Hoe snel leren jullie je veulen dingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Hoe snel leren jullie je veulen dingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 15:35

Ik was benieuwd naar het verschil.
Mijn veulen had de eerste dag al een halster om en gaf voetjes. Ze kon al om achterwaarts en voor waarts. Ook geen probleem gehad met wandelen en vaststaan. Ze staat nooit echt vast (vind ik veelste eng) maar ik haal het touw door de ring en houd hem vast. Gaat echt super. Hoe doen jullie dat en waarom? Lijkt me leuk om te weten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 15:41

Mijn veulen heeft met drie dagen een halster omgekregen. Voor een half uurtje, ik heb dat twee weken dagelijks gedaan, ik laat haar er niet mee staan, dat vind ik veel te eng. Ze stond in die tijd nog binnen, i.v.m. het slechte weer. Nu staat ze op het land. Ze laat zich overal aanraken, met de hand en met het halstertouw, en geeft voetjes. Loopt achter me aan op het land, waar ze nu dag en nacht staat. Ik heb op het land een paar keer geprobeerd het halster om te doen, waarbij het haar twee keer is gelukt om te ontsnappen. Omdat ik niet wil dat ze dit gaat leren, en ik er niet altijd hulp bij heb ga ik daar niet mee door tot ze weer binnen staat.

Ze heeft nog niet vastgestaan, of aan het halstertouw meegelopen, daar heb ik hulp bij nodig. Ze is nu zeven weken oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 15:50

Niet dat laat ik aan zijn moeder over!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 16:07

hihi nee jij bent lui hihi

Met het halster touwtje lopen kun je ze in je eentje leren. Ken je the figure of eight rope?
Je neemt een touw van tja rie menter. Je legt een uiteinde op de rug. jegaat met de rest voor de borst langs kruist op de rug achter de kont langs en brengt de uiteindes weer bij elkaar. Zo kun je als hij niet mee wil op halster druk druk van achter geven. Meteen loslaten als hij gaat en rent hij weg kun je hem van voren tegen houden zonder aan het halster te trekken.
Ik laat bij Symphony ook nooit het halster om. Ik deed het om naar de wei. Bij de wei af en weer om naar stal. Als ik ze losgooide deed ik hem om en weer af als ze op stal gingen. Ze stond nooit met halster als ik er niet bij was. Nu staat ze dag en nacht in de wei en poets ik ze in een groote uitloop van een stal en geef ik ze daar beweging dan heeft ze hem om tot ik met haar geoefend heb dan mag hij af tot we weer naar de wei moeten. In de wei doe ik hem dan weer af.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 16:12

Het probleem bij mij is dat ze in een grote kudde staat en ik, als ik het land opga, wat ik dagelijks doe, ogen van voor en achter moet hebben. De moeders gaan namelijk af en toe knokken, en daar sta ik liever niet tussen. Het is dus niet luiheid, want die figure of eight rope ken ik ook, maar eerder zelfbehoud.

Bovendien, ze blijft dag en nacht buiten. Leg jij mij eens uit hoe ik een figure of eight rope moet vasthouden en tegelijkertijd het halster op het land omdoen? In mijn uppie?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 16:31

sorry was niet op jou gericht hoor misverstandje was voor pipo. sorry niet voor jou dus.
dat is wel moeilijk zeg. ik had het vandaag ook. ging ik ze terug zetten moest ik eerst door een weiland met ruinen. nou die deden niet eens zoveel, maar exel raakte helemaal opgefokt. was geen probleem geweest als ik direct de wei van haarhad in gekunt, maar de hele merrie kudde stond er voor en Exel wilde er niet in en Symphony al helemaal niet. Toen kwam er gelukkig iemand helpen. Nu hebben ze als het goed is een draadje gespannen op drie meter van het hek in het merrie weiland. kun je veilig je paard in het merrie weiland zetten het halster af doen en het draadje open doen en dan kan ze een speurd naar achtere nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 16:34

Thanx phoenix!! Haha!

Nou word ik lui genoemd, ik ben van mening dat je het beste gewoon de moeder kunt laten leren. Wel gewoon een keer een halstertje om doen, en als ze aan het touw moet lopen, ga je gewoon met de merrie lopen, en iemand houd het veulentje vast, dan leert ie het zo.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 16:37

Ik ben er heilig van overtuigd dat het met Glory ook 100% goed komt als ik pas als ze binnenstaat het vastzetten en aan de hand meelopen ga oefenen. Ik vind het op zich al heel leuk dat ze uit de kudde op me af komt lopen (bij haar moeder vandaan) en mij helemaal vertrouwd.

En ik heb geleerd dat je je opvoeding moet aanpassen aan omstandigheden van buitenaf. Je kunt het op papier nog zo mooi uitstippelen, in de praktijk pakt het altijd anders uit.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 16:41

O dat kan wel hoor, maar dat moet je even een paar keer doen.
En bij mij staan ze s nachts binnen, maar overdag in de kudde, dan doe ik ze soms ook wel een halstertje om, gewoon om te bevestigen dat ze dat toelaten.

En op de eerste dag veel aanraken en borstelen en aan de oortjes zitten enzo, maar wel op zo'n manier dat de merrie ook aandacht krijgt.

Gr. Adriana

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 17:06

Pipo schreef:
Thanx phoenix!! Haha!

Nou word ik lui genoemd, ik ben van mening dat je het beste gewoon de moeder kunt laten leren. Wel gewoon een keer een halstertje om doen, en als ze aan het touw moet lopen, ga je gewoon met de merrie lopen, en iemand houd het veulentje vast, dan leert ie het zo.


het was maar een grapje hoor Huilen Huilen
ik zal het nooit meer doen Huilen Huilen Haha! Haha!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 22:03

Ik leer bonita al voetjes te geven, meer nog neit echt, halstertje heeft ze niet om..

WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 22:22

Nou ik ben na de 2e dag z'n voetjes gaan op tillen, en dat kan hij nou hartsikke goed en hij geeft ook kusjes dus zijn naam past wel bij hem!!! Haha! Haha! en hij loopt nou ook al een beetje aan het halstertje mee en om doen vind hij ook nie meer zo eng, en je kan heb eingelijk zo pakken als hij in de wei staat. Lovers Lovers Lovers

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-02 11:07

welk veulentje is van jou?
leuk he ik vind ze zo gaaf. ik kan het bijna niet laten mijn merrie weer te laten dekken, maar ik kan ze echt niet verkopen niet die van haar en tja zo rijk ben ik niet. Sympie hinnekt als ik de wei in kom en als ze ligt kan ik zo bij haar komen zitten.
veulen s ze zijn geweldig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 11:20

Veulentjes, ze zijn inderdaad verslavend. Ik heb ook de neiging gehad mijn paard meteen weer te laten dekken, maar ik denk dat ik er nog een paar jaartjes mee wacht. Maar gebeuren gaat het nog een keertje, daar ben ik zeker van...en dan moet ik inderdaad keuzes gaan maken, want ze alledrie te gaan houden zal niet gaan lukken qua tijd....en misschien financien

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 12:12

Tarah had de vijfde dag een halstertje om (eerder niet vanwege de moeder.) nu is ze bijna een maand en kan ze meelopen aan een halstertje, voetjes geven, overal aageraakt worden. En ook vindt ze wapperend plastik ed niet eng