Duits: overgang naar hogere klasse door prijzen ipv wp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Duits: overgang naar hogere klasse door prijzen ipv wp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 16:39

In Duitsland kan je alleen overgaan naar een hogere klasse door een aantal keren geklasseerd te zijn geweest (in de prijzen te hebben gezeten) in jouw klasse.
M.a.w. alleen de 'besten' van elke klasse gaan altijd over en niet de middenmoot, die met zesjes hun winstpunten bijelkaar sprokkelt.

Lijkt mij een mooi systeem.. wat vinden jullie ervan?


grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 20:54

dat vind ik dus echt een stom systeem.
Dan is het dus afhankelijk van je tegenstanders of je hogerop komt of niet? Lijkt me krom..

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:05

Als je de beste bent van een groep slechte ruiters wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat je goed gereden hebt. Misschien was je wel de minst slechte. In nederland krijg je dan gewoon geen wp maar in duitsland zou je met een paar van dergelijke concourtjes toch kunnen promoveren Verward Nee, doe mij dan maar het nederlandse systeem.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:06

Lijkt me niks, nivo zal niet verbeteren want overal wordt anders gereden en t lijkt me nogal oneerlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:07

weet je wat het is de B/L1 en misschien de L2 kom je nog wel uit. maar vanaf de M1 kom je vaak de semi-profruiters tegen die met veel verschillende paarden starten jonge hengsten etc. dan valt het volgens mij al niet meer zo mee.

groetjes [naam]

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 07:39

Ik kom met mijn 6-jes verzorgpaard dan nooit de B uit, nee dat doen we maar niet.
Nu kan ik tenminste wel straks over naar de L1 en ik ben allang blij als ik met 6-jes het Z haal

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:17

Niet alleen in Duitsland werkt dit zo, maar ook in bijvoorbeeld Australië.

Ik weet eigenlijk niet aan wat voor systeem ik zelf de voorkeur zou geven, het lijkt me dat beide systemen kenmerken hebben waar iets voor of tegen te zeggen is.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:31

Mhhh dan vraag ik me af op de hoeveel ruiters ze een prijs geven ??

Het zou dus betekenen dat mensen die in nederland met bv 153 punten 1ste worden in duitsland kunnen promoveren?. Lijkt me niet echt goed voor de kwaliteit van de sport ?. Of zeggen ze dan dat er dan geen prijzen worden gegeven???

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:50

Ook al scoort niemand boven de 60% (= in NL een winstpunt), dan nog is er altijd iemand die het beste heeft gereden. De drie hoogstgeplaatsten in een rubriek of klasse zijn dan altijd nog de drie besten van die rubriek of klasse.

In NL wordt er volgens de regels één prijs uitgereikt per vier gestarte deelnemers. Dus als er 17 t/m 20 ruiters in een ring rijden, zijn er 5 prijzen; starten er 21 t/m 24, dan worden dat 6 prijzen. Lijkt me dat ze daar in andere landen ook bepaalde regels voor hebben. En zoals ik hierboven al zei: al scoort niemand 'de limiet' voor wat in NL een wp zou zijn, dan nog heb je een rangorde, dus een 'beste ruiter'.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:06

Lijkt mij erg triest als je in Nederland 153 punten zou rijden dus geen wintpunt en dat je daarmee in Duitsland 1ste wordt en mag promoveren ??

Dus als ik een bagger proef rij en de rest NOG erger mag ik dus promoveren Verward . Vooral de laatste tijd zie ik in het M dat er per wedstrijd geen GEEN winstpunten gegeven worden ?? Schijnbaar verdienen die het gewoon niet. Als ik geen winstpunt verdien verdien ik ook niet om te promoveren.

Zelf heb ik al zoiets dat ik geen prijs wil als ik geen winstpunt rij??

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:11

Aan elk systeem kleven voor- en nadelen.

Voordeel van het Duitse en overigens ook Belgische systeem is dat alleen de besten per klasse overgaan en dus niet de '156' punten klantjes.

Nadeel is idd dat als de jury's geen wp toekennen er toch mensen mogen promoveren en het lijkt me dat dat de kwaliteit idd niet ten goede komt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:19

Dressuur blijft nu eenmaal een jurysport. Wat de ene jury een baggerproef vindt en daar 140 punten voor geeft, kan de andere jury wel een nette proef vinden waar hij of zijn 156 punten voor zou geven. Het feit dat jij een winstpunt haalt is een combinatie van jouw rijden EN het oordeel van de jury, niet slechts van een van beiden. Feit blijft dat er een volgorde van 'beste' naar 'slechtste' proef is, of er nou winstpunten vallen of niet. Dus er zijn altijd besten, middenmoters en slechtsten. En daar kun je prijzen voor uitreiken.

Voor de rest ga ik met Fitz mee.

BTW overigens wordt er in NL een soortgelijk systeem aangehouden bij de SGW. Rijd je een samengestelde wedstrijd helemaal uit (maakt niet uit of je strafpunten hebt, maar iig niet gediskwalificeerd in een van de disciplines), dan heb je 2 winstpunten. Zit je daarnaast nog in de prijzen (dus bij de beste 25%), dan heb je 3 winstpunten. Iemand die steeds in de prijzen zit, mag dus sneller promoveren dan iemand die wel zijn crossen uitrijdt, maar steeds in de middenmoot of lager eindigt.
Laatst bijgewerkt door Karin op 11-06-02 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:23

Klopt allemaal wel maar als we het op DIT moment gaan toepassen in NL gaan er dus een hoop 153 punten klantjes naar het Z?? Lijkt me niet echt de bedoeling.

Heeft verder even niets met jury´s te maken maar meer het punten aantal en dan je plaatsen. Ook afgelopen weekend vielen er weer een hoop mensen in de prijzen zonder WP?

Zou bv met springen inhouden. Zwaar parcours niemand is foutloos de beste had 2 balken en wordt dus eerste en mag daarom promoveren. Mhhh lijkt me niet echt slim.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:37

Ik vind het nadeel van het duitse systeem, dat nu alleen de profs hogerop komen.

De hond is de betere mens

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 20:11

Het klinkt ons inderdaad nogal vreemd in de oren Verward
De nadelen zijn inmiddels al genoemd, maar wat ik me afvraag is of het nivo hierdoor werkelijk zakt.
Als je een basiswedstrijd in Duitsland bekijkt, dan is het nivo zeker niet lager als bij ons.
In de top trouwens helaas Haha! ook niet.........


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 22:53

Het lijkt wel vreemd, maar als je er niet aan toe bent, scoor je dan geen punten meer. Dus blijf je hangen. Net zo als in NL alleen in NL zijn ze een stapje eerder zeg maar. Ben het er overigens ook mee eens dat allebeide systemen bezwaren kleven.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 12:17

Is een combinatie van beiden geeen idee? Wordt in Nederland bij de SGW al gehanteerd. Het zou zo kunnen zijn dat de hoogstgeplaatsen een bonuspunt krijgen mits ze een winstpunt hebben en dat je het aantal winstpunten per klasse omhoog haalt. Op die manier moeten de lage winstpuntenruiters langer in een klasse blijven, maar ben je niet volledig van de concurentie afhankelijk om te promoveren en worden er geen bonuspunten uitgedeeld in een slechte groep.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 16:48

Zo een systeem is niet haalbaar in nederland want in duitsland zijn de prof`s gescheiden van de 'amateurs' en voor de hoger klasse`s geld in duitsland ook gewoon een winstpuntenregeling.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Selina en 9 bezoekers