c

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

c

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 11:55

c
Laatst bijgewerkt door janna op 14-02-22 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

-


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 13:01

Goeie vraag Janna, dat zou ik ook graag willen weten (en Prisca natuurlijk ook). Leysander heeft hetzelfde met het rechterachterbeen. Met een lange dressuurzweep in je rechterhand lukt het vaak nog wel om dat been erbij te krijgen, maar een zweep blijft natuurlijk een hulpmiddel. Ik ben zelf meer voor oefeningen. Dus wie iets weet... Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 13:13

c
Laatst bijgewerkt door janna op 14-02-22 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

-


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 17:02

Er is eigenlijk maar een advies en dat is : rechtrichten. Juist wanneer je met een dergeljk paard wendingen en zijgangen gaat rijden haalt hij de hele trukken kast leeg om jet het idee te geven dat hij zijn best doet terwijl hij toch dat pootje laat hangen.
Voor mij is dat het moeilijkste van het hele rijden, hou je paard recht!

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 19:25

toevallig zeg, mijn verzorgfries doet prcies hetzelfde maar dan met rechtsachter.
wat mijn instructrice zegt is:
op 2 teugels rijden(ik ben rechts nogal sterk en oeds ook),dus ik moet mn linkerteugel er beter bij houden zeg maar.
rechtsom kijkt ie dan een beetje naar buiten maar ik moet hem eerst afstellen op mn buitenteugel.als ie door de nek is stel ik hem weer naar binnen, maar houd mn buitenteugel er extra bij.(en binnenbeen)
zogauw ik dat dus doe loopt ie niet meer raar met rechtsachter, je voelt en ziet gelijk het verschil.ziet er wel raar uit een helemaal naar buiten gesteld paard haha.
ik longeer regelmatig, zet hem lekker laag in met slofteugel of dubbele longe met halsverlenger.
daarnaast gaat ie in de stapmolen met halsverlenger(gna gna) vooral vlak voor de les.ik laat hem dan alvast lekker laag/rond losstappen in de molen.(lang leve de stapmolen!!!)
het enige probleem bij oeds is dat ie blind is aan zn linkeroog, vandaar dat ie met zn andere oog dus alles wil zien, en dan heb ik niks meer te zeggen met zn dikke hengstenek Boos!
ik rij de laatste tijd met zweep in mn rechterhand, dan kan ik hem een beetje "helpen"zeg maar.
bij mij is het eigenlijk een kwestie van verkeerd afstellen(op binnenteugel, maar moet op buitenteugel).
een tip: neem een goede instructeur, die je kan begeleiden.
ik dacht ook dat ik het alleen kon, en nu zit ik dus in de sh*t, krijg nu iedere week les en ik voel het resultaat!!
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 21:27

gillian, dit is niet om je aan te vallen oid maar ik snap iets niet.
Jij zegt: ik ben sterker met mijn rechterhand dus moet ik mijn linkerteugel erbij houden. Is het niet veel logischer om minder rechterteugel te gebruiken?
Zomaar een vraagje hoor.
Groetjes!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 21:55

Ieder paard heeft het in meer of mindere mate volgens mij. Geen paard is (aanvankelijk) perfect recht.

De mijne had eerder altijd een zwak linkerachterbeen, nu krijg ik steeds vaker het idee dat ze meer protesteert met rechts.....
Schouderbinnenwaarts is een goede oefening, mits goed uitgevoerdnatuurlijk, om te zorgen dat het binnenachterbeen echt onderkomt.
Ik heb weleens weken(beetje overdreven) achterelkaar alleen maar schoudervoor gereden (als ik het niet vergat)omdat ze telkens haar achterhand naar binnen deed. Dat werkt echt!

Jippie (ea)hoe zat het ook al weer met dat 'maak je paard recht door het te buigen' - die opmerking van ik weet niet eens wie kwam direct in me op maar de precieze achterliggende redenatie is me even ontschoten.....heb wel een idee maar ben niet zeker.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-01 09:46

c
Laatst bijgewerkt door janna op 14-02-22 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 10:52

Hoi Janna, als je paard het voor elkaar krijgt om een been minder te belasten dan is hij inderdaad niet helemaal recht zoals Jippie al opmerkt. Het is aan jou om te zorgen dat je paard zich gelijkzijdig ontwikkelt. het scheefgaan zit er van nature namelijk al in. Daarom zal het dus altijd een aandachtspunt blijven, voor iedereen die rijdt.
Waarschijnlijk zet jouw paard dat luie been naast de massa neer. Het doel is dan ook om te zorgen dat het achterbeen weer met het voorbeen gaat sporen zodat voor en achterbenen weer recht achter elkaar worden bewogen.
Als eerst kun je inderdaad veel schoudervoor rijden om het linker achterbeen erbij te betrekken. Linksom is dat logisch, rechtsom kan dat ook middels contra stelling, bijkomend voordeel is dat je daarmee de schouders steeds van de kant af haalt. Zorg dat je de hals recht houdt, zodat hij niet over de schouder weg loopt.
Een tweede oefening is het spiraalgewijs openen van een volte. Doe je dat rechtsom dan nodig je het paard ook uit om wat meer aanleuning te zoeken op de linkerteugel, waardoor jij dus wat meer verband krijgt van achter naar voor en je meer te vertellen krijgt over het linkerachterbeen. Als je dit linksom doet, zou ik de voorhand wat voorzetten zodat je paard het linkerachterbeen wel onder moet zetten (vergt wel wat handigheid *LOL*. Direct na het openen kun je aandraven, het is voor je paard erg lastig om dan snel zich te ontrekken. Deze oefening kun je ook eens in contrastelling doen, zeer verrassend voor je paard.
Schoudervoor en schouderbinnenwaarts zijn beiden goede oefeningen. Rijdt ze maar niet te lang achter elkaar, maar wissel het af met tempowisselingen. Daarmee gaat ie toch lekker aan het werk.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-01 12:45

