ik wil de split en spagaat kunnen, hoe aanpakken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esther_sonja
Berichten: 3068
Geregistreerd: 23-05-06

ik wil de split en spagaat kunnen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 14:18

hey iedereen!
Iedereen kent het wel, de split en spagaat met je benen wijd op de grond zitten.
Dat wil ik kunnen! Wie kunnen hier een split of spagaat?
Hoe heb je dat geleerd? en wie kan mij tips geven hoe ik dat aan kan pakken?
Een vriendin van mij zegt elke dag proberen en gewoon steeds ietsje verder laten zakken ook al doet het pijn?
Groetjes !

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: ik wil de split en spagaat kunnen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:20

op youtube staan veel filmpjes.
Zorg dat je jezelf opwarmt voor je het gaat doen.

LeonieL

Berichten: 3549
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:21

Veel rekken en strekken. met je benen wijd voor de TV zitten TV kijken.. Je vriendin heeft wel gelijk, alleen met je je niet in een keer laten zakken. dan heb je de kans dat je iets scheurt.

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: ik wil de split en spagaat kunnen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:23

Net als paardrijden, denk ik dat je hier ook les bij nodig hebt.. Opwarmen enzo is heel belangrijk. En er is zo iets kapot.

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:50

LeonieL schreef:
Veel rekken en strekken. met je benen wijd voor de TV zitten TV kijken.. Je vriendin heeft wel gelijk, alleen met je je niet in een keer laten zakken. dan heb je de kans dat je iets scheurt.


Geloof me, in één keer laten zakken gaat ook gewoon helemaal niet :+. Je spierspanning houdt je wel tegen hoor, en tenzij je dan echt een héél hoge pijngrens hebt, zal je niet zover gaan dat je iets scheurt.

Verder inderdaad, voordat je gaat rekken en strekken moet je goed opwarmen (tien minuutjes lopen met afwisselend knieen hoog, voeten tegen je achterste, zijwaartse sprong, huppelen, stukken wandelen waarbij je afwisselend met je linker- en rechterbeen recht omhoog zwiert en je hand aantikt,...). Dan beginnen met gewoon heel simpel met je benen een stukje open te gaan staan en met je handen zover mogelijk naar de grond gaan, naar je linker- en rechtervoet gaan. Zelfde zittend, spreidzit en dan je afwisselend langst je linkerbeen strekken, rechterbeen strekken en dan recht vooruit zover mogelijk strekken. Die dingen genoeg oefenen, telkens een beetje verder, een paar seconden langer aanhouden,.. Pas als dat héél vlotjes gaat, moet je beginnen denken aan die split & spagaat :)

Maar nu eventjes: waarom wil je dat eigenlijk uberhaubt kunnen???
Laatst bijgewerkt door Tatiane op 15-01-11 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:50

Opwarmen idd, en daarna 10 seconden in houding blijven zitten waarin je je spieren voelt.
Daarna weer uit die houding, en na een minuut weer 10 seconden.
Elke dag een stukje verder en mocht je geen enorme stijve plank zijn dan kun je het na een weekje :)

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:54

_Christine schreef:
Opwarmen idd, en daarna 10 seconden in houding blijven zitten waarin je je spieren voelt.
Daarna weer uit die houding, en na een minuut weer 10 seconden.
Elke dag een stukje verder en mocht je geen enorme stijve plank zijn dan kun je het na een weekje :)


Er zijn toch weinig mensen die van nature zo flexibel zijn dat ze dat na een week kunnen hoor :+ (laat me zelfs stellen: ik ben vrij lenig aangelegd, heb als kind meegetraind met keurturngroepen, maar kan nu echt geen volledige split/spagaat na een weekje rekken en strekken hoor...)

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:55

tantjeuh schreef:
_Christine schreef:
Opwarmen idd, en daarna 10 seconden in houding blijven zitten waarin je je spieren voelt.
Daarna weer uit die houding, en na een minuut weer 10 seconden.
Elke dag een stukje verder en mocht je geen enorme stijve plank zijn dan kun je het na een weekje :)


Er zijn toch weinig mensen die van nature zo flexibel zijn dat ze dat na een week kunnen hoor :+ (laat me zelfs stellen: ik ben vrij lenig aangelegd, heb als kind meegetraind met keurturngroepen, maar kan nu echt geen volledige split/spagaat na een weekje rekken en strekken hoor...)

Ik kan ze allebei nog steeds, en train er nooit meer op! (En dat na 5 jaar)

Winniiee

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:58

Ben ook benieuwd waarom je het wilt kunnen? :)
Zelf kan ik het ook , ik voltigeer al vanaf jongs af aan wedstrijden en ben dus ook redelijk lenig. :j

Belangrijk is dat je zeker niet forceert :n Je moet het niet in een week de split en spagaat willen kunnen doen. Waar je mee begint is inderdaad eerst een goede warming up :j En naderhand ook een cooling down. Zorg dat je al je spieren lostraint niet alleen in de spagaat gaan zitten en jezelf maar verder laten zakken dan je eigenlijk kan. Pas als je het gevoel hebt redelijk los te zijn ga je naar de spagaat en split oefeningen.

Kijk eerlijk gezegd doe ik ook niet elke keer als ik een spagaat doe een hele warming up en cooling down. Maar blessures kun je beter voorkomen dan genezen!! :)

En het beste is natuurlijk; ga turnles nemen! :j Maar weet niet precies wat je doel is van de split en spagaat dus misschien is dat overbodig.
Succes!

schorppie

Berichten: 315
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:04

Aan de andere kant. Ruiters kunnen over het algemeen minder split en spagaat dan niet ruiters.

Mijn dochter ( 10 jaar) doet al jaren fanatiek aan acro. Doet al jaren split en spagaat bij anderen op de schouders en op de grond. Nu ze de laatste jaren ook fanatieker gaat paardrijden, heeft ze ineens veel moeite met de split en spagaat. De acro trainster vertelde al dat paardrijden en lenig zijn voor acro niet zo goed samengaat omdat paardrijden juist de spieren versterkt die je met split enzo nodig hebt.

(gelukkig vind mijn dochter paardrijden leuker en heeft ze zich ermaar bij neergelegd)

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:08

tantjeuh schreef:
_Christine schreef:
Opwarmen idd, en daarna 10 seconden in houding blijven zitten waarin je je spieren voelt.
Daarna weer uit die houding, en na een minuut weer 10 seconden.
Elke dag een stukje verder en mocht je geen enorme stijve plank zijn dan kun je het na een weekje :)


Er zijn toch weinig mensen die van nature zo flexibel zijn dat ze dat na een week kunnen hoor :+ (laat me zelfs stellen: ik ben vrij lenig aangelegd, heb als kind meegetraind met keurturngroepen, maar kan nu echt geen volledige split/spagaat na een weekje rekken en strekken hoor...)



Ik wel. Zelfs zo out of the bleu....zonder opwarmen. En ik train er nooit op.
En ik ben al 40+.... Mensen zijn vaak erg verbaasd....hahaha

Altijd al zo flexibel geweest.
Mijn oma was 82 en toen kon ze het nog... (was wel lachen)
Laatst bijgewerkt door polly2 op 15-01-11 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

polly2
Berichten: 4503
Geregistreerd: 21-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:10

schorppie schreef:
Aan de andere kant. Ruiters kunnen over het algemeen minder split en spagaat dan niet ruiters.

Mijn dochter ( 10 jaar) doet al jaren fanatiek aan acro. Doet al jaren split en spagaat bij anderen op de schouders en op de grond. Nu ze de laatste jaren ook fanatieker gaat paardrijden, heeft ze ineens veel moeite met de split en spagaat. De acro trainster vertelde al dat paardrijden en lenig zijn voor acro niet zo goed samengaat omdat paardrijden juist de spieren versterkt die je met split enzo nodig hebt.

(gelukkig vind mijn dochter paardrijden leuker en heeft ze zich ermaar bij neergelegd)


Dit heb ik nooit zo ervaren hoor.... wil natuurlijk niet zeggen dat het niet waar is.

Maar ik was als kind al flexibel: spagaat, split, bruggetje en dan de handen voorbij de voeten laten lopen.
En ik rijd ook al paard vanaf jongs af aan. Bij mij heeft dat elkaar nooit ontkracht....

Renzzi
Berichten: 144
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:17

Split en spagaat leren, dat is niet zo moeilijk. Je moet jezelf steeds verder erin laten zakken, en als je pijn krijgt gewoon doorgaan. Maar eerst goed opwarmen. ;)

Maar ik heb zelf 7 jaar geturnd, laatste 1.5 jaar het zelfs combineerd met paardrijden. Maar ik had er zelf geen last van met spagaat en split, maar door paardrijden kreeg ik een stijvere onderrug... :(
Terwijl ik nog wel een wisselspagaat kon (Is in de lucht, met benen iets verder dan 180 graden :o )

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:06

ik ben hem ook aan het leren, maar na een week zit er niet in bij mij. :=
Hopelijk binnen de maand als ik elke dag oefen

Ik doe het voor wrestling ga dus niet turnles nemen, alhoewel het ideaal zou zijn. :D

EarthFocus

Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Re: ik wil de split en spagaat kunnen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:08

Hihi... wat heb ik het makkelijk hypermobiel te zijn, soms wel wat lastig, want je gewrichten schieten snel uit de kom, maar ozo makkelijk :') (ook om geld mee te winnen, muwhahaha)

Gewoon oefenen!

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: ik wil de split en spagaat kunnen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:09

Zou tegen de muur staan en iemand je been omhoog duwen ook niet helpen?

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 09:20

lesilla schreef:
Zou tegen de muur staan en iemand je been omhoog duwen ook niet helpen?


