aan de teugel... ik krijg het niet voor mekaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

aan de teugel... ik krijg het niet voor mekaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 09:27

hoi

ik moet eerlijk zeggen dat ik ook mijn twijfels heb over de aanhangstels slof en thiedeman. maar ik rij er op het moment ook mee Bloos . en ook al een redelijk tijdje. maar hoe ik het ook doe. zonder de slof krijg ik haar er gewoon niet doorheen. het is hopeloos! Huilen
maar met de slof zou je toch denken dat ze naar een tijdje doorheeft dat ze haar hoofd in ieder geval naar beneden moet doen. maar als ik de slof er weer afhaal is het meteen weer sterrenkijken ( en dat heeft ze 3 jaar gedaan. waardoor ze ondertussen ook nog een dikke ondernek heeft geproduceerd)... ik heb genoeg been erbij.. maar het is zo dat ze erg slecht voor het been is. behalve als ik haar ( met de slof) wel verzameld heb en dan bijvoorbeeld ga wijken voor het been dan reageerd ze er wel weer goed op. ik heb echt vanalles geprobeerd... ik longeer haar wel met bijzetteugel en natuurlijk wel gewoon redelijk los... maar ook dan zijn de momenten maar heel zelden dat ze mooi ontspannen loopt. verder merk ik ook dat ze erg langzaam loopt... en volgens een vrouw die er een keer op gereden heeft is ze erg stug in de mond is.. terwijl dat volgens mij helemaal niet kan want ik heb 3 jaar lang met losse teugel gereden. en dan erbij zijn we pas 2 maanden met haar bezig om haar naar beneden te laten lopen..
wat doe ik verkeerd dat ze niet naar beneden loopt!.... Frusty

groetjes joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:31

Het probleem dat je haar niet nageeflijk kunt rijden is dat ze niet aan je been is, je zegt ik heb genoeg been erbij, het gaat er om dat ze erop reageerd.Hoe het been gewoon stil, als je een hulp wilt geven dan geef je die, maar drijf niet iedere pas, daar stomp ie op af. En eis reactie.

Eerst kontrole tempo, dan kontrole houding.!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:38

Die onderhals duidt er ook op dat ze met slof ook nooit nageeflijk is geweest. Die slof heeft jou voor de gek gehouden. Het maakt dus niets uit voor jou of je met slof rijdt of zonder, geloof me, het resultaat is hetzelfde, ook al lijkt dat niet zo. Misschien moet je je paard eens een paar x met bijzet longeren zodat hij daarop leert na te geven. Dan kun je dat straks eens onder het zadel proberen. als je hem naar beneden wilt rijden, wordt dan niet stug met je hand als je paard stug en sterk wordt in de mond. Ontspan de hand dan even en probeer volgende moment meteen weer. Drijf het paard voorwaarts alsof je wilt dat ze versnelt. MAar vang haar van te voren op, om dat juist te voorkomen.

De hond is de betere mens

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 11:38

hoi.

ze heeft die onderhals geproduceerd doordat ze hiervoor 3 jaar met haar hoofd in de lucht gelopen.. ( lang leve freestyle) met de slof heeft ze inderdaad wel haar bovenspier ontwikkeld maar haar onderhals is niet minder geworden. daar heb je dus wel gelijk in maar was me nog nooit eerder opgevallen.
ik longeer haar wel vaak met bijzetteugel. maar ook dan loopt ze niet ontspannen maar drukt ze haar rug weg... ( ik weet wel voor 10.000% zeker dat ze geen lichamelijke problemen heeft ) maar ik heb haar gelongeerd voordat ik ging rijden. maar na het longeren was er geen merkbaar verschil. ze werd er niet nageeflijker van. heb haar ook wel eens lange tijd alleen gelongeerd. maar ook daar wordt het niet beter van. sterker nog. ze gooit tong over het bit. slaat met haar staart. en begint te knarsetanden... Huilen .... dit heeft ze in die drie jaar eerder nog nooit gedaan. maar nou ze moet werken en er meer van haar verwacht wordt wel dus opeens...
ik weet ook de theorie van hoe je je paard aan de teugel moet laten lopen. en op ieder ander paard krijg ik het ook wel voor elkaar. maar op mijn eigen paard dus niet!!!! Frusty

pleasse help...

joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:55

Vanaf internet is dat echt niet te doen, neem gewoon goed les, het liefst 2 x per week een half uurtje.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:15

Heb je les?
dat is de enige manier,les, eerst lekker rijden en actief voorwaart, reactie eisen

alf
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: A'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 18:49

