders bekeken dan eentje die bestemd is voor de hogere sport. En een 12-jarige die klinisch 100% is, komt weg met een rontgenologische bemerking waar een 3-jarige op afgekeurd wordt. (vergelijk maar met een nieuwe en een 2e-hands auto)

Succes met zoeken Janna, en ze zijn er heus wel!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 21:29

Gewoon volhouden ze zijn er echt. Wij laten ook altijd de paarden keuren soms is de eerste goed maar soms heb ik er ook wel 6 achterelkaar die niet goed zijn. Word je inderdaad op zo'n moment een beetje moedeloos van maar later ben ik toch blij dat het niet mijn paard is met dat probleem. Ellende krijg je toch wel maar je hoeft het niet op te zoeken.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 21:45

Gewoon volhouden ik heb er ook tientallen afgekeurd gezien heeft me heel veel geld gekost maar wil ze gewoon rondom perfect hebben anders krijg je er achteraf altijd gedonder...

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 21:46

Een paard die een vriendin van mij zou kopen was gekeurd en allemaal 3en en 4en voor de benen, toen is ze weer teruggegaan naar de eigenaar en die heeft m weer doorverkocht en toen had ie bij de keuring opeens allemaal 1en. Dus..... Keuringen zijn soms niet helemaal betrouwbaar als de veearts is omgekocht.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 21:56

Wouter24 schreef:
Gewoon volhouden ik heb er ook tientallen afgekeurd gezien heeft me heel veel geld gekost maar wil ze gewoon rondom perfect hebben anders krijg je er achteraf altijd gedonder...


Daarom wil ik altijd bij afkeuren kosten voor de verkoper. Het gebeurt veel te vaak dat er bekend is dat een paard niet goed is maar dat mensen hopen dat hij toch door de keuring heenkomt. Deze mensen krabbelen altijd opeens terug als zij dan de kosten moeten dragen.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 22:37

Wel sneu hoor, dat dan al je pardjes die je op het oog hebt afgekeurd worden!

Heel veel succes met verder zoeken!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 08:52

Als je idd ook alle ellende om je heen hoort met kreupele en hoestende paarden, heb ik ook wel eens het idee dat er nauwelijks nog gezonde paarden bestaan.

Maar ja, als je dan weer ziet op het wedstrijdterrrein hoeveel paarden er rond lopen, zal het allemaal wel meevallen Knipoog

Ik kan me voorstellen dat je er na het 4e afgekeurde paard geen vertrouwen meer in hebt, maar ze bestaan echt wel.
Gewoon verder zoeken, wat een dooddoener he Haha! ?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 09:01

Ik heb er 4 laten keuren.
Kwam er 1 niet door de klinische keuring, de ander was wel goed met een paar 2tjes, de derde was klinisch niet goed; rontgen bleek vernauwing neigend naar spat, ondergeschoven verzenen, hoefkraakbeenverbening....

Hahahaha en dan kun je altijd nog pech hebben als ze wel goed zijn...

Neem nou mijn paard, klinisch helemaal goed, rontgen alleen maar 1-tjes... fijn paard verder, maar wat een pech hebben we qua blessures in de afgelopen 2 jaar gehad!

Mocht je een leuk veulen zoeken dan weet ik wel een adres Knipoog

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 09:40

Nou, soms kan je met een paard met een vlekje nog wel zo veel lol beleven als het klinisch en rontgenologisch goedgekeurde paard. Het karakter van een paard wordt immers niet gekeurd...

Ik had een gaaf paard, helemaal in orde. zou je denken aan de hand van de keuringscriteria!
Maar dat paard wou niet lopen, en had bij nader onderzoek en vele jaren modderen later, een soort verstoorde zenuwwerking, die heeft mij in al die jaren trekken en schoppen eigenlijk helemaal niet gevoeld! Daar was dus geen ontspannen en licht voorwaarst rijden bij!

Nee, dan nu mijn [naam verwijderd], ik wil niet anders meer, super beest kwa karakter. Geen pas onregelmatig gedaan, helaas wel snel spierbevangen (ook iets wat neit blijkt uit keuringen!) Mijn onderbuikgevoel me dat ze niet door de rontgen keuring zal kunnen komen, maar ik heb er al weer 2 jaar dikke pret mee!

ik heb de waarde van de keruign dus niet zo hoog...wat een gedoe. Als je mij op de foto zou zetten, werd ik toch ook afgekeurd, moet ik dan ook naar de slager?
Overigens, ik koop geen dure paarden, als er daarmee wat misgaat heb ik een dubbele maagzweer (naast emotioneel ook financieel), liever niet dus...

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 09:48

wat jammer zeg, echt balen.