Ik zou denken van niet nee. Als je rechtstaat, heb je meer spierspanning in het been waarmee je staat, dan als je zit. Zeker als je nog niet zoveer bent dat je gewone split/spagaat kan, zou ik daar niet mee beginnen. Verder zit je dan met iemand anders die je 'duwt', maar die andere voelt jou spieren niet, waardoor je meer kans hebt op blessures (voor dat laatste 'beetje' kan dat nog net, maar écht niet als je nog meer dan pakweg vijf cm van de grond zit bij een gewone split/spagaat)

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:49

polly2 schreef:
schorppie schreef:
Aan de andere kant. Ruiters kunnen over het algemeen minder split en spagaat dan niet ruiters.

Mijn dochter ( 10 jaar) doet al jaren fanatiek aan acro. Doet al jaren split en spagaat bij anderen op de schouders en op de grond. Nu ze de laatste jaren ook fanatieker gaat paardrijden, heeft ze ineens veel moeite met de split en spagaat. De acro trainster vertelde al dat paardrijden en lenig zijn voor acro niet zo goed samengaat omdat paardrijden juist de spieren versterkt die je met split enzo nodig hebt.

(gelukkig vind mijn dochter paardrijden leuker en heeft ze zich ermaar bij neergelegd)


Dit heb ik nooit zo ervaren hoor.... wil natuurlijk niet zeggen dat het niet waar is.

Maar ik was als kind al flexibel: spagaat, split, bruggetje en dan de handen voorbij de voeten laten lopen.
En ik rijd ook al paard vanaf jongs af aan. Bij mij heeft dat elkaar nooit ontkracht....


Ik herken dit ook wel hoor. Ik heb me er al bij neergelegd dat split er nooit in zal zitten. Er moet eerst iemand op mijn rug gaan zitten, en door een bepaalde grens van mijn spieren heen geduwd voor ik ook echt rek, en dat werkt gewoon niet en kan volgens mij ook niet goed zijn, dan zeggen me heupen ook nog even knak tussendoor enzo.

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:11

Een vriendin van mij had van haar danslerares gehoord dat je niet meer dan 7 cm kunt oprekken. Dus als je nu al meer dan 7 cm boven de grond zit zul je hem nooit helemaal kunnen. Je kunt ook altijd op dansen gaan, bij sommige stijlen moet je ook de split en spagaat leren.

moeshie

Berichten: 1143
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:37

schorppie schreef:
Aan de andere kant. Ruiters kunnen over het algemeen minder split en spagaat dan niet ruiters.

Mijn dochter ( 10 jaar) doet al jaren fanatiek aan acro. Doet al jaren split en spagaat bij anderen op de schouders en op de grond. Nu ze de laatste jaren ook fanatieker gaat paardrijden, heeft ze ineens veel moeite met de split en spagaat. De acro trainster vertelde al dat paardrijden en lenig zijn voor acro niet zo goed samengaat omdat paardrijden juist de spieren versterkt die je met split enzo nodig hebt.

(gelukkig vind mijn dochter paardrijden leuker en heeft ze zich ermaar bij neergelegd)


Dat geldt denk ik niet voor iedereen hoor, want ik heb altijd fanatiek geturnd, ballet gedanst én paard gereden. Alles samen en behoorlijk wat uurtjes in de week.
Het is vooral een kwestie van onderhouden en je spieren blijven rekken.

Natuurlijk zitten natuurlijke aanleg een leeftijd er ook voor een groot stuk tussen. :+

(uit interesse: welk niveau turnt je dochter, en in trio of duo? :o )

HinkevdW

Berichten: 403
Geregistreerd: 02-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:02

2 oefeningen (zorg uiteraard eerst voor de warming up zodat je spieren voldoende warm zijn).

Is ook al genoemd, 1 voet tegen de muur en de ander langzaam omhoog schuiven, handen op de grond en steeds iets dichter tegen de muur gaan staan.

Andere oefening heb je hulp bij nodig, iemand houdt je vast onder je armen en laat je langzaam in de split of spagaat zakken, jij kan dan aangeven tot hoeverre je kunt en daar blijf je 10 seconden hangen.

Voor deze oefeningen geldt, heel veel doen, liefst meerdere malen per dag bijv. 5 a 10 minuutjes.
Gun jezelf de tijd en forceer niks, anders heb je kans op blessure en kun je weer overnieuw beginnen.
Succes! ;)

_JL_

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-03-06

Re: ik wil de split en spagaat kunnen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:52

ik ben ook weer aan het proberen om het te kunnen...
simpelweg omdat ik het als kind kon, en ik het 'stom' vind dat ik er nu niets meer van bak... :+
dusja... ik laat mij iedere keer gewoon iets verder zakken...

Rody01

Berichten: 3176
Geregistreerd: 07-08-07

Re: ik wil de split en spagaat kunnen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:14

Ik heb ook altijd op hoog niveau acro beoefend. En merkte ook dat wanneer ik paard had gereden, dat mijn spagaten een stuk lastiger gingen.

De kunst is gewoon veel oefenen :)

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: ik wil de split en spagaat kunnen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:25

LZP > MW