Springschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-02 22:21

Het lijkt erop dat ik die moet gaan aanschaffen. Ik geloof dat ze er in verschillende soorten/maten (materiaal Verward ) zijn.
Wat is een goede? Makkelijk in gebruik/ aan te doen? Hoe doe je ze überhaupt aan? Gewoon met een riempje/ klittebandje??

En prijs/kwaliteit verhouding??


Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 23:03

hey
ik heb ook springschoenen en heb er al veel verschillende gehad. De gesloten rubberen: moet je over de hoef overtrekken. heeft mijn paard al 2 van kapotgetrapt en er zijn er ook al 2 kapotgetrokken bij het aan en uitdoen. Boos! Dan de rubberen met klittenband: gaan makkelijk aan en uit, maar zijn nog makkelijker kapot te trappen door het paard. (daar zijn er 3 van gesneuveld Boos! ) Nu heb ik er van Westropp, dat zijn er van een soort harde plastic, met allemaal flapjes naast elkaar, bijeen gehouden door een bandje bovenaan. Als je ze koopt, zitten alle flapjes los in het doosje, en moet je ze dus zelf aaneenrijgen. Tot nog toe zijn ze nog heel gebleven. Ze zijn makkelijk om groter of kleiner te maken en om terug proper te maken. het enige nadeel is het geluid dat ze maken: het lijkt alsof er iemand op slippers loopt Haha! maar voor de rest vind ik deze goed. Je hebt er ook nog van neopreen. Deze zijn wel duur, maar het moeilijkste om kapot te krijgen. Wel denk ik dat ze moeilijk proper te houden zijn, zeker als je bv veel gaat wandelen of crosst.
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 23:28

Omdat Lois nog wel een sheel idioot uit de hoek kan komen gebruik ik ook dagelijks springschoenen. Ik heb ze van neopreen die sluiten met klittenband. Makkelijk in het gebruik en onderhoud.
Ik heb ze nu dik 2 jaar en er zijn nu wel wat happen uit, maar liever happen uit mijn springschoentjes dan uit de ballen an Lois' zijn voetjes Knipoog

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 01:04

Bij Isabeau gebruik ik ook springschoenen. Ik gebruik helemaal gesloten schoenen, overgehouden uit mijn drafsporttijd. Daar worden bijna alleen maar helemaal dichte gebruikt.

In het verleden wel eens met kittenband of riempjes geprobeerd, maar dat klittenband verliest snel zijn 'kracht' en de riempjes gaan snel stuk.....Het is even oefenen met dichte schoenen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt gaat het net zo makkelijk.....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 08:31

Ik had eerst de rubberen met klitteband die gingen dus echt heel erg snel naar de maan. geloof 2 keer gebruikken en er was een hap uit en na 4 keer had ik er nog maar 1.
(Moet wel zeggen dat ik ze alleen op de trailer gebruik)
Nu heb ik van die vilten dingen.
redelijk goedkoop (25 gulden per 2) Ze zijn onwijs stevig en ik vind ze ideaal ik heb ze inmiddels alweer ruim een jaar en gebruik ze zeker 1 a 2 keer in de week maar ze blijven onwijs mooi

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 10:25

Wanneer begin je eigenlijk met springschoenen? Ik heb ze nu met springen nog niet om maar zit er wel over te twijfelen. Pablo wil nogal eens een balkje aantikken met zijn voorhoeven als hij te hard gaat. Eerst kreeg ik het advies om nog te wachten met springschoenen omdat hij wat voorzichter moest worden en met springschoenen de balk niet zo zou voelen. Maar ik geloof niet dat Pablo zich daar wat van aantrekt, het ligt meestal aan het tempo of we een balk raken. Als we wat hoger gaan tikt hij ze minder gauw aan trouwens maar hij raakt ze dan nog wel heel soms aan.
Bijna elke week heeft hij wel verf van de balken op zijn voorhoeven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-02 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 13:02

Katrien schreef:
Wanneer begin je eigenlijk met springschoenen? Ik heb ze nu met springen nog niet om maar zit er wel over te twijfelen. Pablo wil nogal eens een balkje aantikken met zijn voorhoeven als hij te hard ging. Eerst kreeg het advies om nog te wachtenmet springschoenen omdat hij wat voorzichter moest worden en met springschoenen de balk niet zo zou voelen. Maar ik geloof niet dat Pablo zich daar wat vaan antrekt, het ligt aan het tempo hoe we op de sprong aankomen. Als we wat hoger gaan tikt hij ze minder gauw aan trouwens maar hij raakt ze dan nog wel heel soms aan.


hey

springschoenen worden vooral gebruikt om de hoefballen (dus achteraan de hoef) te bschermen tegen het intrappen. Dus als ze landen, kunnen ze wel eens op hun voorhoeven trappen met vervelende wondes als gevolg. Ook worden ze gebruikt bij paarden die nogal traag zijn in de voorhand en daardoor hun voorhoeven steeds aantikken.
Wanneer een paard een balk aantikt, is dat met het kogelgewricht op het pijpbeen, maar niet met de hoeven denk ik. Dus ze helpen niet echt tegen het aantikken van een balk. Ook worden peesbeschemers gebruikt bij het springen ipv pijpkousen, omdat ze vooraan open zijn en het paard dus de balk voelt wanneer hij die aantikt. Het is dan de bedoeling dat ze bij de volgende sprong hun benen hoger optillen.
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 16:30

Voor mij zijn de beste die van Harry's Horse ,
kun je hoogstwaarschijnlijk gewoon in je locale ruitersportzaakje kopen.
Kosten iets van 15 euro geloof ik.

Zijn van zwart neopreen , met een kootknop (knop in de kootholte die het draaien en zodoende schuren van de springschoen voorkomt) en met dubbele klittebandsluiting.

Toppie !

De maten ervan zijn alleen een beetje vreemd , voor een Fjord of Haflinger heb je al gauw XL nodig....

Maar deze kan ik je zeker aanraden ! Party!! Party!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 19:03

[quote="KimShey]

Wanneer een paard een balk aantikt, is dat met het kogelgewricht op het pijpbeen, maar niet met de hoeven denk ik. Dus ze helpen niet echt tegen het aantikken van een balk. Ook worden peesbeschemers gebruikt bij het springen ipv pijpkousen, omdat ze vooraan open zijn en het paard dus de balk voelt wanneer hij die aantikt. Het is dan de bedoeling dat ze bij de volgende sprong hun benen hoger optillen.
xxx[/quote]

Mijn zusje had een pony en die kon zo onwijs goed inschatten hoe hoog de hindernis was, dat ie er altijd net over heen ging. Met het gevolg.... Hele kroonrand kapot. Toen zijn we springschoenen gaan gebruiken en nooit meer last. Ze gooide nooit een balk er af, terwijl we haar altijd met bandages lieten springen. Mijn paard had "open" peesbeschermers en die gooide vaak een balk eraf. en het interesseerde hem nix en tilde echt niet zijn benen hoger op! (tenzij het een bijna dood ervaring was, dan sprong hij 3 keer met zijn benen iets meer ingetrokken....) Dus die redenatie van jou vind ik niet echt kloppen.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 19:07

ik ben nu vaker aan het springen en ga nu van die springschoentjes halen...
ze hebben nu van die rubberen in de aanbieding, die met van die (houtje touwje idee) knopjes dichtgaan...
kijken hoelang ze heel blijven...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-02 20:40

Oke, ik zal eens even goed neuzen in de catalogus welke ik zal kopen. Proberen maar dus, want ik merk wel dat er veel verschillende meningen zijn.
Ik heb ze bij Isolda nodig, omdat nu ze op ijzers staat ze zichzelf in de kootholte aantikt.
Niet vaak, alleen bij een ruig stukje (bv erg mul zand, zware "lading")
Ze heeft gisteren dus 1x zichzelf aangetikt tijdens ht opgaloperen van de strandopgang.
Een klein sneetje was het gevolg, waar een beetje bloed uitkwam.
Niets ernstigs, maar wel zo dat ik haar wil beschermen.
Dat gebeurd namelijk nogal veel, een zware strandopgang/ mulle duin. Ze moet dan in galop nogal wat kracht zetten en tikt zichzelf dan aan.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 21:02

Ik heb neopreen springschoenen van Eskadron (net als Jippie). Kostten vorig jaar 40 piek. Ze bevallen goed en zijn gemakkelijk schoon te maken.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."


yorin

Berichten: 2279
Geregistreerd: 06-02-02
Woonplaats: Almelo :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 21:46

hallo ik heb ook springschoenen maar ik zou geen springschoenen met kliterband halen want die gaan zo stuk.. het is maar een adviesje

- en - is + uit iets negatiefs kun je altijd iets positiefs halen! :)
Nieuwe aanwinst! :D

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 23:30

Ik heb ze ook van neopreen met klitteband. Zowel van Eskadron als van Harry Horse. Ik vind die van HH eerlijk gezegd nog beter dan van Eskadron. Ik heb wel maat XL voor mijn paard en die zijn heeeeel erg groot.

