de regels van het spel.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-01 21:38

Originele auteur: A. Jeff Offutt VI

Dit artikel mag vrijelijk worden gekopieerd en doorgegeven,9Sterker nog, we moedigen je aan om dat te doen!) zolang de
namen van de auteur en bewerkers intact blijven. (Wijzigingen niet zonder overleg met de vertaler.)


Inhoudsopgave:
--------------
1.Inhoudsopgave
2.Introductie
3.Schrijfstijl
4.Netstijl


2.Introductie
-------------

Hiermee hoopt Jeff Offutt [*] te delen in zijn kennis van schrijfstijlen. Als je de suggesties hieronder leest, vergeet dan niet dat het makkelijker is om er mee akkoord te gaan, dan om het daadwerkelijk toe te passen.

(Dit artikel kwam tot stand met de hulp van een aantal standaardwerken over schrijfstijl, de medewerking van netgebruikers en de eigen ervaring van A. Jeff Offutt VI)

3.Schrijfstijl
--------------


* Zorg dat je artikelen makkelijk te lezen zijn. Houd het simpel.

* Houd paragrafen klein en fijn. Houd regels klein en fijn. Dit betekent beknopt, niet cryptisch.

* Witregels zorgen voor een grotere duidelijkheid en zijn dus allerminst verloren regels. Een witregel kost maar een byte extra, dus wees niet zuinig als het je artikel duidelijker kan maken.

* Kies je woorden met aandacht. Zorgvuldig schrijven is op Usenet net zo belangrijk als in andere communicatie. Bekijk nauwkeurig of hetgeen je geschreven hebt niet fout kan worden geinterpreteerd.

* Mensen kunnen maar zeven verschillende dingen uit elkaar houden. Gebruik dus aparte alinea's om verschillende ideeen te ventileren.

* Vermijd afkortingen en acroniemen en verklaar waar mogelijk degene die je gebruikt.

* Er zijn verschillende mogelijkheden om een zin op te bouwen. Denk eraan dat passieve, vragende of negatieve zinnen meer tijd vragen om te lezen (en te begrijpen).

* 'grappige' foutieve spellingswijzen zijn vaak moeilijk te lezen, helemaal als de lezer (of schrijver) de gebruikte taal niet vloeiend beheerst.


4.Netstijl
----------

* Een verfijnde manier van uitdrukken staat wellicht heel intelligent, maar is bijzonder moeilijk om schrijvend over te brengen - vooral door middel van de computer. Vergeet niet dat de meeste mensen die je artikel lezen jou en je uitdrukkingen niet kennen.

* Het bovenstaande geldt ook voor humor. Smileys Lachen fronsingen Boos! knipoogjes Knipoog kunnen misverstanden voorkomen.

* Raak je snel geirriteerd, dan kan het helpen om eerst naar het toilet te gaan alvorens de scheldkanonnade te verzenden. Daarna zul je vaak het artikel flink aanpassen. Conclusie: neem eerst een pauze voordat je, kwaad als je bent, een scheldposting doet die anderen kan kwetsen of in woede ontsteken.

* Subject-regels moeten doordacht gebruikt worden. Hoe vaak heb je zelf al niet tijd verspild door een artikel te lezen met een misleidende Subject-regel? Bedenk dus een treffende en direct duidelijke titel voor je bericht.

* Haal niet het gehele artikel aan waarop je reageert. Schrap zoveel mogelijk van het originele bericht. Vervang het verwijderde door een zeer korte samenvatting, zodat anderen weten dat het origineel langer was. Nu wordt alleen de ter zake doende tekst nog maar aangehaald.

* Uiteraard zal een correct gebruik van kleine letters, hoofdletters en leestekens zorgen voor een betere leesbaarheid.

* Het weglaten van lidwoorden (zoals 'de', 'het', 'een') om de tekst 'sappiger' te maken of het sneller in te typen, kan je tekst moeilijker leesbaar maken en zorgt snel voor misverstanden.

* Wees voorzichtig met woorden die meerdere betekenissen hebben of in verschillende contexten anders overkomen.

* Probeer zoveel mogelijk correct te spellen. Goedbedoelde maar foutieve spellingswijzen kunnen irriteren en de lezer afleiden.

* Schrijf je een lang en uitgebreid artikel, geef het dan hier en daar kopjes mee. Het nummeren van alinea's is meestal geen uitkomst.

