Houd jij van je paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Houd jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 13:09

Ik heb het wel eens vaker te spraken gebracht, maar ik blijf hier toch maar de hele tijd over nadenken. Soms dan denk ik: waar zijn we allemaal mee bezig?
Maar aan de andere kant...
Als ik hier goed over na ga denken dan wordt ik echt niet goed.

Nogmaals:
Wat vinden jullie van deze uitspraken van Emiel Voest uit het boek: Het paard als partner.


Afbeelding

Afbeelding

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 13:21

Ik vind het allemaal hele mooie uitspraken, maar ik moet zeggen dat ik er zelf tussenin hang (tussen NH en de ouderwetse paardenmanier).. Ik ben eerlijk ten opzichte van mijn paard en tov mijzelf... Sommige dingen zijn mooi en sommige dingen zijn utopie... Ja inderdaad willen we allemaal zonder hoofdstel en zonder zadel over de hei rijden, of niet? ik wel in ieder geval, maar dat wil nog niet zeggen dat dat kan? Nou hoor ik jullie denken dan begin je toch niet aan een paard... oke maar is het paard dan beter af? Er zijn zoveel voors en tegens...

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 13:21

Wat moet ik hier mee???
Ijzer in de mond zielig?? nee hoor.
Ik snap de bedoeling toch echt niet helemaal van Emiel voest. M'n verzorgpaarden lopen nu dag en nacht in de wei, ik rij er op, zonder zweep of sporen.
Ik hou natuurlijk van die paarden, maar vind niet dat we moeten overdrijven.
Een paard is nu eenmaal voor ons geboren, en wij niet voor hen. Dus dat beetje werk dat ze moeten doen voor de kost, dat is echt niet zielig. Dat mensen soms te veel van het paard vragen, dat weten we ook wel allemaal. Dus dat hoeft Emiel ons niet nogmaals te vragen.
Ik denk dat 99% van de mensen goed met het dier omgaat en ervan houdt, al kan het zijn dat de meningen over de manier waarop een paard gehouden wordt verschillen, maar dat betekent niet meteen dat die andere manier de foute is.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 13:29

Voest heeft ook eens gezegd : "als je van paarden houdt, moet je de provincie Groningen opkopen, daar een hek omheen plaatsen en je paard er in volledige vrijheid in laten rondlopen".

Natuurlijk is dit onhaalbaar. Het enige wat je kunt doen is de leefomstandigheden van je paard zo optimaal mogelijk te maken. Zo veel mogelijk ruimte, buitenlucht, afwisselend werk en ga zo maar door. Helaas is dit niet voor iedereen haalbaar. Ben je dan gelijk een dierenbeul ? Ik vind van niet. Door onwetendheid gebeurt er een hoop ellende met alle dieren in de wereld, niet alleen met paarden. Ik blijf zo naief om te geloven dat de meeste mensen toch wel het beste voor hebben met hun (huis)dier.

Zijn de wilde mustangs echt gelukkig ? Ook zij moeten bijgevoerd worden en hun aantal moet door de mensen op peil gehouden worden. Door de explosieve groei van de mensheid en alles wat daarmee samenhangt (industrie, steden, landbouw), zullen de wilde dieren nooit meer wild zijn. Wat iedereen met zijn eigen paard uitspookt is een ander verhaal en ik denk dat je dat helemaal voor jezelf moet verantwoorden.

De meeste mensen die ik ken vinden dat het paard er voor hun is. Ik vind het belangrijk dat m'n paard ook zo gelukkig mogelijk is en probeer dus een goede band met hem te krijgen. Dit gaat soms met vallen en opstaan, maar ik denk wel dat we op de goede weg zitten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 13:30

Het is waar dat we paarden houden omdat WIJ dat leuk vinden. Maar ik kan je verzekeren dat ik mijn paarden tegemoet kom door te vermijden ze de hele dag op te sluiten. Ik zet ze in de wei, en als ik ze tevreden zie grazen, voel ik me daar heel goed bij. En ik voel me niet prettig als ik daaraan niet kan voldoen. Als zij happy zijn, ben ik het, maar zijn ze niet happy, voel ik me ook niet happy.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 13:33

Als je van je paard houdt, dan stap je er helemaal niet op. Dan moet je niet proberen hem aan je wil te onderwerpen. Dan koop je desnoods een paar hectare grond en laat hem 's zomers en 's winters buiten staan. Dat is pas natuurlijk paarden houden!

