[INFO] algemene tips voor tekenaars en schilders.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:15

Wendy15 schreef:
Je kant zelfs onderaan de pagina bij 'Zoeken naar:' in alleen dit topic zoeken.. Dus zelf een beetje moeite doen mag ook wel, mensen gaan niet telkens dezelfde adviezen herhalen als het er al staat ;)


Zucht, je zal maar jaren op bokt zitten en dit nu pas zien :o? :o

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:34

Had ik ook nog nooit gezien :=

Weet iemand een adresje waar je goedkoop groot formaat baklijsten kunt krijgen?

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:38

Dat zou ik niet weten, maar je zou ook eens bij bijvoorbeeld kringloopwinkels kunnen kijken en dan de schilderijen die er in zitten eruit halen :P

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:30

Dat zijn dan vaak weer van die sierlijsten denk ik, ik zoek echt neutrale baklijsten.

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:07

Goh.. ik ben weer eens begonnen het tekenen.
Bij mij geen sprietje talent te vinden, maar de wil is er! Ik wil het zo ontzettend graag kunnen, dus bij tijd en wijlen probeer ik het weer eens. En dan denk ik na een paar pogingen toch weer, nou.. dit is het helemaal niet.
Ik probeer het zowel digitaal als gewoon met een potlood in mijn hand. Maar het wil allemaal niet baten.
Goed, ik geef natuurlijk niet op, en na het lezen van al jullie tops probeer ik toch altijd weer iets nieuws. En tot zo ver ben ik .. dat de schets meestal wel redelijk wil lukken. En daarna kom ik in de knoei.
Ik laat de tekening dan een tijdje liggen, om maar gewoon te denken wat ik er mee kan doen. Ik begin eens met een oog, maar eigenlijk zijn dat altijd doffe rondjes zonder ook maar 'iets' van leven erin te vinden.
Nu heb ik ongeveer dit hele topic doorgelezen, en ook veel goede tips gehad.
Maar wellicht hebben jullie nog een paard gouden tips voor:

Vacht/inkleuren/opvullen van een beest?
En we ogen, hoe krijg je daar nou echt leven in?
Wellicht een keertje te laten zien d.m.v een w.i.p?

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:12

Wil je met grijs potlood tekenen? Neem dan eens een foto, zet die op de pc in 'grijswaarden' en verhoog het contrast een beetje.. En dan gewoon tekenen wat je ziet, en niet wat je denkt. Vooral veel oefenen ;) Wips staan er al heel veel op bokt dus kijk gewoon eens rond.. Even met de zoekfunctie zoeken.. Bijna niemand kan meteen 'goed' (want wat is 'goed'?) tekenen, dat bereik je alleen door veel te oefenen ;)

LeonieL

Berichten: 3549
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:15

Ptries: Er zijn vele manieren om een vacht in te kleuren, de een doet 'haartjevoorhaartje' de ander maakt het zo egaal mogelijk. je moet gewoon kijken wat jij het fijnst vind. Wat bij wel werkt is wat tutorials volgen op internet. Als je daar belang bij hebt, heb ik nog wel leuke tutorials voor je liggen (gevonden op internet hoor)

en WIP's kan je gewoon hier de topics doorkijken. of kijk eens op wetcanvas of schilderenenzo. Daar worden heel veel wips gepost. Ook door mensen die écht heel goed zijn.
X Leonie

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:21

Ik teken inderdaad met een grijs potlood! Die grijswaarden zal ik eens proberen! Goede tip :)

Leonie, ik heb al hel wat Tutorials gezien en ook geprobeerd mee te doen daaraan.
Het gewenste effect kwam er toch niet helemaal uit.

Ik weet inmiddels maar al te goed dat niet meteen goed kan tekenen.. dat is frustrerend.. := maargoed ik geef niet op.

Bedankt voor jullie tips!

