Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Urnie85
Berichten: 201
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: Bommelerwaard

Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-10 09:24

Tja de vraag zegt het eigenlijk al, sinds ik een Fries heb heb ik verschillende keren gehoord, kijk er maar mee uit want Friezen zijn erg zwak en hebben zo iets....waarom vraag ik dan? Ja omdat ze zo doorgefokt zijn....

Nu heb ik al jaren shetlanders. Echt een oersterk ras gewoon. Al kan er ook wel eens iets gebeuren, ze hebben ook wel eens een hoefzweer gehad of koliek of droes maar heb me nooit zorgen hoeven maken of ze de volgende dag niet dood in de wei zouden liggen.

Maar nu ben ik een paar weken terug met een paar pony's naar een keuring geweest, en 2 weken terug liep de pony(Beauty) die het vriendinnetje is van mn Friese merrie (Roxanne) met een snotneus en toonde niet lekker. Ik dacht maar ff in de gaten houden. Ze is sinds dat er een paar jaar terug droes heerste bij ons ingeent maar het was toch net iets erger als gewoon verkouden. Heb het aangekeken maar de veearts is er niet bij geweest. Ze is ook weer opgeknapt. Maar ja ze heeft Rox aangestoken....Die is in een paar dagen tijd giga afgevallen en liep met een echt gore snotneus en toen ik ging tempen had ze 39.4, ze toonde ook echt ziek. De dierenarts gebeld die kwam gelijk. Als je er niks aan doet gaat het echt fout! Ze staat nu dan sinds zaterdag onder een deken in de stal (terwijl ze altijd buiten staat) en staat stijf van de penicilline en de koortsverlagers. Gisteren weer getempt en ze zat erg dicht bij de 40 graden. Weer gebeld en hij kwam weer gelijk. Maar wat ze nu echt heeft? Een hardnekkig virus of droes. En dan zeg je dat de pony haar waarschijnlijk heeft aangestoken en die komt er zelf weer bovenop en lijdt er niet veel van. Ja maar een shet is absoluut niet met een Fries te vergelijken. Een Fries is ontzettend zwak vee'! Neem dat maar van me aan.
Terwijl ik het pas nog tegen mn man zei, als een Fries dan zo zwak is is dit er toch wel een van de sterkere! Heb er nog nooit iets aan gehad, en soms als de shetten in de schuilstal staan te rillen omdat ze het koud hebben staat de Fries stoer buiten en vertrekt geen spier. Maar nu dacht ik tjonge het is dus toch wel waar dan, het beest is echt erg ziek terwijl er nu 3 pony's (degene die naar de keuring zijn geweest)met een snotneus lopen en die wat minder eten maar verders niet veel problemen hebben.

Heb het hier bij een vriendin en een kennis ook meegemaakt. De enigste 2 die ik in de buurt ken met een Fries. Die zijn ook al aan hun 2e omdat hun vorige ziek werd en ook zomaar dood ging. 2 jonge merries van 3 en 4 jaar. Ze waren zo verslingerd geraakt aan het Friese ras dat ze er echt wel weer een wilde ondanks dat ze toch 'zwakker waren'. Ik vind het dus ook echt een schitterend en super leuk ras, en mn vent zei ook altijd al als er een keer een paard komt dan vind ik een Fries nog wel mooi. Dus die is er gekomen, maar werd in het begin van alle kanten en door fokker (neem ik aan dat dat ook kenners zijn) gewaarschuwd kijk uit een Fries is erg zwak....wees er maar zuinig op.
En dan vraag je waarom dan? Ja omdat ze zo doorgefokt zijn. Wat is dat nu voor argument? Als er dus iets net zo goed doorgefokt is zijn het ook wel de zwarte shetten! En dat is niet te vergelijken omdat ze zo sterk zijn? Jaa zeggen ze dan maar de Friezen is meer inteeld. Nou en als ik ze dan vertel dat achter mn oude merrietje van 21 in de 1e 5 generaties 5 keer dezelfde hengst achter zit en dat het een vader-dochter combinatie is en dat het echt een keiharde pony is uit een mooie harde moederlijn...mooie jeugdige merries ook zo de moeder van deze merrie die was 24 en dan stonden ze met grote ogen te kijken en bij dit oudje dan ook. Nooit ziek geweest, ik kocht ze toen ze 10 was en toen was ze nooit ontwormd geweest of fatsoenlijk bekapt, altijd veeeel te vet. Haar moeder kocht ik toen ze 21 was zelfde verhaal.

Misschien een beetje een lastig verhaal om te lezen, maar ik vond het een beetje moeilijk om er een duidelijk verhaal in de juiste volgorde van te maken.

Maar goed heeft iemand dus een antwoord of een goed argument waarom een Fries zwak is? Want daar ben ik nu dus echt heel erg nieuwschierig naar!


Anoniem

Re: Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:42

Friezen hebben nu eenmaal nogal wat inteeltproblemen en worden minder oud dan een shet of een ander warmbloedras. Ze zijn ook sneller oud om te zien.
Als je toevallig een fries hebt die weinig mankeerd dan geldt dat niet gelijk voor het hele ras. Uitzonderingen maken de regel.

cocochanel

Berichten: 1120
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:50

Het is inderdaad een beetje een warrig verhaal..
Idd wat janne zegt,er zijn veel inteeltproblemen met friezen waardoor het ras achteruit is gegaan.
Vaak hebben friezen ook meer moeite met vers lente gras lees : snel dikke benen etc.
ze kunnen inderdaad wat minder hebben als sommige andere rassen,uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
maar het blijven prachtige paarden !Hopen dat je paardje weer snel beter is.

vanRijnwoude

Berichten: 575
Geregistreerd: 06-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:30

Inteelt is nooit positief.
Wij fokken nu ruim 20 jaar met friezen, 50 veulens gefokt, en hebben eigenlijk weinig problemen ondervonden.
Ze hebben bijna nooit wat.
Verschil is wel dat een fries een stuk harder voor zichzelf is en pas toont dat er wat mis is als er echt iets goed fout zit.

Bezoek eens onze website: Stal van Rijnwoude

Word nu lid van JongKFPS, voor meer info/aanmelden zie www.jongkfps.nl

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:28

Ik vind niet dat je kan zeggen dat een fries een zwak ras is. Ja de basis is smal, waardoor inteelt etc een grote rol speelt maar als je daar als fokker rekening mee houd en een bewuste keuze maakt kun je een heleboel problemen voorkomen. Vandaar dat ik nooit een papierloze paard (uit "friese" ouders) zou kopen.
Ik heb een aantal friese paarden en buiten de kosten die te maken hebben met dekking/dracht/geboorte ben ik hoofdzakelijk kosten kwijt aan de reguliere dingen zoals tandarts en entingen.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:49

van de dingen die ik gezien heb heb ik idd de indruk dat friezen zwakker zijn dan andere rassen

idd zoals genoemd werd heeft inteeld daar de grootste hand in
dingen die mij opgevallen zijn bij de gemiddelde fries (en wat ik heb gehoord van dierenartsen)

je kan ze niet liggend castereren wand bij het opstaan kunnen ze hun rug vernielen
weerstands problemen
erg slim zijn ze doorgaans ook niet (die stapmolen blijft toch erg moeilijk)
voor wat ik begrepen heb worden ze ook niet heel erg oud
erg wendbaar zijn ze ook niet
en ik heb er al een hoop gezien met een doorgezakte rug (al weet ik niet of dat fries of eigenaar gerelateerd is
en wat ik niet zeker weet maar dwerg groei kwam ook voor toch ??


dit is wat me zo is opgevallen
het zijn over het algemeen wel verschrikkelijk lieve meegaande dieren

en nu wil ik absoluut niet schoppen tegen de gemiddelde friezen eigenaar wand iedereen heeft zijn passie

[OV] Quarter hengst van bouwman uit pannerden
[ITP] Het is ik.... een sprookjes knol!! door ivonka , [BB-ITP] Boxer broer en zus op de plaat door ivonka (pupie's !!!!) [ITP] Eindelijk mijn knappe verschijning daar waar ie hoort[/size]

Gezocht oude aparte paarden bitten.
Ook bitten niet meer geschikt voor paarden Met een pb je maakt mij er erg blij mee en worden niet meer voor paarden gebruikt.
De voorkeur ligt bij stangbitten en hoe rotter en aparter hoe beter

Urnie85
Berichten: 201
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-10 10:39

Nou een Fries past gewoon bij mij, zou voor een evt. volgende gelijk weer een Fries willen. Ik vind het een geweldig rijpaard, en ik denk dat ik dan een slimme Fries heb mn instructrice die zeker geen Friezen-mens is is daar toch van terug gekomen. 'Een Fries hoort toch voor de kar'? Wat moet je ermee? Maar mijn Friesje doet ongelofelijk haar best en leert juist heel snel. Je ziet gewoon dat ze het leuk vind en er voor wilt gaan. Dat is met haar volle broer van Sister de Jeu en haar andere Z2 paard wel anders. Maar ze zal zelf nooit een Fries willen maar haar vooroordeel is zeker verandert. + dat ik mama ben van 2 kinderen en ik echt geen tijd heb om iedere dag te rijden en mijn mannetje het alleen verdient en ik dus ook niet alles kan mbt lidmaatschap van allerlei verenigingen. Zit al jaren in de ponies en daar kan ik niet goed mee stoppen. Dus hoef ook geen wedstrijden te rijden en dan is een Fries gewoon super geschikt. Rij er overal mee naar toe, is lekker bom en hondproef maar is ook super attent. Maar als ik echt even niet kan dan is het ook geen probleem voor dr als ik er 10 dagen niet op rij, ik kan er zonder problemen weer mee wegrijden.
Heb ook wel het idee dat het absoluut geen aansteller is. Als mijn shet een prik krijgt gaat ze met alle 4 haar benen de lucht in terwijl de Fries geen kik geeft.