Wij houden een paard omdat wij er graag op willen rijden. Wij willen er de sport mee in, wij gaan er wedstrijden mee rijden. Het paard heeft nergens om gevraagd.

Omgang met het paard is altijd een confrontatie met jezelf. Je komt jezelf iedere keer weer tegen. Het leert je geduld en begrip op te brengen. Wie dat niet kan is geen paard waard. Het leert je ook door te zetten en een dominantierol in te nemen. Stoute paarden moeten gecorrigeerd worden, ze nemen anders een loopje met je. In de ergste gevallen kunnen dominante paarden zelfs levensbedreigend zijn.

Maar helaas is het in dit land niet mogelijk om ieder paard 24h per dag weidegang te geven, dus moeten we hem opsluiten. Als je je paard wilt gymnasticeren zul je hem ook bij elkaar moeten rijden. IJzer in de mond is niet zielig. De harde hand die de teugels bedient die aan dat bit vastzitten wèl.

Blijf maar lekker verder dromen, en de Penny lezen, of desnoods Emiel Voest. Ik kan heel ver meegaan met NH. Maar IRL is het omgaan met paarden namelijk absoluut geen sprookje, maar hard werken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 13:33

Prachtig voorbeeld is het Farampje dat ik vorig jaar een poosje getraind heb. Dat beestje had een jaar in de wei gestaan, écht in de wei gestaan, dus gelukkig en vrij naar Voest-maatstaven (tenminste zoals ik die opmaak uit het hier aangehaalde stukje) Toen hij kwam moest hij dus omschakelen naar een stal-leven. Toen ik hem de eerste paar keer bij de eigenaar reed, en ook in het begin dat hij bij mij op stal stond, was het een timide en in zichzelf gekeerd beestje. Naarmate hij beter in conditie kwam zag je hem gewoon met de dag verder opknappen. Hij zat beter in zijn vel, keek wakkerder uit zijn ogen, was minder schrikachtig. Op concours leefde hij nog verder op. Je maakt mij niet wijs dat een paard de training niet leuk kan vinden, en dat je je paard ook blij kunt maken als je niet zonder zadel of hoofdstel op z'n rug gaat zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 13:38

Beetje overtrokken.

En omdat hij er op een andere manier mee om gaat is het wel goed?
UIteindelijk moeten de paarden ook naar hem luisteren en mogen dus ook niet in het wilde westen vrij rondlopen.
Dus zelf is hij dan ook een egoist!

En Kawa kijkt nog altijd blij als ik kom en draait nooit zijn kont met de oren in de nek naar me toe, dus denk dat hij me nog niet zo haat als ik met het hoofdstel en zadel aankom Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 13:49

Zep schreef:
Prachtig voorbeeld is het Farampje dat ik vorig jaar een poosje getraind heb. Dat beestje had een jaar in de wei gestaan, écht in de wei gestaan, dus gelukkig en vrij naar Voest-maatstaven (tenminste zoals ik die opmaak uit het hier aangehaalde stukje) Toen hij kwam moest hij dus omschakelen naar een stal-leven. Toen ik hem de eerste paar keer bij de eigenaar reed, en ook in het begin dat hij bij mij op stal stond, was het een timide en in zichzelf gekeerd beestje. Naarmate hij beter in conditie kwam zag je hem gewoon met de dag verder opknappen. Hij zat beter in zijn vel, keek wakkerder uit zijn ogen, was minder schrikachtig. Op concours leefde hij nog verder op. Je maakt mij niet wijs dat een paard de training niet leuk kan vinden, en dat je je paard ook blij kunt maken als je niet zonder zadel of hoofdstel op z'n rug gaat zitten.

Daar kaart je even iets aan! Denk je nou echt dat Iones gelukkig zou zijn als ik hem op de wei dropte? Hij wil meedoen, meetellen! Als je een paard eerlijk traint heeft hij er geen hekel aan, en je moet hem natuurlijk ook lekker in de wei zetten als dat mogelijk is. Dan kan een paard ook heel tevreden zijn, net zo goed als wanneer je hem altijd los laat rondlopen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 14:02