Wij hebben Tos gekocht en pas een half jaar later klinisch laten keuren voor de verzeking en hij werd goed gekeurd.

hopen dat het volgende paardje wel gezond is zeg...
succes!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 10:01

Goedgekeurd?? tuurlijk kan dat, ik rij op 2 paarden, beiden zijn eerst rontgenologisch gekeurd, anders wil de eigenaar er niet eens mee fokken, laat staan dat hij ze wil houden.
Op 1 of andere vage manier heeft die man er zo'n oog voor dat hij vaak van te voren weet of het paard goedgekeurd wordt of niet.
In 95% van de gevallen heeft hij gelijk en bij hem wordt 80% van de veulens goedgekeurd.
Ik denk dus dat je gewoon pecht hebt gehad, dus doorzoeken.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 10:12

spreuk van onze DA: er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje op.
Ze hebben allemaal wat. De vraag bij een keuring moet dan ook niet zijn of hij perfect is (issie niet), maar of het je toekomstplannen in de weg staat. Een paard met OCD, hoefkatrol (3/4), of wat dan ook is natuurlijk niet goed, maar het 100% gezonde paard bestaat niet, ze hebben allemaal wat, ze zijn allemaal raar etc...
Voltrack is goedgekeurd, DA legde het als volgt uit: hij heeft 2-tjes in de hoeven, maar hij heeft een jaar geraced en verder mankeert er niets aan. Nu loopt hij al 2 jr bij ons de sterren van de hemel. Hij heeft dus wel een vlekje, maar last hebben we er niet van. Jopie had ook 1-2 in zijn hoeven, heeft inmiddels hoefkatrol, was ook een heel gevoelig paard, maar goed. Het kan altijd mis gaan.
Fulco loopt niet helemaal honderd, waarschijnlijk gaan we wél foto's maken, voor de zekerheid, dan kun je er rekening mee houden.
Hercules was al gekeurd, maar dat hadden we gerust nog 3x mogen doen, hadden we gezien dat het gatenkaas was, maar ja, hij heeft het toch nog dik 4 jaar volgehouden.

Mij valt op dat betrekkelijk jonge paarden nauwelijks iets mankeren. Feit is alleen dat ze op latere leeftijd altijd wat kunnen gaan mankeren. Ik ben daarom ook veel gelukkiger met een jong paard, ten eerste issie niet verreden of wat dan ook, en daarnaast kun je op lichamelijk en mentaal gebied nog alles van a tot z naar je eigen inzicht doen. Ook al is Joop nu gewoon slecht en raak ik hem aan de straatstenen nog niet kwijt, hij is en blijft mijn kleine kunstwerkje, maar da's sentimenteel he? Zelfde geldt ook voor Voltrack, ik ben toch apetrots op hem als ik hem na een wedstrijd van een slok water zie genieten, raar zie kijken naar al die andere opgefokte paarden echt: geweldig. Gelukkig weet ik dan dat hij lichamelijk nauwelijks iets mankeert, ijzersterk is (qua bouw) en niet snel stuk te krijgen is.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 11:39

Ik heb al 2 paarden die zowel klinisch als rontgenologisch goedgekeurd zijn...

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 11:52

Mijn 'oude' pony (12) is laatst helemaal op de foto gezet en kwam er met 1-en uit. Mn 3jarige heeft 2x een 2, maar dat is ook goed genoeg, en een mini chipje in zn sprong, wat verder ook geen problemen geeft. Voor deze 3jarige heb ik een merrie gezien die een chip had die ook geen last zou geven (maar dat paard was verder niks voor mij) en een ander die op 2 achterkogels afgekeurd werd.

Geen enkel paard is perfect, maar en zijn er genoeg die wel door de keuring komen hoor! Het duur soms even om ze te vinden, maar dan heb je wel dat beetje zekerheid.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 14:08

Cerise heb ik alleen klinisch laten keuren.
Ze was niet superduur want als het om een zeer duur paard was gegaan had ik ook wel rontgenfoto's laten maken.
Ze kwam er super doorheen, al hadden we het weer niet mee:
het vroor dat het kraakte en midden in de sneeuwbui liet ze een prachtdraf zien op de weg... Kwijl buigproef ging dus fantastisch.

Na de klinische keuring heb ik zelfs de DA gezoend en hij kreeg nog gebak omdat die mensen waar ze stond hun trouwdag vierden!
Hij was wel blij met mijn zoentjes geloof ik. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 14:39

Heb er afgelopen jaar 13 verkocht uit eigen fok, er is er eentje afgekeurd.
De anderen zijn allemaal rontgenologisch en klinisch goedgekeurd.

Ik weet niet wat voor paard je zoekt??

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 18:22

toen ik op zoek ging naar een pony, is de eerste afgekeurd (verkeerde hoefstand) en de 2e (mijn huidige pony) is gelukkig goed gekeurd!!!

Wel blijven keuren hoor, je kan er beter nu achter komen dan als je een smak geld hebt betaald en al helemaal gek bent op je beestje!!!
Veel succes verder!!!

groetjes anique

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 18:31

d
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:44, in het totaal 2 keer bewerkt