Neem een paar privelessen van een goede leraar(es) die een beetje fanatiek is daarin.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 22:25

Ik geef je ook het advies om goed les te nemen. Waarschijnlijk mis jij de ervaring met rijden en ben je niet snel genoeg met rijden (is ook echt niet makkelijk hoor, je hoeft je echt niet te schamen) Wat het grootste probleem is denk ik dat ze niet aan het been is. En dat is ook goed op te lossen met les. Succes ermee!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 19:07

Sluit me helemaal aan bij het lesnemen. Ik vin alleen niet dat je 100% zeker kunt weten dat je paard fysiek niets mankeert. Het hoeft niets ernstigs te zijn maar paarden die erg slecht rond te rijden zijn hebben daar toch vaak een reden voor. Laat anders een keer een goede fysio kijken. Die kan je ook helpen door spieren die erg vastzitten weer een beetje losser te maken waardoor het voor je paard gemakkelijker wordt om in de juiste houding te lopen.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 19:14

Ben het helemaal met Katja eens; een fysio kan in ieder geval de boel wat loswerken en je adviezen geven over massages of rek/strekoefeningen die je zelf kunt doen. Misschien weet hij ook welke bijzetteugel je het beste kunt gebruiken bij het longeren.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

sorry hoor....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 20:21

sorry hoor maar iedereen zegt wel weer neem les en dit en dat maar wie weet rijdt diegene heel goed en is dat paard gewoon onwijs stijf in zijn nek en sommige paarden gaan echt niet laag lopen hoor hoe goed je ook rijdt!!!!!

xx moi *LOL*

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 20:49

Elk paard is goed rond te rijden. Tenzij er een fysieke belemmering is maar dat is volgens Joycje niet zo. Je moet alleen de juiste persoon vinden om je te helpen. Als je advies vraagt dan doe je dat omdat je geholpen wilt worden en ik denk dat hulp van internet nooit voldoende is. Er zijn wel een paar suggesties gedaan maar het echte werk zal toch door iemand bekeken moeten worden. Als je geen les neemt dan kun je proberen je paard te verbeteren met longeerwerk maar ook daar geldt dat het wel goed moet gebeuren en dat er misschien begeleiding nodig is. Hoe goed je ook rijdt je hebt altijd les nodig om weer beter te worden en om je evt. fouten af te leren. Ik bedoel dus niet dat Joycje niet goed rijd alleen niet goed genoeg om dit probleem op te lossen.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 12:17

joycje"]
hoi.

ze heeft die onderhals geproduceerd doordat ze hiervoor 3 jaar met haar hoofd in de lucht gelopen.. ( lang leve freestyle) met de slof heeft ze inderdaad wel haar bovenspier ontwikkeld maar haar onderhals is niet minder geworden. daar heb je dus wel gelijk in maar was me nog nooit eerder opgevallen.
[/quote]

hey,
mijn paardje had in het begin ook meer onderhals dan de goeie spieren voor af te buigen...

[quote="joycje"]
ik longeer haar wel vaak met bijzetteugel. maar ook dan loopt ze niet ontspannen maar drukt ze haar rug weg... ( ik weet wel voor 10.000% zeker dat ze geen lichamelijke problemen heeft ) maar ik heb haar gelongeerd voordat ik ging rijden. maar na het longeren was er geen merkbaar verschil. ze werd er niet nageeflijker van. heb haar ook wel eens lange tijd alleen gelongeerd. maar ook daar wordt het niet beter van. sterker nog. ze gooit tong over het bit. slaat met haar staart. en begint te knarsetanden... Huilen .... dit heeft ze in die drie jaar eerder nog nooit gedaan. maar nou ze moet werken en er meer van haar verwacht wordt wel dus opeens...
[/quote]

ik herken dit... Ik mijn paard met bijzetteugels longeren, dan gaat hij ook met zijn neus in de lucht lopen en drukt zijn rug weg.
Ik longeer nu met de pessoa. Die maak ik vast onderaan de singel, tussen zijn voorbenen door. Het is wel redelijk door, maar bij Divoza stond hij heel lang in aanbieding, misschien nog? Verward
Gigi wordt er idd ook niet nageeflijker van. Hij gaat zelfs hangen op die bijzetteugels, en op een halsverlenger ook. Dus de pessoa is een goede oplossing: gaat hij hangen, moet hij zijn achterhand er verder onderbrengen, gaat hij bokken, trekt hij zichzelf in de mond. Sommigen zullen dit waarschijnlijk zielig ofzo vinden, maar ik vind het een goede methode, ze leren uit zichzelf lopen, zonder het gewicht van de ruiter op hun rug.

