Paard met 'te veel' conditie lastig...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hobbelpony

Berichten: 184
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Liemers

Paard met 'te veel' conditie lastig...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 10:12

Tja, ik vind het zelf alleen maar goed als m'n paard veel conditie heeft en wil lopen, maar pas hoorde ik van een iemand hier uit de buurt dat die het paard gewoon goed conditie had laten opbouwen, maar er momenteel niet altijd tijd voor had en dus het paard lastig werd omdat ie energie over had.
Diegene wil dus niet dat er iemand anders voor het paard zorgt, dus zo is het ook niet op te lossen.
Ik zelf kom van een paardenbedrijf waar iedereen wat met de beesten doet, dus ik ken het probleem niet.
Kennen jullie dat probleem wel?
Hebben jullie ook wel eens het probleem gehad dat je paard te veel conditie had?

hobbel-hobbel-hobbel


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:29

U-huh, zoek eens op 'Ameretto' met als auteur 'Karin' of 'Lautje' zou ik zeggen... Haha!

Ik zou het trouwens eerder een overschot aan energie noemen, geen overschot aan conditie. Dat zijn twee verschillende dingen. Ieder paard kan wel eens een overschot aan energie hebben (bijvoorbeeld na twee dagen op stal staan), maar dan hoeft zijn conditie nog niet in topvorm te zijn.

Anyway, die dravebier van ons loopt ook vaak over van de energie. In ieder geval moet je er uiteraard voor zorgen dat hij voldoende beweging krijgt. Dus naast vrijwel dagelijks rijden ook tijd voor loslopen in de wei of paddock. Als we eens een keer niet kunnen rijden, gaat hij in ieder geval een uurtje los, en als het mogelijk is veel langer. Met buitenrijden laat ik hem de ene keer wat meer in zijn eigen tempo lopen, de andere keer moet hij meer in mijn tempo lopen maar dan blijven we gewoon langer weg. Met dressuur is het alleen wel vaak een frustratie: je kunt je been niet fijn aanleggen want dan schiet hij weg ('hou er een vlammetje bij en hij ontploft') en moe longeren is meestal ook geen optie omdat hij daar alleen maar heter van wordt. Iedere dag is weer anders, hij heeft ook wel eens wat 'rustiger' dagen, maar het blijft nou eenmaal een bloedpaardje en ach, je went er na bijna 5 jaar wel aan... Haha!

Wat jouw verhaal betreft: dat die eigenares er niemand anders mee aan de gang wil laten gaan is eigenlijk niet in het voordeel van het paard. Het paard wil lopen, maar het mag niet. Logisch dat dat tot frustratie en een overschot aan energie leidt. Een paard dat wil werken, moet je ook de kans geven om te werken. Dat is een van de redenen waarom ik met Ameretto endurance ben gaan rijden (naast het reguliere dressuur-, spring- en SGW-werk dat m'n zusje met hem doet). Hij blij omdat-ie z'n energie beter kwijt kan, ik blij omdat ik er een heel fijn paardje aan heb. Probeer die vrouw er toch alsjeblieft van te overtuigen dat het in het belang van het paard is dat er wat met hem gedaan wordt... want hier kweekt ze zo alleen maar frustratie mee bij het paard.
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-06-02 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:44

haha karin heeft het goed want haar bijrijd paard heeft ook altijd energie.

Ikvind het moeilijk te omschrijven wat hij heeft korte opsomming:
- Wil altijd lopen na een half uur gaat hij eindelijke lekker lopen.
- Wil altijd voor je werken en doet dat met veel inzet vaak TE veel.
- Springen maakt zich sterk omdat hijgraag wil.

Door die dingen bouwt hijdus ook een goede conditie op die jij graag lager ziet.

Ik ben overgegaan op ander voer met weinig energie alleen puur al beloning. Ben ook afgestapt van de vitamine want die had hij schijnbaar niet nodig. Train nu regelmatig dus niet de ene dag niets andere dag vol. Maar iedere dag wat. Het gaat nu veel beter en hij zit lekker in zijn vel.
Belangrijkste is dat jij leert omgaan met die energie of conditie.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:58

Alleen met zadelmak maken Haha!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 16:09

Vorige voorjaren had mijn pony het ook. Ik reed veel, veel buiten in vlot tempo en hij kreeg steeds betere conditie en hield het ook steeds langer vol. Ik moest dus ook veel meer werken om hem rustig te krijgen. Een blokje dat ik eerst in een uur deed, reed ik nu in een 40 minuten. Als ik er geen rekening mee hield, of maar een klein blokje om ing, werd hij ontzettend druk en vervelend op de terugweg. Ging ik een lang stuk om was er niets aan de hand. Hij wilde zelf gewoon heel graag. Het had ook niets te maken met hetigheid na warmlopen of zo. Hij wilde gewoon lekker vlot lange afstanden lopen. Wel fijn aan de ene kant, maar ook moeilijker te rijden soms.

Jammer dat ze niet wil dat een ander iets met haar paard doet. Is ze bang dat ie er slechter van wordt?

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 19:28

Citaat:
.Ik zou het trouwens eerder een overschot aan energie noemen, geen overschot aan conditie. Dat zijn twee verschillende dingen.....

Met buitenrijden laat ik hem de ene keer wat meer in zijn eigen tempo lopen, de andere keer moet hij meer in mijn tempo lopen maar dan blijven we gewoon langer weg. Met dressuur is het alleen wel vaak een frustratie: je kunt je been niet fijn aanleggen want dan schiet hij weg ('hou er een vlammetje bij en hij ontploft') en moe longeren is meestal ook geen optie omdat hij daar alleen maar heter van wordt. Iedere dag is weer anders, hij heeft ook wel eens wat 'rustiger' dagen, maar het blijft nou eenmaal een bloedpaardje en ach, je went er na bijna 5 jaar wel aan...

Wat jouw verhaal betreft: dat die eigenares er niemand anders mee aan de gang wil laten gaan is eigenlijk niet in het voordeel van het paard. Het paard wil lopen, maar het mag niet. Logisch dat dat tot frustratie en een overschot aan energie leidt. Een paard dat wil werken, moet je ook de kans geven om te werken. Dat is een van de redenen waarom ik met Ameretto endurance ben gaan rijden (naast het reguliere dressuur-, spring- en SGW-werk dat m'n zusje met hem doet). Hij blij omdat-ie z'n energie beter kwijt kan, ik blij omdat ik er een heel fijn paardje aan heb. Probeer die vrouw er toch alsjeblieft van te overtuigen dat het in het belang van het paard is dat er wat met hem gedaan wordt... want hier kweekt ze zo alleen maar frustratie mee bij het paard.


Karin en Joyce B. :

precies wat ik heb met Marena , die heeft gewoon lekkere lange ritten nodig om ontspannen en vrolijk te lopen .

idd een vaatje buskruit anders dat gespannen en onzeker gaat lopen.

Nu heb ik haar nog niet zo heel lang en ben eigenlijk nog steeds niet "echt" met haar begonnen door allerlei redenen
(goed zadel vinden / steeds ijzers kwijt en nu an hoefschoentjes wennen/Hackamore ipv. bit /geen
bak en beestje net voor de winter gekocht enz..... )

En ik merk dat als ik har door omstandigheden niet afwisselend en duurzaam genoeg kan rijden dat ze dan wat te heet en onrustig , erg onzeker wordt.
Ook ik wil lekker lange afstanden met haar gaan rijden zodat ze relaxed en afwisselend loopt , echt BEZIG is en lekker luchtig in het koppie.

Nu wil ik pas haar conditie echt op gaan bouwen ,
want geloof me , het is geen pretje om een energieke pony te hebben
en die een week lang alleen maar op de wei te hebben omdat ze een ijzer kwijt is en dus niet kan werken Frusty .

Niet omdat ik niet kan (een ander erop is trouwens ook (nog) geen succes) maar puur omdat ik op dat moment niks met haar kan doen.
Dan stroomt ze dus over van de energie , wordt schrikkerig en onzeker omdat we niet lekker weg gaan , en als we dan weer wel naar buiten kunnen is alles eng ....bleeh !

Ik zou er ook niet zo gauw iemand anders een tijd lang op laten rijden ,
dan wordt je pony toch naar iemand anders zijn rijden geprogrammeerd.
Liever vrij geven aan het beestje (op de wei ! Lovers )
of desnoods af en toe door iemand laten longeren ofzo.

Maar net wat je zelf wel , als het dier maar naar hartelust kan bewegen .
(vind ik )
[/quote]

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 19:40

"hou er een vlammetje bij en ze ontploft!"

Dat gaat ook op voor die van mij. Maar dat heeft niets te maken met haar conditie. "Overconditie" komt eerst Haha! (te vet)
Ze werkt zo'n 5 keer in de week, krijgt "niks" te vreten en springt toch de wereld uit.
Als ik haar straks goed op conditie heb, dan is dat over.
Braaf als een schaapje. Dan heeft ze die extra energie niet over, ondanks dat ze meer conditie heeft en wordt ze braver.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 19:54

Haha , Rena is ook letterlijk braaf als een schaapje *trots* als ik haar gewoon simpel uit de wei kan trekken en er zonder zorgen mee kan gaan hobbelen , waar we maar zin in hebben.

Jammer dat er dan altijd weer iets tussen komt om die vorm te behouden... , snif......

Het is het 'm dat als ze hun energie niet op een fijne manier kwijt kunnen ,
dan gaan ze "vervelende" energie opbouwen .

Ook al staat die van mij overdag eigenlijk altijd buiten , het is gewoon 1 van die typetjes die het nodig heeft om echt iets te doen.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 07:44

Ah, ik weet over wie je praat Hobbel.
Da's inderdaad te veel conditie, maar in de vorm van uithoudingsvermogen wel te verstaan!
Diegene heeft inderdaad een tijd lang trouw conditie opgebouwd bij het paard, en nu heeft ze er minder tijd voor, dus het paard blijft inderdaad met energie zitten, met oorzaak die conditie/uithoudingsvermogen wat ie heeft opgebouwd.
Ik kan me in die situatie wel een beetje voorstellen dat ze er niemand anders bij wil hebben, maar ze zou hem natuurlijk ook ergens anders neer kunnen zetten (dat lost het probleem al deels op)
Tja, of weer conditie afbouwen door dagelijs iets minder te gaan rijden...

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)



Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 15:45

Vertel mij wat haha.. ze loopt met je naar de horizon en het moment dat je denkt ´ze zal zo wel moe worden´ gooit ze er nog wat extra bovenop! Heerlijk hoor zo´n paard Lovers

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 15:17

dat ken ik!
en je hoeft hem ook niet tegen de bakrand aan te rijden (om hem te laten stoppen) want dan gaat hij 2x zo hard verder Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers