Mijn paard klapt achterover

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dotje22

Mijn paard klapt achterover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 09:51

Hallo, Ik heb een 5 jarige Haflinger helemaal doorgefokt uit de A-lijn haar vader is Alwin van de hoeve werklust.
Ik heb ze nu sinds maart 2004 onder het zadel maar er blijven zich problemen voor doen. Als haar iets niet zint steigert ze!! Een aantal weken geleden is ze zelfs achter over geklapt om dat ze te hoog steigerde. Sindsdien heb ik niet meer gereden ivm gescheurde enkelbanden. Nu wil ik weer gaan rijden maar wil het gelijk goed aanpakken. Ik heb altijd volbloed paarden ingereden en nu wil ik mijn eigen haflinger inrijden en dan krijg je dit.....
Heeft iemand goeie tips tegen het steigeren?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 09:58

goed op dr sodemieter geven, iemand bij je in de bak met een longeerzweep die goed kan zien wanneer het paard terugkomt. Hij moet eerst terugkomen in tempo en gaat dan pas steigeren. Diegene in de bak moet pas inkomen als JIJ het niet meer op kan lossen. Ik ersoonlijk heb een reflex dat ik met de rechterhand automatisch een paar dreunen om de oren geef bij steigeren of dreigen daarmee

dotje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-04 10:01

ik heb geprobeerd om ze op d'r hoofd te slaan maar daar geeft ze niks om en als ik dan weer een paar weken aan de longeerlijn heb gezeten zodat iemand er naar beneden trekt als ze omhoog komt dan gaat het weer goed en als ik dan weer een paar dagen los ben egint madam gewoon weer overnieuw. Hte is echt frustrerend want het gaat zo snel en als ze dan de eerste keer omhoog is gekomen krijg je d'r niet meer vooruit dan blijft ze aan de gang.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:04

Dat is dan het punt dat er iemand vanaf de grond duidelijk moet maken dat ze toch ECHT vooruit moet Haha! Haha! Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 10:13

Mijn pony heeft 1x heel hoog gesteigert. Heb toen meteen geschreeuwd naar iemand die toevallig in de bak stond dat die hem onmiddelijk een ontiegelijke knal moest geven met een longeerzweep (staat bijna standaart in een hoek van de bak, dus makkelijk voor het grijpen)

Hij schoot naar voren, heb hem laten gaan en ondertussen beloond, daarna rustig teruggenomen.

Hij heeft het nooit meer gedaan

Ik ga met G&K zorg dat er iemand klaar staat met een longeerzweep zodat die meteen in kan grijpen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:09

Ik neem aan dat evt. medische problemen uitgeschakeld zijn.
Je kunt proberen haar eens een paar weken te rijden met een bijzetteugel vanaf de singel tussen haar voorbenen door naar het bit (als stootteugel dus. alleen maar goed voorwaarts rijden verder geen ingewikkelde dingen doen. (probeer eerst even aan de longe hoe ze hier op reageerd)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:18

shan schreef:
Ik neem aan dat evt. medische problemen uitgeschakeld zijn.
Je kunt proberen haar eens een paar weken te rijden met een bijzetteugel vanaf de singel tussen haar voorbenen door naar het bit (als stootteugel dus. alleen maar goed voorwaarts rijden verder geen ingewikkelde dingen doen. (probeer eerst even aan de longe hoe ze hier op reageerd)

dat lijkt me niet zo verstandig om gelijk een paard weer in de hulpteugels te zetten. ik ga meer mee met de antwoorden van gijssenkim. dit gedrag mag je niet tollereren en moet je gelijk de kop indrukken. het is een gedrag probleem en niet een rijtechnische imo. dus hulpteugels zijn dan zinloos. een keer flink op zijn sodemieter geven is dan beter.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:25

ik heb je gemaild...

