verwaarloosde shetlander

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

verwaarloosde shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 17:04

Via de politie van Rijswijk kwam op 10 mei een melding binnen van een zwaar verwaarloosde Shetland pony. De Dierenambulance ging er op af en trof een afschuwelijk tafreel aan. Het diertje had een zwaar ontstoken staart kale plekken op de achterhand, kapotte schaamlippen, incontinentie (blaas), doorgegroeide hoefjes, enz., enz. De leeftijd van de pony wordt ruw geschat op plus minus 12 jaar.

Afbeelding

Is zo'n geval van dierenleed nu een kwestie van centen of domheid? Waarschijnlijk beide en een volkomen gebrek aan respect voor de rechten van het dier. Het doet je denken aan die Western smartlap ¨They shoot horses, don't they¨.

De veearts constateert dat het paardje een incontinentieprobleem heeft dat hopelijk ¨slechts¨ te wijten is aan een verwaarloosde blaasontsteking. Dus proberen we een antibioticakuurtje. Probleem staart blijft even voor wat het is.

Om de kosten te drukken adviseert de veearts om zelf het paardje met Betadine shampoo te wassen en de wonden aan uier, schaamlippen, binnenzijde benen en staart uit te spoelen. Het probleem staart wordt dan nader bekeken waarschijnlijk het zielige blootliggende met vuil overdekt stukje bot met restant vel vol etterende pus amputeren.

Maar eerst het probleem incontinentie aanpakken wanneer dat geen resultaat oplevert volgt inslapen dier. We kunnen alvast beginnen met de antibioticakuur, het wassen stellen we uit tot morgen omdat het al in de avond is en we het dier niet met nog meer ellende willen opzadelen door het een pleurisje op te laten lopen.

11 mei

Afbeelding

De pony is gewassen, de staart is schoon geweekt, de schade aan de staart blijkt mee te vallen. De dierenarts komt, het dier wordt getemperatuurd dat blijkt in orde te zijn. De staart wordt uitvoerig bekeken het onderste topje baart zorgen maar vooralsnog zorgen dat de wond schoon blijft en vrij van vliegen. De achterhand wordt gecontroleerd op eventuele verlamming van sluitspieren maar dit blijkt in orde te zijn. Toch blijven de golven urine spontaan stromen geen goed teken. Besloten wordt om elke dag te injecteren met antibiotica wel bestaat het gevaar dat het dier bevangen raakt.

De staart en de hoefjes laten we nog even voor wat het is. Directe behandeling is nog niet nodig, de wond is schoon, wel in de gaten houden en controleren op vliegeneitjes.

12 mei

Ik besluit om te plaatselijke pers in te lichten. We willen proberen om de eigenaar te achterhalen zodat we het verleden van de pony te weten kunnen te komen. Mogelijk zijn de klachten van de pony een oud probleem, maar dan moet de verwaarloosde staat toch opgevallen zijn.

Ondanks een artikel in de krant heeft zich nog steeds geen eigenaar gemeld. Ik weet niet wat de vooruitzichten zullen zijn of eventuele mogelijkheden voor deze pony of hoe groot het probleem is. Volgens onze dierenarts kan het gewoon incontinentie zijn, een verwaarloosde blaasontsteking, of een afwijking aan de urinewegen of alledrie de symptonen. Tijdige medische zorg had natuurlijk veel van het leed voor dit diertje kunnen voorkomen.

Ik hou u in ieder geval op de hoogte.

Irma de Wijs

Wordt donateur!
E-mail: stgdierenambulance@wanadoo.nl
Website: http://dierenambulances.welcome.to

Stichting Dierenambulance de Wijs
Den Haag Tel: 070 366 09 09

Dierenambulance de Wijs
DN 13/05/2002

:¨·.·¨:
`·.
Bjarki, Harry en Dorus


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-02 17:15

Dat meen je niet. Wat zielig voor dat beessie.
Als ze het haalt heeft ze dan al een huisje? Anders wil ik haar wel opnemen. Vind het zo'n sneu verhaal!
Ik was toch al op zoek naar een shetlander voor erbij, enn ach, ze hoeft toch alleen maar lief te wezen, dus het maakt niet uit of ze niet bereden kan worden.
geef r maar een dikke knuffel van me

Goedgekeurd onderschrift :)

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-02 17:19

Billy schreef:
Dat meen je niet. Wat zielig voor dat beessie.
Als ze het haalt heeft ze dan al een huisje? Anders wil ik haar wel opnemen. Vind het zo'n sneu verhaal!
Ik was toch al op zoek naar een shetlander voor erbij, enn ach, ze hoeft toch alleen maar lief te wezen, dus het maakt niet uit of ze niet bereden kan worden.
geef r maar een dikke knuffel van me


echt zielig hè?
alleen deze shet is niet van mij en ik ken m ook niet di6t bericht heb ik van een andere site, ik vond t zo erg dat ik aan jullie wou lezen om te kijken wat jullie er nou van vinden
maar anders moet je even kijken op die site voor donateurs van het beessie of moet je daar naartoe mailen
suc6!
kussss kitty

:¨·.·¨:
`·.
Bjarki, Harry en Dorus

elske_

Berichten: 597
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Utrecht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 16:01

wow,
ja echt wel zielig. zoiets doe je toch niet?

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 18:32

elsie schreef:
wow,
ja echt wel zielig. zoiets doe je toch niet?


inderdaad, ik snap ook niet hoe mensen zoiets kunnen doen!

:¨·.·¨:
`·.
Bjarki, Harry en Dorus

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 10:08

Verschrikkelijk!!! Hoe kunnen mensen dit doen???


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 16:18

ik kan de plaatjes niet zien wat zijn et voor plaatjes?

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-02 16:22

de eerste foto: in stal met de staart
de tweede foto: word helemaal gewassen

:¨·.·¨:
`·.
Bjarki, Harry en Dorus

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 16:26

jammer dat ik ze niet kan zie ik denk dat meerdere z eniet kunnen zien want et is via endoria en die ligt er uit

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-02 16:28

weet ik, maar deze topic had ik een hele tijd geleden geplaatst en die foto's heb ik nu niet meer dus dan moet je wachten totdat endoria het wel weer doet

:¨·.·¨:
`·.
Bjarki, Harry en Dorus


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Athena1982, boemel, jazzejam, Thioro, Toushie, xkmmtjeee en 28 bezoekers