Hoe krijg ik Ranita bij huis weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Hoe krijg ik Ranita bij huis weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-02 22:38

Toen ik maandag Ranita pobeerde te rijden, ging dat helemaal fout. Ze wilde niet meer bij huis weg ,bokte en steigerde alleen maar (zie vorige topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=59740 )
Nu ging ik haar gisteren weer rijden, nu had ik mandy (navy) meegenomen. En weer wilde ze niet bij huis weg, toen is mandy er schreeuwend en met haar handen zwaaiend achter gaan lopen en toen liep ze wel (ze vond dat te eng om nog om te draaien). Nu ga ik het morgen of overmorgen weer proberen, maar dan zal ik haar toch echt zelf daar weg moeten krijgen. Het probleem is dat er voor aan het erf een wei is waar twee ponies in staan, en ze wil niet bij die ponies weg (ze staat zelf altijd alleen achter het huis in de wei). Verder is er met rijden niets aan de hand, als ze 100 meter van de ponies weg is, loopt ze verder gewoon door en heeft ze ook plezier in het rijden. Ook voor de kar heeft ze nergens problemen mee, loopt dan wel gewoon bij huis weg.
Maar goed, heeft iemand tips hoe ik dit probleem op kan lossen en haar zelf bij die ponies weg kan krijgen, kan moeilijk elke keer iemand mee nemen om er schreeuwend achter te gaan springen. Er staan daar verder geen paarden op stal die gereden worden of even mee zouden kunnen stappen. En ook haar een tik ofzo geven heeft gen effect.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 23:46

Gewoon eeven doorzetten. Steeds rijden tot het stuk waar ze niet meer wil omdraaien en daar uitgebreid belonen eventueel iets lekkers geven en dan weer terug. Als je hulp hebt dan ga je oefenen en ga je door tot je die dag zonder hulp van het terrein af kan. Volgende dag weer doen, je zult zien dat ze snel makkelijker wordt. Als aangespannen wel van het terrein gaat dan is dit gedrag een beetje een gewoonte geworden het is nu aan jouw om die patroon te doorbreken.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 08:56

inderdaad gewoon heel vaak oefenen zodra je paard door heeft dat hij toch wel weer terug komt bij stal is er niets meer aan de hand. op dit moment is hij misschien wat aanhankelijk aan die andere pony's omdat hij nog wat onzeker is. veel succes

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Hoe krijg ik Ranita bij huis weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 09:16

Richtje schreef:
Ook voor de kar heeft ze nergens problemen mee, loopt dan wel gewoon bij huis weg.


Ik las in je profiel dat haar eigenaar ermee ment, blijkbaar heeft die toch meer overwicht. Zou er maar eens aan gaan werken dat ze voor jou ook respect heeft, want je wordt gewoon in de maling genomen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Hoe krijg ik Ranita bij huis weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 11:57

Margreet"]
[quote="Richtje schreef:
Ook voor de kar heeft ze nergens problemen mee, loopt dan wel gewoon bij huis weg.


Ik las in je profiel dat haar eigenaar ermee ment, blijkbaar heeft die toch meer overwicht. Zou er maar eens aan gaan werken dat ze voor jou ook respect heeft, want je wordt gewoon in de maling genomen!
[/quote]

Yep, dat beest doet gewoon wat hij zelf wil.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 12:17

Blijven oefenen, en NOOIT afstappen, dan heeft het paard zeker gewonnen. Wat hij ook doet, gewoon blijven zitten. Het is gewoon klieren dus je kunt hem gerust een mep verkopen. Zorg ervoor dat JIJ de baas over hem bent/blijft anders flikt ie je straks veel meer!


(ik ken dit probleem, pony die ik rijd had bij zijn vorige eigenaar altijd zijn zin gekregen en liep dus als ie alleen moest rustig achteruit de sloot in en over je een, liep regelmatig los, rukte zich los, ontsnapte enz.)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-02 19:42

Bedankt voor de reacties. Het rare is dat ze dit eerder nooit deed, ze liep altijd zo het erf af en in de bak ging ze pas klieren. Nu van het één op het andere moment is ze begonnen. En een tik geven helpt niet, interesseert haar helemaal niets.
Het enige waar ze op reageert is als ik haar een schop geef en heel hard begin te schreeuwen (misschien omdat ze voor de kar gewend is aan stemhulpen?).
Maar goed, heb haar vandaag weer gereden, was wel voor de zekerheid iemand mee. Maar ze wilde weer stoppen en toen heb ik haar eenschop, een tik gegeven en ben heel hard gaan schreeuwen. Toen draafde ze heel hard dravend, bokkend en springend weg.
En vervolgens schrok ze overal van (kwam misschien ook door het weer).
Het rijden ging wel redelijk, wel heel snel en in de rechtergalop heel dwars, maar verder ging het wel goed.
Maar op de terugweg stond er ergens een pauw langs de weg, precies bij de wei van een pony. Die pauw vond ze echt eng, maar toen die weg was hebben we nog vijf minuten stil gestaan omdat ze ondertussen die pony ontdekt had.
Maar goed, het gaat steeds beter en er zit nu in elk geval vooruitgang in.