4 proeven in 1 weekend

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

4 proeven in 1 weekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 10:35

4 Proeven in 1 weekend, als ik sommige berichten lees is dat heel normaal. Persoonlijk zou ik dit nooit doen. Het lijkt me ook zwaar en saai worden voor je paard. Ik vraag me gewoon af waarom dit gedaan wordt. Het lijkt me voor de winstpunten. Des te vaker je start des te eerder je de winstpunten voor de overgang hebt. Ik ben heel benieuwd in jullie mening hierover.



Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:41

Soms kan het nuttig zijn om 4 proeven in 1 weekend te starten. Ik heb een jong paard, dat ringervaring op moet doen. Die heb ik dus afgelopen weekend 4x gestart. Maar dat gebeurt zeker niet iedere week een heel groen seizoen lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:49

af en toe kan geen kwaad, maar ik zou er geen gewoonte van maken. Het hangt er voor mij een beetje vanaf met welke instelling je het doet. Ik ken genoeg mensen die gewoon puntjes sprokkelen en van mening zijn dat ze klaar zijn voor een volgende klasse als ze hun puntjes hebben, ongeacht hoe hun paard verder loopt.

Als je eens een keer een meerdaagse wedstrijd uitzoekt, dan kun je al snel 4 of 6 proeven rijden. Een keertje flink doorstarten kan best verhelderend zijn.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:58

ervaring opdoen...niet alleen je paard, maar ook als ruiter zijnde...
Je moet het idd. niet ieder weekned doen, maar het is soms best prettig.
Op Almelo start ik bbijv. 7 proeven (dinsdag t/m zaterdag), dus op 2 dagen 2 proeven en de rest van de dagen 1 proef. Ik ga met Prakkie voor het eerst M2 starten en dan kan je mooi zien wat je zwakke punten zijn, en waar je de volgende dag op kan letten...verder heb je weleens tweedaagse cncoursen die heel gezellig zijn en daar heb je dan ook wel eens een overall-klassement, waarbij de hoogstgeplaatst over 2 dagen nog een extra prijs krijgt. Altijd leuk om te proberen.. Haha!

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:03

Ik heb afgelopen weekend meegedaan aan De Verende Wagen troffee en dat zijn idd 4 proeven in een weekend. Ach een paard moet dat wel kunnen lopen. Ik rij normaal ook zeker een uur en dat is nu korter door de proeven.

Normaal rij ik 2 proeven en spring ik ook nog 2x en dat kan hij ook makkelijk. Of kan dat tegenwoordig ook niet meer ????

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:05

Tuurlijk wel. Dat doe je toch ook niet iedere week.
Vroeger ging ik zelfs lopend naar een wedstrijd en soms was dat wel een uur stappen. Ging mijn pony ook niet dood van.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:07

Prisca schreef:
Normaal rij ik 2 proeven en spring ik ook nog 2x en dat kan hij ook makkelijk. Of kan dat tegenwoordig ook niet meer ????


Zolang je er geen gewoonte van maakt (dus niet elk weekend) lijkt het me geen probleem. Probeer wel te voorkomen dat je paard er afgestompt of te vermoeid door raakt. Zodra je merkt dat je paard er vervelend van wordt of dat er te veel van zijn krachten wordt gevraagd, dan hoor je een stap terug te doen voor het welzijn van het paard.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:09

Pava schreef:
Vroeger ging ik zelfs lopend naar een wedstrijd en soms was dat wel een uur stappen. Ging mijn pony ook niet dood van.


Ik ook, wij hadden ook geen trailer en ik kon ook niet altijd met iemand meerijden. Maar dan heb je nog de afwisseling van de rit onder het zadel er naartoe en de proefjes in de ring. Als een paard week in, week uit vier proefjes per weekend moet lopen en dat is dan het enige, dan kan ik me voorstellen dat dat vervelend voor hem wordt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:24

Tuurlijk ga je een stap terug als je merkt dat het te zwaar wordt. Ook een beetje raar om te denk dat mensen iedere week op wedstrijd gaan. Maar op zich moet een gezond en goed getraind paard zeker 3 per maand op wedstrijd te kunnen. Misschien niet iedere keer springen EN dressuren. Kijk zo doe je dat niet 12 maanden lang maar je hebt nu eenmaal periodes dat er minder wedstrijden zijn dan in andere.

