Nogmaals: Galop + kleine update

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Nogmaals: Galop + kleine update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 22:37

Na veel oefenen aan de longe, veel stelling vragen en proberen soepeler te krijgen gaat de galop langzaamaan beter.
Ze kan nu fatsoenlijk een overgang maken naar de galop en vervolgens op een normaal tempo verdergaloperen.

Maar nu kom ik bij probleem nr. zoveel *LOL*
Rondrijden....

Ik krijg het niet zover dat ik vanuit een ontspannen draf waarbij ze mooi rond loopt, haar aan kan laten springen zo dat zij rond en ontspannen blijft.
Er gebeurd het volgende:
* Ik draaf, geef hulpen. Zij komt direct tegen teugel in, drukt rug weg en galopeert aan. Vervolgens kan ik haar wel verder rijden, in een net tempo en evt. een ietsie stelling op de volte. Maar rond rijden, ze begrijpt het niet. Ik neem iets meer contact en drijf van achter extra bij, maar zij denkt dan dat ze moet draven Verward

* Of ik leg van te voren iets meer druk en rijd haar nog iets dieper in de draf en probeer vervolgens aan te galoperen. AlS dit al lukt blijft ze ontzettend aan mijn been plakken. Zodra ik ook maar iets minder drijf, komt ze direct terug in de draf. Dit doordat ik meer "druk" heb op de teugel.......

Ik zit nu een beetje vast in mijn gedachtengang, mijn instructrice (waarvan ik nu geen les meer kan krijgen) zegt ik haar een tik kan geven. Maar ik berijk daar het averechtse mee, ze gaat weer harder en steekt haar neus NOG hoger.
Ik heb zelf zitten denken, ze moet beter aan mijn hulpen. De galophulp is nog niet helemaal perfect, maar 9 van de 10 keer springt ze aan.
In stap en draf is ze keurig aan mijn been (harder-zachter) Als met haar hoofd omhoog loopt reageert ze keurig op mijn been, nogniet perfect uiteraard, maar ik geloof goed genoeg om te snappen.

Ehm... het is weer een beetje een vaag verhaal. Maar ik zou graag jullie tips/trics en meningen willen lezen. Dan kan ik er nog eens goed over denken en misschien iets veranderen in het oefenen.......
Ik heb hier al een paar dagen over na zitten denken en ik kan even niets bedenken. Ik kwam niet verder dan geduldig verder oefenen Haha!

(reactie: neem les kan in dit geval even niet, voor de standaard zinnen tevoorschijn komen Haha! )
Laatst bijgewerkt door jantina op 05-06-02 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Nogmaals: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 22:58

het is inderdaad wat lastig vanuit mijn positie nu te beoordelen, maar ik doe mijn best en probeer uit mijn ervaring te vertellen:

overgangen kunnen in het begin van de africhting best lastig zijn. en het heeft eigenlijk te maken met het probleem dat je eerder had, ze heeft moeite met laag blijven in overgang naar galop toe. maak je goeie overgangen van stap-draf? dit zou ik eerst aanpakken. anders:

probeer haar in 1e instantie goed aan het been te hebben, dat is alles in deze fase! probeer in je zadel rustig te zitten en alle hulpen langzaam en duidelijk te geven (daarbij zweepje gebruiken als er niet op gereageerd wordt). ontspan meer de binnenteugel (geef wat binnenstelling) en druk goed met je binnenbeen door terwijl je buitenbeen iets achter de singel aangesloten blijft. begrens met de teugels.

dit allemaal kan best eventjes duren, het is onderdeel van training en dat kost nou eenmaal tijd. je kan het ook aan de longe trainen met stoten en dan draf-galop. ook hierbij goed wakker houden en bij het kleinste commando/zweepaanwijzing al weg.

veel succes weer!
manuel.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: Nogmaals: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 23:02

jantina schreef:
* Of ik leg van te voren iets meer druk en rijd haar nog iets dieper in de draf en probeer vervolgens aan te galoperen. AlS dit al lukt blijft ze ontzettend aan mijn been plakken. Zodra ik ook maar iets minder drijf, komt ze direct terug in de draf. Dit doordat ik meer "druk" heb op de teugel.......



