Taalgebruik

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Taalgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 06:10

Zouden sommige bokkers hun berichten nog even kunnen doorlezen voordat ze op OK drukken??!! Sommige berichten zitten zo stikvol met fouten dat ze echt haast niet te lezen zijn en dat is toch jammer.


musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 07:41

ja voor sommige zou een spelling check niet zo erg zijn Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 07:57

Als men dan ook even kijkt of het berichtje op het goede forum wordt geplaatst zou het helemaal perfect zijn. Lips are sealed Knipoog

:evaw:

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:40

Sjimmy schreef:
Als men dan ook even kijkt of het berichtje op het goede forum wordt geplaatst zou het helemaal perfect zijn. Lips are sealed Knipoog


hahaaha dat wilde ik net zeggen.

liefs layla d

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:16

Nou jullie zijn me voor!! Haha!

Maar goed voordat je commentaar op anderen levert kun je ook naar jezelf kijken. Schijnheilig

+ dat er ook nog mensen bestaan met zoiets als dislexie en daarom dus veel fouten maken. Lips are sealed

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:43


Nulla tenaci invia est via

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 22:22

ik irriteer me er ook soms aan, bepaalde mensen typen zo snel en onduidelijk dat ik er de ballen van snap.
tzou ook handig zijn als de punten en de komma's niet weggelaten werden in lange lappen text.

maarja t blijft een forum he Tong uitsteken

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 05:29

Een spellingcontrole zou geen gek idee zijn. Iedereen heeft weleens dat hij/zij niet weet hoe je een woord schrijft. Het is echter wel zo dat men op een forum vaak ff snel wil reageren en dan geen tijd heeft of niet voldoende de tijd neemt om het bericht nogmaals over te lezen. Ik heb zelf ook weleens dat ik er later achter kom dat ik een typfout gemaakt heb. Meestal kan ik 'm dan nog herstellen met de "edit"-knop.
Leestekens gebruik ik altijd automatisch al. Vind ik zelf ook prettiger lezen en ik ben het gewoon gewend. Net zoals typen met hoofdletters aan het begin van een zin. (sommigen sporen me aan om dat af te leren, maar het typt gewoon prettiger).

Geen onderschrift.

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

antwoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 15:42

wat een gezeur Misselijk

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ ¸.·´)«·´¨*·.¸.(Snoocky).¸.·*¨`·»(¸.·* *·.¸)`·.¸).·´`·»

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 15:48

Ik vindt dat Marsje best wel gelijk heeft. Soms typen mensen te snel, missen ze een paar letters. En vooral in grotere stukken tekst valt dat niet snel op.

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 15:50

Ik dacht dat dit een site was voor paardenliefhebbers, die het leuk vinden om ervaringen uit te wisselen. Niet voor mensen die nederlands gestudeerd hebben. Vind dit erg vervelend voor de mensen die wat minder grammaticaal zijn. Of degene die dyslectie hebben. En degene die af en toe een tikfoutje maken.

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

reactie op pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 15:53

ik ben het helemaal met pipo eens Haha!

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ ¸.·´)«·´¨*·.¸.(Snoocky).¸.·*¨`·»(¸.·* *·.¸)`·.¸).·´`·»

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 16:10

Pipo schreef:
Ik dacht dat dit een site was voor paardenliefhebbers, die het leuk vinden om ervaringen uit te wisselen. Niet voor mensen die nederlands gestudeerd hebben. Vind dit erg vervelend voor de mensen die wat minder grammaticaal zijn. Of degene die dyslectie hebben. En degene die af en toe een tikfoutje maken.


inderdaad, iedereen maakt fouten (net als jij trouwens) je moet er maar gewoon overheen lezen hoor!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 16:18

Dyslectie is niet goed geschreven he??? Haha!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 17:35

Ik vind taal/typ fouten ook niet erg. Mits alles binnen normale hoeveelheden blijft. Ik maak ze ook ontzettend veel. Merk het met name wanneer ik een bericht nalees, na het posten.

