Is t nou zo erg als je paard niet schuimt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Is t nou zo erg als je paard niet schuimt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 22:20

Je hoort wel eens om je heen, "mijn paard schuimt, dan heeft ie heel goed gelopen"
Kan een paard dat niet schuimt niet goed lopen dan?? Verward
Nimro schuimt haast nooit, ja, soms een randje kwijl aan zn lip maar verder niet.
Terwijl ie toch echt wel fijn loopt hoor!! En ook niet taai in de mond ofzo.

Tuurlijk als je paard veel beweegt in zn mond zal ie meer schuimen.
Maar als je paard stil is in zn mond, zegt dat dan iets?? Is dat niet goed dan?

greetzzz


Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 23:27

Als je paard lekker op het bit loopt te knabbelen kan dat ontspanning betekenen maar hoeft niet perse. Schuimen zegt op zich niets. Mijn paard schuimt altijd, ook als je niet rijd maar bijvoorbeeld longeerd op halster of als hij gewoon in de bak loopt te spelen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 23:37

Een paard dat goed loslaat in de kaak schuimt volgens mij altijd. Er zijn inderdaad paarden die met alleen loslaten al gaan schuimen, dit zijn vaak paarden die heel soepel in kaak- en nekgewricht zijn. Je paard kan best fijn lopen zonder te schuimen maar naar mijn mening heb dat laatste stukje lossigheid dan nog niet te pakken.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 08:43

het schuimen is heel belangrijk, als een paard schuimt betekend dat dat hij recht loopt op 2 teugels en gebogen loopt, als hij goed gebogen loopt drukt hij 2 klieren leeg die het schuim veroorzaken, als een paard dus schuimt loopt hij goed gebogen, dit kun je ook zien in de nek, als het paard een goede hoofd-hals-houding heeft komt er een spier tevoorschijn in zijn nek, als je dat blijft trainen, wordt die spier steeds langer en kun je hem daarna weer gaan oprichten, met je benen en je zit.

Als je je paard perse meteen al wilt laten schuimen kun je hem ook een suikerklontje geven, maar dan heb je niet dat effect in de hals...wat ook heel belangrijk is om verder te komen in de sport.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 09:35

Mijn paard schuimt ook nooit (alleen tussen zijn billen Haha! ) terwijl hij toch in een goede houding loopt (dit ook volgens mijn instructrische) na het rijden klappert hij vaak met zijn bit en speelt hij....en knabbelt hij erop en ook dan schuimt hij niet. ik denk dus ook dat het per paard afhankelijk is of hun klieren meer of minder "schuim" produceren. dus een paard dat verschrikkelijk schuimt loopt misschien wel helemaal niet op aanleuning en dan zegt het schuim dus ook niets.
gr musje

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:30

Oud boeren-klazina-ut-zalk truckje:

Pepermuntje voor of tijdens het werk geven (als hij het bit al in heeft).....

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:36

Tinkie schreef:
Als je paard lekker op het bit loopt te knabbelen kan dat ontspanning betekenen maar hoeft niet perse. Schuimen zegt op zich niets. Mijn paard schuimt altijd, ook als je niet rijd maar bijvoorbeeld longeerd op halster of als hij gewoon in de bak loopt te spelen.


He wat grappig, ik longeerde eer gisteren een paard aan het halster en die begon ook te schuimen in zijn mond, ik vond dat vreemd, omdat het meestal met het bit in gebeurd, maar dat hoeft dus niet beslist.

Gr. Adriana

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 13:27


Nulla tenaci invia est via

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 18:56

jha mijn paard die schuimt na 10 minuten al ook aan het longeren en als ik met er loop ofzo!
maar mijn pony nog nooitze heeft echt nog nooit in der hele leven geschuimt maar ze rijd heerlijk maar soms een beetje te gespannen en soms ook niet

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 17:06

Nappie schuimt tegenwoordig veel maar hij vindt het nog steeds niet geweldig!! Al heel vroeg kwam ik erachter dat hij niet op het bit kauwde, enkelgebroken, dubbelgebroken, appelbitje, snoepje nergens wilde hij van schuimen. Totdat ik erachter kwam dat hij het gewoon niet leuk vond om te schuimen, hij deed steeds z'n onderlip over z'n bovenlip om te voorkomen dat het schuim uit z'n mond liep, veegde direct als we stil stonden ergens zijn schuimbekkie aan af en ik maar steeds denken dat ie niet ontspannen was Frusty Hij was heerlijk ontspannen maar wist zich geen raad met al dat schuim Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 17:58

Katja schreef:
Een paard dat goed loslaat in de kaak schuimt volgens mij altijd. Er zijn inderdaad paarden die met alleen loslaten al gaan schuimen, dit zijn vaak paarden die heel soepel in kaak- en nekgewricht zijn. Je paard kan best fijn lopen zonder te schuimen maar naar mijn mening heb dat laatste stukje lossigheid dan nog niet te pakken.


Mijn paard schuimt ook altijd en het klopt idd dat hij heel er soepel in zijn kaak en nekgewricht is [en niet alleen daar }> ] Maar dat hij zo vreselijk schuimt wil zeker nog niet altijd zeggen dat ik dat laatste stukje lossigheid te pakken heb hoor. Hij schuimt ook wel eens aan het halster zonder bit en dan is hij toch niet erg los. Wel relaxed maar dat is iets anders

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 20:13

ik heb geleerd dat het niet uitmaakt of hij of zij schuimt
dat kan niks zeggen

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 13:04

die van mij schuimt dus eigenlijk ook bijna nooit.
zelfs als mijn instructrice hem rijd en hij super nageefelijk en ontspannen loopt dan nog schuimt hij niet.

sweetbuddy
Berichten: 491
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Ridderkerk-ZoNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 19:22

uh ja, lekkerder toch? Vork
maar volgens mij maakt het nie zow uit...
alsdiej maar beweegt Party!!

doegzzz xliessiex

Lang Leve De Glazenwasser
Kortom: LLDG

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 21:30

Die van ons schuimt eigenlijk altijd. Hup, bit in en schuimen maar.
Dan maakt het niet zoveel uit of ze dan lekker ontspannen loopt of juist erg gespannen, schuim is er toch wel Haha!


Fadima
Berichten: 153
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 12:24

mijn paard schuimt eigenlijk altijd met rijden, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat hij ook los is, gister wedstrijd en ze schuimde wel. Maar de jury zei dat ze nog meer erdoor heen moest zijn, door haar nek vooral. Dus het hoeft niet meteen te betekenen dat je paard dan ook meteen super los is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 15:37

Sommige paarden schuimen inderdaad niet, maar over het algemeen, is het wel zo, dat als ze ontspannen in nek en kaakgewricht zijn, dat de speekselklieren op gang komen, en daar gaan ze van schuimen.

Maar er zijn zat paarden die altijd schuimen, terwijl ze niet nageven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maliboe en 70 bezoekers