Op basis van mijn bescheiden ervaring op het gebied van netjes aangalopperen zou ik voor deze optie kiezen, een lange flexibele dressuurzweep nemen, goed aan je been houden en achter je binnenbeen wat kleine tikjes achter elkaar geven. Daar wordt ze (als het goed is) wat heet van, dan wel goed op vangen met je handen.

Succes.... ik weet wat je meemaakt Lips are sealed

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Re: Nogmaals: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 23:12

Ja de overgang stap-draf gaat heel super. Misschien moet ik dat goed voor ogen houden, dat heeft me ook veel tijd en geduld gekost. Ook de overgang terug (draf-stap) gaat goed, nog niet super maar wel goed.

Longeren heb ik afgelopen tijd veel gedaan en dat verbeterd de zaak erg. Helemaal met het commando "galop" erbij als ik er op zit, dat versterkt mijn hulpen. (is dat eigelijk wel verstandig? kan toch geen kwaad?)
Afgelopen dagen heeft ze niet meer aan de longe gestaan. Ik moet even kijken of dat nu nog wel kan, ze loopt sinds kort weer op ijzers.
Ze glijd nogal snel (ook zonder ijzers, ik longeer in de wei, geen bak aanwezig) en ben bang dat ze onzeker wordt in de galop.
Anders moet ik even door fietsen met haar naar het strand en haar daar bijgezet longeren. Weet ik zeker dat ze niet gaat glijden.....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Nogmaals: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 23:19

jantina schreef:
Ehm... het is weer een beetje een vaag verhaal.


En ik heb minstens net zo vaag gereageerd via PB!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Nogmaals: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 23:28

jantina schreef:
Longeren heb ik afgelopen tijd veel gedaan en dat verbeterd de zaak erg. Helemaal met het commando "galop" erbij als ik er op zit, dat versterkt mijn hulpen. (is dat eigelijk wel verstandig? kan toch geen kwaad?)


natuurlijk niet, dat is hartstikke goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 14:59

Het kan inderdaad absoluut geen kwaad om de galophulp te versterken door je stem te gebruiken, hoe meer duidelijkheid je kunt scheppen hoe beter. Volgende stap is om haar in galop te houden totdat je zegt dat het genoeg is. Daarvoor moet je haar leren dat galopperen dus ook galopperen betekent tot nader bericht. Op die manier voorkom je dat je al je hulpen nodig hebt om haar in galop te houden, en daardoor dus geen tijd meer hebt om iets anders te doen, zoals sturen of haar houding regelen.
Met mijn paard heb ik hetzelfde probleem gehad, die viel om niks uit galop, zodra ik iets veranderde kukelde hij in draf. De instructeur die ik toen had heeft me de tip gegeven om het om te draaien. In plaats van heel erg te drijven, hield ik mijn buitenbeen gewoon aan het paard, wel ietsjes terug ivm de galophulp. Op het moment dat ik wilde draven, moest ik mijn buitenbeen eraf halen en op de singel leggen. Het leek mij een eigenaardige oplossing, maar het heeft me wel geholpen om duidelijk te maken aan mijn paard dat galopperen dus galopperen is zolang als ik wil.
Om het aan te leren begon ik met kleine stukje galopperen. Dus galophulp (been naar achtern) paar pasje galopperen, been overdreven eraf halen en draf vragen. Wel heel snel achter elkaar zodat ie me bijna niet voor kon zijn. Dat kwartje viel dus heel snel. Vervolgens galop iets langer maken en hetzelfde doen. Tegenmaatregel was dus een flinke schop of tik als hij wel in draf viel. Die schop of tik kon omdat het kwartje van de overgang wel gevallen was. Resultaat was dus dat hij beter doorgaloppeerde en zich concentreerde op die hulp van dat buitenbeen. Zodoende kon ik dus meer rijden zonder dat hij bij elke verandering in draf viel. Het in draf vallen is sinds die tijd bijna niet meer voorgekomen.
De boodschap is vrij duidelijk en erg handig. Sinds dat ik dat terugvallen opgelost heb, hoef ik de truuk niet meer toe te passen trouwens.

