De goede aanleuning bij een snel paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parnassia
Berichten: 829
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 12:11

Hee Prisca, ben blij dat ik niet de enige ben die volgens deze 'methode' rijdt. Op deze manier leren ze naar mijn mening goed op eigen benen te lopen. Veel te veel paarden worden over de kop gejaagd met alle problemen vandien. Ook ik heb mijn paard een stuk sterker gekregen door in een vrij laag basistempo te rijden. En inderdaad de eerste tijd absoluut geen teugeldruk, hij bedenkt zelf maar waar hij zn hoofd houdt en moet zo wel op eigen benen lopen. Ik heb ook veel gehad aan het kriskras hoeken/ halve vierkantjes rijden door de bak. Inbuigen & direct weer loslaten, hierdoor moest hij wel op mij letten en niet te snel want anders ga je met zn beiden onderuit.
Op het moment dat je tempocontrole hebt kan je pas gaan denken aan houdingcontrole en dat gaat dan haast vanzelf!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 12:43

Tja, paddy kan ook verschrikkelijk heftig reageren. Ze is heel snel beledigd, maar toch moet ze leren gehoorzamen. terugkomen is een eerste vereiste, en als ik moet word ik toch even streng met mijn hand. Als ik dat een 10x herhaald heb komt ze wel in een rustiger tempo terecht.

ellezsz
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: amersfoort

hay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 16:47

hoi,
ik zal zelf eerst heel lang stappen en dan draven als het TE hard gaat steeds heel rustig aan te teugels trekken.
als het nog niet gaat moet je voltes gaan rijden.
b.v bij de EB en dan die volte blijven volgen na 6 rondjes ga je bij de A voltes.
je moet je been er af houden.
maar bij een overgang moet je heeeeeeeeel rustig aandrijven.
alleen die buik aan raken.
ik hoop dat je er wat mee hebt.
-xxx-jes Elles
Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! MZZZZZZZZZZZZZZZL Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 19:32

Je paard heel netjes stemhulpen aanleren maakt het wegwerken van dit probleem VEEEEEL makkelijker.

Als je met je stem via een "hoooooooooooooo....." een langzamer tempo
kunt bewerkstelligen is dit veel rustiger dan als je het op je teugels aan moet laten komen.

Ook een halsriem kan een fijne hulp zijn om de rem er een beetje op te zetten.

Dan werk je simpel en duidelijk voor het paard in zonder het gelijk in de bek te zitten.

Ik rijdt Marena nu ook op een Hackamoortje , dat is nog een stapje erbovenop in simpele , duidelijke hulpen.

Als je het op getrek in de bek aan moet laten komen is dat niet goed natuurlijk , en je paard wordt er alleen maar harder en onrustiger door.

Althans , die van mij dan Haha!

Misschien dat sommigen van jullie hier ook iets aan hebben ?

Onder het tempo rijden ben ik ook geen voorstander van.
Moet een paard best een stukje kunnen zonder te zwaar op de hand te worden , maar niet constant.

Dan gaan ze zich alleen maar op lopen proppen en gaat naar mijn idee ten koste van de natuurlijke tact van het paard.

Maar als het voor een combinatie goed werkt , dan vooral doen natuurlijk.

Ik zie liever ontspanning in het eigen rustige tempo van het paard.
Denk ook niet dat het makkelijk is om een paard ontspannen en toch lichtvoetig voorwaarts te houden als je het onder zijn tempo laat lopen ?

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-02 16:07

ik dacht ook dat ontspanning in een lekker rustig tempo (omdat ie al zo snel is) het beste was. maar ik krijg al een paar keer de opmerking van jury´s dat ze een proef met meer "bravoure" ahum Tong uitsteken willen zien.
dus voortaan toch maar het tempo iets hoger leggen denk ik. en dan maar hopen dat de ontspanning hetzelfde blijft en hij nog terug te krijgen is.