"Noodzaak" van een hele strakke neus- en sperriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

"Noodzaak" van een hele strakke neus- en sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 12:12

Bij ons op stal is het de gewoonte om neus- en sperriemen zeer strak aan te halen. Zo strak dat er geen halve vinger meer tussen past.

Deze paarden hebben met rijden ook GEEN schuimmond en er is er 1 die duidelijk toch probeert zijn mond open te doen, ook al lukt dat natuurlijk niet. De eigenaresse vindt hem zo sterk...

Neusriem zo strak om te voorkomen dat paard de mond open doet of de tong naar buiten werkt, is naar mijn mening symptoombestrijding, maar het kan zijn dat ik ernaast zit? Verward

Ik kan me voorstellen dat als je paard plotseling ontdekt heeft dat hij zich aan het werk kan ontrekken door zijn mond open te doen en je zeker weet dat de fout niet bij jou ligt, dat je dan tijdelijk de neus- en/of sperriem strakker doet, maar omdat nou constant te doen?

Omdat Toon op dit moment een wondje onder zijn kin heeft, rij ik hem nu zonder neusriem, tot grote verbazing van mijn stalgenoten. "Doet hij dan zijn mond niet open?" Nee, waarom zou hij? Verward

Hoe strak doen jullie je neus- en sperriem? Bij mij kunnen er bij de neusriem altijd 2 vingers tussen, tussen de sperriem en de kaak ruim 1 vinger. Lijkt me strak zat!


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:16

Bij mij kunnen er ook altijd nog twee vingers tussen de neus en sperriem. Zie het nut er niet van in om ze heel strak aan te snoeren

Als het paard zijn mond opendoet lijkt me dat meer een rijtechnisch probleem

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:16

Ik trek het ook strak aan zowel de mexicaanse als de dressuur en hij heeft een GIGA schuimbek??? Hij smeert altijd iedereen onder. Dus ik weet niet wat die mensen verkeerd doen?

Mijn paard is erg voorwaarts en op die manier gaat het gewoon beter en bevalt me prima. Rij met een aurigaanbitje en krijgt al een pepermuntje voor het rijden. Hij is dan net wat losser dan zonder misschien in mijn hoofd maar het werkt???

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:37

Alleen bij de sperriem en de africhtingsneusriem horen 2 vingers als het goed is hangt je hoge neusriem hooggenoeg om 'm bijwijze zo strak mogelijk te doen zonder dat je de ademhaling in de weg zit.
Tja als je 'm zo strak mogelijk doet heb je er volgens mij weinig aan.
Hoe kan een paard anders op het bit 'kauwen' als hij z'n kaken niet van elkaar kan krijgen volgesn mij krijg je dan nooit een fijne aanleuning.
Bij de engelse neusriem houd ik 1 vinger aan (anders kon ik er gelijk tussendoor kijken) en bij de sperriem 2 onder de sperriem (dus iets aan de zijkant en niet bij het neusbot)

schuimen heeft er denk ik weinig mee te maken. Lot schuimt alleen met de s&T denk omdat dat argentaan is op zijn nikkelbit schuimt ie amper of ik wel of niet met neusriem rijd hij doet trouwens geen mond open en ook geen tng eruit.
Experiment is nog lang niet fijn in de aanleuing maar schuimt echt onwijs op zijn borst is het net een spikkelpaard.
Pony van mijn nichtje doet dat al als je er een bit inhangt voordat ze erop zit ziet die pony er wbt schuim uit alsof ze net een uur heeft gelest

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:41

Bij Nappie ben ik begonnen met een losse neusriem en met de tijd ben ik hem strakker gaan doen. Hij vindt namelijk dat als ik hem te strak doe hij niet kan kauwen op het bit, kortom dan schuimt ie ook niet en loopt ie niet ontspannen! In het begin vondt ie het schuimen verschrikkelijk en deed ie zijn onderlip over zijn bovenlip om het schuim binnen te houden Clown zag er dus niet uit!!!
Nu kan ie zelfs schuimen met een wat strakkere neusriem maar het schuim vindt ie nog steeds niet helemaal top Haha!

Ik heb ze trouwens nooit zo strak dat je ze na het rijden nog een paar uur ziet zitten, vindt ik namelijk niet nodig en ik denk ook niet dat het echt fijn is voor het paard!!!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:48

Nimber schreef:
Tja als je 'm zo strak mogelijk doet heb je er volgens mij weinig aan.
Hoe kan een paard anders op het bit 'kauwen' als hij z'n kaken niet van elkaar kan krijgen volgesn mij krijg je dan nooit een fijne aanleuning.


Tcoh maar eens goed kijken bij Leys hijzit strak en kan gewoon eten en kauwen op het bit???

Nee hoor bij mij geeft het een fijner gevoel hijheeft net die druk op zijn neus nodig.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:50

Te strak is nergens voor nodig, lijkt me niet echt fijn voor je paard, en hij zal zeker niet lekker nageeflijk erbij zijn.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 12:52

ik heb geen eens een sperriem... ik rijd farouk met een endurance hoofdstel waar dus ook een halster van gemaakt kan worden... de neusriem bij dat hoofdstel zit dus zo strak als de nuesriem van een halster, niet strak dus. er kunnen met gemak 2 vingers tussen.
hij doet af en toe wel eens zijn mond open, maar dat moet je niet gaan oplossen door een neusriem en/of sperriem strak aan te trekken

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:12

Ik heb hem altijd vrij los, waarom? Hij kan niet strakker Haha!

Pony hoofdstellen zijn net te klein voor Flair en cob hoofdstellen net iets te ruim op de neus. Gaatje bijmaken gaat op die plaats niet. Ik vind het wel prima zo, ik denk niet dat ze beter zou lopen als ik de neusriem strakker heb.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:15

Uit Ruiters en Rechters (blz. 232 e.v.):

Het is te betreuren dat de neusriem ook in latere stadia, zelfs bij verder gevorderde africhting nog zo veel beschouwd wordt als een onmisbaar hulpmiddel om de mond van het paard dicht te houden, dikwijls zelfs op zeer pijnlijke manier dicht te snoeren. Als de neusriem daar inderdaad voor gebruikt moet worden is het paard niet goed aan de teugel en doet de neusriem niets anders dan mondproblemen te camoufleren. Zeer veel ruiters trekken de neusriem veel te strak aan, waartegen gewaarschuwd moet worden; het is hen zo geleerd door instructeurs, die zelf ook een verkeerde opvatting hebben over de werking en het gebruik van de neusriem.
Een strak aangetrokken neusriem verhindert het paard zijn mond, tong en kaken te ontspannen, waardoor wij al weer een stuk in de gewenste lichtheid en ongedwongenheid in de aanleuning missen. Een goed afgericht paard gaat, zonder de mond open te sperren, zonder neusriem goed aan de teugel. Een strakke neusriem klemt bovendien de trens in de mondhoeken, waardoor de werking op de lagen niet kan plaatsvinden. Een strakke neusriem belemmert de ademhaling, zeker bij grote inspanningen. Een mexicaanse neusriem kan deze ademhalingsproblemen voorkomen, maar kan met betrekking tot de trens ook te strak worden aangehaald.

De meester heeft gesproken en ik ben het volledig met hem eens!

Nulla tenaci invia est via

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 13:19

Ik vraag me gewoon af wat de meerwaarde is van een ontzettend strakke neusriem. Die houdt de kaken strak op elkaar, dus ik denk dat Prisca hem niet zo idioot strak heeft zitten, anders kan Leys toch niet kauwen?

De paarden van mijn stalgenoten zie ik in ieder geval nooit op het bit kauwen. Of dit met de neusriem of met iets anders te maken heeft weet ik natuurlijk niet, maar het lijkt me dat er wel wat verband is.

Te los heeft ook geen functie, dan kan hij net zo goed gewoon af.

Naar mijn mening zorgt een sperriem ervoor dat het bit wat rustiger in de mond ligt dan het geval is zonder een neusriem. Ik heb altijd begrepen dat bij zowel een africhtingsneusriem als een gecombineerde er 2 vingers tussen moeten, vandaar mijn verbazing als ik mijn stalgenoten bezig zie om die neusriemen zo strak mogelijk te krijgen.

