VERVOLG VAN: te sterke band met vriendje TWIJFELS!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

VERVOLG VAN: te sterke band met vriendje TWIJFELS!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 19:56

Wie kent/herkent dit???

Mirage staat sinds half april op het land. Nu ondertussen dag en nacht.
Ze had van de twee ruinen met wie ze samen staat al snel vriendschap gesloten met de kleinste, Sammy.
De vriendschap is zeg maar overgegaan in grote liefde ( Lovers ) maar zo ondertussen wordt het flink vervelend.
Uiteraard werken Mirage d'r hormonen nu volop en dat wordt nog 'ns versterkt door het gedrag van Sammy. Ze 'bedrijven' nogal 'ns de liefde om het netjes te zeggen Haha! .

Nu merk ik de laatste tijd dat Mirage steeds onhandelbaarder aan het worden is. Als we naar de vereniging lopen kunenn sammy en mirage alleen nog maar naar elkaar hinniken en Mirage wordt steeds drukker.
Ik heb al een keer ermee grote problemen gehad met rijden in de buitenbak, ze bleef gewoon niet onder me en aandacht eisen lukte ook niet meer. Vandaag ging ik wandelen en er werd gebokt en gesteigerd aan de hand dat het een lieve lust is, alleen maar om die Sammy.
Langs de weg liep ik met een passagerend paard.......niet echt het juiste moment voor zoiets Boos!

Zijn er meer mensen die zoiets aan de hand hebben of hebben gehad en hoe gingen jullie ermee om?
Ze was altijd zooooooooooooo makkelijk, maar nu verandert ze echt.
Ze is echt de baas over die twee en helaas, maar dat hoeft ze mij niet te flikken. Maar met rijden en langs de weg kan het gevaarlijk zijn.....
Het lief vragen helpt niet, boos worden helpt niet; ERG boos worden helpt niet, BAH

Ik zit er zelfs over te denken om d'r maar weer eerder terug naar stal te halen, jammer voor haar, maar als dit zo doorgaat.....
Laatst bijgewerkt door IngridM op 15-06-02 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 20:05

Kan ze eventueel niet bij een ander paard geplaatst worden?
Of gescheiden (draad ertussen)

Leuk voor der, zo'n vriendje, maar ze moet wel blijven luisteren, anders hebt ze pecht!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 21:09

Probeer ze eens een tijd te scheiden, zo gaat het niet echt handig. Op het begin zullen ze dan hinneken maar dat houdt vanzelf op. Zois dat bij veulentjes namelijk ook als ze gespeend worden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 21:37

ja, en dat is nou net het probleem. Ik ben voor deze zomer van stal gegaan om hier op het land te gaan. dus het is hier op het land met verder geen mogelijkheden tot scheiden ofzo of terug vast naar m'n winterstalling, waar ze elkaar niet meer zullen zien......
maar dat vind ik ook zo rot. Ik had d'r juist op het land gezet, omdat ik vind dat paarden in de zomer dan in ieder geval op het land horen...
En de zomer moet nog komen.......
lastige keuze dus. Ik ga nu niet gelijk beslissingen nemen maar wil wel van anderen horen of die dat gedrag kennen op deze manier.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 21:42

Bij ons was het ook een drama toen we IJsco en Pliva op de wei hadden staan, die wilden alleen nog maar bij elkaar zijn.
Ik ben wel eens na 50 meter omgekeerd omdat ik bang was dat Pliva dwars door de omheining zou denderen omdat ze compleet in paniek was.
Als IJsco zou idioot deed als we Pliva meenamen lieten we haar gewoon staan, die kon toch niet zo hoog springen }> en gewoon de stroom op het draad. Die kalmeerde ook altijd wel snel.
Het probleem bij ons was eigenlijk alleen het paard dat achterbleef, het paard dat we meenamen was niet zo opgefokt.
Probleem was voor ons opgelost toen er nog een paard bij in kwam staan, dan kon je fijn alleen gaan rijden.

