Plankenruggetje, hoe werk ik hem los??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-01 20:35

Het gaat hier om mn verzorgpaard, ze is erg voorwaarts, maar daar is alles wel mee gezegd, heb het idee dat ze niet helemaal goed is aangereden.
Ze loopt erg op haar voorhand en wil zo hard mogelijk, om dit te verhinderen rij ik veel bochten dus voltes, s-voltes ed, het helpt maar gedeeltelijk, want ze wil nog steeds hard.
wat het probleem nu eigenlijk is, er is niet door te zitten op haar, althans mij lukt het niet, in verzamelde draf wel maar anders niet, en dat verzameld doet ze bijna nooit, meestal is ze heel opgefokt. en dan is het rug stijf en hoofd omhoog, ik rij haar dan terug en krijg uiteindelijk wel wat nageefelijkheid, vaak tijdelijk. hoe kan ik haar nou leren haar rug soepel te houden, zich als het ware niet op te proppen tot 1 blok zenuwen??


aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 21:41

Tja, ken er zelf niet veel van hoor, maar op kamp was er een jongen met een paard dat toch zo te horen hetzelfde had.
Wel, een instructeur had hem aangeraden van (à la Claus Hemphling!) een stukje piste of weide/uitloop af te spannen, 10 x 10m, en daarin laat je je paard aan de longe lopen, zonder longe, snap je? Verward Verward (wanneer je hem/haar zonder longe longeert, kan ze haar eigen balans beter vinden...)
je kan gewoon met een longeerzweep een beetje drijven en hem los in dat vierkant laten lopen. Dit afwisselend in beide richtingen. Dikwijls doen de paarden dit ook graag, omdat ze een beetje 'losgelaten' worden.

Bij die jongen heeft het wel heel duidelijk geholpen! En je zag al snel verbetering, dus was ik jou zou ik het toch eens proberen, de moeite waard! Hemphling heeft wel meerdere methodes (zie 'Natuurlijk paardrijden', zijn boek, of je kan ook bij het bericht op bokt gaan kijken 'fluisteraar') maar deze is simpel...

Dit kan je elke dag 10 à 15 min doen, maar ook nog rijden, anders vindt ze/hij het saai...

Ok, ik hoop echt dat dit een beetje helpt.

groetjes!

Aglaranna

_________________
Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: aglaranna op 2001-05-13 21:42 ]</font>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 22:37

mmmm volgens mij is dat niet echt de oplossing.. bedoel jij niet (aglaranna) 'los werken' als zonder ruiter werken? En Ylva bedoelt los werken qua spieren volgens mij. Weetje wat daar heel goed voor is? Longeren met Pessoa teugel. Die kan je op verschillende hoogtes instellen en het paard gebruikt hier de achterhand door maar is wel vrij id beweging en zal sneller de rug loslaten. Succes!

Dainese

Berichten: 91
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 00:31

Weet je 100% zeker dat je zadel goed is??? Ik heb namelijk hetzelfde gehad met mijn verzorgpaard en die begon ook te racen en te rennen tijdens het rijden en helemaal met doorzitten en ik kwam er achter dat het zadel opgevuld moest worden, die drukte namelijk op zijn rug en veroorzaakte enorme spierpijn....
En wat misschien ook wil helpen is niet aan de teugel trekken en hem/haar laten lopen en dan heel geruststellend tegen hem/haar praten ...ho maar..braaf, goed zo en dat soort dingen en dan tegelijkertijd zijn/haar hals strelen...(kan een paar rondjes duren voordat ze reageerd;-) Pas als je paard onspannen is kan je in een rustig tempo figuren gaan rijden en hard lopen is in de meeste gevallen een vluchtgedrag voor ofwel pijn ofwel onzekerheid.....Dus controleer eerst heel goed je zadel of die nergens drukt en probeer als je dus zeker weet dat het geen pijn probleem is dat geruststellen eens. Heeft mij heel goed geholpen....Ik rijd een kruising KWPN, Engels Volbloed en die is dus nogal pittig vanuit zichzelf.

Succes!!