Wordt dit btw nooit op wedstrijden gecontroleerd?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:36

Tja hoe doen jullie dan de mexicaanse neusriem ?? Mij is geleerd die ook aan te snoeren omdat die anders geen nut heeft. Door de druk op de neuskomt het paard meer terug ipv rukken en trekken in de bek van het paard. Als je hem niet strak doet kan je beter niets omdoen.

Ik heb hier tijden dressuur mee gereden en nu rij ik weer met de aansnoerneusriem. Ik trek hem natuurlijk iet zo strak aan dat geen adem bv kan halen. Maar wel zo dat hij niet makkelijk meer ruimte in zit. Er kan met wat moeite een vinger tussen.

Sorry maar het ene paard zal hier positief op reageren andere niet. Mij is door een jury aangeraden hem strak te doen omdat hij dan stiller in de aanleuning blijft. Zij gaf me toen in d´r tijd les.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:38

Wordt dit btw nooit op wedstrijden gecontroleerd?[/quote]

Yep vooral bij selectiewedstrijden, bij mevr. Turksma, die kontroleerd zelfs of je je stijgbeugelblokjes aan de onderkant hebt schoongemaakt.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:45

Klopt heb een keer controle gehad en de strakte wat ik had was goed ?? Op de clubkampioenschappen controleren ze ook alles ookgeeeen probleem. Wij als team kregen de complimenten omdat onze neusriemen zo netjes recht zaten en GOED. Want daar gaan er altijd een hoop de mist mee in.

Btw heb eenkeer problemen gehad met een jury die de mexiaanse in de dressuur afkeurde. Tja moest in het boekje laten zien dat het wel mocht. Zucht geeft het wel aan wat niet en wel mag???

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:03

Pipo schreef:
Yep vooral bij selectiewedstrijden, bij mevr. Turksma, die kontroleerd zelfs of je je stijgbeugelblokjes aan de onderkant hebt schoongemaakt.


Is deze mevrouw niet van het KWPN?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:06

Nee zij is jurylid. ( en wat voor een)


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:09

haha klopt toch vind ik dat ze redelijk is met goed commentaar en altijd wel een tip onderaan. Leuk dat zie ik graag.

Ik heb haar al een tijd niet gehad?? Ik heb allemaal onbekenden de hele tijd Verdrietig .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:19

Ik wou net ruiters en rechters uit de kast plukken toen ik zag dat Margreet het al had gedaan. Ik sluit me hier bij aan.
In mijn ogen is de aansnoerneusriem niet bedoelt om hem strakker aan te kunnen trekken (arm paard!) maar zijn ze erg nuttig om de druk van een aangespannen (dus niet te strakke) neusriem goed te verdelen over de neus.
Alleen al de reactie van mensen dat ze niet begrijpen dat je ook zonder neusriem kunt rijden (zoals bij Mieke op stal)!
Nu heb ik natuurlijk niet gezien hoe strak/los hier iedereen zijn neusriem heeft zitten, dus ik wil geen oordeel vellen over paarden die ik niet gezien heb en waarvan ik niet weet hoe ze gereden worden, maar voor de mensen die ruiters en rechters deel 1 in de kast hebben staan: kijk eens naar de foto´s op blz. 105, en nogmaals op blz. 233, 234 en 235. Ik heb helaas geen scanner beschikbaar, anders zou ik ze wel even inscannen. Maar dit gebeurt dus ook. Een neusriem die gewoon in de neus snijd! Nogmaals: arm paard.

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:20

Ik ben het erg met margreet eens, en btw de westernruiters rijden toch ook vaak aan de teugel en vaak zonder neusriem Verward
Ik vind dat je je paard goed moet kunnen rijden met zo min mogelijk hulpmiddelen; extra teugels, sporen, aansnoeren, scherp bit,zweep enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:21

Boogiegirl schreef:
Ik ben het erg met margreet eens, en btw de westernruiters rijden toch ook vaak aan de teugel en vaak zonder neusriem Verward
Ik vind dat je je paard goed moet kunnen rijden met zo min mogelijk hulpmiddelen; extra teugels, sporen, aansnoeren, scherp bit,zweep enz.


Western ruiters hebben over het algemeen, niet zo'n vriendelijk bit in!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:31

marije999 schreef:
Nu heb ik natuurlijk niet gezien hoe strak/los hier iedereen zijn neusriem heeft zitten, dus ik wil geen oordeel vellen over paarden die ik niet gezien heb en waarvan ik niet weet hoe ze gereden worden, maar voor de mensen die ruiters en rechters deel 1 in de kast hebben staan: kijk eens naar de foto´s op blz. 105, en nogmaals op blz. 233, 234 en 235. Ik heb helaas geen scanner beschikbaar, anders zou ik ze wel even inscannen. Maar dit gebeurt dus ook. Een neusriem die gewoon in de neus snijd! Nogmaals: arm paard.


Zou zo strak zit hij dus ook weer niet. Paard kan er prima mee kauwen en nog pepermuntjes mee eten maar er kan geen vinger tussen. Nou zit hij wel goed hoog en dat is bij de meeste ook een probleem. Die hebben hem te laag waardoor hij idd meer irriteert. Die van mij zit een vinger van het juk been af. Oke moet 2 maar dit is gewoon beter en de jury vond dat ook. De neusriem is van zacht rekbaar leer gemaakt en hijheeft er nooit irritatie van of zo.

Als hij idd snijd dan moet je je idd afvargen waar je mee bezig bent. Nu weet ik dat boeken altijd overdrijven en nooit een mooie tussenweg hebben??

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:35

Pipo"]
[quote="Boogiegirl schreef:
Ik ben het erg met margreet eens, en btw de westernruiters rijden toch ook vaak aan de teugel en vaak zonder neusriem Verward
Ik vind dat je je paard goed moet kunnen rijden met zo min mogelijk hulpmiddelen; extra teugels, sporen, aansnoeren, scherp bit,zweep enz.


Western ruiters hebben over het algemeen, niet zo'n vriendelijk bit in!
[/quote]

Okee dat is waar.
Maar wat is fijner? gehoorzamen naar je bit en dan geen last van hebben of hoe goed je het ook doet aangesnoerd zitten?
nou ik kies dan voor het eerste, die krijgen een beloning voor wat ze doen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 14:39

Die foto's in ruiters en rechters zijn inderdaad gruwelijk, maar hier is sprake van africhtingsneusriemen (lage dus). Die belemmeren als ze strak zitten inderdaad de ademhaling.

Een gecombineerde neusriem doet dat niet zo snel volgens mij. Ik denk ook niet dat een paard er slechter van wordt als hij een uurtje per dag een strak riempje om zijn hoofd heeft zitten, maar ik ben gewoon benieuwd naar de motivatie van mensen om dat ding zo strak mogelijk te doen. Wat je er mee denkt te bereiken wat niet lukt als er 2 vingers tussen kunnen.

Mijn eerste bijrijdster van Kaminka (die maar 3 keer geweest is trouwens) deed de neusriem bij Kaminka ook gruwelijk strak. Ik zei daar iets van, maar volgens haar gaat een paard pas lopen als de neusriem strak zit. Eh....??? Die logica ontgaat mij dus. Dan denk ik meer aan vluchten, of zie ik dat verkeerd?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 15:05

Mijn uitleg staat boven en bevalt me prima ?

Als jij je hierbij goed voelt moet je zeker niets veranderen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 15:16

Ja, jouw uitleg is duidelijk Prisca. Knipoog Leys is stiller in de aanleuning als je de neusriem strak doet. Ik vraag me dan alleen af hoe dat kan, en dit is niet als een aanval bedoelt, begrijp me niet verkeerd.

(Misschien wordt de aanleuning van Toon ook wel beter als ik hem strak doe, zou het niet weten, kan het altijd proberen. Ben nl. niet te oud (nou ja Haha! ) om te leren... }> Niet dat ik met Toon echt aanleuningsproblemen heb, maar het kan altijd stiller en beter natuurlijk.)

Ik val niemand aan op wat hij doet (zucht, zal dit er maar even bij zetten, want o jee, sommige bokkers hebben van die lange tenen...), maar ben gewoon benieuwd naar de motivatie ergens achter.

Wat was het probleem, wat heb je er aan gedaan en wat was het effect.

Volgens mijn instructrice moet je je te allen tijd bij alles wat je doet bewust zijn en blijven wat je doet en waarom je het doet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: assebassie, Miss_Mii21, Ruai en 98 bezoekers