Inderdaad.
Ik weet nog precies hoe het ging toen ik bijna 2 jaar geleden een leasepony ging uitzoeken in een enorme wei met een stuk bos.
Mijn zus en ik liepen daar de wei in, waar ze het hele jaar staan zonder al te veel poespas en contact met mensen.
En daar kwam IJsco aan, hinnikend, omdat er mensen kwamen kijken.
Dus paarden zijn echt wel op mensen gesteld hoor, vinden het heerlijk om aandacht te krijgen.
Emiel Voest beweert ook niet dat het slecht is om met je paard bezig te gaan. Hij heeft het over de manier waarop. Dat een paard geen eigen mening meer mag hebben omdat hij anders een knal krijgt.
Nou vind ik wel dat hij het erg zwart-wit stelt.
Als een paard mij loopt te zieken door ergens te staken waarvan ik weet dat hij er niet bang voor is, krijgt hij ook een tik met de zweep om hem ervan te overtuigen dat hij er echt wel langs moet.
Dus tuurlijk moet een paard gehoorzamen.
Waar ik soms wel moeite mee heb is dat een paard moet gehoorzamen aan dingen waar hij geen reet aan vindt. Als hij een springparcours helemaal in elkaar gemept wordt omdat hij niet wil springen die 4 minuten dat jij in de ring bent. Als hij geen zin heeft, dan heeft hij geen zin. Misschien doet ie het morgen wel weer. Wij hebben onze dag ook wel eens niet, toch? Want dat het paard er voor ons is, ja, dat klopt.
Maar ik vind wel dat je het hem daarom zo goed mogelijk naar de zin moet maken en moet beseffen hoe wonderlijk het eigenlijk is dat ze maar doen wat wij, kleine onderkruipsels, zeggen dat ze moeten doen.
Geniet ervan dat je een paard hebt en zorg dat je paard ook geniet dat hij van jou is.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 14:18

Ten eerste vind ik dat de heer Voest toch behoorlijk kan overdrijven en ook nog eens alles over een kam scheert. Ik ben nog nooit naar een clinic van hem geweest (moet ik toch eens doen) maar als ik ze eens van die kreten hoor denk ik niet dat zijn methode mij aanspreekt. Het is waar, als je compleet "paardlievend" bezig wil zijn moet je ze idd in een natuurgebied planten en er niet meer naar omkijken. Zijn ze dan gelukkig? Het leven voor mens en dier is niet meer basic, moet je daar dan naar terug gaan? Zo heb ik een paard dat als er niet met hem gewerkt word hij chagerijnig is. Hij geniet van het met hem bezig zijn en het werk, moet je dat zo'n paard ontnemen?
Ik heb respect voor mijn paarden en zij voor mij, ik denk persoonlijk dat dat een hele goede basis is. Ik zie ze dus wel als partner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 14:31

Ik zie mijn paarden als een partner, maar eis wél gehoorzaamheid!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 14:32

Ja, ik vind het ook zo dubbelzijdig. Aan de ene kant denk je, ja, hij heeft eigenlijk wel gelijk, maar aan de andere kant: mijn verzorgpony komt altijd naar me toe lopen in de wei, is blij dat ie weer meemag en ik heb helemaal niet het idee dat hij ongelukkig is, of zo.

En dan lees je allemaal dingen van: een mens is een jager en een paard een prooidier en ze hebben geen andere keuze dan gehoorzamen en ze willen vluchten voor mensen omdat ze jagers zijn.

Nou, zo'n idee heb ik helemaal niet als je mijn verzorgpony ziet, die komt zo naar je toe.
Maar aan de andere kant is het wel de waarheid wat ze zeggen.

Nouja, ik kom ik er toch niet uit, ik ga wel stoppen met het lezen van die boeken.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 14:42

ik houd echt van mijn paard. Lovers
en dat je um dan zijn vrijheid afneemt..tja..ik doe um zou veel mogelijk op de wei met andere paarden...en ik rijdt hem gewoon voor mezelf..en zodat mijn paard beweging krijgt..
daarvoor krijgt mijn paard een beschermde omgeving..en schone stal..een grote wei samen met onze andere paarden..en wordt ze gewoon goed verzorgd..

ik kan mijn paard toch moeilijk zijn vrijheid terug geven en hem losloten in het bos..
binnen de kortste keren loopt ze dan tegen een auto of degelijke aan..
en ze komt meteen weer terug..

de meeste paarden kennen helemaal geen vrijheid en weten dus ook niet wat ze missen..

l

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 14:45

Hoe komt het dan dat veel paarden als ze eenmaal met pensioen zijn wegkwijnen, hartstilstand krijgen enz............ Ik denk dat het allemaal wel mee valt. Maar vind emiel voest ook een commerciele ..... Misselijk

En het eerste stukje, wat zou freud daarvan gevonden hebben????

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 14:46

Craignethan schreef:
Voest heeft ook eens gezegd : "als je van paarden houdt, moet je de provincie Groningen opkopen, daar een hek omheen plaatsen en je paard er in volledige vrijheid in laten rondlopen".

Als hij dat gezegd heeft, waarom geeft hij dan clinics en laat hij die beesten niet gewoon met rust? Kennelijk worden ze al teveel overvraagd door de baasjes en dan moeten ze ook nog 3 dagen op cursus bij Dhr. Voest Verward

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 14:57

Als je dit 2000 jaar eerder geroepen had dan was ik het er HELEMAAL mee eens. aangezien we nu 2000 jaar verder zijn en er zoveel veranderingen hebben plaats gevonden ben ik het er niet helemaal mee eens. Wat ik zielig vind is een paard in de wei zetten er er verder niets mee doen. we hebben paarden zo gefokt dat ze verzorging nodig hebben een deken hoef verzorging bij ontstekingen een antiboitica kuur zijn entingen enz enz. maar ook zijn beweging. het gras waar wij ze opzetten is heel eiwit rijk en "vet" dus paarden die niets doen worden alleen maar dik lui en ongelukkig! Boos! ik zie het vaak genoeg om me heen van die paarden die lekker vrij mogen zijn, ze zijn allemaal dof lui en sloom! die van mij moet gerust hard werken en krijgt als hij iets verkeerd doet gewoon een kledder op zijn kont ik rij met sporen en train hem 4x per week in de bak. mijn paard glimt hij is vrolijk en hinnekt als hij me ziet! Haha! hij staat overdag in de wei en moet 's avonds een uurtje zijn best doen waar hij dan nog een extra bak eten voor krijgt ook. dus ga mee met de tijd!

natuurlijk ben ik tegen mishandeling (mijn halve maand salaris gaat naar goede doelen tegen dieren mishandeling enz enz) en vind trekkers en schoppers en broodfokkers enz vreselijk maar je moet niet overdrijven. Niet elk paard is geschikt voor de totale visie van NH haal eruit wat voor jouw paard goed is en zorg dat je een combinatie vind voor zowel het geluk van je paard (waar een uur trainen ook bij hoord! ga zelf maar eens 24 uur per dag 5 weken lang op de hei zitten dan wil je ook wel weer eens iets doen) en denk ook aan het geluk van jezelf (dit kan heel goed samen!)

mijn bescheiden mening Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 15:02

Mijn mening is: dat alle natural horsemanshipdingen een commercieel spelletje is, en dat iedereen er weer intrapt. Wat doen zij anders dan andere paardenmensen??? helemaal niets, alleen verwoorden ze het anders, en worden ze er rijk van. Waarom zijn mensen altijd overgevoelig voor dit soort commerciele kwakzalvers????

Kitty

Berichten: 7696
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 16:35

Okee, naar aanleiding van zijn betoog:

Denk eens bij jezelf na...

Ben jij gelukkiger wanneer je de hele dag in een berevel rond mag lopen, bessen plukken en hopend op een voorbij rennend paard zodat je tenminste een stukje vlees kunt eten?



Mensen leven niet meer op zo'n natuurlijke wijze als vroeger. Paarden evenmin.
En wat dacht je van een hamster? Zou je die ook los willen laten lopen? En dan niet voor eventjes maar gewoon voor altijd.

De omstandigheden in Nederland zijn er nou eenmaal niet meer naar dat een paard in zo'n grote vrijheid kan leven als vroeger. Denk je echt dat een paard daardoor minder gelukkig is? (kunnen paarden gelukkig of ongelukkig zijn?)

Natuurlijk is het enigszins egoïstisch, als je het tenminste zo wilt stellen als Voest dat doet, dat wij paarden aan onze wil onderwerpen, zij het zonder hulpmiddelen, zij het met sporen of zweep. Dat doen we voor ons plezier omdat wij het paard goed willen hebben lopen. Omdat wij plezier in het rijden willen hebben.