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:24

Grijswaarden is heel handig om mee te beginnen en te ontdekken hoe schaduwen lopen en lichtval enzo :j

Vooral heel veel blijven oefenen en uitproberen :j En ipv meteen een hele tekening te maken kun je ook eerst stukjes oefenen.. Dus een vel vol ogen, een vel vol neuzen, een vel vol met allerlei vachtstructuren en haren, enz..

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:36

Een vel vol ogen ziet er hier heel raar uit _O- Ik kan het stuk voor stuk geen ogen noemen, wellicht omdat ik de goede potloden er niet voor heb, maar wellicht ook omdat ik te snel wil? Hoe lang doen jullie gemiddeld over een oog tekenen bijvoorbeeld.

Leonie, jou WIP die je niet gepost heb, begint super.
Ik zie vaak dat jullie tekenaars inkleuren beginnen met blauwtinten, waarom is dit precies?

LeonieL

Berichten: 3549
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:39

Verkeerde potloden kan, maar ik moet bekennen, ik gebruik nogsteeds de potloden van de Action :o xD

Ik kijk altijd eerst goed naar de foto, wat voor een kleuren zie ik. Een wit paard, inkleuren met alleen maar wit en grijs vind ik niet zoveel aan. En nu ik dat een tijdje doe zie ik zelfs buiten 'andere' kleuren dan dat ik eerst zag. (zo zie ik heel vaak blauwtinten op het asfalt, om maar iets te noemen, )
Een wit paard heeft als schaduw blauw, daarom ben ik daar mee begonnen.

edit: verkeerde smilie

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:39

Afbeelding
Hebben jullie nog tips?
Door het inscannen zijn de ogen een "vlek"geworden, in het echt is dit veel mider!

LeonieL

Berichten: 3549
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:40

Als je tips wil specifiek op een tekening, moet je een nieuw topic openen ;)

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:42

Oh oke, dan zal ik dat even doen!

Wendy15

Berichten: 11099
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:44

Aan de potloden zal het niet liggen hoor :P Goed materiaal scheelt wel, maar met een simpel potloodje of een balpen kunnen ook hele mooie dingen gemaakt worden. Hoelang je ergens over doet is voor iedereen anders. Het blijft toch een kwestie van oefenen, veel oefenen, dan wordt je steeds handiger en sneller en ga je meer dingen zien.

Wat betreft die blauwtinten, het hoeven niet perse blauwtinten te zijn. Maar het is vaak mooier om geen zwart te gebruiken in een tekening. Dus schaduwen kun je opbouwen uit andere kleuren. Daarbij, kijk eens naar een foto van een zwart paard, is die echt zwart? Als je heel goed kijkt zie je juist dat het niet zwart is, maar zie je er allerlei andere kleuren in.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:46

Wendy15 schreef:
Aan de potloden zal het niet liggen hoor :P Goed materiaal scheelt wel, maar met een simpel potloodje of een balpen kunnen ook hele mooie dingen gemaakt worden. Hoelang je ergens over doet is voor iedereen anders. Het blijft toch een kwestie van oefenen, veel oefenen, dan wordt je steeds handiger en sneller en ga je meer dingen zien.

Wat betreft die blauwtinten, het hoeven niet perse blauwtinten te zijn. Maar het is vaak mooier om geen zwart te gebruiken in een tekening. Dus schaduwen kun je opbouwen uit andere kleuren. Daarbij, kijk eens naar een foto van een zwart paard, is die echt zwart? Als je heel goed kijkt zie je juist dat het niet zwart is, maar zie je er allerlei andere kleuren in.


Dat vind ik altijd erg leuk om te doen als ik met kleur teken :)
Ik doe dan vaak een deel, bijvoorbeeld de benen, het hoofd oid, en ga dan met verschillende kleuren proberen.

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:14

Goh.. weer wat geleerd.. :) Bedankt voor de tips!
Ik zal blijven oefenen, en hopelijk komen mijn tekeningen dan ook eindelijk eens een beetje tot 'leven'.
Voordat ik zo kan tekenen dat het ECHT gaat lijken zal ik nog wel wat jaartjes verder zijn, maar wellicht zie ik binnenkort het licht.. en komt er iets leuks uit rollen.