c
Laatst bijgewerkt door janna op 14-02-22 07:25, in het totaal 1 keer bewerkt

-

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 16:16

Janna...

Mijn paard had dat ook, met rechtsachter. Mijn instructrice liet me veel schouderbinnenwaarts, laa/rond/diep en teruggereden doen, omdat hij in een gewone arbeidsdraf kans zag zich eruit te wringen en niet te scharen. Maar ze heeft ook Rodinde ernaar laten kijken en bleek dat er toch in zijn heupgewricht iets scheef was. Als ik flink doortrainde kon ik zelf een hoop verbeteren, maar niet alles...als er iets niet goed zit, kun je er niet tegenop rijden. Hij is behandeld door Rodinde en hij gebruikt zijn rechterachterbeen nu veel makkelijker. Het moet natuurlijk nog wel sterker worden, dat krijgt geen behandeling op zich voor elkaar, maar hij had toch last en het maakt het nu voor hem en voor mij makkelijker om de oefeningen uit te voeren die daarop gericht zijn!

Groetjes Suzanne

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 19:20

Ik longeer mijn haflingermerrie veel met dubbele longe. Uit ervaring weet ik dat dat heel goed helpt!

Blijf met het longeren niet op een volte, maar ga eens achter ja paard lopen. Loop dan over de hoefslag en vraag om travers, renvers en schouderbinnenwaarts op de minder goede kant. Zorg er voor dat de takt regelmatig blijft en bewaar het tempo.

Ook een goede oefeninge is: Longeer op een volte en laat hem in een soort superkeertwending om je heen stappen.

Door dit veel IN ALLE GANGEN te doen, pakt je paard van achteren beter aan. Ook de superkeertwending in gallop is een hele goede oefening.

Vraag niet in een keer heel veel van je paard, omdat dit vrij zware oefeningen zijn.

Ik raad dit longeren veel mensen aan, omdat je dan zelf het achterbeengebruik kunt zien, en er dan aan kunt werken.

Wel is het belangrijk dat je een longeerzweep gebruikt. Niet om mee te slaan, maar om hem mee aan te tikken op het moment dat zijn achterbeen verslapt.

Heel veel suc6 ermee!

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 22:13

klopt steef zo bedoelde ik het eigenlijk ook Knipoog
kan het ooit niet zo goed opschrijven zoals ik bedoel hihi.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 22:14

Heej Happy, het is wel een goed idee hoor, maar uit eigen ervaring weet ik dat dit nogal wat handigheid vereist. Als je paard het werk aan de lange lijnen niet kent, zul je hem dit eerst moeten leren voordat je zulke oefeningen kunt vragen.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-01 09:05

c
Laatst bijgewerkt door janna op 14-02-22 07:25, in het totaal 1 keer bewerkt

-

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 13:09

Dat werkt inderdaad ook goed..de dubbele longe. Imatador longeer ik ook zo..die heeft aan pessoateugel nogal de neiging zijn achterhand in zijn geheel wat achter te laten..grijnz..
Met dubbele longe doet ie het prima.
Met hem kun je travers, schouderbinnenwaarts, appuyeren, achterwaarts, piaffe, spaanse pas..alles aan de dubbele longe...maarre...hij kent dat dus al.

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 14:03

ik weet dat je nogal wat ervaring nodig hebt voor lange lijnen, maar ik wist niet of jij dat wel eens hebt gedaan.

Als je wel onervaren bent met een onervaren pony, dan raad ik je aan om eerst les te nemen. Dit hoeft niet beslist van een instructeur. Ook je (bv) buurman die het kan, kan het je leren.

Wat ik je wel aanraad is, niet te veel druk op de lijnen leggen, dan kan je rare taferelen voorkomen!

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-01 14:28

g
Laatst bijgewerkt door janna op 07-02-22 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 21:11

Citaat:
Op 2001-05-15 23:13, schreef gillian:
klopt steef zo bedoelde ik het eigenlijk ook Knipoog
kan het ooit niet zo goed opschrijven zoals ik bedoel hihi.

Zelfde probleem Knipoog en als je het naleest staat het er zo kinderachtig bij mij lijkt het wel.
Net of nog een klein jongetje ben. Scheve mond\


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 12 bezoekers