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:40

Dit is dan geen "hulpteugel" en het is dan ook zeker niet de bedoeling dat je die bijzet strak zet. Zodra ze der hoofd te ver omhoog doet, moet hij spannen.

Je moet zodra ze gaat protesteren/stijgeren je ene teugel schuin achter je been krijgen. Dus laag naar achter en der hoofd naar 1 kant draaien. Als het goed is kan ze dan niet stijgeren. Dan voorwaarts rijden.
succes ermee.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:47

Citaat:
Ik ersoonlijk heb een reflex dat ik met de rechterhand automatisch een paar dreunen om de oren geef bij steigeren of dreigen daarmee

Kijk hier heb nou nooit zoveel mee.
Ik heb niets tegen een paar flinke klappen op ze kont, maar een paard voor zijn hersens slaan, dat doen we niet.

Citaat:
dat lijkt me niet zo verstandig om gelijk een paard weer in de hulpteugels te zetten

Wat is er erger: aan een bijzetteugeltje of hem voor zijn hoofd slaan, leg met dat eerst maar eens uit.

Inderdaad is het een gedragsprobleem, maar dat wil niet zeggen dat dat alleen met geweld is op te lossen.
Je moet het gedrag proberen te veranderen, dit kan je bijv. proberen te doen met de manier die ik beschreef. Ik heb het over een aantal weken he, niet eenmalig, ze moet oud gedrag afleren en nieuw gedrag aanleren.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 13:54

ik zou niet met bijzet teugels gaan rijden. Je moet ook goed kijken waarom je paard stijgert. Het kan best zijn dat je hem misschien zelf teveel begrenst aan de voorkant waardoor hij zich genoodzaakt voelt om omhoog te gaan ipv naar voren. Je zou hem dan minder moeten tegenhouden. Als dit niet zo is dan moet je hem zeker op het moment dat je voelt dat hij wil gaan stijgeren een paar keer achter elkaar flink been geven, maar let op wel je hand naar voren mee... zodat hij niet omhoog kan. Een goed voorwaarts paard gaat nl niet zo makkelijk de lucht in als een die als bijna stil staat omdat je hem terug laat komen. Iemand erbij met een longeerzweep is ook wel een idee, maar dan nog moet je het ook zonder die persoon kunnen
succes

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:00

Citaat:
Als dit niet zo is dan moet je hem zeker op het moment dat je voelt dat hij wil gaan stijgeren een paar keer achter elkaar flink been geven, maar let op wel je hand naar voren mee... zodat hij niet omhoog kan.

Ik heb zomaar het gevoel dat ze dat stadium al wel gepasserd is.

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:47

Citaat:
Ik heb niets tegen een paar flinke klappen op ze kont, maar een paard voor zijn hersens slaan, dat doen we niet.

Denk je nou werkelijk dat het de bedoeling is een paard de hersens in te slaan!?! Je begrijpt er blijkbaar niets van! Vaak is een klap tegen het hoofd geven het enige wat in zo'n geval nog werkt. Het is niet om het paard pijn te doen, maar om een schrikreactie te veroorzaken waardoor dit negatieve gedrag wordt ontmoedigd. Stijgeren is levensgevaarlijk en het is dan ook belangrijk dat je dit consequent aanpakt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 14:54

Ik heb het niet over zijn hersens inslaan, maar voor zijn hersens slaan.
Ik ben met je eens dat stijgeren levensgevaarlijk is.

Ik ben het er niet mee eens dat een gedragsprobleem met geweld opgelost moet worden.

wie niet sterk is moet slim zijn.

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:02

ten eerste vind ik dat het niets met geweld te maken heeft en ten tweede ben ik van mening dat je het probleem alleen kunt oplossen door het op te zoeken. op de manier die jij beschrijft (bijzetteugel) wordt het werkelijke probleem, het steigeren, ontweken. Het paard moet de link kunnen leggen dat stijgeren fout is en dat begrijpt hij alleen wanneer hij op het moment dat hij dat doet, aangepakt wordt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:04

Als ik zo hoor ga je toch te snel of is de omgang niet goed. Ik kan hier vandaan daar weinig van zeggen. Ik kan je wel 1 tip geven.