Misschien heb je hier wat aan?

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:45

laten we beginnen bij het begin waarom steekt je paard zijn kop in de lucht? Doordat jij meer been geeft maar dit weer opvangt doordat je hem rond wil rijden moet je paard zijn achterbenen gebruiken om aan te springen en dat wil hij niet. dus gooit hij zijn hooft omhoog zodat hij opzijn voorhand kan galoperen. Daarom is ook het beste om voorlopig alleen vanuit stap naar galop aan te springen. stel je paard rond in en geeft een duidelijke hulp. de eerste keer snap hij er waarschijnlijk niet veel van en gaat draven. herhaal dit een paar heer net zolang dat hij aanspringt. wees echt duidelijk met je hulp want hij mag niet eerst harder gaan of gaan draven want dan heeft hij de tijd om zich eruit te drukken. ga nu weer vanuit galop naar stap ook dit vind hij heel moeilijk omdat hij ook dan weer zijn achterhand moet gebruiken. oefen dit een paar weken en je zal zien dat het helpt.
gr musje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:59

ERzijn veel topics de laatste tijd over dit soort problemen geweest, probeer ze te vinden en lees ze eens door.

Daar is ook het advies om je paard op de volte door de volte kleiner te maken terug te laten komen in tempo, waardoor je meer kans hebt op een nette overgang.

Wat ook goed helpt is te galopperen, van hand te veranderen, en in de hoek terug te nemen, met stelling, dan heb je direct het goede achterbeen te pakken, en valt ie niet zo uitelkaar.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-02 17:35

Musje, jouw oplossing zal misschien goed zijn, maar voor mij iets te ver gegrepen. Ik denk dat een overgang stap-galop voor Isolda nog moeilijker zal zijn omdat ze dan nog meer kracht moet zetten. (denk ik Verward )

Wat mede niet erg meehelpt is gebrek aan locatie om te rijden. Je kan prachtige voltes rijden op het strand, maar er is veel te veel afleiding. Hoeken doorrijden is er niet echt bij Knipoog

Een deel van mijn probleem komt geloof ik uit mijzelf. Heb hier en daar wat gepb-ed en dan kom ik er toch achter dat ik dingen verpruts in mijn zit. Meebewegen in je bovenlichaam is daar 1 van.

Na wat nadenken (oops, ook op mijn werk Schijnheilig )
heb ik maar bedacht dat we eerst verder gaan werken aan twee dingen.
1. de galop hulp, met het verhaal van Lov in gedachten
2. mijn eigen zit, navel vooruit en niet naar voren komen met dat bovenlichaam.

Ik wilde even iemand charteren om mij aan de longe te doen, zodat Isolda in ieder geval niet uitbreekt. ( ze is op het moment wat jolig)
Zo kan ik rustig werken aan mijn eigen zit en daarbij een duidelijke hulp gaan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 19:40

Oh ja dat is waar ook, met paardrijden kun je een hoop gekke dingen doen, was het allemaal maar zo simpel als dat wij hier schrijven.
De eerste stap om het makkelijker te maken is door er makkelijker over te gaan denken, dan lijkt het allemaal simpeler.
Het is nu eenmaal zo dat je je op het ene concentreert, dat er dan weer iets anders misgaat, dat is nu eenmaal zo.

Vanuit stap aanspringen is niet zo heel moeilijk, maar zeker niet zo simpel als Musje doet geloven, wees er voorzichtig mee. Het terugkomen uit galop in stap is een hele zware oefening en gaat veel te snel ten koste van oprichting en impuls, ook niet doen dus. Het is niet voor niks dat het eerste pas in M2 hoeft en het laatste pas in Z1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 20:26

Ik zou er bij al je overgangen op letten dat je niet steeds meer kracht hoeft te zetten. Ga niet zitten knijpen, dat werkt alleen maar averechts. Probeer er heel consequent op te zijn dat Isolda aanspringt op de korte hulp die jij geeft. Als ze niet reageert, kom je onmiddellijk er opnieuw achteraan, en dan een beetje feller. Geef ahw een korte "tik" met je been, ipv je been aan je paard te plakken.

Als je galoppeert, probeer dan ook niet continu te hoeven drijven.

veel succes, en dit is idd een lastig probleem zo van achter de compu.
Is je huis al af? Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-02 21:56

Ik heb vanavond direct mijn vaders vriendin zover gekregen om met mee te gaan naar het strand. Zij heeft er geen verstand van, heeft nog nooit gelongeerd, maar ze hoefde ook alleen maar het uiteinde van de lijn vast te houden en op te letten of ik voorover kwam te zitten.

Links en rechts wat los gewerkt, maar kort want door het hoge water was het zand nogal zwaar.
Zitten op mijn kont, navel naar voren en een duidelijke hulp geven. En waarachtig, ze sprong aan! Wel met haar hoofd naar boven, maar niet zo hoog dat haar oren in mijn neus kriebelden *LOL*
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk aan mijn eigen houding te denken, zitten + navel naar voren. (goede tip Margreet!)
Eerst zij aanspringen en ik volgen, ipv andersom. Opletten dat ik niet ging duwen met mijn bovenlichaam.
Daardoor kon ik mij beter ontspannen en kwam zij minder met haar hoofd omhoog.

Ik heb duidelijk opgelet dat ik degene was die aangaf wanneer we gingen draven. Vrij kort galoperen (1 a 2 voltes) en weer draf. Direct er weer door met de hals, een halve volte goed nageeflijk rijden en weer aanspringen.

Ik geloof dat ik het zo maar eens een tijdje door ga zetten.....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 22:00

jantina schreef:
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk aan mijn eigen houding te denken, zitten + navel naar voren. (goede tip Margreet!)
Eerst zij aanspringen en ik volgen, ipv andersom. Opletten dat ik niet ging duwen met mijn bovenlichaam.
Daardoor kon ik mij beter ontspannen en kwam zij minder met haar hoofd omhoog.


Alsjeblieft! Dat bedoel ik nou! Had ik het dus goed 'gezien' Haha!
En nou doorgaan op deze weg natuurlijk! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 09:24

Nog even wat uit een boek: Afbeelding
Dit boek pak ik er vaak bij als ik een vraag heb (of eigenlijk pak ik er verschillende boeken bij maar hier stond misschein voor jou nog wat zinnigs).

"Paard brengt het hoofd omhoog bij het aangalopperen
De reden hiervoor is dat het paard het gewicht op de schouders wil verlichten, zodat hij de overgang gemakkelijker kan maken. In plaats daarvan zou hij meer gewicht op de achterhand moetenoverbrengen door de achterbenen meer te laten dragen.
Een goede manier om dit te corrigeren is door je binnenhand tegen het zadel te drukken als je de overgang naar galop vraagt, zodat de hand, weeerstand biedend (noot van mij: zie ook R&R van Ernest van Loon), op zijn plaats blijft. Zo wordt het paard niet toegestaan het hoofd omhoog te brengen. Het binnen-achterbeen kan tot beter dragen worden aangezet door het paard in schoudervoor te rijden voordat in galop wordt aangespringen."

Maar nog even een opmerking van mij: eerst je eigen houding verbeteren aan de longe en dan pas kan je met de weerstandbiedende hand aan de gang. Maar als je meegaat in de beweging let dan wel op dat je niet een moment even helemaal los laat aan de voorkant wat dat kan ook voor verwarring zorgen bij Isolda. Probeer eens met je ogen dicht de overgang te volgen, gewoon even alleen maar voelen wat er onder je gebeurd.
En hoe doet ze het eigenlijk aan de longe als je eens met bijzet of touwtjes longeert? Komt ze daar helemaal tegen in protest? Dan zou je dat wat vaker met haar kunnen doen zodat het voor haar ook makkelijker wordt (als je natuurlijk de mogelijkheid hebt om te longeren).