Misschien kan het een reden zijn dat iedereen wel een fout gen met zich meedraagt? En dat het per ongeluk bij de voorouders van de Friezen het immuunsysteem was en daarmee nog eens inteeld...? En dat bij de shetlanders daar net de fout niet zou zitten..... een idee zeg maar. Inteeld hoeft opzich niet verkeerd te zijn als het maar niet té ver gaat en dat er alleen maar goede eigenschappen worden doorgegeven. Dat is dus vaak niet het geval. Mijn oudje haar vader is ook de vader van haar moeder. Een prachtige 1e premie Kroon Preferente merrie maar haar nakomelingen zijn niet allemaal even vruchtbaar. Nu kwam ik er pas achter dat die hengst ook niet zo geweldig bevruchtte.

Of dat de shetlanders van oorsprong al een wild ras was dat mensen hebben ondekt en dat de Friezen zelf gefokt zijn dmv kruisingen?

weet niemand iets te vinden waar ik zoiets zou kunnen vinden? Kwam er pas achter via bokt dat een Fries een warmbloed was en ik altijd heb gehoord en gedacht dat het een koudbloed was. Via een stuk van een veearts die was gepromoveerd.


rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:02

Urnie85 schreef:
Misschien kan het een reden zijn dat iedereen wel een fout gen met zich meedraagt? En dat het per ongeluk bij de voorouders van de Friezen het immuunsysteem was en daarmee nog eens inteeld...? En dat bij de shetlanders daar net de fout niet zou zitten..... een idee zeg maar. Inteeld hoeft opzich niet verkeerd te zijn als het maar niet té ver gaat en dat er alleen maar goede eigenschappen worden doorgegeven. Dat is dus vaak niet het geval. Mijn oudje haar vader is ook de vader van haar moeder. Een prachtige 1e premie Kroon Preferente merrie maar haar nakomelingen zijn niet allemaal even vruchtbaar. Nu kwam ik er pas achter dat die hengst ook niet zo geweldig bevruchtte.

Of dat de shetlanders van oorsprong al een wild ras was dat mensen hebben ondekt en dat de Friezen zelf gefokt zijn dmv kruisingen?

weet niemand iets te vinden waar ik zoiets zou kunnen vinden? Kwam er pas achter via bokt dat een Fries een warmbloed was en ik altijd heb gehoord en gedacht dat het een koudbloed was. Via een stuk van een veearts die was gepromoveerd.


als wij mensen zo iets zouden doen hebben wij een extreem grote kans op een gehandicapt kind of een kind doe heel snel een achterstand krijgt met zijn leeftijds genootjes
met paarden is dat niet heel veel anders
door vermengen van stammen kunnen de nakomelingen veel sterke dingen van beide kanten mee krijgen
komen die stammen van een en dezelfde kant zullen de slechtere dingen versterkt worden en dus meer invloed krijgen waardoor het dier (laat ik mensen ook er bij trekken onder de dieren) zwakker zal worden
vaak zijn de dingen die erg vaak voor komen bij inteelt is verzwakt immuunsysteem, hersens capaciteit wat aanzienlijk verminderd, zwakkere organen die er niet veel beter op worden, water hoofd etc etc etc
een simpel voorbeeld als opa/papa een zwakkere hartklep had en hier zelf geen hinder van ondervind heeft de afstammeling kans om geboren te worden met een hartklep die het helemaal niet doet
ik de natuur zou zo'n dier uiteindelijk sterven en kan ie zich dus niet voortplanten waardoor de zwakkere punten dus niet verder komen

(mijn persoonlijke mening is dat ik hier niet blij mee zou zijn met zo'n dier, maar waar vind je een fries zonder inteeld ...)

ehhh voor zover mijn kennis rijkt is dat friezen zo gefokt zijn en van ouds her werk dieren waren (werken op het land)
warmbloed ?? geen idee
dat is iets waar ik mij nog nooit in verdiept heb

[OV] Quarter hengst van bouwman uit pannerden
[ITP] Het is ik.... een sprookjes knol!! door ivonka , [BB-ITP] Boxer broer en zus op de plaat door ivonka (pupie's !!!!) [ITP] Eindelijk mijn knappe verschijning daar waar ie hoort[/size]

Gezocht oude aparte paarden bitten.
Ook bitten niet meer geschikt voor paarden Met een pb je maakt mij er erg blij mee en worden niet meer voor paarden gebruikt.
De voorkeur ligt bij stangbitten en hoe rotter en aparter hoe beter

