zeefbeen 'ontstoken'...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peppertje

Berichten: 791
Geregistreerd: 01-12-01

zeefbeen 'ontstoken'...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 22:25

Mijn paard is woensdag opeens heel erg ziek geworden. 40 graden koorts, bloedneus (1 neusgat en de hele tijd door) en erg suf. We hebben haar toen naar de kliniek in wapenveld gebracht, daar kwamen ze er achter dat het een soort van ontstoken zeefbeen was. Nu heeft ze 14 dagen antibiotica. ( 100,- per dag) en het lijkt wel de goede kant op te gaan. De dierenarts heeft mij verteld dat het zelden voorkomt. Maar ik hoefde mij geen zorgen te maken, want door middel van die antibiotica moet ze er weer bovenop komen. maar ik heb hier even gezocht op het woord zeefbeen en kwam dit tegen:


De vierde soort bloedneus belooft weinig goeds. Aan deze bloedneus ligt een ethmoïdaal hematoom ten grondslag. (ethmoïd=zeefbeen). Bij een hematoom is sprake van een tumoreuze woekering van het slijmvlies. De prognose bij deze paarden is altijd slecht. De dieren die aan deze aandoening lijden gaan meestal dood of worden afgemaakt. Neusbloedingen vanuit een hematoom zijn altijd neusgat-gebonden.


Nou, nu maak ik me dus wel zorgen, want het woord hematoom en alle verschijnselen komen me heel erg bekend voor.
Heeft er hier iemand ervaring met een ontstoken zeefbeen en is het werkelijk dodelijk? staat er iets over in de boeken? (in welk boek?) heb ik nou geluk gehad dat ik er op tijd bij was?
iedereen die ik het verteld heb weet niet wat het is, dus kan ik bij hun ook geen informatie weghalen

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 22:40

Jeetje Natas, het zit jullie ook niet mee he meid! Ik ga voor je rondkijken en vragen wat en hoe het precies zit met het zeefbeen. Misschien dat ik er iets over te weten kan komen.
Heel veel sterkte hoor!!!
En ik laat snel iets van me horen! Ik ben heel erg stom geweest om niet wat meer van me te laten horen.

Liefs,
Marijke

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 11:57

Opeens ziek worden met hoge koorts wijst meestal op een ontsteking. Bij tumoren zie je vaak iets verhoging maar niet meer dan 1 graad. Als ze goed reageert op de antibiotica dan zou ik me niet te druk maken, anders kun je altijd een second opion vragen.