hoefijzers nodig voor Fjord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-01 21:38

Laatst heb ik voor t eerst buitengereden met Pjelk en ik wil dat in de zomer best vaker doen. Hij staat alleen niet op ijzers en nu vroeg ik me af heeft hij ijzers nodig om buitenritten te maken of zijn de hoeven van een Fjord hard genoeg voor een paar keer per week een buitenrit?


aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 21:50

wel mellien, wij hebben zelf drie fjorden, en heb toch al van verschillende hoefsmeden gehoord dat je je paard/pony best laat beslaan van zodra je je op harde ondergrond begeeft, zodus, zou ik dat wel aanraden!
groetjes en nog veel plezier met je fjord!

ciao

Aglaranna
-xxx-

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 21:52

ik zou toch zeker als je je regelmatig op de verharde weg begeeft voor ijzers kiezen.
Een fjord is daar bij mij geen uitzondering voor

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 21:53

Het hangt er maar helemaal vanaf waar je op buitenrijd. Rijd je praktisch alleen over zand en gras, dan hoeft het niet hoor. En een keertje over de straat kan geen kwaad.
RIjd je nu heel veel over de straat, dan is het wat anders.
Het verschilt gewoon heel erg van paard tot paard. Je ziet het gauw genoeg aan de hoeven van je paard en dan kun je ze beter snel laten beslaan.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 21:58

draven op straat valt wel af te rijden, zonder ijzers, en wanneer je over een stukje kiezel ofzo moet mankt je paard al gauw, dus zet er maar ijzers onder best!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 22:01

Wij rijden alleen buiten in bos en strand, dus die van ons lopen gewoon lekker op blote voeten (is toch prettiger als met ijzer vind ik)
Maar als je meerdere keren per week de weg op gaat, denk ik toch dat je aan de ijzers zal moeten.
Ras maakt dan niet uit; ook elke Fjord heeft andere voeten. Je hebt ook Fjorden waarvan de hoeven compleet wegbrokkelen als er geen goed beslag onder ligt. Terwijl die van mij keiharde voeten heeft (maar nooit te droog) en dus veel makkelijker zonder ijzers kan.

Maar degene die het het beste kan beoordelen is je smid. En als je een goede en dus eerlijke smid hebt, dan zal hij je eerlijk adviseren. Dus vraag hem gewoon eens wat hij je adviseert!

Groetjes en veel plezier met buitenrijden!


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 08:35

Het ras van je paard maakt niet zo uit. Het ligt hem aan de hoeven. Onze hoefsmid krijgt zijn nagels bijna niet in de hoeven van onze pony! Zij loopt voor de koets en dan zijn ijzers wel handig. Niet dat je nu ineens moet gaan heel de tijd draven op verharde wegen, want je moet ook wel rekening houden met zijn pezen.

Met ijzers zit je natuurlijk wel veilig, maar als het niet nodig is, bespaart het een hoop moeite.
Vraag maar een advies aan je hoefsmid.

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 18:58

Volgens mijn hoefsmid slijten de hoeven ook flink als je in de berm rijd. Ook ik raad je aa ijzers onder te laten slaan. Dan kan het nooit fout gaan. Zelf heb je niet snel genoeg in de gaten dat de hoeven te kort worden, hebben we ook niet voor geleerd. Dus we merken het pas als ze kreupel gaan lopen en dan duurt het erg lang voor het weer goed is. Of je krijgt speciaal, en dus duur, beslag.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 19:10

ik heb ook zonder ijzers gereden maar zie het wel degelijk als hoeven te kort worden, de zool slijt dan horizontaal af, aan dat slijtvlak kon ik zien dat ik nu dermate veel buitenreed dat er ijzers onder moesten, maar het hangt vd hoef af, ik kende ook een pony die na een uuren over de weg nog geen afgesleten hoeven had, die hoefde nooit ijzers(ook niet vd smid)

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 19:16

Onze Ysco's hebben ook hele zachte hoeven die ook bijna niet groeien. Nu worden ze zelfs om de 10 weken beslagen omdat het anders haast niet kan. Dan zit de smid met de oude nagelgaten in z'n maag. Ik heb het eerder ook meegemaakt met m'n verzorgpony. Die reed ik altijd alleen in de bak en die was ineens kreupel. Bleek dat door het schuren van het zand de hoeven dus te kort waren afgeleten. Ik mocht haar toen niet meer rijden. Uiteindelijk waren die mensen ineens verhuist en heb ik haar nooit meer gezien. Ik kan zelf niet zien of de hoeven te veel slijten, maar de smid komt toch heel regelmatig.

Have fun with Icelandic Horses!!!

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 02:36

mijn fjord heeft best harde hoeven maar aangezien je hier (ik woon bij mellien in dorp) niet zoveel direct door de berm kan, heeft ze toch ijzers gekregen. Pjelk, krijgt nu trouwens ook ijzers, dus dan kunnen lemien en ik samen buitenrijden, eindelijk!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 07:07

Ik rijd gemiddeld 4 keer in de week buiten met IJsco en de hoeven worden niet te kort. Ik rijd afwisselend door de berm, over straat, door het bos en over zandpaden.
De hoefsmid zei dat beslaan niet nodig was. Maar het hangt dus van je paard af.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-01 17:51

Pjelk heeft niet zulke harde hoeven maar zoals dovish al zei krijgt hij maandag ijzers. Dan kunnen we lekker ver gaan rijden als we allebei weer terug zijn van vakantie. Party!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 19:10

mocht je veel willen rijden buiten is ijzers altijd gewoon weg handiger omdat je zo de hoef niet te hard laat slijten.kijk elke fjord heeft niet dezelfde hoeven,dat hangt van pjelk af,maaar mijn pony had ook harde hoeven maar omdat ik nu erg veel op weg kom heb ik er ijzers onder,gewoonweg omdat dat meer beschermt

soms is het beter om te zwijgen

kiki_oud
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: belgië, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 17:33

hey!

Ik heb een fjordenmerrie die brokkelhoeven heeft, dus...Het hangt echt af van paard tot paard. Je merkt het wel aan haar dat ze zonder ijzers heel ongemakkelijk loopt over steentjes enzo.
Het kan natuurlijk goed zijn dat jouw merrie heel harde hoeven heeft.

groetjes
kiki

zet allen jullie paarden buiten!!!!

kiki_oud
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: belgië, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 17:37

melien, ik zei jouw merrie inplaats van ruin...sorry

zet allen jullie paarden buiten!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: N_B_N en 38 bezoekers