Stoppen met school, schoolgeld kwijt?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Stoppen met school, schoolgeld kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:12

Ik volg momenteel nog een opleiding aan de fotovakschool. Ik betaal dit per maand, en ben 1e jaars student.
Nu zou ik graag per direct stoppen met de opleiding, dat ook de betaling per direct wordt stopgezet.

Volgens de school zou ik als ik nu stop, tot met augustus dit jaar door moeten betalen tenzij je een goede medische reden hebt om te stoppen.
Nu is het bij mij het geval dat ik dus wil stoppen omdat ik zwanger ben, dit ook kan aantonen, en de school mij minimaal 350 per maand kost.
Graag zou ik dit geld dus gebruiken om uit huis te kunnen wonen, en dit gaat niet als ik tot augustus moet doorbetalen helaas..

Weet iemand hier meer van? Is dit wettelijk toegestaan? Kan ik hier op een of andere reden misschien onder uit?
En als ik nou maandelijks mijn rekening leegtrek, kunnen ze dan alsnog geld van mn rekening afschrijven?


Niwla

Berichten: 4111
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:14

Een zwangerschap lijkt me een goede medische reden toch? Of moet je een doktersverwijzing laten zien?

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Anoniem

Re: Stoppen met school, schoolgeld kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:17

Een oud klasgenootje die eerder dit jaar gestopt is, vertelde me dat zij haar schoolgeld wel terug kreeg omdat zij wegens een medische reden moest stoppen.
Bij mij gaat het zo dat het automatisch per maand van mn rekening wordt afgeschreven, en ik dus niks vooruit heb betaald en er dus weinig terug te krijgen valt. Wel zou ik graag zien dat de betaling ook stopt wanneer ik niet meer naar school ga.
Zou ik dit eventueel bij de bank kunnen regelen? Dat het niet meer afgeschreven wordt van mn rekening, per februarie dit jaar?

Niwla

Berichten: 4111
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:22

Volgens mij moet je een automatische incasso stopzetten via je school.
Dit staat er op de site van de ING:

Citaat:
Als u een bedrijf of instelling heeft gemachtigd om automatisch geld van uw rekening af te schrijven, dan kunt u deze machtiging stopzetten door bij dat bedrijf een schriftelijk verzoek in te dienen. U kunt hiervoor ook het formulier stopzetten machtiging uitprinten en ingevuld en ondertekend opsturen naar het bedrijf of instelling waaraan u de machtiging heeft verstrekt. Het is verstandig een kopie van de intrekking machtiging voor uw eigen administratie te bewaren en de incasseerder te vragen om een bevestiging dat uw machtiging is ingetrokken.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Rennie89
Berichten: 37212
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Stoppen met school, schoolgeld kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:24

het scheeld dat je op een particuliere school zit :j dan is het naar mijn idee wat makkelijker. zou idd automatisch incasso stopzteten

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:26

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap
Normaal ben je volgens mij als je niet voor 1 oktober stopt je schoolgeld voor dat jaar gewoon kwijt.
Maar ik vind jou "medische" reden :D een goede reden om te stoppen met een opleiding dus wie weet is dat wel goed genoeg om het niet te hoeven te betalen!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:28

En dat kan ik zonder toestemming van de school?
Ik sta niet zo stevig in mijn schoenen namelijk, om dat op school te moeten bediscuseren.. Vandaar ook dat ik dit liever via de mail als via de telefoon regel..

Ik heb even een snelle berekening gemaakt, want het zou dus gaan om ongeveer 2800 wat ik nog wel zou moeten betalen als ik nu zou stoppen..

dwaallicht

Berichten: 3552
Geregistreerd: 27-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:36

Heb je een contract getekend? En heb je de school al de situatie uitgelegd? Soms zijn ze wel begripvol. Heeft de school hun bepalingen niet zwart op wit staan?

Zwangerschap wordt eigenlijk zelden als medische reden aangenomen tenzij het daadwerkelijk een gecompliceerde zwangerschap is.
Ik weet dat DUO (waar je in dit geval niks mee te maken hebt, maar puur als voorbeeld) zwangerschap bijvoorbeeld niet als geldige reden voor een extra jaar studiefinanciering ziet. Ik ben bang dat je dus niet zo sterk staat hierin.

