tip voor aanleren wijken en achteruit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

tip voor aanleren wijken en achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 19:53

hebben jullie nog tip voor het leren van wijken? en eigelijk ook achteruit???? alle tip zijn welkom

pmarena

Berichten: 48124
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 20:49

Goede instructie zoeken , da's de beste tip die ik je kan geven Knipoog .

Wijken met de juiste hulpen : op de cirkel .

Cirkel van klein naar groot maken dan ben je al met een fijn voorbereidende zijwaartse beweging bezig .

Achterwaarts met grondwerk , aan het halster bv. op het woordje "back"
Daarna bv. iemand erop die zachtjes de bijbehorende hulpen geeft terwijl degene op de grond met "back" en evt. een hand tegen de borst het achterwaarts vraagt .

Of gewoon in je eentje eerst het woordje back er goed in en een beetje slim paard begrijpt dit ook als je erop zit .

Vraag het anders ernaast met een halsriem op dezelfde manier zoals je 'm als hulpmiddel erop kunt gebruiken , dus zachtjes naar achteren trekken.
Dan voelt het paard ook weer die druk naar achteren.

Maar een fijne instructeur/-trice kan je het beste helpen en heeft waarschijnlijk ook het snelste resultaat !

Veel succes met oefenen hoor Knipoog

gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-02 19:36

ik heb vandaag les gehad en we hebben het geprobeerd, en het ging eigelijk al best wel goed, we hadden al een tijdje op de volte geoefend een paar weekje. en het ging wel redelijk.
met achterwaart zijn we nog niet begonnen, maar misschien oefenen aan de hand effe morgen en later aan mijn instructeur vragen bedankt voor de tips alvast

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 10:03

vraag nog een keer goed hoe je de hulp moet geven en dan is het gewoon een kwestie van doen! geef de goede hulp en zorg bij het achterwaards gaan (of eigenlijk de poging ertoe) dat hij goed nagevelijk brijft. zet dan steeds een beetje meer druk. voorzichtig opbouwen. gooit hij zijn hoofd omhoog stop dan en laat hem eerst weer nageven. en dan weer opnieuw. belonen als hij zijn eerste pasje doet. zeker in het begin is het handig als iemand ernaast staan die een hand op zijn borst legt en zo aangeeft wat de bedoeling is. verder kan je ook proberen om een commando te geven (zelf zeg ik altijd back up) zodat je tijdens de training ook deze stem hulp erbij kunt geven. maar het belangrijkste is dat hij na blijft geven en dat je de hulpen goed geeft!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:08

Afwenden en voorwaarts houden, probeer een paar passen opzij te gaan door hem met je been opzij te duwen, loopt hij over de schouder weg dan weer rechtuit. Altijd naar voren blijven, dat is het belangrijkste. En goed je buitenteugel erbij houden. In het begin al blij zijn met een paar passen opzij, maar altijd naar voren blijven gaan. Als hij terugvalt in tempo, dan ook weer voorwaarts rijden en rechtuit.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 18:01

met het wijken kan je inderdaad beginnen op een volte, of gewoon op de rechte lijn met kleine stukjes!
Met achterwaarts doe ik het altijd zo( ook omdat ik western rij) hulp naar achter: gewicht naar achteren druk op de teugels (Niet trekken!!!) en je been iets naar achter, doet hij/zij een stapje handen op de hals leggen (dat is rust in de mond, en dan vindt, hij/zij het niet erg om te doen, dit gewoon opbouwen eerst een stapje, dan twee stappen, en weer rust, werkt heel prettig, en je wordt er zelf ook niet zenuwachtig van als hij/zij het niet doet(tenminste dat heb ik dan)
Probeer het eens!! Succes!!
Ik heb het verschillende mensen zo aangeleerd, en bij m'n andere pony doe ik het ook zo, en snapte het ook bijna gelijk!!