Dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 17:55

Help mij aub, want ik weet het niet meer!
Een jaar geleden heb ik een toen 8-jarige ruin gekocht,1.72m en hij was toen M-springen met 6 wp, dressuurmatig kende hij nagenoeg niks.
Ik ben toen puur voor z'n uiterlijk gevallen en omdat hij braaf was.
Springen wilde ik niet, maar in principe kan je met elk paard dressuren toch? ( B/L/M).
Nu zijn we een jaar verder en in die tussentijd is er veel gebeurd, hij is een paar keer met me aan de kletter gegaan, daardoor ben ik onwijs bang geworden en durfde er niet meer op.Op stal is het echt een poepie.
Gelukkig ben ik op een andere stal terecht gekomen waar ik veel hulp heb, nu gaat het wel een stuk beter, maar helemaal happy voel ik me nog steeds niet.
Daar komt bij dat hij voor mij moeilijk te rijden is: heel sterk en niet goed aan het been en ook behoorlijk flegmatiek.
Ik zou graag wat wedstrijdjes rijden, maar durf dus met hem niet op vreemd terrein ( zelfs niet thuis in de buitenbak).
Nu twijfel ik dus of ik een ander paardje zal kopen, een die wat kleiner is en wat makkelijker te rijden.
Wat zouden jullie doen?
Paard verkopen( ik hou wel van hem hoor!) of houden?
Veel reacties alsjeblieft!!!


Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 18:00

het probleem komt me bekent voor ik heb na twee jaar vechten uiteindelijk voor verkopen gekozen, een hele moeilijke beslissing maar geen spijt van gehad

zoek in ieder geval proffesionele hulp

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 18:12

Ik heb ook veel problemen gehad met mijn merrie en ik kan dit jaar voor het eerst zeggen dat het lekker gaat.
Toen ik haar net had ging ze altijd aan de kletter en was een kreng op stal. Ik heb haar toen dag en nacht buiten gezet en dat hielp al iets, ze werd minder druk.

Inmiddels kan ik gewoon wedstrijden met haar rijden en weet ze zich een beetje in te houden.

Mijn advies: Als je een doorzetter bent zou ik je pony houden en door de zure appel heen buiten, anders zit er niets ander op dan verkopen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 18:18

Dit is wat je noemt inderdaad een dilemma......
Ik kan me zo ongeveer wel voorstellen hoe je je voelt, en dat je op een gegeven moment niet meer weet wat je moet doen.
Daarom denk ik ook dat het belangrijk is om jezelf eerlijk de vraag te stellen of je op deze manier nog wel plezier hebt in het rijden.
Als het antwoord daarop "nee" is, dan zou ik daar m'n conclusies uit trekken, je rijdt tenslotte voor je plezier !
Je zou inderdaad kunnen overwegen om meteen een ander paard te kopen, maar misschien zou het beter zijn om eerst eens een tijdje op een ander paard te rijden waar je het volste vertrouwen in hebt.
Als je zonder vertrouwen te hebben in paarden meteen weer aan een nieuw avontuur begint, dan loop je altijd het risico om weer in hetzelfde schuitje te belanden.
Vertrouwen opbouwen is dan dus het belangrijkste.
Wat je evt. ook nog zou kunnen overwegen is om met je huidige paard een tijdje prof. begeleidt te worden.
Wie weet is er nog een weg terug, en dan hoef je jezelf later nooit te verwijten dat je niet alles geprobeerd hebt.
Heel veel succes met het maken van een goede keuze !

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 18:23

Ik heb toen ik Tiko zo'n paar maanden vaak genoeg gezegd dat ik hem ging verkopen. Het probleem was bij mij dan niet de angst, maar het lukte gewoon niet. Als ik met hem liep (aan de hand) stond hij alleen maar stil, en vertikte het een stap te zetten (ben wel eens een uur te laat thuis gekomen omdat hij zijn stal niet in wilde). Ook was het een Tinker die toen wij hem kregen niet ingereden was, en die wij zelf, zonder voldoende ervaring e nbegeleiding ingereden hebben. Als ik op les of op stal dan al die andere 'wedstrijdpaardjes' zag, die lekker voorwaart waren enz. baald ik ontzettend, en was ik niet blij met mijn keuze. Nu gaat het veel beter, ik zie nu in dat ik geen dingen kan verwachten van Tiko, die onmogliijk zijn, dat ik niet een van nature niet zo snelle pony, niet kan veranderen in een super snel paardje...

Ik vraag me af of voor jou verkopen een oplossing is. Je hebt las van angst, een nieuw paard kan ook weer eens wat doen, waar je bang door wordt. Probeer op een of andere manier weer meer vertrouwen te krijgen in je paard en in jezelf (door bijv. andere dingen dan rijden te doen, gewoon wandelen oid, en zelf ook op andere paarden rijden).

Als jij er niet ontspannen opzit, zal hij NOOIT lekker te rijden zijn.
Ik denk dat het probleem op te lossen moet zijn.
En als je van hem houdt, zal het voor jou dus ook heel moeilijk zijn om hem weg te doen, of niet......

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 18:47

jeetje wat moeilijk......
Ik zou denk ik het nog even proberen met goede begeleiding en als het nou echt niet blijkt te werken zou ik het paard toch maar verkopen. Het is een moeilijke beslissing, maar als het niet gaat tussen jullie en je bang voor hem bent is het denk ik voor jou en voor het paard beter als je hem verkoopt.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 18:49

Ik herken me zelf een beetje in je verhaal.
Mijn vorige paard begon ook plots met stijgeren en aan de kletter gaan en dat soort gein. Ik raakte mn vertrouwen in mijn rijden en in hem kwijt terwijl t in de omgang een schat van een paard was.
We hebben hem medisch laten checken en ik heb er goede hulp bij gehad maar we kregen t er niet uit.
Goed dan was t dan ook een ulster (=etters) maar de 1e jaar ging alles leuk lief aardig en goed.
Na een gekloot van een half jaar heb we besloten hem te verkopen.
Het is ff niet leuk maar paardrijden moet leuk blijven!!! En niet dat je je iedere x moet afvragen wat ie die dag weer zal gaan uitspoken!
Hij is nu bij een vrouwtje die hem recreatief rijdt. Hij mag in zn eigen tempo in zn eigen houding zn rondjes lopen en lekker naar buiten, dat vind ie prima en hij gedraagt zich keurig

Ik heb sinds 3 maand een ander paard, die is idd wat kleiner. Mn vorige was 1.72 en deze is 1.65 en heel anders gebouwd. Dat gaat stukken beter en het is echt weer leuk om te rijden, en da's belangrijk!!

Tuurlijk, het zal altijd je eigen keuze blijven maar ik heb hier voor gekozen en ik ben nog altijd blij dat ik dat gedaan heb.

Suc-6 er mee

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 21:38

Hmmm... dat is echt wat je een dilemma noemt Scheve mond !

Ik heb net alle berichten eens doorgelezen en ik ben het met Oscar eens!
Als je op zich niet bang bent, zou ik idd proberen of er een mogelijkheid is, dat je toch met hem door kan gaan; als je wel bang bent geworden, is het misschien wel verstandig om hem te verkopen Verdrietig ! Misschien kan je eens een tijd op een ander ("makkelijker") paard gaan rijden, om te kijken of je vertrouwen in "het-paard-in-het-algemeen" weer terug komt Verward . Als je merkt dat het daarmee wel lekker loopt, geeft je dat zelfvertrouwen en als je daarna op je eigen paard rijdt, straal je dat ook uit en zal hij dat ook aan je merken!
Sterkte met het nemen van een beslissing!!! (ik weet dat dat niet makkelijk is Verdrietig !)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 22:40

Als je eenmaal bang bent voor je paard/pony moet er imo heel wat gebeuren wil je een goede vertrouwensband krijgen.

Ik heb ook zoiets gehad. Ik heb uiteindelijk ook voor verkopen gekozen. Jij en je paard moeten uiteindelijk toch een goed gesmeerd team zijn en als je dat aan huis al niet bent, hoe gaat dat dan idd op evt. wedstrijden?

Heel veel succes met je beslissing!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 22:50

Tiko schreef:
Ik vraag me af of voor jou verkopen een oplossing is. Je hebt las van angst, een nieuw paard kan ook weer eens wat doen, waar je bang door wordt. Probeer op een of andere manier weer meer vertrouwen te krijgen in je paard en in jezelf (door bijv. andere dingen dan rijden te doen, gewoon wandelen oid, en zelf ook op andere paarden rijden).

Als jij er niet ontspannen opzit, zal hij NOOIT lekker te rijden zijn.
Ik denk dat het probleem op te lossen moet zijn.
En als je van hem houdt, zal het voor jou dus ook heel moeilijk zijn om hem weg te doen, of niet......


Hier heeft Tiko heel erg gelijk in. Als jij eenmaal angst hebt zal je daar niet zomaar vanaf zijn bij een nieuw paard.

Maar als je je echt niet prettig voelt op dit paard kan je hem denk ik beter verkopen, anders bouw je die angst alleen maar meer op. Helaas heb ik hier ervaring mee.
Je kan van je paard houden en toch besluiten om hem weg te doen. Soms is dat ook beter voor het paard. Als die een ruiter heeft die meer bij hem past kan hij ook gelukkiger worden. Dat is geen falen van jouw kant maar soms is een combinatie gewoonweg geen combinatie.

Als ex-Hagenees ben ik overigens razend nieuwsgierig waar je staat met je paard Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 21:27

Heb ik ook gehad met mijn paard. Die is ook heel sterk, en ik werd ook
bang. Ik heb les genomen, en nu gaat het weer goed, maar het heeft een half jaar geduurd voordat ik niet meer bang was.
Ik denk dat het op te lossen moet zijn met goede hulp.
Veel succes!

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 21:36

Maar als je winstpunten in het M-springen haalt, moet je naar mijn mening toch wel aardig dressuurmatig kunnen rijden.
Dan zou dat paard toch wel enigszins dressuurmatig onderlegd moeten zijn....

Of zit ik nou helemaal verkeerd?

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-02 11:50

Bedankt voor jullie reacties, de meningen zijn duidelijk verdeeld.
Ik heb idd goede begeleiding en het gaat wat m'n angst betreft zeker al een stuk beter,maar het volledige vertrouwen is er nog steeds niet( we zijn nu dus een half jaar verder).
Al met al weet ik nog steeds niet wat wijsheid is.
Aan de ene kant wil ik liever een wat makkelijker paard, maar ik heb gewoon onwijze schuldgevoelens naar m'n huidige knollie.

Even nog een reactie op Kitty:
Toen ik hem kreeg kon hij nog niet normaal een nette volte lopen, hij kon niet bokken en ook niet omrollen tijdens het losgooien.
Nu ben ik dus een jaartje dressuurmatig bezig en nu kan hij dat allemaal wel.
Hij is nu veel losser in z'n lijf geworden.
Toen ik hem kocht werd er gezegd dat z'n vorige eigenaresse niet verder met hem kwam( met springen), maar een stalgenootje springt nu met hem en haar instructrice is helemaal weg van hem en zegt dat hij nu makkelijk een Z- parcours kan springen.

Al met al dus nog steeds een dilemma......

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 19:27

Als je paard losser in z'n lijf wordt dan is het normaal dat hij een poosje wat frisser wordt. Asl hij er eenmaal aan gewend is dat z'n lijf lekker aanvoelt dan worden de meeste paarden weer rustiger. Als je het ziet zitten dan zou ik nog even doorzetten, zoals je verhaal klinkt zit je erg op de goed weg. Succes ermee! Knipoog

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-02 08:36

Ik heb besloten om door te zetten en hem te houden.
Vorige week heeft een kennisje met hem meegedaan aan een spring-clinic van Jack Neefs en hij was geinteresseerd in mijn paard en vroeg wat ik voor hem wilde hebben.
Naam en tel.nr gegeven en de prijs die hij moet opbrengen, Jack zou mij bellen.
Na weer een paar slapeloze nachten en een heleboel twijfel had ik voor mezelf besloten dat ik hem zou verkopen.
Maar gister weer zo lekker gereden en hij is verder zo helemaal
'mijn 'paard, heel aanhankelijk naar mij toe, dat ik het toch niet over m'n hart kan verkrijgen om hem weg te doen.
Dus ik zet m'n tanden erin en ga door!
Als bijna ieder ander fijn met hem kan rijden dan moet dat mij toch ook lukken?
Ik moet gewoon leren wat meer geduld te hebben en hem en mijzelf wat meer tijd gunnen.
Er is na deze beslissing zo,n beetje honderd kilo van m'n rug gegleden en ik voel me erg opgelucht.
Ik ben dan ook vast en zeker van plan om een echt team met hem te gaan worden, hoe lang dat ook mag duren!!
Iedereen bedankt voor jullie reacties en over een tijdje laat ik wel weer eens weten hoe het gaat.


Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 08:55

Heel veel succes ermee! Laat nog eens weten hoe het gaat.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 10:13

Je leert er in ieder geval wel heel veel van...daar heb je later alleen maar profijt van!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, ComscoreBot en 35 bezoekers