Maar ik weet dat mijn paard ook plezier heeft in werken. Ze is enthousiast en naarmate ze meer gegymnastiseerd is, kan ze lichamelijk meer aan.
Ze is vrolijk op wedstrijden en luistert goed naar de hulpen.
Heeft zij het dan echt zo slecht? Heeft ze het dan echt veel fijner wanneer ik haar de Veluwe op gooi en er niet meer naar omkijk?
En is het egoïstisch dat ik ervoor zorg dat zij dagelijks haar eten krijgt en niet hoeft te zoeken naar de schaarse plukjes steppegras?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 16:43

Pipo schreef:
Mijn mening is: dat alle natural horsemanshipdingen een commercieel spelletje is, en dat iedereen er weer intrapt. Wat doen zij anders dan andere paardenmensen??? helemaal niets, alleen verwoorden ze het anders, en worden ze er rijk van. Waarom zijn mensen altijd overgevoelig voor dit soort commerciele kwakzalvers????


Omdat het zo leuk lief en aardig klinkt.

Ik heb zelf absoluut geen behoefte aan dit gedoe. Ik heb nooit de indruk dat ik echt hele ongelukkige paarden tegenkom, en met geen van de paarden die ik rijd word er iets mee in de trant van NH gedaan. Ik zie ook regelmatig dat een paard steeds gelukkiger word hoe meer werk ze krijgen en hoe meer ze doen.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:03

Mijn paard heeft net 3 weken alleen maar in het land gestaan, nou ja geen hele dagen want dan eet hij zich acuut een koliek, maar een groot gedeelte van de dag. Dan kwam zijn baasje hem wel even een wortel brengen en weg was ze weer. Als hij op stal komt liggen er ook altijd wel een paar wortels in zijn bak, lekker vers stro, even lekker uitbuiken en dan komt de SRV weer langs met eten, en voordat hij de lekkere strootjes heeft kunnen selecteren komt de SRV voor de laatste keer die dag langs. Volgende dag beetje krachtvoer en hup het land weer in.
Na ruim 2 weken was het baasje weer een beetje beter en kwam hem poetsen als hij op stal stond. Niet echt praktisch want die kleilaag beschermt zo lekker tegen de vliegen, maar wel heerlijk hoor die aandacht. Vooral als je je baasje zo hebt afgericht dat je alleen even met je neus hoeft te wijzen waar je jeuk hebt en er vervolgens net zo lang gepoetst wordt op die plek tot je je bovenlip weer intrekt Haha!
Maar nu sinds 3 dagen gaat het baasje opeens weer op het paard rijden, en wat denk je, paard is blij!! Paard is tevreden, hoort er weer helemaal bij, gedraagt zich ook veel stoerder naar de rest toe.
Pas op hoor Jep is back in town!!!
Is hij dan zielig? Ik denk het niet, de weken alleen land en weinig tot geen aandacht hebben hem echt geen goed gedaan, hij was niet meer het paard wat hij hoort te zijn, en nu wel weer. Hij is weer veel zelfbewuster en idd zoals Zep zegt minder in zichzelf terug getrokken.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:26

Zep schreef:
Ik zie mijn paarden als een partner, maar eis wél gehoorzaamheid!


Helemaal mee eens! En zouden paarden nou echt gelukkiger zijn als ze door en door verwend zijn en over je heen kunnen lopen? Of 24 uur in de wei staan in weer en wind? De paarden van tegenwoordig zijn echt niet ongelukkig met een leven wat voor een groot deel op stal wordt doorgebracht. Ze worden vertroeteld, krijgen meestal genoeg beweging en afwisseling, veel afwisseling in het voer, noem maar op. En als paarden niet gelukkig zijn, kan je mij niet wijsmaken dat ze toch ontzettend glimmen, vrolijk zijn en er gewoon goed uitzien!

Ik ben het dus niet eens met Emiel Voest. Natuurlijk moet je wel zorgen dat paarden zoveel mogelijk vrij kunnen bewegen en genoeg afwisseling krijgen en dat je ze niet onterecht op hun flikker geeft of ze door laten lopen met pijn. Ik denk dat de meeste paarden het ontzettend goed hebben!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:48