Mayasfrenk

Berichten: 1401
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:04

waterhoofden en dwerggroei komen inderdaat voor maar vooral bij bepaalde aanparingen. er zijn merries en hengsten die ontdanks geringe verwantheid heel veel gentische "rotzooi" produceren. uit eerste hand ervaren. de combinatie wil gewoon niet. ook zijn er verhalen bekend van paardenvan een bepaalde hengst die hartaanvallen krijgen. van één hengst geloof ik 9 of 10 nakomelingen in 5 jaar tijd. maar zoals te zien op mijn profiel rijd ik ook op een fries... niet het meest inteligente paard maar was een schat. super eerlijk, frolijk en bom proof. er zijn er ook die wel 30 worden... maar met een "gewoon" paard komen ook veel mankementen voor.. mede door ondoordachte lijnenteelt en dergelijke. het is gewoon een hele persoonlijke afweging of je bereid bent het risico te nemen...

Tamara81
Berichten: 186
Geregistreerd: 25-11-08
Woonplaats: Vlakbij Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:12

Om nu maar meteen te zeggen dat Friese paarden niet slim zijn vind ik wel erg ver gezocht. Tuurlijks zullen er niet slimme exemplaren tussen zitten maar die heb je ook genoeg in de andere rassen.... Evenals het is zwak "vee" als het friese paard echt zo zwak zou zijn, waarom duurt het dan zoveel langer voor ze uberhaupt laten merken dat ze pijn hebben?? Sorry maar ik vind dit topic een beetje vaag!

Padrino B+3 *\o/*

_Saida_

Berichten: 1774
Geregistreerd: 03-08-07
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:45

In dit topic -> http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=156&t=1389628 kun je oa lezen over hoe de fries eruit zag vóór de oorlog, tijdens en na de oorlog, en waar ze nu mee bezig zijn om naartoe te fokken.
Best wel interessant om te lezen. ;)

Dat het friese paard doorgefokt is en zwak is ben ik het niet mee eens.
Natuurlijk zijn er tussen die zwakker zijn, maar dat zie ik net zo goed bij andere rassen.
Als je het in verhouding bekijkt, komt het bij de fries heus niet meer voor is mijn ervaring.

Paardenmiddel: het gedeelte tussen voor- en achterpaard. :D

Urnie85
Berichten: 201
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-10 12:56

Heb het net nog eens aan de veearts gevraagd, die moest weer komen omdat de koorts weer terug was...... hij zegt een hardnekkig virus en als je pech hebt droes. Hij weet het niet 100% zeker, maar als het droes is kon ik het wel vergeten omdat het achter in de keel zat.
Maar goed als het dan zo hardnekkig is waarom is de pony er dan zó makkelijk vanaf gekomen?
Tja joh die Friezen kunnen gewoon niks hebben.
En nu wil ik dan weten waarom!
Hij zegt daar zitten door die inteeld zoveel genetische fouten in, als er in Nederland geen Friezen waren kon de helft van de Universiteit in Wageningen naar huis. En bij hem zelf (hij is paardenarts) is zeker 30% van de patienten Fries. En als je niet uitkijkt zijn ze ook zomaar dood.
Ik zeg maar mn ponies zit net zo goed veel inteeld achter. Maar dat is gewoon een supersterk ras.
Maar goed zegt tie ik zeg niet dat dit een slechte Fries is, het is ook gewoon pure pech. Ieder paard kan een virus meepakken.
Oke het kwartje begint dan een beetje te vallen, het zou natuurlijk een reden kunnen zijn.

Famke160301

Berichten: 705
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ergens in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:14

Friezen zijn gevoeliger voor bepaalde dingen. Het aan de nageboorte blijven staan is er zo een. Algemene vruchtbaarheidsproblemen zoals cystes in de baarmoeder of in de eierstokken, bevruchtend vermogen van hengsten ligt ook lager dan bv van t KWPN, niet voor niets is de drempelwaarde voor t aanwezig zijn van goede beweeglijke spermacellen bij t goedkeuren van friese hengsten lager dan bv bij t KWPN. (betekent dat om een friese hengst goedgekeurd te krijgen op sperma-onderzoek de drempel voor de friezen lager ligt als bij bv een KWPN'er). Huidproblemen (ze hebben een hele gevoelige huid en dan bedoel ik nog niet eens zomerexceem). Dit vertelde de DA me.

Tja en idd al die inteelt maakt een paard niet sterker. Dwerggroei, waterhoofden kwamen hier al voorbij. Maar ook aortaproblemen (verwijding/ruptuur), hartproblemen, slokdarmverlammingen, verteringsproblemen (lees t missen van bepaalde enzymen die onmisbaar zijn voor de vertering van voedsel) navelbreuken, klophengsten komen voor.

