kleine merrie x grote hengst = problemen?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

kleine merrie x grote hengst = problemen?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 09:56

Een tijdje geleden is mijn shetmerrie ontsnapt en is bij de haflingerhengst die bij ons op stal staat terecht gekomen Boos!

Nu was zij op dat moment niet hengstig, alleen is ze nadien ook niet meer hengstig geweest.
Ze is altijd heel duidelijk hengstig geweest, dus ik maak me best wel zorgen hierover.

Ik laat in ieder geval zo spoedig mogelijk de DA komen om haar te controleren.

Maar nu hoor ik 2 verhalen hierover. Er is een groep die zegt dat het veulen zich aanpast aan de grootte van de merrie en dat het dus wel goed gaat, maar er is ook een groep die zegt dat dit lang niet altijd zo is en dat er wel degelijk gevaar aan verbonden is.

De merrie is 1.02m hoog/laag en de hengst is rond de 1.40 schat ik.

Zelf denk ik dat ik het weg laat halen mocht ze idd drachtig zijn, tenzij mocht blijken dat het geen kwaad kan.

Wie kan me hier iets meer over vertellen?


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:10

Omdat het een kruising wordt kan het veulen wel eens heel raar gebouwd zijn als je pech hebt. Straks heeft hij het korte halsje van een shet en de lange (in verhouding dan) benen van een haflinger. Dan wordt dat al lastig met gras eten.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:07

Tijdens een informatie-avond van het Tinkerstamboek zo'n jaar geleden, werd door een van de daar aanwezige artsen en deskundige op het gebied van fok en overerving het verschil in stokmaat tussen hengst en merrie niet meer dan 10 cm te laten zijn. Dit omdat er inderdaad verkeerd gebouwde veulens geboren kunnen worden en (de meest belangrijke reden) omdat het veulen vaak veel te groot is voor het geboortekanaal van de merrie.

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

Merrie-Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:25

Het veulen kan zich inderdaad aanpassen aan de grootte van de merrie. Wat ook meespeelt bij dit soort situaties is de bouw van de beide ouderdieren. Belg x arabier is bijvoorbeeld niet zo'n goed idee. Als de DA komt kun je die natuurlijk ook om advies vragen!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:34

Ik denk dat het wel goed komt, de natuur redt zichzelf vaak in dit soort gevallen...
Vind de bouw van de haflinger over het algemeen niet zo heel veel anders dan die van een shet, de shet is gewoon een stuk kleiner....
Kon best wel een heel leuk pony-veulen uit komen. Weghalen ivm grootteverschil ouders lijkt me niet nodig, bij twijfel kan je altijd even overleggen met de dierenarts....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:45

Voorzover ik weet kan het veulen de grote van de merrie of de hengst aannemen, jouw voorstel lijkt mij het vestandigst, na laten kijken en eventueel aborteren (indien de dierenarts dat adviseerd).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 18:18

Weet wel dat een abortus voor een paard ook een enorm risico is!
Als ik die afweging zou moeten maken zou ik toch kiezen om het veulen te laten komen.
Volgende keer het zekere voor het onzekere nemen en het weg laten spuiten.

Ken overigens een shet die gedekt was door een grote arab, is een hele leuke pony uit gekomen.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 18:42

Het veulen kan zich aanpassen aan de grote van de merrie... als de baarmoeder niet groter is, word het moeilijk om groter te groeien... wel is de bevalling zwaarder omdat het veulen vaak wel wat groter van gemiddeld is...

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 19:17

het kan wel goed gaan ken een (nu inmiddels 1,5 jarige merrie) haar moedre is een shetlander van een meter of ietsje groter (niet veel) en paps is een tinkerhengst van 1.53m.

ze is idd niet helemaal supergebouwd (heb haar al een tijd niet meer gezien dus weet niet precies hoe ze nu is)

en mams had wel wat moeite gehad met de bevalling. ze heeft het wel helemaal alleen gedaan, dat wel.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

beertje
Berichten: 12
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 20:28

Ik denk dat deze dracht geen problemen hoeft te geven, zowel haflinger als shetlander zijn vrij stevig qua bouw. Zelf heb ik een welsh merrietje van 1,33 m laten dekken door een arabier van 1,58m en er is een pracht veulen uitgekomen van nu bijna 1,50 m (hij is ondertussen al 6) terwijl ie de eerste week onder z'n moeder door kon lopen.

Probeer je zorgen niet te verdrinken, ze kunnen toch zwemmen...

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 08:34

Volgens mij wordt het veulen pas groter nadat het geboren is. Waar je wel op moet letten is dat het dan heel hard groeit wat niet zo heel goed is voor de ontwikkeling van de gewrichten. Zorg dat hij later voldoende goed voer krijgt maar zeker niet te veel omdat hij dan te snel kan gaan groeien.

marco_l
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 08:16

het kan best hoor
ik ken een pony een fries/welsh
de moeder was een super klein welshponytje en de vader een grote fries
en der is een geweldig veulentje uitgekomen, t beestje springt nu in de Z

no nature no future


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 11:20

Volgens mij kan het best, en vriendin van mij heeft een kruising van een welsh k merrie en bachelor!
Harstikke mooi beestje, is rond de 1.65m
Je hoort het wel meer.
Ik wou mijn pony (1.50) ook laten dekken door een grote hengst van 1.70m, omdat ik een paard wou fokken, maar doe het nu niet, omdat de tijd en geld gebrek is helaas Verdrietig !!
Ik zouer inderdaad nog eens goed over nadenken, voor je een beslissing maakt die ook je pony kan schaden!!
Veel succes ermee!
Groetjes

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:22

ze zeggen weleens als het niet kan, past de hengst er ook niet op (of erin Knipoog )

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:05

vraag advies aan de va, maar ik denk ook wel dat het goed komt.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 11:49

Je hoort verhalen dat het zonder al te veel problemen goed kan gaan ,
maar ook hele akelige verhalen van merries die door een te groot veulen na een vreselijke lijdensweg sterven... Verdrietig

Je kunt idd het beste de veearts het heel goed in de gaten laten houden
en hem laten beoordelen of het verantwoord is om het veulen geboren te laten worden....
als ze echt drachtig blijkt te zijn natuurlijk , dat zou ik eerst eens laten controleren , weet je meteen hoe ze ervoor staat !
Succes iig !

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 10:22

onze shetmerrie van 1.10 meter was gedekt door een tinker van 1.55 meter. het veulen was bijna even groot als de moeder en had zich uit de baarmoeder moeten trappen. moeder bloedde dood en ook het veulentje stierf diezelfde dag. het kan dus niet!! als je de merrie laat opvoelen en de DA voelt een vruchtje, moet je gewoon vragen of hij die weg wil knijpen. dat kan helemaal geen kwaad voor de merrie.

Bon Jovi rules!

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-02 19:07

Inmiddels heb ik Noeschka laten scannen en ze blijkt NIET drachtig te zijn. Pffffff, een hele opluchting hoor.
Van tevoren had ik het met de DA besproken en sowieso al besloten het anders weg te laten halen. Zij (de DA dus) was er zelf geen voorstander van om het veulen geboren te laten worden. Helemaal niet omdat dit anders het 1e veulen van Noeschka zou worden.

Ze gaat nu binnenkort wel naar de hengst, maar dan naar een shetlandhengst, die qua maat wat beter bij haar past Haha! Haha!

Bedankt allemaal voor jullie adviezen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Akshay, Bielsje, josien_m_, Karintich, manubres, Miss_Mii21, nayla, Polarize, Prins85, redbutton, roekes, Rose_Sonny, rozebadeend en 25 bezoekers