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 13:21

even off topic misschien maar

Lovely, ik wist niet dat ik gezegd had dat het makkelijk was?
overgangen rijden van stap naar galop en van galop naar stap is een hele effectieve oefening die de achterhand sterker maakt en zorgt dat je je paard makkelijker verzameld houd in de galop. Daarom wordt er ook vaak bij het verzamelen geadviseerd om overgangen of tempo wisselingen te rijden.
gr marjolein
Laatst bijgewerkt door musje op 06-06-02 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 13:22

Longeren gaat beter zo langzaamaan.
Ik zet haar niet te strak bij, omdat ze dan juist tegen gaat drukken.
Ze doet dus wel iets haar hoofd omhoog, maar niet te veel. Iets verder voor de loodlijn. (net te ver zeg maar)

Ik heb geprobeerd haar iets te diep in te stellen, om haar goed soepel over de rug te krijgen. Daar is ze niet van gediend en drukt alles weg wat weg te drukken is Haha!

Galoperen gaat ook beter ontspannen, dat zet ik in ieder geval door, zo 1 a 2 keer in de week. Maar net hoe het uitkomt zeg maar.

Zitten met mijn ogen dicht is ook nog wel een goed idee. Zo voel ik misschien beter wat ik doe.
Moet ik wel even opletten dat Isolda vast zit aan een longe *LOL*

Katja
Blogger

Berichten: 42176
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 12:13

Zep schreef:
Ik zou er bij al je overgangen op letten dat je niet steeds meer kracht hoeft te zetten. Ga niet zitten knijpen, dat werkt alleen maar averechts. Probeer er heel consequent op te zijn dat Isolda aanspringt op de korte hulp die jij geeft. Als ze niet reageert, kom je onmiddellijk er opnieuw achteraan, en dan een beetje feller. Geef ahw een korte "tik" met je been, ipv je been aan je paard te plakken.

Als je galoppeert, probeer dan ook niet continu te hoeven drijven.

veel succes, en dit is idd een lastig probleem zo van achter de compu.
Is je huis al af? Haha!

Helemaal mee eens.
Wat je ook nog kunt proberen is om voor het rijden een poosje te longeren, als de overgangen aan de longe goed gaan dan een stukje onder het zadel doen.

gerdien

Berichten: 75
Geregistreerd: 09-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 13:54

nu we het toch over longeren hebben, heb ik eigenlijk ook een vraagje. Ik moet echt trekken aan de lijn om te zorgen dat ze in een volte blijft lopen. Als ik de lijn langer maak wil ze meteen over de hoefslag lopen. Dus ik heb de hele tijd mijn kracht nodig en ze is al zo sterk. Het gevolg is dus dat ik soms met haar mee loop, en niet op dezelfde plaats blijven staan. En als ze in draf zit, en ik geef een hulp dat ze moet stappen, dan blijft ze meteen voor me stil staan en ik krijg haar dan niet meteen weer aan het lopen. Hoe kun je dat oplossen? Ik gebruik trouwens wel een bit.

Katja
Blogger

Berichten: 42176
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 15:28

Kijk of je de bak halverwege af kunt zetten, wij gebruiken gewoon rood/wit afzetlint hiervoor. Op die manier wordt ze gedwongen om op haar eigen benen en volte te lopen en trek je d'r ook niet helemaal scheef en uit balans. Als ze naar je toekomt terwijl je daar niet om gevraagd hebt moet je gewoon streng zijn. Dat mag niet en als ze niet luistert dan geef je een keer een tik met de zweep. Als ze eraan gewend is om met alles gehoorzaam te zijn dan is het ook gemakkelijker om nieuwe dingen zoals aangaloperen te leren. Pling