Shet en fjord in dubbelspan???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Shet en fjord in dubbelspan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 21:56

Ik heb via mijn vakantie baantje een geweldige shet tegen gekomen ben helemaal dol op dat ding...En mischien na het seizoen wil ik hem kopen. Het is een shetje van ik denk net 80 cm.. Kan hij in het 2span met Rydar (fjord) natuurlijk geen gezicht en hij zal ook niet veel hoeven trekken maar kan hij er zo maar naast huppelen of is dit niet goed omdat er dan "scheef" aan de kar getrokken word??

Graag jullie mening...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 22:37

Buiten het feit dat het geen gezicht is...... Haha! zou ik het niet doen.
Ten eerste is je Fjord veel langer in zijn rug dan de shet dus staan ze heel ongelijk voor de wagen. De langboom zal ook te hoog hangen omdat je een wagen geschikt voor een Fjord moet hebben die dus veel groter is dan een shetwagen. (Denk gekscherend aan bungelende pootjes...... Haha! )

Ook zal het je 2 tweespantuigen kosten, omdat je niet een tweespantuig voor 1 pony kan kopen (bij mijn weten...misschien wel maar dan betaal je helemaal veel geld...).

En ik denk doordat de wagen te groot zal zijn en je span qua hoogte en lengte idd niet bij elkaar past dat Rydar het overneemt en de wagen dus scheef 1 kant op trekt, hetzij naar links, hetzij naar rechts.
Ook zijn de gangen te verschillend van een Fjord en een shet.

Waarom ga je niet enkelspannen met die shet?

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 22:39

nee. Kar is te groot/hoog voor de shet , het is geen gezicht en die shet moet rennen om de fjord in stap bij te kunnen houden. behoorlijk zielig als je dat zou doen. ik zou gewoon met die shet en fjord enkelspan gaan rijden of evt. een fjord of andere grotere pony kopen voor dubbelspan, want dit zou zielig zijn.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 22:43

Inderdaad lijkt me dit totaal geen combi... Het meest moeilijke lijkt me het tempo van die 2. De ene goot wat hoger en neemt wat langere passen, en zo'n shetje neemt kleine pasjes en dribbelt... Lijkt mij dus echt niets, maarja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 08:05

Ow maar ik zech ook niet dat ik t doe hoor! mar wilde even weten of het mischien technisch mogelijk was..(dacht al van niet) mar toch maar ff chekken. Ik kan natuurlijk met de shet in t enkelspan gaan maar dan moet ik wee een kar en tuig kopen en beetje prijzig dus. Ik koop ook geen andere pony erbij omdat ik eigenlijk geen andere er bij wil maarja als je veliefd bent op die live kleine oogjes dat schatige nuesje enz...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 21:51

misschien is tandem rijden wat voor jullie?

ik hoorde laatst van iemand dat ie een bels en welsh b samen in een tandemspan had lopen. Ik weet er verder weinig van, maar misschien is t iets voor af en toe?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 10:24

wou het net zeggen. Als de gangen qua tempo een beetje overeen komen zet je die shet ervoor ipv ernaast.
Je kan hem (als ie braaf is) anders ook gewoon aan e kar binden en hem zo mee nemen? (tja, maar als er iets gebeurt....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 13:16

ja nou t zit zo

Ik ben helemaal verliefd op t kleine ding maar wil eerst wel eens weten of ik er ook echt wat mee kan anders kost het me alleen maar extra geld een beetje vrijheidsdresuur kan wel natuurlijk maarja dat kan ik met ry ook.