kreupel door stress + Update!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

kreupel door stress + Update!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 22:26

Mijn paard loopt de laatste weken zichzelf ongelofelijk op te fokken en daardoor zet hij zich zo vast in zijn lichaam dat hij heel onregelmatig wordt(echt tegen het kreupele aan).
Ik probeer hem als hij dat doet wat dieper te rijden, maar dat helpt niet Verward Zelfs als ik mijn teugels helemaal door laat glijden blijft hij nog een paar minuten zo hupsen Verward Eerst was het alleen in de stap en mijn instructrice dacht dat hij er even doorheen moest, maar nu krijgt hij het ook in draf. Hij wordt dan vreselijk gek in zijn hoofd(toont verder niet onrustig) en zet dan alles vast wat zich dus uit in dat gehups, maar helemaal ontspannen werkt niet...
Heeft iemand misschien een idee waar dit door kan komen of hoe dit op te lossen is? Mijn instructrices(3 in totaal) hadden alledrie eigenlijk geen suggesties meer en ik weet het ook niet...

O ja, het zadel past goed, het hoofdstel en bit zijn in orde, ik ben niet onrustig in mijn hand of zit, zit recht(heb ik nog even nagevraagd *LOL* ) en het paard kan lichamelijk aan wat er gevraagd worden(gebit, rug, benen etc is allemaal in orde). Geestelijk zou ook geen probleem moeten zijn, hij is 6 en ik rijd op B-niveau en we hebben alles rustig opgebouwd. Hij begon gewoon van de ene op de andere dag vreselijk te stressen in zijn hoofd en ik zou niet weten wat er gebeurt is. Ik rijd hem nog steeds hetzelfde en afwisseling krijgt hij ook genoeg Verward

iemand suggesties?!
Laatst bijgewerkt door gomir op 18-06-02 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt


Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 23:35

Geen rugklachten? Dat is het eerste wat in me opkomt als ik je verhaal zo hoor. Bekijk hem eens rustig als je ernaast staat en voel daarna langs zijn lijf of je ergens een plek kunt vinden waar hij warmer is op de spieren of pezen. (je kunt net zo goed even z'n hele lijf langsgaan ipv alleen de rug) Daarna kun je langs de wervelkolom kijken of hij aan 1 kant gevoeliger is dan aan de andere. Verder kun je nog kijken of hij de hals even ver kan buigen naar links en rechts. (lokken met een snoepje). Als je niets kunt vinden wil dat natuurlijk niet zeggen dat er niets mis is maar het is in elk geval de moeite waard.
Waarom heb je eigenlijk 3 instructrices? Misschien is dat wat veel en is je paard een beetje in de war, tenzij ze natuurlijk allemaal op 1 lijn zitten.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 08:51

Dat hebben we allemaal al gecheckt. Hij is in zijn hals heel soepel en aan zijn rug en benen kunnen we ook niets vinden Verward Dat is juist het gekke.

Ik heb trouwens wel van vier of vijf verschillende mensen les, maar dat gaat niet vrijwillig. Twee of drie verschillende voor springles(het is elke week een verrassing wie er staat *LOL* ) en twee voor dressuurles. Ik kan er zelf ook niets aan doen, zou het liever anders zien. De enige instructrice waar ik echt goed mee op kan schieten heeft geen tijd om me les te geven en ik moet toch wat Verward (ik houd trouwens wel één systeem aan en met springen is er maar één die een ander systeem heeft en dan rijdt ik gewoon voor mezelf Haha! )

maar in ieder geval bedankt!

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 10:24

Lastig hoor. Weet de instructrice die geen tijd heeft niet iemand die op haar manier van werken aansluit?

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 10:37

wat mij geholpen heeft is:

> vrij laag basistempo zodat hij goed in balans blijft lopen
> allereerst ervoor zorgen dat hij goed voorwaarts neerwaarts (halsstrekken) gaat, hier iedere keer mee beginnen
> voor de loodlijn laten lopen, te rond = vaak teveel spanning
> te streng (afdwingen) werkt averechts, zoek het in de afwisseling

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 11:37

als je zeker weet dat dit geen rijtechnisch en medisch probleem is dan kan je beter even om je heen kijken. Waarom is je paard gestressed? is er een nieuw paard op stal gekomen? is zijn drink bak wel schoon? eet hij goed kan hij wel plassen? allemaal dingen die hier de oorzaak van kunnen zijn. opserveer je paard goed en kijk of je gedrags veranderingen ziet. Het kan heel goed zijn dat er iets in zijn omgeving verandert is en dat hij daarom gestressed wat erg veel effect heeft op zijn gedrag en dus op je rijden. even verder kijken dan je neus lang is dus Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 12:32

Kawa was ook zo'n opgefokt geval toen hij jong was.
Het leek dan wel ooit of hij teugel kreupel was, wat niet zo was, maar het was ook gewoon het stresserig kort lopen. Het zit tussen dribbelen en draven in.

proberen de rust erin te krijgen. Wat daarbij hielp was, veel hals strekken,
toch genoeg van achter naar voor blijven rijden.
Niet overvragen zodat ze daar weer zenuwachtig op worden.
Niet boos worden.

het is moeilijk maar te doen.
Ik heb nu een manegeknol Knipoog Haha!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 13:29

Ik wil nog even wat toevoegen aan de anderen. Blijf vooral goed voorwaarts rijden. Niet teveel met je hand, en alleen maar naar voren rijden. Als ie dan weer lekker gaat lopen, heel voorzichtig met je zit het tempo weer terugleggen naar het normale basistempo.

Vaak zie je dit verschijnsel optreden door het verkeerd proberen te 'verzamelen'. (Lees: te veel hand, en te weinig been).

Vanaf m'n pc scherm is dat natuurlijk niet goed te zeggen, maar het lijkt me dat één van je drie instructrices hier toch wel wat op moet weten...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 22:05

Allemaal bedankt voor je reactie *LOL*

Katja: mijn instructrice(die ene waar het wel mee klikt) weet wel mensen, maar die hebben ook geen tijd of het is ruim een uur hiervandaan...

Parnassia: laag tempo dan raakt hij helemaal over zijn theewater en lang rijden is op zo'n moment gewoon bijna onmogelijk(iig voor mij Verward ). Hij gaat ook helemaal met zijn hoofd slingeren op zo'n moment en doordat hij waarschijnlijk pijn krijgt door dat vasthouden wordt hij alleen maar gestresster en angstiger(het doet pijn dus het is eng)...waardoor hij dus steeds meer gaat verkrampen, eigenlijk gewoon een neerwaartse spiraal en ik heb geen flauw idee hoe we eruit moeten komen Verward Alles lijkt averechts te werken Verward

Musje: ze staan bij ons thuis op stal en er zijn geen paarden bijgekomen/weggegaan, ook niet bij de buren. Hij drinkt en plast voldoende en gedraagt zich verder normaal, ook in de omgang en aan de longe(dan is het een schat van een dier Verward )

Kawa: Dat probeer ik wel, maar omdat hij pijn krijgt door zich zo strak te maken wordt hij steeds gestresster en dan is er echt niets meer te redden. En dat strak maken voorkomen gaat gewoon niet(ook niet bij mijn instructrice), binnen een seconde lijkt er een knop om te gaan en dan gaat het met de meter bergafwaarts...meestal is het na een minuut of twintig(maar soms ook eerder of later). En terugvechten of doorvragen op zo'n moment doe ik zowiezo al niet, dan slaat hij waarschijnlijk helemaal door...maar ik blijf proberen om lang laag te rijden, heb alleen geen flauw idee meer hoe ik het aan moet pakken Verward

Carola: Voorwaarts is hij wel en hij is ook goed aan het been. Maar op het moment dat hij zich zo in de stress gooit komt er gewoon geen hulp(zit en been vooral) meer door Verward Ik weet ook niet meer wat ik er mee moet doen, normaal is er toch altijd wel één van de instructrices die wat weet. Maar dit lijkt wel een hopeloos geval Verward

Ik denk dat ik deze week alleen maar langs het strand rijd met hem(even uitwaaien) en dan één keer naar springles(dat vind hij heel leuk en dan gebeurt het eigenlijk niet(soms wel met stap lange teugel, maar verder niet Verward ). En dan hoop ik dat volgende week mijn privéles doorgaat en dat we misschien toch de oorzaak(die is eigenlijk op dit moment voor mij belangrijker dan de oplossing) vinden. Als het aan mij ligt en dat ik hem toch ergens blokkeer doe ik hem misschien toch maar een tijdje ergens in training zodat hij zijn vertrouwen weer terug kan krijgen...en dan onder begeleiding weer samen beginnen *LOL*
Maar als het aan mij ligt, moet ik het dan niet op andere paarden ook hebben Verward

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 23:41

Ligt misschien wel aan de combinatie. Wat je eventueel zou kunnen proberen is om hem te longeren met touwtjes als hij zich zo spant. Gwoon rustig in het midden staan en belonen als hij rustiger wordt laat hem maar een beetje in z'n sop gaarkoken. Als hij dan kalmeert is het goed en ga je pas de volgende dag weer rijden. Na een poosje heb je een goede kans dat hij sneller kalmeert en stap je na het rijden weer even op. Op die manier een beetje uitbouwen. Het is wel belangrijk dat als je hieraan begint dat je het ook consequent doorvoert, dus niet eerder stoppen dan dat hij kalmeert, ook al duurt dat in het begin heel lang. Hij moet leren dat het zijn probleem is en niet het jouwe en dat jij niet boos wordt maar hem ook niet helpt, hij moet het zelf oplossen. Dit wil bij sommige paarden heel goed helpen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 00:33

Na jouw opmerking van dat het na 20 minuten vooral begint het volgende: Laat het bloed eens nakijken? Heeft dit paard geen last van verzuring?
Wat dan kan helpen is bijvoeren van vitamine E en selenium om te helpen de afvalstoffen gemakkelijker kwijt te raken.

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 00:41

Is een goed punt, probeer met je dierenarts af te sreken dat hij na het werk bloed afneemt om een nog beter beeld te krijgen.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-02 11:16

Dat idee van dat longeren is wel een goede Katja...
Maar ik betwijfel of het aan zijn bloed ligt, als hij daar problemen mee heeft zou hij het met buitenritten, springen, crossen en longeren toch ook moeten krijgen Verward En dan heeft hij nergens last van. En bij verzuring zou hij toch ook last van spierpijn moeten krijgen(iig volgens mijn bio-boek *LOL* ) Verward Maar na laten kijken kan natuurlijk nooit kwaad Haha!

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 11:19

Je hebt soms wel dat ze met stress sneller verzuren. Maar ja wat was er eerder de kip of ....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 12:56

Ik vind het ook raar dat het juist pas Na 20 min. is.

Stress is meestal in het begin als ze fris zijn. De opgeving net nieuw is.
Maar dat word vaak minder als je er een tijdje bent.

Ik zou dan dus ook aan verzuring of een slecht passend zadel of zo denken waar hij dan pas last van krijgt.

Laat hem tussen in wat meer stappen zodat hij goed bij kan komen.
Als hij te moe is, zal hij natuurlijk ook niet fijn meer kunnen lopen.

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 14:23

Er is een verschil tussen frissigheid en stress. Een fris paard is na een tijdje werk een stuk rustiger terwijl een paard wat stress heeft de spanning juist opbouwt. Asl hij langer loopt dan bouwt hij de hoeveelheid andrenaline(?) in zijn lijf op en wordt hij steeds drukker. Tussendoor stappen kan helpen om hem weer rustiger te krijgen, maar het is lang niet altijd een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 16:16

Ik heb (had inmiddels Haha! ) ook een stress kikker.
In het begin was hij er ook nog eens fris bij.

Maar de stress werd bij hem niet meer.
Hetzelfde, maar vaak ook minder.
Helemaal weg was het nooit, en dat zal bij zo'n type paard ook wel niet gebeuren.

Ik weet dat een gespannen paard moeilijk naar beneden te rijden is.
Ik zat eerst ook op Kawa en dat leek net een gespannen belonnetje, dat op knappen stond.
Als ik met mijn handen naar voren kwam volgde hij echt het bit niet.
Maar zijn hoofd bleef op de plek waar het zat, van de spanning.

Maar toch is het de enigste manier.
Hij zal uiteindelijk met veel geduld naar beneden moeten.
Dan pas gaat hij zijn rug ontspannen en kan er pas gereden worden.