Tja, echte tips heb ik niet.
Ik zou ook zeggen een draadje ertussen, maar kennelijk is dat niet mogelijk. Dan kan ik alleen maar zeggen: geef degene die achterblijft een pluk hooi en ga met die ander veel oefenen. Even het erf af en terug, en dat steeds langer zodat je met een week toch wel een normaal buitenritje kunt maken. En zorg dat ze het leuk vindt om weg te gaan, doe leuke dingen met haar.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:15

Bij ons was ook het probleem met het paard dat achter bleef. We (myrthe, mandy en ik) zijn vorige zomer met Navy en Tiko op kamp geweest (als leiding). Ze stonden daar dag en nacht met een stuk of twintig paarden op het land. Maar toen we een keer met alleen tiko (met andere paarden, maar zonder Navy) weg gingen. Wilde navy zo graag mee, dat ze de sloot (naast het land) ingesprongen is. Het is allemaal goed afgelopen, maar ze kon echt niet zonder Tiko.
Tiko heeft wel een tijdje gehad dat hij niet alleen van het erf af wilde. Maar dat gaat nu ook goed, hij wil alleen nog geen 'vreemde' weg in. Dit hebben we ook bereikt door gewoon heel veel te oefenen.

Verder zou ik ook voorstellen om er een draadje tussen te spannen en verder gewoon veel te oefenen.
Succes ermee!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:23

mijn merrie is altijd lastiger als ze dag en nacfht buiten staat.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Onhandelbaar door te sterke band met vriendje???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:26

MirageGidran schreef:
Zijn er meer mensen die zoiets aan de hand hebben of hebben gehad en hoe gingen jullie ermee om?
Ze was altijd zooooooooooooo makkelijk, maar nu verandert ze echt.
Ze is echt de baas over die twee en helaas, maar dat hoeft ze mij niet te flikken. Maar met rijden en langs de weg kan het gevaarlijk zijn.....
Het lief vragen helpt niet, boos worden helpt niet; ERG boos worden helpt niet, BAH

Ik zit er zelfs over te denken om d'r maar weer eerder terug naar stal te halen, jammer voor haar, maar als dit zo doorgaat.....


Volgens mij geef je zelf al de oorzaak en de oplossing aan Knipoog Bij ons staan ook paarden die de baas zijn binnen de "kudde" en die gewoon heel vervelend naar de eigenaar worden. Niet meer luisteren, stieren, heel vervelend met rijden en op de weg noem het allemaal maar op. Doordat ze in de groep de baas zijn proberen ze het ook bij jou, jij reageert uiteindelijk niet op de manier dat zij wil en het wordt steeds erger. Het kan zelfs zo erg worden dat als ze eenmaal wel weer naar je luistert en ze blijft in de groep staan dat ze heel lelijk gaat doen tegen de andere paarden, puur en alleen omdat ze jou niet de baas is maar de mede weidegangers wel......(resultaat: behoorlijke meppartijen, en jagen op andere paarden)

Probeer eens of ze alleen kan staan of met een ander paard die haar de baas is, dat wil nog weleens werken. In iedergeval zou ik haar daar weghalen zeker als je geen gevaarlijke situaties meer wil hebben!!
Succes ermee Knipoog

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:42

ik herken dit.Mijn vorige pony was zo gek dat ze gewoon over het draad heen sprong als ze ook maar even van haar grote vriendin verwijdert was.Ik kon haast niet meer alleen rijden en op een gegeven moment kreeg ik haar niet eens meer in haar eentje van de oprit af!Als we haar apart zetten op stal(waar je haar met veel pijn en moeite alleen in kreeg)trapte ze net zolang tegen de deur totdat die kapot was of totdat ze helemaal bezweet was en niet meer kon!we hebben veel adviezen gekregen maar niets hielp!

met mijn nieuwe paard heb ik vanaf het begin afwisseling gedaan,de ene dag in een groot stuk land met een grote pony,de andere dag in een kleiner stuk land met een shet,dan weer s met zn drieen om de bak(waar ook wat gras staat) en zo raakt hij niet zo gehecht aan een stuk land met een pony waar hij alle dagen staat.Dit gaat goed en hij hinnikt wel eens even als er eentje niet bij hem in de buurt is maar dat gaat snel weer over en dan eet hij weer verder,hij is gelukkig niet zo histerisch als mijn vorige pony. misschien is dit dus iets:afwisseling van vriendjes en land Verward

in ieder geval sterkte ermee!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 12:21

Ik ken het wel een klein beetje, Flair en de pony van een vriendin van me zijn echt heel erg gek op elkaar. En omdat de stal nu verbouwt worden staan ze met zijn 2en helemaal afgelegen in 2 containerboxen (aan elkaar vast met schot) Ze zien dus verder als ze op stal staan geen andere paarden. Overdag staan ze de hele dag op het land samen met alle andere privepony`s maar als ik Flair eruit haal word die andere pony dus helemaal lijp en andersom ook.

In de stal ook, als ik ga rijden en die andere pony staat op stal lopen ze de hele tijd naar elkaar te hinniken in het begin. Later houd het op en kan ik gewoon rijden gelukkig. Ze is dus niet zo vervelend als jouw paard, als is ze wel minder oplettend als haar vriendinnetje niet in het zicht is.

Als het te erg word zou ik voor jouw paard een ander landje zoeken of als het echt niet anders kan dan maar binnen. Je kunt je paard ook een paar weekjes vakantie geven zodat hij toch nog even kan genieten van het in het land staan.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 16:08

Ja moeilijk he....
Ik moet het nog maar even aankijken, en als het echt niet anders gaat, kan ik d'r inderdaad bv. nog gewoon 'vrij' geven, en d'r dan 1 augustus terug brengen ipv 1 september.
Ik moet nog maar even zien of ze zo blijft.............

Bedankt voor de reacties!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 17:50

dit had ik ook een beetje met Jamy die wouu elke keer naar Meike toe en toen heb ik haar een keer een paar zo'n harde meppen verkocht onder het rijden omdat ik gewoon niet normaal ene volte kon rijden. en toen was het over. Misschien vinden jullie eht zielig maar eht werkte wel.....
succes ermee
misschien is binnen halen wel een goed idee omdat je zed an ook van elkaar scheidt

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 15:36

Vandaag na het rijden m'n eerste 'ongelukje' door dat stomme gedoe van d'r gehad. Bah, het wordt gevaarlijk. Het is dat er heel toevallig even net geen fietsers waren, anders had ze die omver gesprongen. Nu was ik alleen de banketstaaf en viel in de berm naast een drukke weg. Been blauw.
Stomme knol Boos!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 15:42

MirageGidran schreef:
Vandaag na het rijden m'n eerste 'ongelukje' door dat stomme gedoe van d'r gehad. Bah, het wordt gevaarlijk. Het is dat er heel toevallig even net geen fietsers waren, anders had ze die omver gesprongen. Nu was ik alleen de banketstaaf en viel in de berm naast een drukke weg. Been blauw.
Stomme knol Boos!


Echt, als ik jouw berichtje zo lees is het net een merrie die bij ons op stal staat, die springt ook gewoon zomaar voor auto's, vrachtwagens en fietsers, alleen maar omdat ze loopt te etteren. Zij staat nu deels alleen en deels in het weiland met een andere merrie en sinds een week gaat het iets beter! Succes ermee

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-02 15:03

Nou waar ik al voor vreesde is gisteren gebeurd: een klein ongelukje gehad met Mirage door dat stomme gedoe van haar. Ik lag op de grond, mirage helemaal over de rooie door d'r eigen stomme schuld.
Ik een blauw been en twijfels.
Want ik hoef nu natuurlijk maar te wachten tot er ECHT iets gebeurt......
gisteren hadden we puur geluk dat er op dat moment niemand anders op de weg was..........

Ik zit er nu echt wel steeds meer over te denken om Mirage terug naar stal te halen per 1 juli, maar ik voel me daar niet goed bij; want ik beroof haar van d'r landje.......en de mooiste maanden moeten nog komen.
Maar ja, het wordt steeds rotter en als ik eerlijk tegen mezelf ben ook wel wat gevaarlijk. En dat is het ook niet waard.
Als ze op stal staat kan ze ongeveer 1 a 1,5 uur per dag buiten staan, en ik vind het niet veel ,maar misschien moet ik me er maar bij neerleggen, omdat het gewoon niet anders is. Ze heeft dan al 2,5 maand buitengestaan en dat is al meer dan menig ander paard (maar daar mag ik het niet mee goedpraten) Kortom; ik zou me er niet goed bij voelen, maar zo wordt het ook niets geloof ik........

Wat vinden jullie ervan om een paard nu op stal te zetten?


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 15:47

Als het gevaarlijk word voor jou en je paard, zou ik haar gewoon op stal zetten.

Is er geen mogelijkheid dat je haar op een andere wei zet? Dat zou natuurlijk mooi zijn.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 15:51

als ze zo moeilijk doet vanwege 1 bepaald paard, kun je haar dan niet ergens anders met een weiland zetten om haar nog 1 kans te geven zeg maar.. als ze zich dan weer zo aan 1 bepaald paard gaat hechten zou ik haar gewoon maar weer op stal zetten.. dat is dan jammer.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 16:02

Ik herken dat probleem heel goed, die van mij gaat volledig uit z'n dak als die alleen staat. Gelukkig kan ik wel normaal alleen rijden. Kun je niet in de bak rijden of hebben ze daar geen bak?
Het is inderdaad sneu voor je paard als ze niet meer op het land kan, maar aan de andere kant moet het natuurlijk wel veilig en leuk blijven. Er staan al meerdere paarden bij, het is dus echt sammy...Mmmm, ik zou het nog even aankijken, die van mij was in het begin ook een etter op en top maar later ging het steeds beter. Zo niet, zou ik idd terug naar stal gaan of misschien op zoek naar een ander landje?

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 18:09

ik ken het probleem..het precies hetzelfde gehad.
toen ik mijn pony net had had ik hem losgezet met de pony van mijn vriendin, zodat hij zich meer thuis zou gaan voelen.
nou, dat meer thuis voelen lukte maar toen werd hij nogal plakkerig..
eerst kon ik niet eens alleen in de bak rijden, ik moest eerst longeren en dan kon ik erop en dan liep hij nog de hele tijd te kijken maar dan was hij verder wel braaf.
toen heb ik een stuk of 3 weken elke dag alleen gereden, in het begin eerst gelongeerd en later meteen erop.
nu gaat het goed en kan ik gewoon alleen rijden, ik ben echt blij dat ik het zo heb gedaan..het heeft me moeite gekost maar nu heb ik er het plezier van.
ik denk dat de enige manier om dit te stoppen is ze uit elkaar te halen...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-02 22:50

Pluutje schreef:
ik denk dat de enige manier om dit te stoppen is ze uit elkaar te halen...


Dat denk ik dus zelf ook, zoiets van "uit het oog, uit het hart" op een gegeven moment. De eerste dagen zal ze het vreselijk vinden, maar ze zal Sammy wel vergeten snel denk ik.

Maar jeetje, dan moet ze zo veel op stal staan, en kan ik de hopelijk mooie zomermaanden maar zo'n 1,5 uur buiten staan...........daar zal ik me dan wel rot om voelen...... Verdrietig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Faya_barock, GrapeshotBot, Iris94, NinaCharlie, sassycas en 43 bezoekers