Genetisch gezien is de Fries niet t meest sterke ras, maar neemt niet weg dat het superpaarden zijn met een geweldig karakter. Tja intelligent? Je hebt slimmere en niet zo slimme, maar dat heb je met andere rassen ook. Slim zijn heeft niks te maken met sterk of zwak zijn te maken.

Alleen staand castreren? Het risico van liggend castreren en het bij t opstaan t evt. beschadigen van de rug geldt voor elke hengst ongeacht t ras! Mijn Friese hengst is ook gewoon liggend gecastreerd.

Het paard in zijn algemeenheid (alle Rassen dus) is qua biologie een "zwak" dier in vergelijking met andere dieren. Biologisch gezien is de bouw van een paard en dan bedoel ik met name hoe de organen in de buik liggen een "foutje" van de natuur.

Afgezien van het niet zo sterk zijn, ben ik toch kei blij met mijn Zwarte vriend! Wat een plezierig karakter. Een heel verschil met mijn 3/4 volbloed die ik vroeger had. Zij was ook erg lief in de omgang maar wel erg druk met rijden, en das prima toen ik nog concoursen reed, maar nu ik ondertussen een gezin heb en dus veel minder tijd heb om te rijden is mijn grote vriendelijke zwarte, toch wel veel fijner. Mijn heethoofdje moest minimaal 5 a 6 x per week gereden worden en daarnaast nog in de zomer 24/7 buiten anders ontplofte ze (op alleen hooi en 3/4 schep onderhoudsbrok per dag, en een beetje gras in een kale wei). De moeder van mijn ruin kon gewoon een maand stilstaan (lees in de wei) en dan nog kon ik zo opstappen en wegrijden. Ze was dan wel wat fris, maar wel meewerkend en das wel kei fijn. Mijn zwarte kerel is nu nog maar 2,5 jaar dus afgezien van af en toe 5 min. longeerwerk aan t halster (beetje stappen en draven) om hem alvast wat dingen te leren, is van berijden nu nog geen sprake.

Oeps is wel een beetje lang geworden.. :+

pompidou2
Berichten: 151
Geregistreerd: 22-07-10

Re: Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:34

Ik vraag me af hoe het zit met friezen en ontwormen. Ik heb daar ooit iets over gehoord. Dat er een bepaald bestanddeel is waar friezen niet tegen kunnen dus dat je ze niet alle wormkuren kunt geven. Weet iemand dit?

vanRijnwoude

Berichten: 575
Geregistreerd: 06-05-04

Re: Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:44

Ja, dat is een fabel.

Bezoek eens onze website: Stal van Rijnwoude

Word nu lid van JongKFPS, voor meer info/aanmelden zie www.jongkfps.nl

_Saida_

Berichten: 1774
Geregistreerd: 03-08-07
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:50

Urnie85 schreef:
Hij zegt daar zitten door die inteeld zoveel genetische fouten in, als er in Nederland geen Friezen waren kon de helft van de Universiteit in Wageningen naar huis. En bij hem zelf (hij is paardenarts) is zeker 30% van de patienten Fries. En als je niet uitkijkt zijn ze ook zomaar dood.

Dat vind ik dan een gewaagde uitspraak van jouw VA...
De arts die bij mijn paard komt is ook paardenarts, maar ik heb haar nog nooit zulke uitspraken horen zeggen terwijl ze ook als vaste arts 2 jaar op een bekende friezenstal heeft gewerkt.
Friezen mogen gevoeliger zijn voor bepaalde aandoeningen, maar dat zegt nog niet dat het vaker voorkomt dan bij andere rassen. ;)

Er is idd een fabel dat je een fries geen Equest mag geven, ivm de moxidectine als werkend bestanddeel.
Niemand weet echter waar dit op is gebaseerd, feiten zijn er nml niet bekend, en mocht dit echt zo zijn, dan zouden alle VA-en hier wel van op de hoogte zijn.
Plus dat het dan ook wel op de verpakking vermeld zou staan, want de fabrikant dekt zich dan heus wel in.
Alle (friese) paarden op de stal waar mijn VA 2 jaar heeft gewerkt kregen Equest, en er is er niet 1 dood aan gegaan. ;)

Paardenmiddel: het gedeelte tussen voor- en achterpaard. :D

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 09:21

_Saida_ schreef:
Er is idd een fabel dat je een fries geen Equest mag geven, ivm de moxidectine als werkend bestanddeel.
Niemand weet echter waar dit op is gebaseerd, feiten zijn er nml niet bekend, en mocht dit echt zo zijn, dan zouden alle VA-en hier wel van op de hoogte zijn.
Plus dat het dan ook wel op de verpakking vermeld zou staan, want de fabrikant dekt zich dan heus wel in.
Alle (friese) paarden op de stal waar mijn VA 2 jaar heeft gewerkt kregen Equest, en er is er niet 1 dood aan gegaan. ;)


Dat lijkt me inderdaad wel een fabel neem aan dat als het zo is dat er al lang een goed onderzoek naar gedaan zou zijn en er op de wormenkuren wel stond: niet geschikt voor friese paarden. Mijne heeft hem ook weleens gehad en loopt ook nog rond.

Buiten dat is mijn fries ook wel erg vatbaar voor dingen zo kan ze niet goed tegen stof, heeft lichte eczeem en van de zomer had ze schimmel waar ze niet van af kwam, heb dus wel het idee dat zij een slechte weerstand heeft aangezien de andere paarden nergens geen last van hebben niet van het stof en ook niet van de schimmel die zij had. Maar of dat te wijten is aan het fries zijn daar kan ik geen oordeel over doen omdat ik niet zo veel ervaring heb met friezen van andere dus weet ook niet of dat ze gewoon pech heeft of niet.
Maar kwa pijn heeft ze dan weer wel een hoge pijngrens.

Ik heb het in ieder geval wel vaker gehoord enzo maar ik vindt dat je als DA wel moet uitkijken wat je zegt, ik heb de DA hier er nog nooit over gehoord dat zij van het "zwakkere" ras zou zijn.
Weet overigens ook niet of ik daar blij mee zou zijn als hij zomaar een conclusie trekt. Zeker de DA van Urnie85 denk niet dat diegene bij mij nog hoefde terug te komen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 09:38

rommulus schreef:
van de dingen die ik gezien heb heb ik idd de indruk dat friezen zwakker zijn dan andere rassen

idd zoals genoemd werd heeft inteeld daar de grootste hand in
dingen die mij opgevallen zijn bij de gemiddelde fries (en wat ik heb gehoord van dierenartsen)

je kan ze niet liggend castereren wand bij het opstaan kunnen ze hun rug vernielen
weerstands problemen
erg slim zijn ze doorgaans ook niet (die stapmolen blijft toch erg moeilijk)
voor wat ik begrepen heb worden ze ook niet heel erg oud
erg wendbaar zijn ze ook niet
en ik heb er al een hoop gezien met een doorgezakte rug (al weet ik niet of dat fries of eigenaar gerelateerd is
en wat ik niet zeker weet maar dwerg groei kwam ook voor toch ??


dit is wat me zo is opgevallen
het zijn over het algemeen wel verschrikkelijk lieve meegaande dieren

en nu wil ik absoluut niet schoppen tegen de gemiddelde friezen eigenaar wand iedereen heeft zijn passie


Wat een onzin bericht zeg! :') Heb op diverse Friezenstallen gewerkt en hebben thuis toch ook al weer heel wat jaartjes Friezen, maar dergelijke dingen hebben wij nog niet meegemaakt.

Inteelt kán een probleem zijn, als fokker hou je daar rekening mee. Dwerggroei en waterhoofden zijn daar extreme voorbeelden van.

Friezen kunnen wat lomper zijn, maar zeker niet dommer.
Met een stapmolen die moeilijk blijft, tja, heb je het wel goed uitgelegd? Hier loopt alles in de stapmolen, en eigenlijk nooit problemen gehad, ook niet met meerdere (dek)hengsten in één molen!
Ze worden niet oud, tja, wat is niet oud. Ik ken er toch een aantal die de zeer respectabele leeftijd van 25 met gemak gehaald hebben. Ze tonen iets sneller oud omdat ze al iets eerder grijs worden, wat ik overigens erg schattig vindt.
Ik ken heel veel Friezen die liggend gecastreerd zijn, heb daar ook niet echt problemen mee ondervonden, misschien als je een heel zwak dier hebt -maar ja, dan zou ik ook nog niet castreren maar wachten op betere tijden.
Slechte weerstand, hoezo dan? Heb hier al een tijd kerngezonde paarden op stal eigenlijks. Ook qua kreupelheden en dergelijke geen gezeur! Qua weerstand doen onze Friezen niet onder voor onze New Forest, of onze Haflinger, of onze KWPNer. Ze zijn idd iets sneller gevoelig voor dingen, lees het bericht van Femke160301 paar posts hierboven, maar ik werk er maar weinig van. Alleen dat ze gevoeliger zijn voor mok/schurft. Paarden met exceem ook nog niet op stal gehad.

Niet wendbaar? Dan kan de ruiter niet trainen. ;)

Een doorgezakte rug, dan zullen het fokmerries betreffen of toevallig een lelijk gebouwd paard. :))

Al met al kan ik zeggen dat ik dolblij ben met mijn Friezen, kan er mij dressuren, springen, zwemmen etc. etc. :D

Oh, en de Equest niet voor Friezen, uuh. Onze paarden leven iig nog, en Equest is onderdeel van ons ontwormschema, al jaaáaaren.

Die stomme vooroordelen altijd. Met Agossie ben ik tot dusver eigenlijk vrijwel altijd bovenaan geeindigd, van jury's alleen maar positief commentaar gehad. Wel op wedstrijd een keer een man gehad die liep te tyfen over het feit dat Friezen niet in de dressuur hoorden en zo gigantisch lomp waren. Die man heb ik letterlijk aan gereden en toen hij me helemaal verdwaasd en geschrokken aankeek zei ik: Sorry hoor, het zijn ook zulke lompe beesten die Friezen. :') Sukkels.

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 09:45

Urnie85 schreef:
Heb het net nog eens aan de veearts gevraagd, die moest weer komen omdat de koorts weer terug was...... hij zegt een hardnekkig virus en als je pech hebt droes. Hij weet het niet 100% zeker, maar als het droes is kon ik het wel vergeten omdat het achter in de keel zat.
Maar goed als het dan zo hardnekkig is waarom is de pony er dan zó makkelijk vanaf gekomen?
Tja joh die Friezen kunnen gewoon niks hebben.


Ga je eens verdiepen in Droes, en de verschillende vormen ervan.
Je zet jezelf wel te kakken met een dergelijke uitspraak, en als ik eerlijk ben doet jouw DA maar rare, vage uitspraken. :)

Onze eigen Tineke trouwens, heeft ook veel ervaring met rijden/trainen van Friezen, en zij is zeer positief begaan met het ras!

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 09:57

De meest voor de handliggende conclusie die ik aan dit verhaal kan verbinden: "Je hebt goede, slimme paardenartsen, en je hebt niet zo briljante, domme paardenartsen, die ook nog 's kakelen als een kip zonder kop" - volgens mijn inschatting hoort jouw DA tot de laatste categorie. :D

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:26

@ Chaos je hoeft je niet zo aangevallen te voelen..
tevens "onzin" bericht ???? dacht dat ik het allemaal redelijk onderbouwd heb
ik geef de dingen aan vanuit het punt dat ik ze gezien en gehoord heb
dat jij ze anders mee maakt is dat mooi
dat is alleen maar ter verbetering van het beeld wat ik heb van friezen

en dat jij prima hoog eindigt in de dressuur vind ik alleen maar mooi voor je, je ziet wel vaker friezen het redelijk goed doen in de dressuur
maar ik ben een western ruiter en ik kijk naar andere dingen in een paard, daar zitten de verschillen

[OV] Quarter hengst van bouwman uit pannerden
[ITP] Het is ik.... een sprookjes knol!! door ivonka , [BB-ITP] Boxer broer en zus op de plaat door ivonka (pupie's !!!!) [ITP] Eindelijk mijn knappe verschijning daar waar ie hoort[/size]

Gezocht oude aparte paarden bitten.
Ook bitten niet meer geschikt voor paarden Met een pb je maakt mij er erg blij mee en worden niet meer voor paarden gebruikt.
De voorkeur ligt bij stangbitten en hoe rotter en aparter hoe beter

_Grietjee_

Berichten: 413
Geregistreerd: 27-12-09
Woonplaats: Berlikum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:37

Tamara81 schreef:
Om nu maar meteen te zeggen dat Friese paarden niet slim zijn vind ik wel erg ver gezocht. Tuurlijks zullen er niet slimme exemplaren tussen zitten maar die heb je ook genoeg in de andere rassen....

Haha, mijn fries is wel een beetje onnozel :P.
Maar hij wil wel áltijd hard werken voor je, en doet áltijd zijn best! :D

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 16:38

rommulus schreef:
@ Chaos je hoeft je niet zo aangevallen te voelen..
tevens "onzin" bericht ???? dacht dat ik het allemaal redelijk onderbouwd heb
ik geef de dingen aan vanuit het punt dat ik ze gezien en gehoord heb
dat jij ze anders mee maakt is dat mooi
dat is alleen maar ter verbetering van het beeld wat ik heb van friezen

en dat jij prima hoog eindigt in de dressuur vind ik alleen maar mooi voor je, je ziet wel vaker friezen het redelijk goed doen in de dressuur
maar ik ben een western ruiter en ik kijk naar andere dingen in een paard, daar zitten de verschillen


Ik voel me helemaal niet aangevallen, ik vindt het een onzin bericht. :P
Van horen zeggen en het ergens gezien hebben kun je toch geen goede mening vormen?

Onderbouwt vond ik het ook niet, dat heb ik voor je gedaan in mijn bericht. :P

❤ ❤ ❤ ❤
Anna and me! <3

Olletjebolletjewol! :+:


Agossie L2 dressuur + Klasse 2 tweespan SMGW& Gangster Bijna zadelmak & Captain Hook Bijna één jaar :+:
MitchyboyAnna B dressuur + Klasse 2 tweespan SGMW) Yfke B- dressuur Olle L2 dressuur, nu 30 jaar en pensioenAap B- dressuur Eggcellent Zadelmak Disney Zadelmak Humor Na de zomer zadelmak maken.

Urnie85
Berichten: 201
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-10 09:06

Jannepauli schreef:
De meest voor de handliggende conclusie die ik aan dit verhaal kan verbinden: "Je hebt goede, slimme paardenartsen, en je hebt niet zo briljante, domme paardenartsen, die ook nog 's kakelen als een kip zonder kop" - volgens mijn inschatting hoort jouw DA tot de laatste categorie. :D


Haha die heb ik ooit wel eens vaker gehoord.....van een ponyhengstenboer....die riep ook iets in de trant van Ik ben blij dat hij het zegt en niet iemand die er verstand van heeft!
Maar goed er zitten hier 3 veeartsen in de buurt, heb ooit een beval-drama meegemaakt bij een shetlandmerrie. (Werd mn eerste veulentje en was nog een merrie ook |( )Toen was hij nog studentje, en de plaatstelijke dierenpraktijk die had een vrouwtje gestuurt die al begon te kermen toen ze haar hand erin stak....auw mn hand. Aangemoddert en aangetobt, we stonden er met zn 4en bij, maar die hebben we dus echt weggestuurt, en toen de volgende kwam kon het veulen er in stukken af gehakt worden. Het was echt niet nodig geweest, er zat alleen maar een pootje terug.
Toen zei een meisje die hier nogal eens kwam, ik heb een neef die voor Paardenarts leert zal ik die is opbellen of hij de pony wil onderzoeken? Nou ja die is dus gekomen en heeft de merrie helemaal weer opgelapt voor een tientje, gespoeld, goed onderzocht enz. De volgende pony had een hoefsweer, hem weer opgebeld, had hij soda bij zn moeder uit de kast gehaald, als je me een keer een nieuwe zak teruggeeft is het goed. Ook kijken of de pony's drachtig waren deed hij wel ff en als ze bakapt moesten worden was hij er ook niet te lam voor. Doe maar 5 euro was het dan.
En nu heeft hij zn eigen praktijk opgebouwd en ik ben er nooit meer weggegaan, gewoon omdat ik er hele goede ervaringen mee heb. *D . Als veearts is hij gewoon erg goed. Maar zn uitspraken verders....tja er zal wel iets van waar zijn dat 30 procent van zijn patientjes Friezen zijn, terwijl hier dus echt niet meer Friezen fokkers zijn als rijpaard fokkers. En ik heb het zelf hier dan ook gezien, met Friezen die supergoed verzorgd werden dat ze zomaar ziek werden en gingen.
Al vind hij dat hij zelf ook wel veel weet van afstammingen en rijden enzo, maar mijn mening is dan toch heel vaak anders als de zijne :D dan kan hij echt kakelen als een kip zonder kop zeg maar.

Maar goed mn Friesje is gelukkig weer aan de beterende hand! Het zal toch een hardnekkig virusje zijn geweest. Het duurt allemaal maar lang hoor, ze was ineens ziek, maar voordat ze dan toch weer beter is..... Ze heeft een flinke opdonder gehad. Vannacht voor het eerst de deken eraf gehouden, ik hoop dat haar berevachtje het weer zelf een beetje kan gaan regelen. Ze word ook weer dikker. Gisteren voor het laatst gespoten, hoop dat ze het nu zonder kan.
Heb super veel zin om weer lekker op haar te gaan rijden, al moet ik zelf ook een beetje rustig aan doen, anders word mn beeb miss zeeziek...

Maar Equest krijgt ze hier ook gewoon....ik wissel de spuiten af en die heeft er ook echt wel al eens tussen gezeten.... Verder heeft ze ook een sterk rugje en is ze geen aansteller! Beetje lomp af en toe maar zeker niet dom! Ze doet echt niet voor een goeie dressuurknol onder!

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Waarom is een Fries 'zwak vee'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:15

als je mijn opvolgende bericht gelezen had daar word alles van wat ik weet nog eens uitgelegd
en ik kwak geen dingen op bokt die ik via via heb gehoord
alle info die ik geplaatst heb heb ik zelf mee gemaakt of vanuit 1e hand van de eigenaren zelf
dus nee ik vind het geen onzin

[OV] Quarter hengst van bouwman uit pannerden
[ITP] Het is ik.... een sprookjes knol!! door ivonka , [BB-ITP] Boxer broer en zus op de plaat door ivonka (pupie's !!!!) [ITP] Eindelijk mijn knappe verschijning daar waar ie hoort[/size]

Gezocht oude aparte paarden bitten.
Ook bitten niet meer geschikt voor paarden Met een pb je maakt mij er erg blij mee en worden niet meer voor paarden gebruikt.
De voorkeur ligt bij stangbitten en hoe rotter en aparter hoe beter


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jinthe2 en 3 bezoekers