* Lees het artikel vlak voordat je het post nog eens over. Zo kun je er zeker van zijn dat je inderdaad schreef wat je bedoelde.

* De kans is groot dat je huidige en toekomstige werkgever jouw artikelen onder ogen krijgen. Net zoals je familie, buren, vrienden en anderen die eventuele slippertjes niet snel zullen vergeten. Denk dus eerst na voordat je wat plaatst.

Tot zover.

Deze suggesties zijn makkelijk te onderbouwen door argumenten en onderzoek en er valt nog heel wat over te zeggen, maar.....

[edit:BartVB]Er viel iets weg[/edit]

_________________
<FONT COLOR="LILA">"The wind of heaven is that which blows between a horse's ears. "</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BartVB op 2001-05-13 21:55 ]</font>


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 21:42

Mooi Heike, ik had het niet beter kunnen zeggen. Lachen

Heb er dan ook niets aan toe te voegen. De regels van Bokt spreken wat mij betreft voor zich... Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 23:33

Wauw Heike ben ik het helemaal mee eens!!

Ik vind het zo zonde dat sommige mensen dus echt heel erg slecht spellen. Ik maak vast ook wel eens foutjes (in mijn geval hopelijk enkel typefoutjes) dat kan gebeuren. Voor de mensen met dyslectie onder ons; dat is natuurlijk een uitzondering. Maar een slordige spelling laat zo'n slechte indruk achter!!
Het valt mij op hoevaak mensen d/t fouten maken. Daar kan je je op zich makkelijk in vergissen, maar vooral op internet zie ik het heel veel. Ik ken ook mensen die heel erg veel van het Nederlands weten maar dus echt altijd hebben ove 'hun'('hun daar op het schoolplein..' aargh) En bezittelijk vnw: Me paard Verward
Tsja misschien is Nederlands niet het favoriete schoolvak van iedereen maar het maakt zoveel uit hoe je spelt en je berichtjes vormgeeft!!! Echt hoor, en argumenten van 'ik zit toch op bokt voor de lol dan let ik niet op m'n Nederlands.. ik denk dat je altijd op je Nederlands moet letten dan leer je het jezelf aan om het goed te doen!

Misschien klink ik nu als een ouwe taart maar ik vind taal gewoon heel erg belangrijk.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 23:40

Weet je waar ik me met name aan erger? Enorme lappen tekst zonder interpunctie. Voor mensen die niet weten wat ik daarmee bedoel: ratelratelratel zonder komma's, punten en hoofdletters. Voorbeeld: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... forum=1&29 . Zulke teksten lees ik bij voorbaat al niet, kost me veel te veel moeite, en waarom zou ik moeite doen om iets te lezen als de schrijver geen moeite doet om z'n tekst begrijpelijk te maken voor de lezer?

Met verkeerd gebruikte d's en t's kan ik nog leven, hoewel m'n tenen wel krom gaan staan. Maar goed, niet iedereen heeft een even groot taalgevoel (net zoals dat ik ruimtelijk inzicht mis). Interpunctie daarentegen... ik zeg al niets meer! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 23:55

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 12:24

Ik ben er helemaal mee eens en hoop dat zoveel mogelijk mensen zch eraan houden.
Wbt mijn d/t gebruik ik zie het gewoon niet....
Ik probeer wel juist om te gaan maar ik heb echt geen idee soms wil ik wat vertellen maar dan type ik het niet neer omdat ik dus een simpel woordje niet weet hoe de spelling is zo ga ik dus ook erg vaak de fout in met eu en au of ie en ei.
Probeer m'n best te doen en doe het ook zeker niet expres....

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 13:06

Haha, Karin ik wist toen ik je voorbeeld zag staan al over welke interpunctieloze tekst je het had, en jawel, ik heb me er ook met moeite doorheen geworsteld.

Ik ben heel slecht in d/t enz, heb totaal geen taalgevoel wbt nederlands, maar die interpuntie daar probeer ik meestal op te letten. Vaak lees ik een tekst eerst nog een door en druk de nodige keren op enter voor ik hem toevoeg, wel zo leesvriendelijk.

_________________
I'm old enough to know, and young enough not to care

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ylva op 2001-05-14 13:06 ]</font>

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 13:07

c

-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Baredawn, Googlebot, YandexBot en 131 bezoekers