verboden producten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lieven
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-01 16:26

weet er mischien iemand of er in de paardensport producten zijn die verboden zijn
ik heb dit eigenlijk nodig voor mijn eindwerk dus als er a.u.b. mij iemand kan helpen.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 17:58

Hoe bedoel je verboden? Je bedoelt stoffen die op de dopinglijst staan? Je kan bij de NHS een lijst opvragen van alle FEI verboden stoffen. Ik weet wel dat in de meeste mokzalven, zeker ook Hydrocortiderm verboden stoffen bevatten en ook Kampfer geeft een positief resultaat op de dopingtest.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 11:45

Ik heb wel een lijst van verboden middelen in de drafsport. Hier zitten zelfs dingen tussen als cocaïne!! Maar voornamelijk dingen die het presteren van een paard kunnen beïnvloeden, d.w.z. langzamer maken of sneller laten lopen, spierontspanners ,kalmeringsmiddelen en pijnstillers.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 20:11

chocola mag ook niet Scheve mond\

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 20:20

Ik heb weleens gehoord dat het geven van een banaan ook gevolgen kan hebben bij een dopingtest door bepaalde stoffen di erin zitten maar of het helemaal klopt..

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:15

Denk dat je aan de dopinglijst wel veel hebt. Bute is bijv. superfout (illegaal, slecht voor je paard en doping). Kijk ook uit als je tijdelijk in een vreemde stal staat bijv. met wedstrijden. Als er nog maar een restje in de voerbak zit en je paard eet eruit dan ben jij het haasje bij controle omdat ze het dan terugvinden in het bloed;.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 21:27

bute is niet illigaal, wel staat het op de dopinglijst, bute is een pijnstiller.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:21

wkoekoek schreef:
Ik heb wel een lijst van verboden middelen in de drafsport. Hier zitten zelfs dingen tussen als cocaïne!! Maar voornamelijk dingen die het presteren van een paard kunnen beïnvloeden, d.w.z. langzamer maken of sneller laten lopen, spierontspanners ,kalmeringsmiddelen en pijnstillers.


Die lijst is inmiddels achterhaald... tegenwoordig geldt in de drafsport dat álle lichaamsvreemde stoffen verboden zijn, hoeven ze ook die lijst niet steeds te updaten...

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 12:22

Princess schreef:
bute is niet illigaal, wel staat het op de dopinglijst, bute is een pijnstiller.


Bute is in Nederland verboden en dus wel degelijk illegaal. In sommige EU landen (waaronder Engeland) mag het nog wel als geneesmiddel worden ingezet, maar hier dus absoluut niet meer. Het ervan in het bezit hebben kan je een fikse boete opleveren.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 16:59

Bute is niet slecht voor je paard. Is gewoon allemaal een registratiekwestie. Net als sedalin. Wellicht nu wel alles moeten opnoteren in het paspoort dat bute weer een keer terugkomt? Mag van mij!

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 12:02

Gail schreef:
Bute is niet slecht voor je paard. Is gewoon allemaal een registratiekwestie. Net als sedalin. Wellicht nu wel alles moeten opnoteren in het paspoort dat bute weer een keer terugkomt? Mag van mij!


Bij een korte kuur kan het inderdaad geen kwaad. Bij langdurig gebruik kan het wel ernstige maagklachten veroorzaken.

Maar zoals je al zegt: het is een registratiekwestie.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:16

Er zijn bepaalde merken cooling-gel, die ook via bloedonderzoek als doping aangemerkt kunnen worden.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:49

Ik heb mij laten vertellen dat Bute niet schadelijk is maar het is gewoon de allerbeste pijnstiller voor paarden.. zo goed dat je er erge blessures mee kan camoufleren. Het is dus niet alleen op wedstrijden niet toegestaan maar zoals hier al genoemd ECHT verboden in nederland.
Ook mocht je het niet geven als de kans bestaat dat de paarden naar de slager (sorry Bloos! ) moeten omdat het vlees niet meer goed is voor consumptie. Dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Cedalin is ook verboden, mag niet meer verkocht worden, dit is meen ik om misbruik ervan te voorkomen. Uiteraard is het niet toegespaan om je paard voor een wedstrijd suf te spuiten.. maar óok handelaren willen het gebruiken. Ik gebruikte het altijd voor het scheren. Ook een beetje té handig spul dat je gewoon in de ruitershop kon halen..

Even terzijde
Van Cedalin vind ik het wel jammer dat het verboden is. Ik vind het goed dat niet iedereen het kan kopen maar je zou het best op recept moeten kunnen krijgen.. Nu als ik mijn paard moet sederen (heb ik een paar keer moeten doen voor de smid na een slechte ervaring, en de staleigenaar vond het niet zo fijn dat zijn halve stal gesloopt was als de smid kwam) moet ik de arts bellen om mijn paard een spuitje te geven Verward

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:01

Sinds wanneer is Sedalin dan verboden? Je kunt het gewoon nog overal krijgen hoor. Het is wel zo dat de korrelvariant (bijna) nergens meer te krijgen is. Maar in spuitvorm kun je het gewoon overal kopen hoor.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:22

Scum schreef:
Sinds wanneer is Sedalin dan verboden? Je kunt het gewoon nog overal krijgen hoor. Het is wel zo dat de korrelvariant (bijna) nergens meer te krijgen is. Maar in spuitvorm kun je het gewoon overal kopen hoor.

Het zou uit de hadnel genomen zijn, sinds vorig jaar april dacht ik... Verward

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:32

Pepermunt is ook verboden in de drafsport als ik het goed heb, want her veruimt de luchtwegen

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:33

Marije_jiplover"]
[quote="Scum schreef:
Sinds wanneer is Sedalin dan verboden? Je kunt het gewoon nog overal krijgen hoor. Het is wel zo dat de korrelvariant (bijna) nergens meer te krijgen is. Maar in spuitvorm kun je het gewoon overal kopen hoor.

Het zou uit de hadnel genomen zijn, sinds vorig jaar april dacht ik... Verward
[/quote]

Ik weet nog wel een zaakje waar het nog gewoon in de schappen ligt, erg handig om te weten voor als Vellie straks naar huis komt Schijnheilig.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:56

zoals hier al eerder is gezegd: ALLES wat lichaamsvreemd is, is verboden. Dus ook al is een middel geregistreerd, dan nog mag het niet gegeven worden als het paard daarna op concours gaat (als je tenminste negatief uit de dopingcontrole wilt komen Haha! ) Als je een beetje pech hebt en je gebruikt het verkeerde voer, dan kun je al een positief dopingresultaat krijgen.

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:44

je kunt ook eens op de site van de knhs kijken, die hebben er ook een lijst op staan.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 08:14

FF om een misverstand uit de weg te helpen. Dat je het niet op een wedstrijd mag geven, dat snap ik ook nog wel. Maar in z'n algemeenheid is Sedalin niet verboden.

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:46

Sedalin is niet verboden maar mag in de ruitersportzaken niet meer ten toon gesteld worden. Wel mag een ruitersportzaak zijn al bestaande voorraad nog verkopen als mensen er om vragen dus het mag niet meer zichtbaar zijn in.