*wat kost een operatie van een klophengst en is het gevaarli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-01 23:03

wie weet wat het kost om een klophengst helemaal ruin te maken? En wat doen ze dan precies en is het gevaarlijk?
Kun je zo'n operatie beter wel of beter niet doen?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dribbel op 2001-05-13 14:32 ]</font>


allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 20:08

Hoi dribbel,

Ik heb zelf een klophengstje gehad en ik weet dus wat het is die van mij was enorm fel en heftig onhandelbaar voor mij maar ik zal je eerst de keuzes geven die je hebt
1. laten castreren in kliniek kosten minimaal 800 gulden
2. hengst laten
3. verkopen
ik had hem heel erg graag laten castreren maar ik had het geld er gewoon niet voor dus heb ik voor keuze 3 gekozen hij is nu 3 jaar en wordt opgeleid tot circus pony voor een duits paardencircus anex musical genaamd das pferdenpalast dat reist door heel europa en ik heb nu een nieuwe pony een merrie dit maal en is nu drachtig ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze moeilijke beslissing en je mag me altijd mailen ofzo groetjes suzanne

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-01 20:17

Verkopen doe ik hem nooit! daar is hij mij veelste veel voor waard.
Hij is heel erg onhandelbaar geweest, ik ben ook een tijd bang geweest van hem maar dat is nu niet meer. hij is wel ondeugend maar wel gewoon handelbaar. ik kan er best veel mee doen en het is niet heel erg te merken zolang er geen merries in de buurt zijn (maar dat is lastig als je op een pensionstalling staat).
Het is opzich nog niet erg dat hij klophengst is, maar ik zou het leuker vinden als hij gewoon ruin is. en anders had ik nog liever gehad dat hij gewoon hengst was. Nu zit het er zo tussen in Verward Verdrietig maar ja Lachen
En verder, dan ga ik maar sparen om hem te laten opereren denk ik.
***maar is dat niet gevaarlijk?

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 12:39

de risico's vallen op zich wel mee maar je zult er wel rekening moeten houden dat hij waarschijnlijk een paar dagen in de kliniek zult moeten laten maar dat is op zich niet zo'n ramp

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 12:46

uh... wat is een klophengst?>

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 13:00

een ruin die tovh een bal heeft.
De 2e bal is pas later ingedaald. waardoor ze hem bij het castreren niet weggehaald hebben. dit is niet zo'n heel erg probleem. alleen kunnen hierdoor sommige ruinen door produktie van testosteron in de bijballen toch hengsten gedrag vertonen. wij hebben op de manege een klophengst staan. en ik vindt het een schatje maar hij is erg bijterig en sjago op stal en tegen andere paarden. maar of dat ligt aan dta ene balletje dat hij heeft wet ik niet.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes


Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-01 13:26

Ik zou ook heel graag nog een antwoord krijgen van offereins wat het precies kost en of elke dierenarts dat doet? en of er echt geen risico's aan zitten ik heb nl wel eens gehoord dat de narcose levensgevaarlijk kan zijn.
Doen jullie (offereins) dat (castratie) ook en waar zitten jullie precies?

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 21:05

Is hij beiderzijds cryptorch?
De anaesthesie van een paard heeft altijd een zeker risico. Echter niet zoveel dat je daarom een operatie zou moeten laten.
Het hangt er van af of de testikels via de lies zijn te verwijderen of dat ze echt uit de bui moeten worden gehaald.
In beide gevallen is de operatie goed te doen maar als het via de buik moet duurt het allemaal langer.
Kosten 800-1200 Hangt een beetje van de kliniek af. Wij doen dat in principe wel maar wij zitten helemaal in Z-Limburg.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-01 18:10

wat betekend : Is hij beiderzijds cryptorch?
Als ik dat weet kan ik misschien antwoord geven *LOL*

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 20:42

wat ik bedoelde is of beide ballen niet zijn afgedaald en of ze helemaal niet te voelen zijn.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-01 20:45

1 bal hebben ze er toen af kunnen halen, die andere konden ze niet vinden. nou moet ik zeggen dat ze niet echt lang gezocht hebben.

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 12:43

sorry maar dan heeft je dierenarts een groote fout gemaakt een hengst mag officieel pas gecastreerd worden als beide ballen er tegelijkertijd uitgehaald worden dat is toen bij mij ook zo gegaan de pony was al verdoofd en lag al op de grond toen kwam de DA er achter dat het dus een klophengst was en is toen niet verder gegaan omdat je anders de pony kunt verkopen als ruin maar hij dat eigenlijk dus niet is en het dus gewoon fraude is

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-01 17:53

o dat wist ik niet maar ze hebben er wel 1 afgehaald. raar dan. nou ja ik verkoop hem toch nooit meer Party!! *LOL*
maar kan hij nog wel dekken dan nu? (en natuurljk bevruchten ahah)

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 10:35

Hij kan denk ik niet meer bevruchten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-01 10:37

zolang hij 1 bal heeft kan hij wel degelijk bevruchten!!!!!
Voorzichtig dus!!!!!

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 08:25

niet alle hengsten ligt eraan welke bal is ingedaald en welke niet zo schijnt het dus ook zo te zijn dat (weet niet of dat links of rechts is) een bal ruinen gedrag veroorzaakt maar als de andere bal blijft zitten hij zich gedraagt als een ruin (maae weet niet of dit waar is) ik weet het niet groetjes suus


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Facebook, GrapeshotBot, MyWishMax en 31 bezoekers