vanaf welke leeftijd/dag veulen ontwormen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

vanaf welke leeftijd/dag veulen ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 22:25

Onderwerp spreekt al voor zich!


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 13:25

Ik dacht dat je op dag 10 moet ontwormen. Het staat iig op de verpakking van Eqvalan (R), kijk daar anders even op. Het regelmatig ontwormen van een veulen is nog belangrijker dan van een volwassen paard, maar waarschijnlijk weet je dat wel.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Suzanne F.

Berichten: 49099
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 19:09

Tussen de 7 de en de 10 de levensdag en dan elke 3 tot 4 weken tot het veulen een half jaar oud is, dan gewoon elke 8 weken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Marije_jiplover

Berichten: 25280
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 21:31

Let op!
Ontworm je (jonge) veulen niet met een wormmiddel met als werkzame stof ivermectine of moxidectine (dus furexel, eqvalan, eraquel, equest). Deze zijn niet veilig voor veulens. Vanaf een half jaar leeftijd kan het wel.
In de kliniek in Utrecht komen ieder jaar veulens die goedbedoeld door de eigenaar zijn ontwormd met een van deze middelen, maar die vaak niet meer te redden zijn. Het staat (nog) niet op alle verpakkingen, komt er als het goed is wel op te staan.
Het heeft er vermoedelijk mee te maken, dat de bloed-hersen-barriere (die er voor zorgt, dat stoffen niet zomaar in de hersencellen kunnen door dringen) bij jonge veulens nog niet volledig functioneert en dan heeft de werkzame stof een vergelijkbaar effect als bij de wormen die je ermee wilt bestrijden.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 22:13

Dat zal toch wel meevallen marije? Tenminste dat hoop ik, heb ze namelijk inmiddels al ontwormt.. (met als werkende bestanddeel ivermectine...) Er staat ook op voor veulens..
Iemand hier ook iets over gehoord??
En wat voor kuren kan je dan wel gebruiken?

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 23:24

Ja dat wil ik dan ook wel eens weten

Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 01:12

Wow.
Ik heb onlangs het laatste veulen juist ontwormd (jawel met ivermectine) op de derde of vierde dag !
Veulens kregen na ongeveer een dag of 10 steeds diarree. Door collega-fokkers werd mij steeds verteld dat dit vrij normaal was en dat het kwam door de veulenhengstigheid van de merrie. Op zich zou dit een logisch verhaal kunnen zijn.

Inmiddels is dit al weer een week of wat geleden en gelukkig huppelt het veulen nog steeds vrolijk in de wei.

Resultaat: geen diarree (!!) tijdens veulenhengstigheid. Kan toeval zijn natuurlijk en een wetenschappelijke onderbouwing heb ik voorlopig niet; alleen het resultaat van dit ene geval.

Bertus.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 08:42

Wij ontwormen ze altijd op de tweede dag.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Suzanne F.

Berichten: 49099
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 08:45

Equest (is Moxidectine) mag absoluut niet bij veulens jonger dan 3 maanden. Maar dat staat ook op de verpakking.

Volgens mij kan Eqvalan en Furexel geen kwaad hoor, staat in ieder geval op de verpakking dat het absoluut veilig is voor jonge veulens.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 00:08

Ik heb het nog even opgezocht en er staat inderdaad in dat je op moet passen met neonatale dieren. Dus liever een ander middel dan ivermectine (niet iets anders van de groep avermectine natuurlijk!)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 00:25

Het lijkt me eigenlijk heel vreemd dat ivermectine het al genoemde ongewenste effect zou hebben op op jonge veulens.
Immers, dan zou dit effect ook gelden voor het ongeboren veulen, terwijl ivermectine juist bij uitstek geschikt en veilig wordt geacht voor drachtige merries.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 06:38

Dan heb ik ook meteen even een vraag Knipoog

Hoeveel van de wormspuit moet je een veulen van bijna 3 maanden geven? Ik vind het nl. moeilijk om het gewocht te bepalen. Het gaat om een paardenveulen, kruizing volbloed x warmbloed. De moeder is rank en ongeveer 1.62 m. groot. De vader is ook niet echt een tank maar wel zo`n dikke 1.70m. Het veulen staat hoog op de benen, maar hij is vrij rank gebouwd.

Enig idee hoeveel ik dit veulen kan geven? Overigens zei mijn dierenarts dat je pas moet beginnen met ontwormen en inenten als ze rond de 2,5 a 3 maanden oud zijn Verward

Suzanne F.

Berichten: 49099
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 08:25

Pril schreef:
Dan heb ik ook meteen even een vraag Knipoog

Hoeveel van de wormspuit moet je een veulen van bijna 3 maanden geven? Ik vind het nl. moeilijk om het gewocht te bepalen. Het gaat om een paardenveulen, kruizing volbloed x warmbloed. De moeder is rank en ongeveer 1.62 m. groot. De vader is ook niet echt een tank maar wel zo`n dikke 1.70m. Het veulen staat hoog op de benen, maar hij is vrij rank gebouwd.

Enig idee hoeveel ik dit veulen kan geven? Overigens zei mijn dierenarts dat je pas moet beginnen met ontwormen en inenten als ze rond de 2,5 a 3 maanden oud zijn Verward



Jee Pril wat raar! Hier Nederland is het algemeen bekend dat je een veulen op een week ongeveer moet ontwormen en dan elke 3 tot 4 weken tot ze een paar maanden oud zijn....
Enten heeft pas zin vanaf 5 a 6 maanden, dan is een veulen pas in staat om echt antistoffen te vormen, dus eerder heeft geen zin.

En over het gewicht: ik denk zo'n 200 kg, absoluut niet meer schat ik zo.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Marije_jiplover

Berichten: 25280
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 09:19

lageveld schreef:
Het lijkt me eigenlijk heel vreemd dat ivermectine het al genoemde ongewenste effect zou hebben op op jonge veulens.
Immers, dan zou dit effect ook gelden voor het ongeboren veulen, terwijl ivermectine juist bij uitstek geschikt en veilig wordt geacht voor drachtige merries.


Ongeboren veulens zitten in de baarmoeder, in allerlei vruchtvliezen, de placenta genaamd. En er zijn een heleboel stoffen die niet van het moederbloed door de placenta heen kunnen, en dus niet in de bloedbaan van het (nog niet geboren) veulen terecht kunnen komen. Daaronder valt de stof ivermectine.

En ik vertelde over ivermectine en moxidectine alleen maar wat ze ons bij farmacotherapie verteld hebben, Mikey had het zelf al nagezocht, dan hoef ik dat niet meer te doen Haha!
Het kan best dat sommige veulens er wel tegen kunnen, maar uit praktijkgegevens blijkt, dat een heleboel jonge dieren (dus ook lammeren bijvoorbeeld) op jonge leeftijd niet tegen ivermectine kunnen. Was dus meer een waarschuwing, maar doe ermee wat je zelf wilt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 12:34

tussen de 5 en de 8 dagen na bevalling daarna om de 4 a 5 weken.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 14:35

Maar als je beter geen middel met ivermectine gebruiken kan, welke ontworm middel kan je dan het beste gebruiken?
Het meerdendeel van de wormen kuren is volgens mij met ivermectine..?!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 17:33

Ik weet niet waar je je wormenkuren haalt, maar anders moet je het gewoon even vragen en dan zeg je dat je er 1 wil die geen avermectine bevat en die geschikt is voor jonge veulens. Ik zou zo geen idee hebben welke je wel kan gebruiken

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 20:50

Zowel bij Eqvalan en Furexel (beide ivermectine) staat dat aangeraden wordt om de veulens een eerste behandeling toe te dienen op een leeftijd van 6 tot 8 weken
Bij Horseminth (denk dat het in NL Strongid-P noemt), met werkzame stof pyrantel staat van de veulens op 2 maanden te ontwormen en dan elke 4 weken.
De veearts heeft me eens verteld om zeker geen equest aan jonge veulens te geven en goed op te passen met de dosering van de ontwormingspasta.
Ik hoop dat je hier iets mee bent,

Gr.Marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 22:11

Even een kleine correctie op mijn vorig bericht:
Heb de meer uitgebreide folders van Furexel en Eqvalan er eens op na gelezen en daar stond het volgende:
Eqvalan: merrie met veulen
- behandel merrie rond het veulenen
- behandel het veulen op een leeftijd van 1 week oud
- behandel merrie en veulen bij het uitweiden en vervolgens elke 6 weken tot het spenen (merrie en veulen altijd gelijktijdig behandelen).
- behandel merrie en veulen bij het opstallen aan het eind van het weideseizoen.
Furexel: veulen
-1e behandeling tegen veulenworm: leeftijd 14 dagen (desnoods te herhalen na 14 dagen)
-1e behandeling tegen spoelworm: leeftijd 2 maanden
-8-wekelijks tegen grote en kleine strongyliden vanaf 4 maanden.

Hoop dat dit iets duidelijker was,

groetjes,
marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belindaap88, Katyatje, Lara_, maaaikkee, Noor17, rocky_1995, Solmyrkvi, WendyKtH en 76 bezoekers