Kan zij nog lang mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Kan zij nog lang mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-02 17:58

Ik zoek al een tijdje een leuk paardje, maar toen zag ik deze advertentie staan, ik zou haar heel graag een goed tehuis geven, maar is het slim om met een 'bejaarde' merrie in zee te gaan? En kan ze nog wel lang mee, en is dan niet alles voor niets geweest?

Superbrave Fjordenmerrie CANDY C43,I.V.M opzoek naar een jonger paard.
CANDY geboren op 1 MEI 1982,V.HJERTER KNAEGT,M. VEDETTE.
Ze is geschikt voor buitenritten voor beginners,
zoals jonge kinderen luistert ze zeer goed,is 200% verkeersmak
Is helemaal gek van kinderen.Niet geschikt voor zware arbeid i.v.m.
haar leeftijd, wil dolgraag aandracht en mag graag geknuffeld worden.
GOED TEHUIS VEREIST, zadel en hoofstel erbij allen voor 450,-- EURO.


Ik werk nu bij de gehandicapte manege, en daar zijn ze allemaal die leeftijd, en zien er toch zeer goed uit..

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 18:07

Ja, ze kunnen nog wel even mee, een paar jaar misschien. dan is ze nu 20...je zou het wel rustig aan moeten doen en op het laatst helemaal niet meer kunnen rijden. Ze is dan wel meer 'vatbaar' of hoe zeg je dat, om ziek te worden , door haar ouderdom. Dan kun je er misschien hoge dierenartskosten aan overhouden.

Als ik jou was, zou ik gewoon heel kritisch zijn en op een rijtje zetten: wat wil ik niet en wat wil ik wel aan een eigen paard.
Want je moet haar niet kopen, omdat ze zo goedkoop is. Misschien is ze wat voor de manege met verstandelijk gehandicapten? Dan doet ze toch licht werk en ze is vast al erg ervaren.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 18:19

Het werken met gehandicapten is voor paarden vaak absoluut niet het makkelijkste werk hoor. Ze hoeven misschien niet hard te lopen en goed hun best te doen maar vaak wel zware ruiters dragen die ze zelf moeten helpen om in evenwicht te blijven.

Ik zou voor mezelf afwegen: wat wil ik? Een leuk eigen paard waar ik nog heel lang plezier van kan hebben die wat meer kost? Of een leuk knuffeldier waar ik nog rustig aan wat mee kan rijden en die over een aantal jaren met pensioen gaat?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 19:38

En Fjord van 20 in goede gezondheid moet toch zeker wel nog zo'n 5 a 8 jaar aktief mee kunnen gaan. Ze komt uit een hele goede, oude stam, dat speekt ook in haar voordeel.

Ik ken een manege waar ze meerdere Fjorden van 25+ hebben lopen, die er ook al zo'n 20 jaar lopen!

Waar heb je de advertentie gezien? Als je niet geintreseerd bent, is mijn moeder dat misschien wel. PB mij anders even!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 19:42

de vraagprijs is zeker niet veel. of ze lang meegaat verschilt per paard en aan wat haar verleden is en of ze nog gezond is. een fjord moet makkelijk 28 kunnen worden, maar hoelang je er op kunt rijden weet je nooit.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 19:49

Waarom ga je niet gewoon eens kijken.
Kijk hoe ze eruit ziet, een vlotte bejaarde zal langer mee gaan dan eentje die nu al wat houterig loopt.
Ga gewoon een kijken hoe ze zich gedraagt, hoe kijkt ze de wereld in etc etc.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 20:39

jeddah schreef:
En Fjord van 20 in goede gezondheid moet toch zeker wel nog zo'n 5 a 8 jaar aktief mee kunnen gaan. Ze komt uit een hele goede, oude stam, dat speekt ook in haar voordeel.

Ik ken een manege waar ze meerdere Fjorden van 25+ hebben lopen, die er ook al zo'n 20 jaar lopen!

Waar heb je de advertentie gezien? Als je niet geintreseerd bent, is mijn moeder dat misschien wel. PB mij anders even!


de site is www.fjordenstudbook.com dat is van het fjordenstamboek, en daar staan nog meer fjorden te koop, maar de meeste zijn wel duurder, of nog maar jaarlingen.
Laatst bijgewerkt door Carolien007 op 15-06-02 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 20:55

is dat het juiste url? ik krijg hem niet......?

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 21:02

jeddah schreef:
is dat het juiste url? ik krijg hem niet......?


Ik heb het al gevonden! Het eindigt op com ipv nl....

Bedankt!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

ikke

Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 00:41

Die van mij, geen Fjord, is 28 en is kennelijk nog niet van plan het loodje te leggen. Moeilijk zeggen hoelang een paard nog mee kan gaan. Hoorde deze week van een kennis haar Tinker zomaar overleden, beest was niet eens zo oud, jaar of 8 of zo. Leeftijd is betrekkelijk hoor.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 10:57

klopt leeftijd zegt ook niets. bij ons op stal heeft een arabiertje van 27 gestaan en die krijgt nog elke dag beweging en een paar keer in de week een buitenrit van 1 a 2 uur. Maar daarnaast heeft dit arabiertje wel last van z'n nieren en een slechte vacht dus je moet hem ook zomers scheren,omdat zij zelf anders krullen krijgt door nog een andere ziekte die ze heeft,maar dit heeft ze al ruin 7 jaar en met bepaalde medicijnen kom je heel ver.

Wodan en ik onderweg in de M2

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 11:12

wodan schreef:
klopt leeftijd zegt ook niets. bij ons op stal heeft een arabiertje van 27 gestaan en die krijgt nog elke dag beweging en een paar keer in de week een buitenrit van 1 a 2 uur. Maar daarnaast heeft dit arabiertje wel last van z'n nieren en een slechte vacht dus je moet hem ook zomers scheren,omdat zij zelf anders krullen krijgt door nog een andere ziekte die ze heeft,maar dit heeft ze al ruin 7 jaar en met bepaalde medicijnen kom je heel ver.


Leeftijd maakt ook niks uit denk ik.
bij ons op de oude manege stond een pony die 40 jaar was.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 18:56

het ligt natuurlijk aan het paard hoe lang die mee kan als die gezond is enzo. maar bijn ons staat een pony die 35 dus, en we hadden een pony van 28 en die gng nog elke week 2/3 uur naar het strand toen dus.....
het gaat zoals het paard zicht voelt netzo als met mensen je voelt je hoe jonj je bent en zo kan je de arbeid bepalen.

reina

Berichten: 637
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 23:13

Het ligt er inderdaad maar net aan wat voor paardje je zoekt en wat je van haar verwacht. Verder kan je als je haar gaat bekijken ook al redelijk goed zien in wat voor conditie ze is. Ik heb mijn paardje gekregen toen hij ong. 33 was (zijn precieze leeftijd is onbekend) en ik heb hartstikke veel plezier met hem. Pas het laatste halfjaar is hij echt met pensioen en hij is nu tussen de 34 en 38 jaar oud...

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:05

Áls jij een pony nodig hebt voor manegewerk, met gehandicapten, zou ik die pony wel nemen. Ze heeft al een aardige leeftijd. Maar dat wil niet veel zeggen, op de manege waar ik rijd, staat een leuk, eigenwijs, maar truttig pony'tje van 29 **mijn lieveling** en die loopt elke dag nog een uur, en zaterdag en woensdag 2 uur. Ze heeft ook genoeg pit om sowieso iedere week, iemand eraf te gooien, op de een of andere manier (ze bokt niet en steigert niet of zo). Dus pony's kunnen zeker oud worden, maar pittig blijven, dus ik zou vooral er voor gaan, maar dat is natuurlijk mijn mening...

Grooettezzz


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers