*Gallen, ernstig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

*Gallen, ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 23:00

Mijn pony van 9 jaar, heeft erge last van zachte zwellingen (gallen)onderaan haar benen. Het lijkt op een verschillende vochtophopingen. Is dit ernstig en waardoor ontstaan deze gallen? Hoe kun je ze het best behandelen? Ik spuit haar naar het rijden altijd af en stap lang uit na het rijden. Mijn pony heeft ook ernstige last van knikkende knieen. Als ze loopt dan hoor je haar botten/spieren heel erg knikken, is dit ernstig?
Ik hoop op een goed antwoord, alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Tsikala op 11-06-02 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 10:06

Gallen zijn een signaal van een probleem...
soms is de oorzaak van de gallen vrij onschuldig, maar vaak is de oorzaak ernstig en moet je het erg serieus nemen....

Het hangt er wel vanaf of de pony nu ineeens gallen heeft gekregen, of dat ze er al een aardig lange tijd zitten. De gallen mogen niet dan weer een stuk groter zijn en dan weer een stuk kleiner.

Bij twijfel altijd de dierenarts laten kijken. Advies over internet brengt je niets in zo'n geval.
Het zelfde geldt voor het knakkende gewricht, dat kan helemaal niets zijn, maar ook iets heel ernstigs. Dierenarts bellen, die zal het je helemaal uitleggen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 11:05

Mee eens. Gallen zijn een waarschuwing van het lichaam. Sommige paarden geven dit signaal eerder af dan anderen het is goed om het even na te laten kijken.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 12:16

ja, maar om ze te verminderen, onderlappen in azijn met water drenken en dan bandages eroverheen... nachtje op stal en dan weer verschonen...
wel de dierenarts laten kijken, het lichaam geeft niet zomaar een teken af...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 14:02

vanda's schreef:
ja, maar om ze te verminderen, onderlappen in azijn met water drenken en dan bandages eroverheen... nachtje op stal en dan weer verschonen...
wel de dierenarts laten kijken, het lichaam geeft niet zomaar een teken af...


Ben ik geen voorstander van. Een paard moet in stal de tijd krijgen om te herstellen en te rusten. Ik hou er niet van om dit met dit soort middeltjes op te lossen.

Vaak zit het ook wat rijtechnisch tijdens de periode dat leys een blessure had werden de gallen erger en nu train en rijik weer en de gallen zijn redelijk weg. Ik ben altijd zuinig op zijn benen spuit vaak af met koud water of koel ze. En uitstappen op het harde om de pezen sterker maar ook de gallen weg te houden. Ik ben best blij met een paard van 9 met weinig tot geen gal.

Gallen is een teken van overbelasting wat niet altijd weer weggaat. Denk eens na over je training stap je goed warm en ook het uitstappen is belangrijk. Je kan dan altijd nog de DA bellen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 14:31

[quote="Prisca
Vaak zit het ook wat rijtechnisch tijdens de periode dat leys een blessure had werden de gallen erger en nu train en rijik weer en de gallen zijn redelijk weg.[/quote]

Het is logisch dat er tijdens een blessure gallen ontstaan, het paard gebruikt zijn lijf op een andere manier en zo onstaan er ook blessures op andere plaatsen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kimsel94, Phonix en 75 bezoekers