Bij ons zijn de super maanden om wedstrijden te rijden Mei, Juni en Juli ik start dan ook best veel. Paard kan het best aan vorig jaar ging het even mis omdat ik daar met voer niet echt rekening mee hield. Normaal ging ik met de vrachtwagen en dat kost schijnbaar minder energie dan de trailer.

Ik merk dat zodra ik het ritme van wedstrijden heb ik en me paard zich steeds beter gaan voelen. Spanning gaat weg en ook de zenuwen. Mensen die maar 1x in de 2 maanden op wedstrijd gaan kunnen eigenlijk geen ritme opbouwen dus zal je ook wat minder presteren.

In de winter ga ik nooit OP wedstrijd dan is alles bij ons thuis heeeerlijk zowel voor mij als voor leys.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 13:42

Zie het onderschrift van Prisca!

Vier proeven is 4 x 7(?) minuten is 28 minuten per weekend. Plus een beetje losrijden. En het zijn geen loodzware Grad prix-proeven die de meeste van ons rijden! Ik heb er dus absoluut geen probleem mee.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 13:51

celano schreef:
Zie het onderschrift van Prisca!

Vier proeven is 4 x 7(?) minuten is 28 minuten per weekend. Plus een beetje losrijden. En het zijn geen loodzware Grad prix-proeven die de meeste van ons rijden! Ik heb er dus absoluut geen probleem mee.


Jij legt de nadruk alleen op de zwaarte in tijd. Je rijdt niet lang, dus is het niet zwaar, vind jij. Anderen in dit topic (waaronder ikzelf) kijken ook naar de 'saaiheid' (of neutraler gezegd: routine) voor het paard. Week in week uit hetzelfde ritme (waaronder ieder weekend 4 proeven) lijkt me nogal afstompend voor een paard. En daar heeft losrij- en wedstrijdtijd weinig mee te maken.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 13:57

Tja het ene paard zal het leuk vinden iedere week naar een andere terrein te gaan en daar 2 proeven te lopen en de andere zal na een paar weken het saai vinden.

Helaas is dat de keuze van de eigenaar en die moet dat zelf bepalen niemand kan daar wat tegen doen. Bij een hoop handelsstallen gaan paarden bijna iedere week op pad. Ze zien er goed uit en ogen vrolijk dus ik zie geen problemen. Tegen de tijd dat het minder gaat zal een goede ruiter heus wel ingrijpen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 13:59

celano schreef:
Zie het onderschrift van Prisca!

Vier proeven is 4 x 7(?) minuten is 28 minuten per weekend. Plus een beetje losrijden. En het zijn geen loodzware Grad prix-proeven die de meeste van ons rijden! Ik heb er dus absoluut geen probleem mee.


Vroeger vroeger vroeger.... we hebben de paarden op dit moment niet omdat we ze nodig hebben voor het werk maar voor onze lol! Vorige week kwam de ostheopaat langs voor mijn paard en die vroeg mij hoe vaak ik reed. Nou 6 keer per week, toen vroeg hij aan mij of ik dan ook 6 dagen per week werk. Mmmm wel iets om over na te denken.

Ja 4 x 7 minuten is 28 minuten en het inrijden (een beetje??) en het staan op de trailer etc. Tel dat ook eens mee. Telt allemaal aan hoor!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 14:07

Lisette schreef:
Ja 4 x 7 minuten is 28 minuten en het inrijden (een beetje??) en het staan op de trailer etc. Tel dat ook eens mee. Telt allemaal aan hoor!


Reistijd en wedstrijdstress komen er ook nog bij. Het ene paard kan daar beter tegen dan het andere paard. Natuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij met zijn paard doet, alleen gaat bij mij persoonlijk het welzijn van het paard voor. Je kunt wel alle mogelijke wedstrijden gaan rijden alleen omdat je je punten wilt halen, maar een paard verdient ook wel eens een rustig weekend en natuurlijk de nodige afwisseling.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 14:10

Ik weet uit ervaring dat ik bij mijn paard beter iedere dag kan laten werken dan dan weer niets en dan weer volertegenaan. Regelmaat is wat hij nodig heeft om hem goed te houden.

Mijn fysio had geen problemen mee dat ik er 7 dagen per week opzat. Hij kon dat wel aan. Alleen WAT doe ik dan en hoe zwaar maak je het hem. Ik zit er dus geen 7 dagen op maar 5 dagen en de andere 2 is longeren vaak met pessoa dus ook nog werken. Hijvoelt zich daar het beste bij en werkt met plezier.
Als ik na een dag wedstrijd hem moe en voldaan op stal zet is het goed. Hij krijgt lekker zijn eten en vitamine meestal haal ik hem aan het einde van de dag er nog even uit om een rond je te lopen. Hij kijt dan weer fit uit ze ogen en heeft zoiets van GAAN WE WEER??.

Ik denk dat er maar weinig mensen die die iedere week 4 proeven rijden. Alleen je hebt van die selectie wedstrijden waarbij je het moet als je mee wilt doen. Als ik in een vol wedstrijd seizoen zit train ik door de weeks minder hard om hem de tijd en rust te geven om te herstellen van het weekend. Ik merk er na zeker 3 jaar geen nadelen van. Maar ik ben wel voor regelmaat dus niet de ene week veel en hard werken en dan week erna alleen maar los of in het land. Luisteren naar het lichaam van je paard is daarbij belangrijk.

Het ene paard moet je maar 4 dagen rijden om het fit te houden de andere heeft gewoon 7 dagen nodig. Je moet kijken wat je paard aankan als je weet dat die het niet aankan moet je het gewoon niet doen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 14:18

Prisca schreef:
Je moet kijken wat je paard aankan als je weet dat die het niet aankan moet je het gewoon niet doen.


Ben ik het mee eens. Alleen zijn er helaas veel mensen die denken dat hun paard meer aankan dan het in werkelijkheid kan hebben. Net als dat er veel mensen zijn die denken dat ze met een slof kunnen rijden of bij 5 winstpunten over kunnen naar een volgende klasse. De een legt de grens wat hoger dan de ander en die grenzen gaan helaas niet altijd gelijk op met de grenzen van het paard.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 14:19

Reddy007 schreef:
[ik rijd zelf nooit 2 x in het weekend, alleen als een speciaal wedstrijd weekend is ofzo! ik heb er verder geen problemen van, maar ik vind het wel een beetje overbodig om heel vaak 2x te rijden!
in de zomer rijd ik 2 proeven, 2x springen en nog Z 4-tal
nou moet er niet aan denken om de volgende weer te rijden, want 1 dag vind ik zelf zwaar.......krijg soms zelfs kramp hihi
Haha!
[/quote]


Mhh doet me denken aan de knf kampioenschappen 2 jaar geleden op groenekan. 2 dressuruproeven, 1x viertel en ook nog springen. Later mocht de beste nog een keer dressuren?? en daarna nog de parade. Oke het was zwaar maar leys had de dag van zijn leven. Hij was lekker ondeugend blij en stond te dansen. Dit zijn dingen die je niet iedere week moet doen.

PS bij sgw moeten ze ook een hoop doen op een dag en soms ook meerdere dagen daar train je naar. Je zorgt dat de conditie zo is dat hij het aankan.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 14:21

Karin schreef:
Ben ik het mee eens. Alleen zijn er helaas veel mensen die
denken
dat hun paard meer aankan dan het in werkelijkheid kan hebben. Net als dat er veel mensen zijn die denken dat ze met een slof kunnen rijden of bij 5 winstpunten over kunnen naar een volgende klasse. De een legt de grens wat hoger dan de ander en die grenzen gaan helaas niet altijd gelijk op met de grenzen van het paard.


Een goede instructeur zal heus wel ingrijpen als blijkt dat een paard het niet aankan want die zal merken in de lessen dat het paard terug valt.

Tja je doet er gewoon weinig aan als mensen het willen hou je ze niet tegen ?? Helaas is het dier de klos.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 14:27

Prisca schreef:
Een goede instructeur zal heus wel ingrijpen als blijkt dat een paard het niet aankan want die zal merken in de lessen dat het paard terug valt.

Tja je doet er gewoon weinig aan als mensen het willen hou je ze niet tegen ?? Helaas is het dier de klos.


Helaas heeft niet elke instructeur/trice dat door. Je hebt gelijk dat elk paard anders is en iets anders nodig heeft. Maar ik heb soms het idee dat mensen zo graag naar een hogere klasse willen dat ze maar zoveel mogelijk wedstrijden rijden zonder aan het paard te denken. Misschien ben ik wel te zuinig op mijn paard. Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 14:31

Nou ja lisette misschien lijkt het wel dat bepaalde mensen veel wedstrijden rijden en valt het wel mee in werkelijkheid. Vergeet niet het is zomerzeizoen dan zijn er ook meer wedstrijden en ook LEUKE wedstrijden.

Veel mensen gaan ook 1x per week OP les dus weg met de trailer en lessen in het weekend nog op wedstrijd. Dat op les is iedere week en de wedstrijden om de week. Die paarden zien er goed uit lekker in de spieren en niet afgestompt. Het is maar net hoe je ermee omgaat.

Misschien ben je wel iets te soft maar dat is jouw manier en wat bij je paard past. Misschien gaat het ook goed als je het wel zou doen misschien zelf wel beter You never know Knipoog .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 14:39

Ameretto kan een hoop hebben, barst van de energie en wordt zelfs sjacherijnig als hij een paar weken lang niet van huis gaat om wedstrijden te rijden. Afgelopen winter nog meegemaakt, wat was hij blij toen het zomerseizoen weer begon. Maar uit ervaring weten we ook dat we hem er niet blij mee maken als we wekenlang ieder weekend op wedstrijd gaan waarbij hij steeds braaf z'n twee proefjes loopt en z'n twee parcoursjes springt. Ook daar wordt hij namelijk sjacherijnig van. Het een is niet beter dan het ander, wel de mate waarin.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 14:41

Ik rijd maar heel wewinig wedstrijden omdat ik op een manege rijd maar daar organiseren ze ongeveer 4 keer in de winter op een zondag een wedstrijd. Dan hebben ze 2 categorien. De groep die ze B noemen maar waar ze een proefje rijden zonder gallop en een L groep waar je proef B 12 rijd of zo. Op zo'n dag lopen de meeste pony's ook best veel mee. Dan lopen ze 2 keer bij de B en 2 keer bij de L dus ook 4 keer. Ze zijn dan ook wel redelijk moe maar dan krijgen ze eten en rust en dan zijn ze weer tevreden (denk ik in ieder geval) Is er iemand die vind dat dit zielig is?? Ik vind het wel kunnen in ieder geval. Het zijn geen super zware proeven.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 14:50

15happy16 schreef:
Ik rijd maar heel wewinig wedstrijden omdat ik op een manege rijd maar daar organiseren ze ongeveer 4 keer in de winter op een zondag een wedstrijd. Dan hebben ze 2 categorien. De groep die ze B noemen maar waar ze een proefje rijden zonder gallop en een L groep waar je proef B 12 rijd of zo. Op zo'n dag lopen de meeste pony's ook best veel mee. Dan lopen ze 2 keer bij de B en 2 keer bij de L dus ook 4 keer. Ze zijn dan ook wel redelijk moe maar dan krijgen ze eten en rust en dan zijn ze weer tevreden (denk ik in ieder geval) Is er iemand die vind dat dit zielig is?? Ik vind het wel kunnen in ieder geval. Het zijn geen super zware proeven.


Manegepony's heb je het denk ik over. Mijn mening geen erger lot dan manegepaard/pony zijn. Hoe goed ze het ook hebben elke keer een ander die op die paarden zit te butsen en te trekken. Dus ja dit vind ik sowieso zielig!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 14:55

Maar die mensen die er dan op rijden kunnen meestal wel redelijk rijden hoor. De pony's worden echt niet mishandeld. Daar let iedereen wel op. Bij eigen pony's kan het soms zelfs wel erger zijn vind ik. Iemand die niet kan rijden en heel de tijd met sporen in de buik zit ofzo, dat vind ik pas zielig. Dus niet alle manege pony's zijn zielig hoor. En als ze er niet tegen kunnen dan worden ze aan iemand verkocht die er wel goed op kan rijden. Sorrie dat dit niet over het onderwerp gaat Bloos maar k moest het even kwijt. sorrie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 3 bezoekers