* Piephakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

* Piephakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 22:27

Mijn twee jarige heeft aan beide achterbenen een piephak Huilen Vorig jaar heb ik er wat aan laten doen, één been is het vocht uitgehaald en moest ze 2 weken met een drukverband op stal blijven, dat heeft geholpen, de hak was weer "droog", maar het velletje is altijd "los" gebleven. Nu zit het in beide benen, één been is best wel erg, er zit een zwelling met vocht maar ook harde zwelling.

Mijn vraag is.....is daar wel wat aan te doen? Ik merk dat ze er geen last van heeft met beweging. Is het door operatie te verhelpen? wie heeft daar iets aan laten doen en wat is jullie ervaring ermee?

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 19:33

ik weet niet of er iets aan te doen valt,waarschijnlijk niet.
naar die harde zwelling zou ik wel ff laten kijken.
zoals je zelf al schreef:het vocht is in haar ene been weer terug gekomen{je zou het opnieuw kunnen proberen,het vocht eruit laten halen en 2 weken druk verband,maar als ze er geen last van heeft...}

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 19:48

Hoi Pebblientje, ik heb vandaag maar die veearts gebeld, dinsdag gaan we ernaar toe met haar, de veearts zei dat hij het eerst wilde zien voordat we andere dingen gingen bedenken. Waarschijnlijk wordt ze er weer aan geholpen, weer het vocht eruit halen en drukverband, blij ben ik er niet mee maar zo kan het ook niet. Ik hou je op de hoogte.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 19:50

ja graag!succes en zo leer ik weer eens wat nieuws...
ik hoor het wel Lachen

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 18:38

En piephak is toch een schoonheidsfoutje? Je kan het vocht in derdaad weg halen, maar 9 van de 10 keer komt het na verloop van tijd weer terug.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 20:10

Sommige paarden kunnen last hebben van het vocht maar dat zijn echt uitzonderingen. Anders zou ik het lekker laten zitten, met het leeghalen loop je toch altijd een klein risico dat er iets fout gaat en dat het middel erger is dan de kwaal.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 20:51

Hoi!

Mijn paard heeft ook piephakken.De veearts heeft er naar gekeken en besloten er niks aan de doen.Bij een keuring moeten er alleen foto's van gemaakt worden om voor de zekerheid te kijken of er geen kraakbeen loszit.
Verder was het niks ernstigs zei hij.

Succes!!

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

Piephak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 10:20

Paarden hebben over het algemeen geen last van een piephak. Het ziet er alleen minder mooi uit, meer een schoonheidsfoutje dus. Leeghalen heeft niet zoveel zin, het komt vaak terug (zoals ook in dit geval). Gewoon laten zitten dus!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 12:49

Het elke keer laten wegspuiten is ook niet geheel risicovrij, het kan ten eerste gaan verkalken en je heb grote kans op infecties omdat je redelijk dicht bij het gewricht zit..
Plus dat ze (bijna) altijd weer terugkomen.
Mijn paard had het ook, en ik laat er nix meer aan doen, wel afspuiten, met coles linement en ik moet zeggen dat het nou bijna weg is.
Ja wanneer hij weer tegen de stalmuur aanmept is het snel bekeken.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:01

Ik denk ook dat het belangrijker is om de oorzaak weg te nemen ipv de gevolgen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 18:41

Ik ken iemand wiens paard ook een piephak had. Niets aan te doen dus. Maar die wilde het zo graag weg hebben dat ze met groene leem aan de gang is gegaan. Na een tijd was de piephak zo goed als weg! Misschien een idee om te proberen?

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 23:04

POEEEE eindelijk even tijd.... bedankt voor alle reacties...maar ze is afgelopen dinsdag toch geholpen, ik ben het met jullie eens dat je er beter niets aan kan laten doen en daarom heb ik ook heel lang gewacht, maar vorige week werd het ineens weer heel erg, niet normaal zo groot, vermoedelijk heeft ze zich weer gestoten ofzo Boos!

Maar nu staat ze met haar beentje in het drukverband, gelukkig nog één weekje. Het andere been laat ik niets aan doen. Hopelijk blijft het nu wat langer weg. Maar bedankt voor alle tips, ik zal ze zeker gaan gebruiken als het toch weer terug komt, misschien kan ik op die manier het allemaal wat in toom houden. Maar blijven jullie smeren ookal is het bijna weg?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 16:20

ik doe dus echt niets aan een piephak (behalve proberen uit te vinden waarom mijn merrie ze heeft) en ze is er toch mooi kampieon mee geworden. Zo zie je maar!! Cool

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 18:00

Jantien schreef:
ik doe dus echt niets aan een piephak (behalve proberen uit te vinden waarom mijn merrie ze heeft) en ze is er toch mooi kampieon mee geworden. Zo zie je maar!! Cool


Klopt Macilda heeft ook een piephak maar werd er vorig jaar ook Alg.Kampioen mee. Reebeentjes en piephakken moeten als een schoonheidsgebrek gezien worden.