Met die rubberen versleet ik veel meer paar dus ik raad je echt die neopreen springschoenen aan.

Enige nadeel is misschien dat ze erg zwaar worden als je er ook mee door de zee gaat.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 03:38

ik heb ook springschoenen, niet omdat ik zo vaak spring (bijna helemaal niet eigenlijk) maar omdat ze ooit toen ze los liep (losgegooid werd) en behoorlijk gek aan het doen was, ze haar hoef bezeerde en het nogal bloedde en de da er bij was geweest en een stuk weg moest snijden en toen nog een tijdje spuiten met het een of andere spul.
nu dus uit voorzorg, kan net zo goed zonder rijden, maar zoals ik toen dacht, kan wel even zonder en dat het toen juist gebeurde, wil je niet weer een keer meemaken.

ik heb ongeveer de goedkoopste (4 stuks voor 25 gulden ofzo, zodat ik reserve had), van rubber met klitteband dus en al best een tijdje.
klitteband doet nog steeds en het geheel doet ook zn werk.
makkelijk schoon te maken, gewoon ff afspoelen onder de kraan en zo droog.
die andere zware dikke (neopreen Verward ) lijken me ook wel wat, maar die zijn ook meteen een stuk duurder en deze doen zn werk ook nog wel.
bij mij zijn ze nog niet kapot gegaan of kwijt geraakt, heb er ooit wel 2 uitgeleend en kreeg er maar eentje terug.

maar mij bevallen ze dus wel.
ik zou zeggen, probeer eerst deze uit (ben je niet meteen zoveel geld kwijt) en als ze toch niet bevallen, kun je nog altijd andere kopen.
ik heb ze al 2 jaar ofzo en ze doen nog steeds hun werk en ben er tevreden mee (moet dus wel zeggen, dat ik dus geen zwaar springwerk oid doe, alleen uit voorzorg van aantikken bij gekke sprongen).

MMBabe

Berichten: 132
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 10:47

Ik heb ook springschoenen met klitteband, gewone rubberen.
Ik heb ze al jaren, maar merk nu wel dat het klitteband aan het verouderen is. Het blijft niet zo heel goed meer zitten. Ik gebruik ze alleen als ik mijn paard in zwaar zand laat lopen of met springen. Soms als ze erg heet is voor ik haar in de wei zet doe ik ze ook om om te voorkomen dat ze wondjes onder aan de kootholtes krijgt omdat ze van gekkigheid zichzelf aantikt.
Bij mijn vorige pony gebruikte ik ze ook op deze manier en het is me goed bevallen.
Volgens mij waren deze ook wel aardig duur (weet ik niet zeker, heb ze van m'n opa gekregen).

Power is not posession...
Power is love!
I'm in Luv!! Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 12:26

Ik had vroeger wel van die rubberen maar die gaan zo snel kapot. Nu heb ik neoprene van Eskadron en die vind ik erg fijn. Claudia heeft nog mooiere, ook van Eskadron maar die zijn nog steviger.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

claudia

Berichten: 681
Geregistreerd: 24-01-01
Woonplaats: Baarle Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 12:32

Die van mij hebben een lederen buitenkant

Think you can, think you can't; either way, you'll be right.

Henry Ford

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:00

Ja, die heb ik ook Clau, maar ik vind die HH toch fijner met dat dingetje in de kootholte.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 19:03

Je kan je probleem ook voorleggen aan de hoefsmid, die kan de ijzers veranderen zodat ze beter rollen en dan tikt ze waarschijnlijk minder aan.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 19:19

Zo staat ze al op de ijzers, hij houd daar bij alle paarden rekening mee.
Het is ook niet zo dat ze regelmatig intikt.
Het is alleen het geval als ze heel hard moet trekken. Ze heeft tot nu toe 1x ingetikt, maar ik wil niet dat ze zichzelf beschadigd.....
Als ik dat voor 15 euro op kan lossen, dan graag Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 153 bezoekers