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 12:07

he dainese, ik heb ook al meerdere keren wat afkeurend dat zadel bekeken, ze heeft geen drukkingen of zo, maar dat zadel is ook voor mijzelf geen pretje, en volgens mij voor haar ook niet echt. als ik haar van voren losser laat gaat ze alleen maar harder, ik probeer haar wel terug te rijden dmv ophoudinkjes, en dan weer loslaten, het effect hiervan hangt van haar humeur af. het vreemde is dat ze met buitenrijden haar rug niet zo stijf houdt, daarom vroeg ik me af of ik er iets aan kon doen behalve een ander zadel laten nemen. dat doet haar eigenaar toch niet, want hij rijdt haar maar 1 x per maand, of per 2 maanden. en dan alleen maar recreatie

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 12:20

Kun je niet je eigen zadel meenemen dan ofzoiets? Als ik het zo hoor is alles beter als dat waar je hem nu mee rijdt.....

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 12:57

ik heb zelf een E-pony en die heeft een ponyzadeltje, wat nu hij wat uit begint te bouwen ook op hem al erg zielig en klein lijkt, als ik het op dat paard leg denk ik niet dat het past, mn andere zadel is wel een paardezadel, maar die wordt verkocht, en dan heb ik dus geen zadel meer om mee te nemen. Maar ik bedenk me net dat een vd bejaarde paardjes daar nog een zadel heeft liggen(tenzij het is meegenomen) en dat past denk ik wel, dus thanks, zal het volgende x eens gaan proberen!


Dainese

Berichten: 91
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 12:58

Hoi Ylva,

Een goede manier om te testen of de rug van het paard pijnlijke plekken heeft is met je vingers met een redelijke druk over de schoft en rug van je paard te gaan waarbij je dus je duim aan een kant van de rug houd en je vingers aan de andere kant van de ruggegraat waarbij je dus als een soort van massage over de rugspieren gaat mocht ze daarbij dus de oren in de nek gooien en het hoofd in de lucht (rug wegdrukken) of zwiepen met de staart dan weet je zeker dat daar een probleem zit. Die van mij reageerde al sterk op het moment dat ik iets te hard met de bostel er over heen ging.

Misschien is het een goed idee om het zadel opnieuw te laten opvullen, dat kost je denk ik rond de 150,- 200,- gulden en als je een verstandige eigenaresse hebt (wat meestal niet het geval is met verzorgpaarden, ik spreek uit ervaring;-) Dan kan zij mee betalen zeg haar dat dat in elk geval goedkoper is dan een nieuw paard;-)).

En over dat harder gaan lopen, misschien een idee om de eerste paar keren dat je haar nu rijd alleen ff te stappen en misschien een klein stukje draf aan een lang teugeltje en verder dus geen ophoudingen maken, echt van je teugels afblijven.....Die van mij begon eerst ook harder te lopen (daarom stapte ik eerst alleen) maar na een aantal (veel;-)) rondjes werd ze wat meer ontspannen en nam ze wat tempo terug. En zeker niet gaan doorzitten want als je paard een gevoelige rug heeft wordt dat alleen maar erger.

Waarschijnlijk loopt ze buiten soepeler omdat ze daar haar rug niet hoeft te gebruiken en omdat er daar geen stelling en buiging hoeft aan te nemen.

Je zou haar ook b.v. alleen 2 weken kunnen longeren aan het halster en de eerste dagen veel aan de longe laten stappen en daarna een rustig drafje, kijken of het daarna beter gaat met de rug.

Oja, nog ff over het zadel....Op het moment dat jij al het idee hebt dat een zadel niet goed is kan je er bijna zeker van zijn dat dat ook zo is. En dan kan je van alles proberen om die rug soepel te krijgen alleen heeft dat geen enkel effect. En een gelpad biedt ook geen enkele oplossing want als je drukpunten hebt dan komen die ook door de gelpad heen. En bedenk je goed, drukplekken zie je pas op het moment dat een zadel heel erg slecht is en wanneer het probleem er dus ook al heel lang zit....maar meestal zie je geen wondjes.

Ik hoop dat je aan deze informatie wat hebt want ik spreek alleen uit eigen ervaring en ik heb je paardje niet gezien dus is het heel moeilijk om daar een goed advies over te geven. Het lijkt alleen in je verhaal ontzettend veel op het probleem wat ik heb gehad met mijn verzorg paard.

Succes!!!

Debby

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 13:21

rug moet dressuurmatig los gemaakt worden. Lees de discussie diep laag en rond. Ook met gebruik van cavaletti kun je het paard goed over zijn rug laten lopen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers