evenwicht probleem met springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Heb jij moeite (gehad) met blijven zitten bij 't springen?

Ja
12 (32%)
Nee, nooit
22 (59%)
Ik spring niet
3 (8%)

Totaal aantal stemmen: 37


Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

evenwicht probleem met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 21:30

't zit zo...
Ik ga nu weer iets fanatieker springen (noujah, fanatiek, als je in een jaar 2 x gesprongen hebt is dit vrij fanatiek).
Ik wist al een tijdje dat mn houding met springen niet goed was, maar ohmigod, wat doe ik eraan? Op de manege kon mn instructrice me er nix over leren... Ik heb nu duz wel hulp met springen, en er wordt constant tegen me gezegd dat ik veel meer me mn handen naar voren moet gaan op de sprong. Dan probeer ik dat natuurlijk, ik doe echt mega mn best. Maar ik moet dan vannalles tegelijk (wat ik dus vroeger nooit heb geleerd, dus die automatische reflexen heb ik nog niet zeg maar Clown ) Rustig wachten voor de sprong, genoeg druk geven, zorgen dat ik in de goede galop land, mn handen dus naar voren doen, mn benen aan me paard houden, en t belangrijkste: zien dat ik op mn knollie blijf zitten Tong uitsteken .
Maar als ik dus meer mn handen naar voren doe, vlieg ik zowat van mn paard. Ben ik nou zo raar? Frusty Ik kan dus normaal prima blijven zitten, kan kilometers verlichte zit doen, etc. En ik heb zelfs mn benen aan mn paard. Maar wat moet ik hier nou weer mee? Want als t hoger wordt blijf ik dus echt niet zitten!!! Bloos


germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 07:03

goed, ik heb vroeger met m'n 1.80 op een pony van 1.38 gesprongen voor de lol. Alleen ik moest m'n onderbenen intrekken om zelf de balk er niet af te gooien. Hier heb ik nu nog wel last van, maar verder valt het wel mee. Ik heb ook veel oznder beugels gesprongen vroeger, nu durf ik dat niet meer, maar op een manegepaard zou ik het zo weer doen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 08:28

Nou, ik heb geen talent voor springen....

Ik heb het een jaartje geprobeerd, had toen 'een echte' voor het springwerk, maar eh...die was zo snel, die kon boven de hindernis nog draaien...dan dacht ik dat we erover heen gingen, en dan stond hij ineens aan de andere kant van de bak (te gniffelen?) en lag ik in de balken....
eigen schuld natuurlijk, ik liet alles los voor de afzet, en dus viel ik weer, en weer, en weer, en weer...

ik ben maar gestopt met springen.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 08:47

het is niet zozeer dat je denkt dast je er af zult vallen. Maar het is wel moeilijk om zoveel balans te hebben boven de sprong dat je op tijd mee gaat met het paard, ZONDER hem in de beweging te hinderen. Dat op zich is al een hele goede oefening.

De hond is de betere mens

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 10:33

je moet niet je handen te ver naar voren willen zetten... dus je moet zorgen dat het geen waslijnen worden. maar dat je meegaat met je paard en dat je hem precies zoveel teugel geeft dan wat nodig is.
als je te veel geeft en je hebt waslijnen probeer hem na de sprong maar eens op tijd terug te nemen voor de volgende.
wat betreft dat blijven zitten... houd je je hakken wel goed laag boven de sprong? want als je dat niet doet ga je vliegen... dan komt er dus ruimte tussen jou en het zadel en heb je kans dat je er afvalt.
dus je hand niet TE ver naar voren en hakken laag... das ongeveer het einige wat ik kan zeggen zonder je hebben gezien.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:41

Rij niet te veel met je knieien in het zadel, maar ga op je beugels staan.
Op de sprong druk dan je hakken uit en je benen blijven beter op hun plek.

Verder weet ik niet wat voor zadel jij hebt, maar mat zo'n close contact ding kan ik ook niet springen, ik heb graag wat wrong.
Maar dat is dus iets persoonlijk.

Verder weet ik niet hoe braaf je paard is, maar om goed te leren wanner je mee moet gaan op de sprong, zodat je leert niet te vroeg of te laat te gaan, is met je ogen dicht over de hindernis te gaan.

En verder zijn je armen net elastieken, die ineens mee naar voren kunnen uitrekken en weer terug.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:31

Soms, als hij bijv. niet goed uitkomt en er heel ruim of vaag overheen springt, dan kom ik soms niet goed mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:37

Op zich is dat nog niet het ergste, als je dan maar wel je armen uitstrekt zodat het paard zijn hals kan gebruiken.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 14:11

ik rijd met een oude Daaleman veelzijdig richting spring
Heeft redelijke wrong, maar is me eigenlijk qua zit iets te ruim

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:44

Ik denk gewoon blijven oefenen en misschien een aantal goede boeken lezen over springen en springoefeningen?
Je leert het vanzelf wel aan te voelen....succes!!!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef en 26 bezoekers