Met praam rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Met praam rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-02 20:38

Ik ben vandaag bij een D-pony geweest die 3 jaar hengst is geweest en met zadelmak maken en inrijden behoorlijk lastig is geweest.
Nu is er 5x een jongen geweest die hem flink aangepakt heeft wat heeft geleid tot vreselijk verzet maar uiteindelijk schijnt die jongen 'het gewonnen' te hebben.
Hij heeft de eerste paar keren met praam gereden. Hij had dit op de een of andere manier om het hoofdstel gebonden en is er toen opgestapt.
Bij elke paar rondjes deed hij hem iets losser. Toen de praam eraf gehaald werd deed de pony knettergek en zijn ze samen bijna achterover gevallen door het stijgeren. Daarna volgde nog een rodeo en toen is die jongen er na 2 rondjes af gegaan.
Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, met praam rijden en eerlijk gezegd vind ik het nogal een zwakke manier van inrijden.
Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden want misschien wordt het vaker gebruikt en is het minder paardonvriendelijk dan ik denk?


kristel_kris
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 20:44

ik vind dit ook zwak hoor. er is vast iets met dat paard want uit zichzelf zal hij nooit gemeen willen izjn. misschien is ie niet goed ingereden ofzo maar dan moet je het rustig opbouwen want zo krijgt een paard er hekel aan. een praam is er vind ik alleen voor de dierenarts of hoefsmid maar niet om te rijden.

behandel een dier met respect en je zult respect terug krijgen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 21:51

BAH wat een idee!
Wie doet nou zoiets....
In elk geval geen echte paardengek!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 22:02

Belachelijk!!
Waar ben je dan mee bezig Verward

Echt onkunde zoiets hoor!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 22:08

Ongelooflijk, ik zou niet eens op het idee komen om een praam te gebruiken bij het rijden Verward Verward
In een woord triest.

Navragen is beter dan afvragen.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 22:25

Ik heb er nog nooit van gehoord, met praam rijden. En ik vind het ook een belachelijk idee. Daar is een praam helemaal niet voor bedoeld!
Die knul wist echt niet waar hij mee bezig was.

Maar kijk je wel uit met dit paardje? Want zo te horen is hij niet zo leuk behandeld geweest en zijn zijn eerste ervaringen met zadel, hoofdstel en ruiter niet zo prettig geweest. En dan zou hij wel eens heel heftig kunnen reageren. Zo te horen moet je eerst echt zijn vertrouwen winnen. Maar denk ook goed om je eigen veiligheid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 08:29

Belachelijk. Wat is dat nou voor een manier? Ook goed voor het vertrouwen dat rijden leuk is....
Ik zou maar goed uitkiken als jij op die pony stapt want die heeft het niet op een fijne manier geleerd allemaal.
Was die pony wel al gewoon zadelmak geweest en aan de longe enzo of is die jongen er meteen zo op gaan zitten?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 09:21

Hoe kan je nou met praam rijden?? Verward
Als je een praam niet goed vasthoudt dan gaat ie meteen af. Ik kan me niet voorstellen dat je het zo kan 'vastmaken' dat dat blijft zitten...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-02 10:11

Jura, ik snap ook niet hoe hij dat gedaan heeft maar hij heeft dat ding als het ware gewoon om het hoofd geknoopt.

Het paardje is wel eerst netjes gelongeerd en zadelmak gemaakt maar die jongen heeft hem dus de eerste paar keren gereden omdat bleek dat hij nogal moeilijk was. Ik denk dat ze hem nu behoorlijk verpest hebben voor de komende tijd. Die vrouw had het gevoel dat de pony inderdaad behoorlijk aangepakt moest worden en dat ik heel consequent moest zijn.
Ik denk juist dat ik met vertrouwen (maar wel consequent zijn) verder kom. Maar gelukkig mag ik lekker mijn eigen gang gaan dus kan het op mijn manier doen en dan kijken of het werkt.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 10:13

Verward Verward Verward

Trieste zaak zeg

Verward Verward Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 10:19

als ik zo moest paardrijden was ik allang met de sport gestopt. Die pony moet zowiezo gecastreerd worden, want die heeft te veel hormoontjes. Verder zal er gewerkt moeten worden aan het vertrouwens. MAar rijden met de praam?! dit schiet niet op, de pony zal hier ook helemaal niets van leren.

De hond is de betere mens

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-02 10:26

Hij is gecastreerd hoor, een maand of 2, 3 geleden.
Maar hij gedraagt zich dus nog als hengst.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 10:32

hoe het kan snap ik wel (heb jaren gestald gestaan op een hengstenhouderij, en als je een praam vast kan knopen aan een halster, kun je dat ook wel aan een hoofdstel, maar zoiets als dit heb ik nog nooit gehoord!
schandalig!

die mensen weten echt niet waar ze mee bezig zijn!

als het zo zou moeten, dan kapte ik er vandaag nog mee! Boos!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 10:46

Ik heb er maar één woord voor: BELACHELIJK!!!!!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 10:52

Ik weet van mezelf dat ik geen jong paard in kan rijden, dus ik doe het dan ook niet.

Het 'praam-verhaal' klinkt mij een beetje in de oren als iemand die het ook niet kan, maar dus WEL doet.

Ik vind het echt een typisch voorbeeld van onkunde....Er zijn duizenden (veel meer natuurlijk... Knipoog ) paarden en pony's ingereden en ik heb idd ook nog nooit gehoord dat dat met praam gebeurt!?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 11:12

ik heb het 1x zien gebeuren bij ons op stal. Daar ging het om een paard dat al zadelmak en ingereden was en die zonder rede ineens was gaan flippen. Dat dier was levensgevaarlijk, maar wel helemaal gezond volgens foto's enzo. Daar is toen voor een paar dagen een praam op gezet met rijden, het hielp wel zolang hij hem op had, maar dat paard heeft er niks van geleerd, dus wat het nut uiteindelijk dan is? helemaal niks, lekker niet doen dus gewoon! Een tijdje later is een meisje bijna met dat paard verongelukt omdat hij als ze af wilde stappen steil omhoog ging. Hij is naar een stal in slagharen gegaan en wat ze ermee gedaan hebben??? Ik wil het niet weten, feit is dat hij erg tam is nu.... Lips are sealed

maar die praam: geen nut, als een paard echt te gevaarlijk is dan moet je dat niet zo willen oplossen, ik denk dat jij gewoon lekker je eigen gang moet gaan, als het dan niet goed komt is dat jammer, maar als het je wel lukt heb je het iig eerlijk voor elkaar gekregen

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 12:32

vreselijk wat een idioot de pony krijgt de schuld dat het mis gaat... Huilen
Ik hoop echt dat je er wat van kan maken marije maar ik sta niet raar te kijken als het niet lukt. het arme dier kan best voor de restv van z'n leven verknald zijn

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 12:35

heyy

wij gebruiken alleen een praam, als de pony vervelend is met opstappen, maar die gaat er dan ook direct weer af! Na een paar keer zijn ze braaf, en kun je normaal opstappen, dit doen we maar 1 of 2 keer. Maar we gaan er dus niet de hele tijd mee rijden, dat doe je toch niet!!

gr linda
Laatst bijgewerkt door liberty op 17-06-02 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 12:39

paard onvriendelijk is het niet,het houd zich rustig en zal zich dus niet snel verwonden...maar,idd,het zal er niets van leren{heeft het dier dus ook niet gedaan}
het is wel onkundig hoor,ik hoop dat jij hem toch nog kunt veranderen...
veel succes!

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 12:54

jek unt een praam heel makkelijk vastmaken aan het hoofdstel of halster... Dat kan met onze praam ook. Zo heb je je beide handen vrij...

Maar om in te rijden is het een hele belachelijke manier... Maar goed, we weten er het fijne niet van... Dus moeilijk om over te oordelen...

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 13:12

als dat echt gebeurt is.... zwaar triest. ik heb daar nog nooit van gehoord, een paard met een praam inrijden. En dat ben ik ook nooit van plan.
Verward Verward Verward Verward Verward Verward

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 13:15

Ik was nieuwsgierig naar het topic toen ik het kopje zag staan. Ik denk rijden met praam... Verward Wat voor spannends zou dat nou zijn? Of misschien een grapje, want dat kan toch niet??

Wel dus Frusty
Sommige mensen... verstand in hun kleine teen, als het daar al aanwezig is Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 13:25

Citaat:
wij gebruiken alleen een praam, als de pony vervelend is met opstappen, maar die gaat er dan ook direct weer af


Ook dan doe je toch iets heel erg verkeerd.
Anders heb je hem ook niet met opstappen nodig, dus net zo goed onkunde!!

Zulke "hulp"middelen zijn daar niet voor bedoeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 15:47

Als je een praam nodig hebt om te rijden of zelfs maar om op te stappen, heb ik maar 1 advies voor die persoon: paard verkopen en guppen gaan houden. Dan heb je er wel zoooo weinig van begrepen.... Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 16:01

Met een touwtje kun je het vastmaken aan de bakstukken van het hoofdtstel, net als je het bij een halster vastmaakt.

Ik vind rijden echt een beetje te ver gaan, maar moet bekennen dat ik een merrie zadelmak heb gemaakt, ( die al 3 keer was geprobeerd,maar niet gelukt) waarbij ik bij opstijgen van ellende de praam erop heb moeten doen, omdat je er niet opkwam, 3 man vasthouden, volledig gesedeerd, en nog er niet op kunnen komen, toen uit eindelijk 2 keer een praam erop gehad, zodra je zit, praam los, en eigenlijk ging het toen heel snel goed. Ik praat het niet goed, maar in sommige gevallen kun je weinig anders.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, Googlebot, Pony2024 en 104 bezoekers