Lodewijk staat nu dag en nacht in de wei maar hij komt elke keer op me af lopen.Hij mag weer lekker tutten en spelen met mij.
in de winter heeft hij altijd een weekje vrijaf en in de zomer 2 a 3 weken.
In het begin vind ie alles wel best vaak de laatste dagen van zijn vakantie.
gaat ie staan balen. vriendjes mogen wel de wei uit waarom hij niet is ie niet leuk genoeg meer? zodra hij dan weer met mij mee mag is hij super gelukkig.
zolang je maar eerlijk bent tegen je paard denk ik dat ze het zelfs beter hebben dan emiel voest het zich voorsteld... ze verhongeren en bevriezen nu niet meer in de winter... en ze worden niet aangevallen en opgegeten door wilde roofdieren.
Paarden hoeven niet meer uittedrogen als ze een been breken totdat ze dood zijn ze worden netjes uit hun lidjen verlost. een paard dat ziek is hoeft niet te creperen van de pijn totdat hij doodgaat.Tegenwoordig worden ze beter gemaakt en hebben ze binnen notime een pijnstiller.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:53

Citaat:
Wat ik zielig vind is een paard in de wei zetten er er verder niets mee doen. we hebben paarden zo gefokt dat ze verzorging nodig hebben een deken hoef verzorging bij ontstekingen een antiboitica kuur zijn entingen enz enz. maar ook zijn beweging. het gras waar wij ze opzetten is heel eiwit rijk en "vet" dus paarden die niets doen worden alleen maar dik lui en ongelukkig! ik zie het vaak genoeg om me heen van die paarden die lekker vrij mogen zijn, ze zijn allemaal dof lui en sloom!


Plingat wij de paarden zo gefokt hebben is ronduit zielig. En dat we daar nog steeds mee bezig zijn is nog zieliger(fjorden, haflingers, friesen, kwpn ers die uit de kluiten gewassen zijn. )
Zo heeft Offereins eens een hele mooie colum in de bit geschreven.
Het paard heeft er miljoenen jaren overgedaan om 1.40 te halen. In een paar honderd jaar fokken wij paarden naar de 1.80. Gevolg paard krijgt mankement en moet 6 maanden in de box!! Is dat niet zielig??



Mijn paarden zijn vrij, lopen de hele dag op het land, de smid komt op tijd, ze krijgen regelmatig aandacht, en zijn zo fit als een hoentje.
Ze willen altijd werken.
Zijn lekker drammerig op zijn tijd etc etc. Mijn paarden zijn echt wel gelukkig.

De uitspraken van voest moet je met een korreltje zout nemen, maar in grote lijnen ben ik het gerust met hem eens. Waarom omdat veel mensen zomaar een paard aanschaffen zonder zich eerst eens te verdiepen in het gedrag.
Ik wou dat hij mij die vraag had gesteld.
Mijn antwoordt is, dat ik het leukste vind de hele omgang met het dier, zijn karakter leren kennen, hun bekijken op de wei en dan daarnaast mag ik blij zijn dat ik op zijn rug mag zitten.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 18:16

Ben het met Jura eens, en het verschilt per paard.
Het ene paard is gelukkig op het land, het andere met veel op stal staan.
Het is ook maar net wat ze gewend zijn.
Pompidou vond het in het begin echt niet leuk op het land, wilde veel liver naar binnen, nu vind ze het heerlijk, maar wilt s 'avonds echt heel graag naar binnen.

En als een paard goed getraind wordt, heeft hij er zelf ook plezier bij en heeft er dan echt zin in!
Als het paard goed behandeld wordt, is het gelukkig.
Afwisseling is ook belangrijk, net als lekker varierend voer en aandacht.
Wel vind ik het heel belangrijk dat een paard minstens een soortgenootje in de buurt moet hebben, en genoeg beweging moet krijgen.

Ik ken een paard uit de buurt, wat op de stal van een vriendin van mij staat, nou en iedere keer als ik daar kom, wordt ik zo woedend van binnen!!
Dat paard staat dag en nacht binnen, helemaal alleen, dat meisje komt nauwelijks, alleen s'avond ff poetsen en soms een beetje buiten rijden. That's all.
Het is een 'doe het zelf'stal, dus zelf voeren (omste beurt) en mesten.
Nou vaak als iemand dan voerdienst heeft en wilt voeren, is haar ton helemaal leeg= paard geen eten.
Ook is die stal vies, en krijgt weinig hooi.
Dat paard weeft nu sinds kort, en schreeuwt letterlijk om aandacht.
Toen ze hem net had, had ik m ook gezien, en ik vond hem echt heel mooi.
Echt een sportpaard.
Nu lijkt het wel een paard van twintig, mager, ingezakt, spierloos en dikke stalbenen. Lips are sealed

Kijk dát zijn nou de écht ongelukkige paarden...Je ziet het verdriet in zijn ogen... Verdrietig