Waar ik me echt aan irriteer is dat zielige MSN taal, (terwijl je niet op msn zit)

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 19:09

Idd Prima. Een taal- of typfout maakt iedereen weleens, kan gebeuren.

MSN taal vind ik niet eens prettig typen. Ik heb het wel geprobeerd op MSN, maar ik typ liever gewoon normaal Nederlands.

Geen onderschrift.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 19:21

Type-foutje moet kunnen, alleen let ik bij Prima altijd op de d's en t's Haha!

Wat ik wel zwaar irritant vind is een structureel gebrek aan leestekens, hoofdletters (en alinea's bij een lange tekst). Zo'n brij van woorden waar geen touw aan vast te knopen is omdat je het begin en het eind van een zin niet kunt vinden. Met dyslectie of wat dan ook heeft dat geen zak te maken, komma's en punten kan iedereen typen.
Als ik zie dat een bericht er zo uit ziet lees ik het al niet eens meer Bloos

Prima schreef:
Waar ik me echt aan irriteer is dat zielige MSN taal


Absoluut waar, mega-irritant is dat. Misschien ben ik wel simpel ofzo, maar ik volg het vaak niet eens, laat staan dat ik het zelf zou (willen) kunnen.
Ik ben sinds kort ook maar aan het MSNen geslagen (je moet wat als je je verveelt op je stage...) maar dat taaltje daar begin ik dus never nooit aan!
Ik typ met 10 vingers, blind (nou ja, blind, ik kijk niet naar m'n toetsenbord Haha! ) met een behoorlijke snelheid en vrijwel foutloos, dus tijdwinst levert het in ieder geval niet op!


Wat een hoop irritante dingen trouwens, als je je daar allemaal serieus druk om moet gaan maken is de lol er ook gauw af! Dus dat doe ik dan ook maar niet, ik sla soms gewoon eens wat over.

Nulla tenaci invia est via


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 20:51

even voor de duidelijkheid het is dyslexie
tja, ik weet dat zeer zeker aangezien ik zelf een bepaalde vorm van dyslexie heb.
Daardoor kan soms een woord voor mij geheel onmogelijk worden om te type. Zelf probeerik er altijd op te letten, maar zoals Marsje Marcel al zei, je wilt snel iets type en typed er over heen.
Ook gebeurd het vaak dat ik op school zit te bokken en daar heb je van die zwaar irritante toetsenborden en dan ben ik dus aan het tikken en komen niet alle letters door.
en dat ik geen puntjes zet... (lees mijn berichtjes maar eens Haha! )

Ik probeer altijd zo abn mogelijk te typen, maar soms wil ik snel antwoorden, type sneller als dat me vingers aan kunnen en dan gaat het mis!
En soms betrap ik mezelf op msn taal, vooral met ff, en de laatste n weglaten.
Maar ik probeer het te voorkomen!

Maar, eerst zelf perfect zijn, voordat je cmmentaar geeft!
Dus Lips are sealed mondje dicht!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 21:41

Jeetje, wat een zeikerd ben jij zeg! De telefoon rekening is al hoog genoeg en dan moet ik het hele bericht door gaan spitten of er nog foutjes in zitten Verward Dacht het niet!
Maar ik moet natuurlijk niet een hele berichte moeten vertalen!

