lichtrijden of doorzitten??!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-01 18:36

Hey!

Weet er iemand wat nu eigenlijk het aangenaamst is voor je paard: deftig blijven doorzitten in draf, of lekker lichtrijden?

alvast bedankt!

greetz


AGlaranna

-xxx-

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 18:43

dat ligt eraan hoe goed de ruiter is. Als hij in draf niet kan doorzitten en alleen maar ligt te bonken dan vindt ik dat je dan maar moet lichtrijden en op zitles moet gaan. Als je lichtrijd en je valt weer als een blokbeton in het zadel is mijn advies neem zitles, helpt dit niet stop dan maar want je verknalt een paard zijn rug ermee. Korte conclusie; alletwee is goed mits je het goed doet. En laten we eerlijk zijn, we hinderen een paard altijd, hoe goed we het ook doen.
kim Cool

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-01 18:47

wel,inderdaad, ik voel mij dikwijls schuldig als ik op een paard zit, je verplicht die zo je te dragen, terwijl die dat misschien helemaal niet graag doet...
Hoewel ze bij ons wel altijd graag gaan rijden, maar toch...

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 18:58

lichtrijden is beter, bij doorzitten komt er meer druk op de rug van je paard, daarom is het bij het inrijden van jonge paarden ook beter om zoveel mogelijk licht te rijden, mits je het goed doet, want als je iedere x neerknalt in het zadel richt je ook niet veel goeds aan.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-01 21:24

dat denk ik inderdaad ook ylva, bedankt!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-01 21:26

Hey Kim,
wat je daar zegt over texel...
we zijn al twee keer een week op vakantie geweest in texel, dat was daar geweldig zeg!
Wat een natuur, en om te fietsen en paard te rijden was het daar de max!
Daar waren ook ontzettend veel fjorden, meen ik me te herinneren, en die natuurreservaten!

Woon je daar?
Mijn ouders willen deze vakantie weer een paar dagen gaan...

greetz

Aglaranna

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 13:12

als je paard niet goed over zijn rug loopt, is lichtrijden prettiger. Maar op het moment dat jij echt heel makkelijk kunt zitten omdat hij zijn rug lekker los heeft en hij houdt zijn achterhand goed onder, dan is doorzitten prettiger omdat je dan stiller zit.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-01 14:07

azo, ja, dat dacht ik ook al...
bedankt desiree!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 20:55

hoi aglaranna,
ik woon niet op Texel, maar sinds mijn zevende zit ik daar bijna elk weekend en in de vakanties. Toen het paard om de hoek kwam kijken werd dat wel minder, maar nu heb ik een hele leuke manege ontdekt waar ik de buitenritten doe samen met Carola die hier ook ergens rond wandeld. We hebben in de zomervakantie ook 3 ponykampen op deze manege. Dus mocht je zin hebben om een keer een tochtje over het strand te maken kom dan naar: *LOL*
Nieuw Bornrif
Mienterglop
De koog

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 09:25

He Ylva, ik heb anders wel eens gehoort dat je, mits je goed rustig kunt doorzitten, beter op een jong paard kan doorzitten, omdat =die vaak nog zo onzeker zijn met een gewicht op de rug. En met lichtrijden verstoor je de balans dan meer?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 10:24

Klopt voor 100% Riette. Als je jonge paard makkelijk doorzit, belast je zijn rug ook niet, en dan stoor je hem inderdaad niet in de balans en dan maak je het hem makkelijker door door te zitten. MAar als hij niet zo makkelijk doorzit, is het kiezen: of storen in de rug, of storen in de balans. En dan is storen in de balans minder erg. Maar er zijn weinig paarden die zo makkelijk doorzitten, en weinig ruiters die het zodanig kunnen zonder te storen. Veel ruiters drukken zich in het zadel, terwijl ze beter gewoon mee kunnen bewegen in hun bekken, zodat ze wat lichter in de rug van het paard zijn.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-01 12:48

hey kim!!!!
Nieuw bornrif!!!! Dat is de manege waar we toen hebben gereden, heb het opgezocht!!
Amaai zeg, tof!!
Kunnen we dan in de vakantie niet is afspreken?
Mijn ouders weten wel nog niet wanneer we gaan..
Amaai zeg, wel tof!
Party!! Party!! Dat was op fjorden dat we toen gereden hebben, zijn die er nu toch nog?


groetjes!!
Aglaranna

ankyy

Berichten: 479
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Thuis

Re: lichtrijden of doorzitten??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:04

lichtrijden is het beste om mee te beginnen daarna gaan doorzitten

xx

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Re: lichtrijden of doorzitten??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:37

Ankyy dit is een heel oud topic, van 2001. Vandaar een slotje.