Persoonlijk vind ik dat als de stress opbouwt, je zelf niet ontspannen genoeg rijd oid.
Het kan hetzelfde worden maar zeker niet meer.
Dan zul je waardschijnlijk over vragen.
En dat doe je bij een bloedpaardje heel snel.

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 16:58

Zijn helaas zat paarden die (door vekeerd rijden) zich aangeleerd hebben om stress op te bouwen. Bij deze paarden is het vaak lastig om dat patroon te doorbreken maar met goede hulp zeker wel te doen. Het belangrijkste is volgens mij om niet terug te vechten en het paard zijn eigen probleem op te laten lossen.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-02 17:50

Stappen doe ik voldoende tussendoor en dan begint hij vaak al te stressen. Hij wil harder, dat mag niet en dan begint de ellende al. Hij gaat zichzelf druk maken en dan maakt hij zich op alles wat je doet alleen maar sterker. Zelfs als je alles losgooit en alleen nog maar meelift windt hij zich nog op. Doordat hij gaat spannen loopt hij ongemakkelijk, dat doet pijn waardoor hij nog meer spant en dat gaat zo maar door.
Ik weet zelf echt niet meer hoe ik die cirkel kan verbreken en ik zou ook echt niet meer weten wie me kan helpen Verward

Alletwee mijn zadels liggen trouwens goed en aan zijn rug hebben ze ook niets gevonden Verward


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 16:00

Ik weet het! Het is de combinatie tussen jou en je paard, ik vind persoonlijk niet dat het een paard voor jou is. Vraag me niet waarom maar als ik je zo zie en hoor heb ik zoiets van nee, dat paard is niet wat zij wil. Heb ik gelijk of niet?

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-02 20:26

Maar zelfs al zou de combinatie niet helemaal goed zijn, dan nog is het een hele slechte zaak dat dit gebeurt(vind ik iig zelf). Ik rijd ook weleens jonge dieren en dat klikt ook niet altijd, maar als ik zelf iets zo verkeerd doe(zou echt niet weten wat) dat een paard kreupel wordt dan kan ik daar beter mee stoppen!
Maar ik heb deze problemen nog nooit gehad en op les heb ik er ook nog nooit wat over gehoord Verward En trouwens in principe moet je tohc op elk paard kunnen rijden *LOL*

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 20:30

Ja tuurlijk, maar met het ene paard gaat het geweldig en met het andere paard voor geen meter. Ik weet hoe jij rijd, en daarom kom ik ook tot deze conclusie. Op Sil/Jamir heb ik je altijd heel netjes zien rijden, ik denk dat het er toch wat mee te maken heeft. Ik vind Ontario een leuk paard maar niet jouw type, net zoals het geen paardje voor mij zou zijn.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-02 20:44

Maar ik heb hem nu en over het algemeen gaat het wel lekker, alleen hier snap ik echt niets van Verward Maar voorlopig zal ik het er toch mee moeten doen en dit zien op te lossen *LOL*
Cheeka gaat tot nu toe trouwens super Lovers

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 21:00

Je rijd toch nog niet op Cheeka, of nu wel?

Ja Carien ik zou verder ook niet weten wat je eraan kunt doen, Jaq vragen zoals ik al zei. Ze heeft er gewoon veel verstand van en of je haar nou mag of niet ze heeft gewoon goed inzicht.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-02 22:28

even een update: Hij ging vandaag op een ander bitje heel erg fijn. Ik reed hem op aanraden van de ene instructrice op een africhtingsbit en dat ging eerst heel goed...vandaag merkte een onwetende toeschouwer op dat dat paard(de mijne dus) leek te drammen als een klein kind. Toen werd iedereen ineens wakker Bloos
Hij werd ongelofelijk stug en wilde mijn hand niet meer volgen en kauwde ook niet meer. Degene die lesgaf heeft toen een bitje uit de auto gehaald dat ik even mag lenen en toen ging het super. Hij kauwde weer, liep super voorwaarts/neerwaarts en is maar een paar passen onregelmatig geweest *LOL* Nu hopen dat het zo blijft *LOL* We zijn er nog niet, maar het begin lijkt er wel weer te zijn Party!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lanoca en 8 bezoekers