longeer-probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

longeer-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-02 10:00

Toscar heeft nooit geleerd hoe het hoort bij Longeren, hij denkt dat je dan gaat lange-teugelen...
of hij keert je dus de kont oe (maar niks gemeen ofzo) of hij loopt met zijn koppie naar je toe....
Ik heb een lange longeer zweep en drijf hem steeds weg... maar hij blijft het niet snappen (blont he Knipoog )

Nou moet ik hem vaker beweging geven en wil dus hem "leren" longeren.
Als ik bv aan het rijden ben, en klik hem dan aan de longeer lijn (ff iemand in het midden zetten) dan loopt hij netjes... trekt zich weinig aan van die draad... maar zodra ik er af.... gaat het "mis"

Iemand tips?

het is dus niet een groenpaard wat het moet leren, het is Tos die lange teugelen moet afleren...

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 11:25

Misschien een idee om er de 1e paar keren iemand naast te laten lopen zodat hij het snapt.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 22:30

Ik heb niet veel verstand van 'lange teugelen' dus misschien kan je hier niks mee omdat je je hiermee dat er niet uitkrijgt , maar ik heb zelf een haflinger gehad die deels eigewijs was bij longeren, en deels het nog niet kende. Ze viel steedst naar binnen , trok zich los of ging staken.

Ik heb toen min of meer longeerles gehad van mijn instructeur, en het kwam erop neer dat je altijd op moet letten dat je echt vanaf achter drijft met de zweep.

Stel, je wilt beginnen met longeren. Dan neem je iets afstand van je pony ( lijn langer) , draait je lichaam iets richting kont ( in geen geval richting hoofd!) en wijst met de zweep naar zijn kont. dan geef je de stemhulp voor stap ( of draf, wat je wilt) .
Je pony gaat dan lopen, en terwijl hij zijn rondje loopt draai je natuurlijk mee, maar wel met lichaam en zweep echt naar de achterhand gericht.
Laat je pony actief doorlopen, dan is er minder kans op naar binnen vallen.

Ik maakte dus de fout dat ik teveel aan de voorkant stond, en daarmee Nicky 'tegenhield' met mijn lichaamstaal.

Klinkt nogal ingewikkeld allemaal.. Is het ook om uit te leggen Knipoog

Nou, misschien kan je er iets mee Tong uitsteken

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 08:52

Waarom longeer je niet een keer met twee longeer lijnen zodat je wat betreft het naar binnen vallen wat meer grip hebt. verder het lange teugelen is een teken dat hij niet genoeg actief is. hou hem dus actiever in zijn gangen(hoeft niet te betekenen sneller!!) en probeer het anders eens met een hulpteugel. maar zorg wel dat hij hierop niet gaat hangen want daar wordt je paard alleen maar slechter van. Verder zijn er goede boeken op de markt over longeren hierin staat oook een uitleg over het longeren met hulpteugels en longeren met twee longeerlijnen.
gr musje