Ik zou het leuk vinden om nog meer tips en truuc's te lezen dus zodra er nog wat bij jullie te binnen schiet hoor ik dat graag!

drafbalk

Berichten: 1931
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:51

DAt is niet de bedoeling van dit topic, mariskalove.
Als mensen willen reageren in jouw topic, dan doen ze dat wel.
Hier zijn alleen om hulp te geven over materiaal, techniek ed.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:55

drafbalk schreef:
DAt is niet de bedoeling van dit topic, mariskalove.
Als mensen willen reageren in jouw topic, dan doen ze dat wel.
Hier zijn alleen om hulp te geven over materiaal, techniek ed.

Oke, sorry dan ;)
Maar bedankt voor jouw reactie in het topic!

Ik heb nog een vraag: Hoe kun je goed de "weerkaatsing van licht" op de vacht laten zien als je met kleurpotloden werk?
Dit krijg ik namelijk niet goed voor elkaar...

Leonyr

Berichten: 2557
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:56

mariskalove schreef:
drafbalk schreef:
DAt is niet de bedoeling van dit topic, mariskalove.
Als mensen willen reageren in jouw topic, dan doen ze dat wel.
Hier zijn alleen om hulp te geven over materiaal, techniek ed.

Oke, sorry dan ;)
Maar bedankt voor jouw reactie in het topic!

Ik heb nog een vraag: Hoe kun je goed de "weerkaatsing van licht" op de vacht laten zien als je met kleurpotloden werk?
Dit krijg ik namelijk niet goed voor elkaar...

Meestal laat ik dat stuk gewoon leeg of kleur ik het heel licht. Maar alsi k me niet vergis heeft iemand dat een paar pagina's terug nog uitgebreid uitgelegt. ;)

Anoniem

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:40

Nog even een vraag. Over twee weken kan ik eeeeeindelijk weer gaan tekenen, als mijn tentamens voorbij zijn. :):) :):) :):)

Nou wil ik nog nieuwe pastelpotloden kopen, alleen weet ik niet welk merk ik wil nemen. Welke hebben jullie? Wat is fijner? Van pastelkrijt heb ik rembrandt en die vind ik het fijnst, maar weet niet of de potloden hiervan ook goed bevallen?

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:16

Potloden zijn sowieso harder dan krijt. Van het merk Rembrandt heb je helaas geen pastelpotloden, alleen kleurpotloden. Ik zou in de winkel even een paar potloden uittesten, of van een paar merken een aantal potloden meenemen, zodat je zelf kan kijken wat het beste bevalt.
Ik heb conte, derwent, creta color, bruynzeel en faber castell pitt pastelpotloden (allemaal ook met een stuk of 4 getest ;) ) En ik vind die laatste toch het fijnste :)

Anne_Baukje

Berichten: 6659
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Enschede

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:23

Ik zou inderdaad van een paar merken een paar potloden kopen. Dat heb ik ook gedaan bij dekwast.nl
En ik gebruik ze nog allemaal, want vind ze allemaal wel prima :)

_baxter_

Berichten: 1797
Geregistreerd: 27-03-10
Woonplaats: Leiden

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:25

*stipje*

Weet er iemand hoe je een vachtstructuur tekent? :o
Want ik teken nog niet zo lang, en de vachtstructuur wil niet echt lukken.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: [INFO] algemene tips voor tekenaars.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:57

Probeer eens donker en lichte plekken aan te geven en daarin heel subtiel een suggestie van de structuur aan te brengen. Als je echt alle haartjes stuk voor stuk tekent neig je meer naar het pointillisme. Die haren zijn namelijk zo fijn en zo massaal aanwezig in het echt dat je ze op het formaat van een gemiddelde tekening nooit allemaal zou kunnen aanbrengen.