EN ZITTEN ER NOG FOUTEN IN? Haha! *LOL* Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Avanti op 15-06-02 05:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 06:18

avantilover schreef:
EN ZITTEN ER NOG FOUTEN IN? Haha! *LOL* Tong uitsteken


Ja... Knipoog

Nulla tenaci invia est via

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 09:31

Haha! Lips are sealed

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 09:49

Ik merk wel dat ik sinds ik een tijdje op bokt ben mezelf ben gaan ergeren aan mijn vorige berichtjes, ik haalde nooit de tikfouten eruit. Ik schreef niet met hoofdletters, zonder punten en komma's, ik heb zelfs heel in het begin met MSNtaal geschreven.
Maar al gauw ergerde ik me eraan als anderen dat deden dus vond ik het nodig dat ik ook wat moest veranderen. Dat heb ik gedaan. Oke afentoe een tikfoutje die ik over het hoofd zie *Ja ik mis heel vaak letters als ik lees, soms hele woorden of zinnen, dus is het voor mij erg moeilijk tikfouten en spellingsfouten eruit te halen* Toch doe ik mijn best hiervoor.
Ik ben niet goed in het schrijven van de Nederlandse taal. Nooit geweest ook. Ik doe mijn best zo goed mogelijk Nederlands te schrijven, en als iemand fouten ziet mogen ze mij er best op aanspreken, daar leer ik alleen maar van. Zo schrijf ik sinds kort ligt i.p.v. licht (in de zin van dat ligt aan mij o.i.d.) schrijven schreef ik tot aan het eind van de derde *nu een jaar geleden* als schrijfen. Ik vind de nederlandse taal verdomd moeilijk met al die D,T of DT, F of V, G of CH, IJ of EI.

Ik denk wel dat een spellingscontrole zal helpen, vooral voor tikfouten. voor spellingsfouten nog niet eens zo zeer, je kan soms toch werkwoorden met een D en met een T schrijven? ook een spellingscontrole is niet slim genoeg, hij weet niet in wat voor zin het woord staat en kan daardoor niet altijd de goede spelling aangeven.

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 10:06

Nou Berdientje, ik vind dat je het prima doet hoor!

Een kleine tip voor de d's en t's: vervang het werkwoord door 'smurfen' krijg je een kromme zin maar je kunt wel goed horen wat het moet zijn!

Hij word geschoren of hij wordt geschoren?
Hij smurft geschoren dus: Hij wordt geschoren.

De verleden tijd is makkelijk, daar heb je nooit dt. Hij werd geschoren, werdt bestaat niet.
En als je niet weet of een woord op een d of een t eindigt, dan maak je het gewoon langer.
Hij werd geborsteld of geborstelt? De geborstelDE pony.

Nulla tenaci invia est via

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 10:12

Margreet schreef:
Een kleine tip voor de d's en t's: vervang het werkwoord door 'smurfen' krijg je een kromme zin maar je kunt wel goed horen wat het moet zijn!

Haha!

Maar hoe zit het dan bij de verleden tijd? Of bij een voltooid deelwoord?
Hij smerf geschoren? Clown

Nederlandse taal is en blijft moeilijk omdat het zoveel niet te begrijpen kleine dingen heeft. Maar als iedereen gewoon zijn best doet.

Ook ik maak fouten, iedereen denk ik wel. Maar als je de berichten met leestekens tikt dan is het in ieder geval leesbaar!
Laatst bijgewerkt door Kleintje op 14-06-02 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 10:21

Dank je wel Margreet! Voor mij is het plaatsen van berichten ook nog eens een goede oefening voor mijn Nederlandse taal. Ik heb op de basischool slecht les gehad in de Nederlandse taal. Mijn schriften werden slecht nagekeken zodat er nog allemaal fouten in zaten. Ik heb dus altijd gedacht dat ik goed Nederlands schreef. Het tegendeel werd bewezen toen ik 1en en 3en haalde voor mijn dictees.
Door mensen zoals Margreet die mij of fouten wijzen haal ik de schade een stuk sneller in. Sommige mensen vinden het betweterig staan als mensen elkaar verbeteren, nou ik ben er alleen maar blij mee! Dank je wel!

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, Afanaisa91, Dayna, jadeken, Jorex, Kimmie235, maringe, Mo_86, Moonfight, purny, Telpeva, xPabloBokt en 69 bezoekers

cron