Je rekening leegtrekken zodat ze niks kunnen halen: Niet doen!! Je brengt jezelf enkel in de problemen daarmee, want ik denk niet dat ze het daarbij laten. Als je een overeenkomst met ze bent aangegaan zal je dat op volwassen manier moeten oplossen.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:37

Het lijkt mij eerlijk gezegd geen goede reden... Als je zwanger bent, heb je toch geen ziekte :? Ook zwangere mensen kunnen studeren.
Het is bij de meeste scholen zo dat je het jaar moet betalen, tenzij je voor oktober stopt.

Staat het niet ergens in hun voorwaarden?

[o]

Anoniem

Re: Stoppen met school, schoolgeld kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:50

De meeste scholen is het ook voor februarie zo..

Dekloktikt

Berichten: 1759
Geregistreerd: 26-12-06
Woonplaats: Jubbega, Friesland.

Re: Stoppen met school, schoolgeld kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:53

Je kan altijd even een telefoontje plegen naar het juridisch loket ! Zij adviseren je (gratis) wat je rechten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:21

Op de website kan ik niks vinden..

Dit is de mail die ik van hun heb ontvangen na aanleiding van mijn vraag hoe en wat:
Citaat:
Beste Shanna,

Bij meerjarige opleidingen, zoals jij die volgt, is het mogelijk om op te zeggen per het einde van het lopende schooljaar.
Dit kan dus niet per direct.
We zullen je inschrijving daarom per 31 augustus 2011 annuleren.

Voor de goede orde maken wij je in dit verband attent op de algemene voorwaarden ,die je van ons hebt ontvangen bij gelegenheid van je inschrijving.
Je kunt hier, onder artikel 13 , lezen hoe dit onderwerp is geregeld.

Met vriendelijke groet,

Stichting de Nederlandse Fotovakschool



Ik ben nu dus al heel de dag opzoek naar dat artikel 13, maar mijn inschrijving is anders verlopen dan een normale inschrijving dus ik weet niet eens zeker of ik die wel heb..
Heb dus ook een mailtje gedaan naar de persoon die mij heeft ingeschreven, met daarin de situatie uitgelegd..

Via internetinschrijving eens gekeken of ik daar misschien artikel 13 kon vinden, en dit is artikel 13:

Citaat:
Artikel 13. Opzegging en beeindiging van Opleidingen
13.1 Een Opleiding wordt aangegaan voor de duur van de totale Opleiding. De inschrijving voor een Opleiding kan behoudens de gevallen onder lid 2, 3 of 4 van dit artikel - op verzoek van de Student niet tussentijds worden opgezegd of beeindigd.
13.2 De Student kan een meerjarige Opleiding Fotografische Vormgeving opzeggen tegen het einde van het lopende studiejaar, met inachtneming van een opzegtermijn van twee (2) maanden. Een dergelijke opzegging dient Schriftelijk aan de Fotovakschool kenbaar te worden gemaakt.
13.3 De Student kan een Opleiding beeindigen wegens langdurige ziekte, aangetoond door een doktersverklaring (zwangerschap valt niet onder ziekte). Beeindiging kan plaatsvinden met ingang van het einde van de maand waarop de doktersverklaring per aangetekende brief door de Fotovakschool is ontvangen. Uit de doktersverklaring moet duidelijk blijken dat de student langdurig (gedurende mimimaal twee maanden) niet aan de Opleiding kan deelnemen. In bovengenoemd geval wordt door de Fotovakschool bepaald of er over wordt gegaan tot terugbetaling van een deel van het collegegeld, of dat de Opleiding op een nader te bepalen tijdstip moet worden vervolgd.
13.4 De Opleiding zal automatisch worden beeindigd als De Fotovakschool een (voor zover van toepassing) afwijzend (negatief) bindend studieadvies uitbrengt.


Ik heb heel die voorwaarden nooit gezien omdat mijn inschrijving via een andere weg is gegaan. Ik heb me op school rechtstreeks in hun bestand ingeschreven, dus niet via internet of een inschrijvingsformulier..

Bij deze dus mijn mailtje terug:

Citaat:
L.S.,

Mijn inschrijving is echter iets anders gegaan.
Ik heb mij op de eerste lesdag, in de ochtend, op school rechtstreeks ingeschreven. Hierbij heb ik geen lijst met voorwaarden gezien en dus ook niet gelezen (wat bij een internetinschrijving wel gebeurd zie ik nu). Als ik dit van te voren had geweten dan had ik me niet eens ingeschreven, omdat ik gewoon wil kunnen stoppen wanneer ik wil omdat ik geen groot inkomen heb, en dus niet verzekerd ben dat ik alles wel kan betalen.
Dit inschrijven heb ik gedaan bij (naam persoon), ik zal haar zelf ook nog even een mailtje sturen.

Hoe zit het in mijn geval?
Ik zou het erg jammer vinden als we niks kunnen regelen, dat zou betekenen dat ik in geldproblemen zou komen omdat ik zwanger ben en niet kan stoppen met school, mijn grootste maandelijkse last. In de periode van nu totmet augustus zou ik dus zo'n 2800 nog aan school kwijt zou zijn, dat is niet niks en voor mij zelfs erg veel geld!

Ik hoop dat we wat kunnen regelen.

Met vriendelijke groet,

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:12

Shanna schreef:
De meeste scholen is het ook voor februarie zo..


Nee... de februari regel is van de DUO. Ik ken geen een school die na oktober nog schoolgeld teruggeeft, of per half jaar laat betalen.

Ik vraag me af of je er wat mee kunt als die dingen zo duidelijk in de voorwaarden staan. Die lees je toch, of je vraagt er toch naar als je je ergens laat inschrijven :?

Ik snap overigens ook niet waarom je je dan uit wilt laten schrijven. Is dat omdat je er geen geld voor hebt met een kindje erbij? Of omdat je een zware zwangerschap hebt? Fotografie is lichamelijk niet erg zwaar, dus op zich zou je dat zeker de eerste maanden moeten kunnen volgen lijkt me. Ik ken wel meer zwangere vrouwen die studeren :)

[o]

Anoniem

Re: Stoppen met school, schoolgeld kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:20

Ik kan niet het huis uit, als ik nog schoolgeld moet betalen. Ik kom dus financieel in de problemen als ik niet kan stoppen met school.
Mijn inschrijving is heel rommelig gegaan, ik heb dus niet de voorwaarden gehad, en ben rechtstreeks in het systeem ingevoerd.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Stoppen met school, schoolgeld kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:34

is het dan noodzakelijk om uit huis te gaan? Zetten je ouders je op straat? Je krijgt ook evt. kinderbijslag, en volgens mij heb je op nog wel meer dingen recht.

Maar ik snap nog steeds niet hoe het kan dat je de voorwaarden niet kent... Je bent er toch zelf bij als je ingeschreven wordt. Dat vind ik best naïef...

[o]

Anoniem

Re: Stoppen met school, schoolgeld kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:51

Ik zal niet uit huis getrapt worden, maar gewoon voor mn eigen gevoel en privacy wil ik graag het huis uit. Ik heb nu een super-aanbieding gehad, wat ik als ik stop met school, precies zou kunnen betalen.
Zoals ik al zei is mijn inschrijving erg rommelig gegaan. Ik kwam sochtends op school, maar was nog niet ingescheven of ingedeeld, dit is dus ter plekke gebeurd rechtstreeks in het systeem. Prijzen doorgenomen (boekengeld, manier van betalen (eenmalig of per maand) e.d.), hier mn handtekening onder gezet dat het echt mijn rekeningnummer was enzo, terwijl ik op de computter mn gegevens invulde, en binnen 10 minuten was alles rond, had ik mn boeken en zat ik in de klas.
Ik heb hierbij nergens de voorwaardes onder mn neus gehad die ik door moest lezen..

Toveren
Berichten: 1299
Geregistreerd: 09-08-09

Re: Stoppen met school, schoolgeld kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:21

Het is helaas geen reden dat je inschrijving anders is gedaan.. Je had zelf naar de algemene voorwaarden kunnen vragen of deze alvorens inschrijving thuis kunnen lezen op internet!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Knoek en 13 bezoekers