Leer het paard in stilstand zijn hoofd links en rechts tegen zijn schouder te brengen door lichte druk op de teugel. Voel je dat hij omhoog komt (let wel niet op het hoogste punt doen) vraag je direct het hoofd naar zijn schouder waardoor het nagenoeg onmogelijk is om te stijgeren. Direct als hij naar beneden komt en zijn hoofd naast zijn schouder houd beloon je hem uitgebreid en ga je rustig weer verder.

Het paard naar voren houden kan enkel als het paard al respect heeft en goed naar het been luisterd. Als ik zo lees helpt dit niet bij dit paard, maar zorgt er enkel voor dat het paard nog meer omhoog komt.

Hak de oefeningen ook is in stukjes. Zo kan hij alles goed begrijpen en is er minder reden tot verzet.

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:22

hij weet nu wel dat hij het bij je kan flikken dus niet laten merken dat je bang bent (alsje dat nu bent) anders flikt hij het geheid weer
volgen de keer dat hij het doet egt flink op z'n sodemieter gefen ook als hij alleen maar dreigt dat mag niet dus flink straffen en als hij het dan nog doet weer straffen en tegen hem praten
er is ook kans dat hij bang is of iets hem pijn doet dat hij daarom steigert dus dat zou ik eerst wel controleren vooradt je weer gaat rijden

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:36

Ik zou je paardje desnoods eerst eens laten nakijken door een goede dierenarts.

Je moet een paard straffen als hij steigert en dit niet doet omdat hij pijn heeft, maar correct straffen kunnen maar weinig mensen. Een beetje in het rond gaan lopen slaan en gaan lopen schreeuwen heeft mijnsinziens weinig nut. Vaak werken dat soort dingen alleen maar als je dat de eerste keer doet als hij steigert (zoals Gijsenkim wel zou doen) Maar je geeft zelf al aan dat het probleem al even aan de gang is.
Ik denk dat je in een kleine ruimte moet rijden zoals bijv. een longeerring en zorgen dat er iemand in het midden staat die hem eventueel met een longeerzweep naar voren kan slaan. Maar dan moet je ook wel het lef hebben om op dat moment je handen naar voren te doen en naar voren te rijden en niet gaan zitten tegenhouden.
Je paard moet eerst duidelijk weten dat beenhulp 'voorwaarts' betekent voordat je hem kunt schoppen of wat dan ook. En vooral heel veel belonen op de momenten dat hij braaf voorwaarts loopt.
Een andere methode is om hem om te trekken, maar daar ben ik zelf niet zo'n fan van omdat hij dan nog steeds niet voorwaarts gaat.
Het grootste probleem is dus dat je hem moet leren voorwaarts te gaan op kuitdruk, ook als hij er aan denkt om te gaan steigeren.

Wat je ook doet vooral niet in zijn mond gaan lopen trekken, daar gaat een paard juist van steigeren, zeker in combinatie met een schop tussen zijn ribben.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 15:51

Citaat:
ben ik van mening dat je het probleem alleen kunt oplossen door het op te zoeken. op de manier die jij beschrijft (bijzetteugel) wordt het werkelijke probleem, het steigeren, ontweken.

Ook aan die bijzet zal hij ongetwijfeld een keer in verzet komen, hij zal op z'n minst een keer gaan staken en waarschijnlijk ook een keer proberen omhoog te komen.
Maar nu kan je wel zonder gevaar voor eigen leven een keer heel hard inkomen met stem, benen en zweep (op kont)

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:09

Zou je misschien ook even de momenten kunnen noemen dat ze gaat stijgeren/verzetten?

Ik denk ook dat als je het probleem die ene keer nog opzoekt, er ook een kans is dat je paard verkeerd kan vallen en jijzelf gewond kan raken. Scheve mond

Dan is het toch wel beter om een beetje meer op "safe" te spelen door het met die bijzetteugel te proberen? En ff nog een keer voor de duidelijkheid; het is 1 bijzetteugel tussen de benen door Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:51

Shan, Een paar draaien om zn oren is helemaal zo verkeerd nog niet. Bij mij is het een reflex, bijkomend voordeel is dat je beide handen naar voren moet doen en dus niet in de mond kan hangen onbedoeld.

Gewoon met je vlakke hand een klets op zn hoofd kan helemaal geen kwaad.... en das heel wat anders dan zn hersens inslaan.... en geloof me dat heb ik ook gezien in mijn cariere een paard met een end hout, en daar wordt je pas echt niet vrolijk van.... dat zijn ook niet mijn manieren.

Vergeet niet dat steigeren een hele gevaarlijke manier van uiten is van het paard, en als hij steigert dan heeft hij niks, maar dan ook niks met jou te maken....... en waarom zou je dan wel rekening houden met hem?

Daarnaast helpen hulpteugels geen zier, dit is een dominantieprobleem, geen rijtechnisch iets, en zeker niet op de lossen door een hulpteugel.

JOsien geeft ook een hele goede tip.
Leer het paard in stilstand zijn hoofd links en rechts tegen zijn schouder te brengen door lichte druk op de teugel. Voel je dat hij omhoog komt (let wel niet op het hoogste punt doen) vraag je direct het hoofd naar zijn schouder waardoor het nagenoeg onmogelijk is om te stijgeren. Direct als hij naar beneden komt en zijn hoofd naast zijn schouder houd beloon je hem uitgebreid en ga je rustig weer verder.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 16:58

Citaat:
en das heel wat anders dan zn hersens inslaan....

NOGMAALS: IK HEB NIET GEZEGD: ZIJN HERSENS INSLAAN.

Ze heeft hem een paar draaien om z'n oren verkocht, dit heeft niet geholpen, ze is er mee achterovergeslagen.

Ze moet dus een veiliger manier zien te vinden om dit probleem op te lossen.

Als hij aan die bijzet een keer in verzet komt, en dit zal heus gebeuren, dan kan ze gewoon op een iets veiliger manier dit dominatieprobleem oplossen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:03

als een paard steigerd toont hij ook gelijk zijn zwakste punt: zijn buik en/of geslachtsdelen!
laat hem eens als ie steigert een flinke klap onder zijn buik geven, of doe dit zelf

dan leren ze het snel af!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:39

Mijn vorige instructeur die gaf altijd de tip om een ei op het hoofd van je paard kapot te slaan zodra hij omhoogkomt.
Dan denkt je paard dat zijn hoofd bloed en zal het niet meer doen.
Geen idee of het helpt, maar het is misschien het proberen waard?

En idd hoofd naar de schouders toebuigen. Doe ik ook altijd bij mijn paard als hij omhoog wilt komen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 20:48

loess schreef:
ten eerste vind ik dat het niets met geweld te maken heeft en ten tweede ben ik van mening dat je het probleem alleen kunt oplossen door het op te zoeken. op de manier die jij beschrijft (bijzetteugel) wordt het werkelijke probleem, het steigeren, ontweken. Het paard moet de link kunnen leggen dat stijgeren fout is en dat begrijpt hij alleen wanneer hij op het moment dat hij dat doet, aangepakt wordt.

Het is misschien even makkelijker om hem goed op zijn donder te geven,door hulp van een bijzet.
Zodat je hem meteen aan kan pakken,en hem even de waarheid verteld.
Dus bijzet,zoek hem op waar die gaat klooien,en direct aanpakken.
Dus het is alleen maar even voor Het moment dat ze hem te pakken kan nemen wat makkelijker voor haar.