[quote="joycje schreef:
ik weet ook de theorie van hoe je je paard aan de teugel moet laten lopen. en op ieder ander paard krijg ik het ook wel voor elkaar. maar op mijn eigen paard dus niet!!!! Frusty

pleasse help...

joycje


ik kon het ook wel bij andere paarden, maar met de mijne lukte het dus ook niet... Ik ben nu al meer dan een jaar aan het rommelen en klungelen. Tot ik in februari naar een andere stal ging. Nu heb ik één keer per week prive-les en sinds enkele dagen krijg ik eindelijk aanleuning en komt hij aan de teugel Haha!
We hebben dus eerst (al sinds maart) er alleen aan gewerkt dat hij héél actief vooruit moet gaan, de achterhand eronder brengen (dan kan hij idd met zijn hoofd hoger gaan lopen, want de achterhand komt er immers meer onder), dat hij goed aan de hulpen staat, en elke keer weer moest ik een half uur lang op de kleine volte / acht.
Als hij dan aan de hulpen staat en van zichzelf uit actiever loopt (de mijne wel! vroeger slofte hij rond, nu gaat hij mooi actief met impuls Lachen ) dan kun je rustig gaan vragen. Ik vind het zelf het makkelijkste op de volte. Gewoon benen en zit eraan, buitenteugel vast houden en binnenteugel spelen. Als je je hand iets meer omlaag doet gaat hij makkelijk op het bit knabbelen. (sorry voor al degenen die dit een slechte methode vinden, maar het is een begin he. Vanaf dat hij knabbelt op het bit en begint na te geven, hand dus weer omhoog)
veel succes, en idd is les van een goede instructeur heel goed. Denk er wel aan, dat als je pony / paard een dikke onderhals heeft, dat het lang kan duren voor hij wat andere spieren kweekt.
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 13:37

Joyce, mocht je interesse hebben in een goede fysio dan kan ik je wel helpen aan een naam en telefoonnummer van iemand in Arnhem en waar bij ons op stal hele goede en positieve restultaten mee zijn behaald.

Het is zeker het proberen waard. Tevens geeft ze je tips met rijden ect.

Je kan me anders wel even een BP-tje sturen. Voor info betreffende behandeling kan je Nikita ook een BP-tje sturen. Zij heeft vrij recent mogen ervaren hoe het werkt en hoe blij ze is met haar 'als nieuw' paard.

succes

Op zoek naar de zon!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 16:11

Eventje seen kanttekening bij het laten behandelen van je paard door een fysio. Een fysio is geen arts en mag dan ook geen diagnose stellen. Fysiotherapie is uitstekend na advies door een DA. Bijna alle paardenklinieken werken samen met verschillende fysiotherapeuten.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Re: aan de teugel... ik krijg het niet voor mekaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 17:53

joycje schreef:
hoi

ik moet eerlijk zeggen dat ik ook mijn twijfels heb over de aanhangstels slof en thiedeman. maar ik rij er op het moment ook mee Bloos . en ook al een redelijk tijdje. maar hoe ik het ook doe. zonder de slof krijg ik haar er gewoon niet doorheen. het is hopeloos! Huilen
maar met de slof zou je toch denken dat ze naar een tijdje doorheeft dat ze haar hoofd in ieder geval naar beneden moet doen. maar als ik de slof er weer afhaal is het meteen weer sterrenkijken ( en dat heeft ze 3 jaar gedaan. waardoor ze ondertussen ook nog een dikke ondernek heeft geproduceerd)... ik heb genoeg been erbij.. maar het is zo dat ze erg slecht voor het been is. behalve als ik haar ( met de slof) wel verzameld heb en dan bijvoorbeeld ga wijken voor het been dan reageerd ze er wel weer goed op. ik heb echt vanalles geprobeerd... ik longeer haar wel met bijzetteugel en natuurlijk wel gewoon redelijk los... maar ook dan zijn de momenten maar heel zelden dat ze mooi ontspannen loopt. verder merk ik ook dat ze erg langzaam loopt... en volgens een vrouw die er een keer op gereden heeft is ze erg stug in de mond is.. terwijl dat volgens mij helemaal niet kan want ik heb 3 jaar lang met losse teugel gereden. en dan erbij zijn we pas 2 maanden met haar bezig om haar naar beneden te laten lopen..
wat doe ik verkeerd dat ze niet naar beneden loopt!.... Frusty

groetjes joycje


Hoi,

dit is een lastig probleem en het is inderdaad moeilijk om hier via internet een oplossing voor te geven, omdat de oorzaak moeilijk te bepalen is. Heb je al eens een zadelmaker laten kijken naar je zadel? Het is heel belangrijk dat hij goed past. het kan ook nog zo zijn dat het paard van nature een onderhals heeft en er heel veel moeilte heeft om in een verzamelende houding te lopen, omdat hij dan z'n hals moet buigen.
In dat geval moet je bij jezelf nagaan of het eerlijk is wat je van je paard vraagt. Heeft hij ook een holle rug en/ of zwakke lendenen?
Om z'n spieren soepel te maken kun je Vitodolor geven, ik weet zo niet wat het merk is, maar het is een natuurlijk middel met een bijzondere werking. is het gewoon een probleem met de nageeflijkheid, dan moet je hem eerst leren hoe hij moet nageven, wat je van hem wil en dat de druk dus ook onmiddelijk weer wegvalt als hij nageeft. Als hij niet goed voor het been is, kun je misschien eerst met een zweepje erbij rijden tot het beter gaat. Ik zou zelf de hulpteugels weglaten, zoloang je die slofteugel blijft gebruiken, krijg je hem nooit lekker ontspannen.
Ik hoop dat je hier iets mee kan.
Groetjes, Ragnhild


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 21:06

Joyce ik herken je hele verhaal. Ik rijdt dus met thiedemann, is hij heel lastig dan op het 2 of 3 gaatje anders 1e gaatje. Oke met goede instruktie nu eindelijk na 3 maanden een stukje verder. De onderhals eraf gekregen door een jaar lang regelmatig, minstens 1 x per week met een gogue te longeren. Niet met slof of andere dingen, maar met gogue, geeft hem meer ontspanning, door de druk achter zijn oren gaat hij vanzelf naar beneden en hij kan zich niet vastzetten. Ik rijd bewust nooit meer met slof, verleidelijk want dan krijg ik hem makkelijk mooi rond, slof eraf = sterrekijken. De slof kent hij, dus daar blijf ik dan ook eindeloos aanvast zitten en ik wil zonder hulpteugels rijden.

Zijn bovenlijn bespiering (als dat zo heet) was heel slecht ontwikkeld, heb hem 6 maanden alleen in de bossen gereden, veel gestapt in rul zand, heuveltjes etc, en hierdoor is zijn achterhand sterker en gespierder geworden, door heuvels lopen moet hij zijn rug loslaten, dus hij is sterker geworden. (Nu de hals er nog op gaan rijden) Niet zo mooi, ronde sterke kont en iel halsje. Ik heb het gevoel doordat zijn achterhand meer spieren heeft, sterker is, het makkelijker voor hem wordt. Hij is nu makkelijker van achter naar voren te rijden, waardoor hij vanzelf steeds meer gaat nageven. veel tempowisselingen en overgangen maken, halthouden en achterwaats laten gaan. Zorgen dat hij zijn rug loslaat.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-02 23:37

hai!

ehm wat lief dat jullie allemaal zo meedenken...


ran, mijn zadel is goed. we hebben het zadel helemaal op maat laten maken en mijn paard wordt ieder jaar opgemeten om het zadel weer te laten aanpassen.. dat gebeurd in duitsland en is echt een aanrader als iemand het telefoonnummer wil. pb me dan ff...

verder ga ik idd maar eens een pessoa aanschaffen. en laat ik er een physio bijkomen. pfoe wat een moeilijk woord zeg!. en misschien ook wel een dierenarts.. ze krijgt de laatste tijd namelijk allemaal kwaaltjes en eerlijk gezegt maak ik me er behoorlijk zorgen over... dus eerst maar kijken wat hij ervan zegt. ook heb ik intussen een goede instructrice gevonden die me hopelijk verder kan helpen. en ook heb ik besloten wat meer leuke dingen met haar te gaan doen. ik ben de laatste tijd erg prestatiegericht geweest. en misschien is dat wel TE geweest.. en is ze nu erg gespannen.. en wordt het daardoor nog veel moeilijker....

ik hoop dat het snel weer wat beter gaat.. erg lief dat jullie zo met me meedenken...

xxx joycje

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 13:29

veel succes ermee! Knipoog
en laat iets weten of het binnenkort verbeterd, he Haha!
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers