veulenziekte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

veulenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 21:14

Wat houd de veulenziekte precies in?
Welke enting moeten ze hiertegen hebben?
Bestaat er een andere naam voor de veulenziekte?

Alle info van harte welkom


batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:22

Mijn veulen is overleden aan de veulenziekte. Het is een bacteriele infectie die bloedvergiftiging of ontsteking van de gewrichten kan veroorzaken.
Er zijn geen inentingen tegen, en het ontsmetten van de stal heeft ook geen zin. Het enige wat je kan doen om het te voorkomen is het ontsmetten van de navelstreng en eventuele wondjes met betadine. Dit heb ik ook gedaan, dus het is geen garantie.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:52

En zorgen dat het veulen vlug, vaak en veel biest krijgt. De meeste veulens die dit krijgen hebben een gering biestopname gehad.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 13:18

een veulen krijgt toch altijd een veulenprik tegen veulenziekte er is dus wel degelijk entingsmogelijkheid voor!

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 15:18

Maar wat houdt de veulenziekte nu precies in?
Waar lijdt een veulen aan en als het veulen het overleeft wat zijn dan de gevolgen voor de toekomst.


batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 15:21

Zover ik heb begrepen helpt die inenting niet tegen veulenziekte. Die inenting is een mix van vitaminen en antibiotica en heeft dus wel enige preventieve waarde, maar een echte inenting ertegen is het niet.

Mick heeft ook gewoon een veulenprik gehad en werd toch ziek.

Ik weet niet of het altijd zo is maar Mick was ziek (koorts, suf) en had opgezwollen gewrichtjes. Toen de koorts gezakt was waren zijn gewrichten aangetast. Hij had dus kunnen blijven leven, maar nooit goed kunnen lopen.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 15:36

he hallo
een paar uur na de geboorte heeft ons veulen ook een prik gehad
na die prik mocht ze pas naar buiten.
hoe en wat precies weet ik niet.
groetjes

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 16:15

Alle info over de prikken is leuk maar ik wil graag weten wat de veulenziekte is, het gaat hier niet om de inentingen.

Is er wel iemand hier op bokt die dat precies weet?

Ik ken nl een paard dat vroeger de veulenziekte heeft gehad en de eigenaresse wil graag het e.e.a. weten.

Groetjes

Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 19:22

Veulenziekte is een vorm van artritis, dus een gewrichtsontsteking. Het ontstaat idd door bacterien die van buitenaf gekomen zijn, bijv. door het navelstompje. De veulens krijgen koorts, worden sloom, drinken weinig, zijn niet actief en krijgen opgezwollen (ontstoken) gewrichtjes.

Wat de verdere gevolgen zijn voor paarden die dit vroeger gehad hebben weet ik niet want ik ken er geeneen die het overleeft heeft dus....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 19:26

Over de gevolgen heb ik geleerd op school dat dat meestal niet zo goed is. Als je er heel snel bij bent is de kans het grootst dat het goed komt. Meestal is het kraakbeen zo erg aangetast dat dat niet meer goed komt en is euthanasie de enige optie.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 20:00

Hartelijk dank voor de deskundige antwoorden.

Groetjes Deetje

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

Veulenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 08:28

Veulenziekte wordt ook wel veulen septicaemie (sepsis in het bloed) genoemd. Door ervoor te zorgen dat je veulen zo snel mogelijk genoeg biest krijgt, zoals Mikey zegt, zorg je dat het diertje genoeg antilichamen binnen krijgt waardoor hij/zij beschermd is. Dat wil je graag! Ook hygiene rond de partus is belangrijk, aangezien dan het evenwicht tussen bescherming en geen bescherming van het veulen tegen infecties gewoon heel wankel is.
Gewrichten worden vaak aangetast, maar ook andere orgaansystemen, zoals longen kunnen aangetast worden. Zaak is om er zo snel mogelijk bij te zijn, zodat de schade beperkt kan blijven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1, Googlebot, Jacquelinee_, janneke584 en 93 bezoekers