hoe komt het dat je flauwvalt bij een prik?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

hoe komt het dat je flauwvalt bij een prik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 17:10

Ik vind het een beetje raar.. ik kan best goed tegen bloed en prikken enzo, maar de laatste keer dat ik ingeent moest worden voelde ik me heel normaal, de prik deed niet veel pijn maar thuis gekomen viel ik bijna flauw!
Mijn zusje had dat ook vandaag, ze moest wratten laten aanstippen en ze had er helemaal geen pijn meer aan, maar op weg naar huis werd ineens alles zwart en ze was spierwit.. thuis ging ze bijna flauwvallen!

weet iemand hoe dat komt? Ik ben helemaal niet bang voor prikken enzo, maar waarom val je dan een half uur later ineens bijna flauw?
kun je er iets tegen doen? (ik moet namelijk tegen de meningokok C, precies in mijn laatste schoolonderzoeken-week)


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 17:28

Tja, waarschijnlijk toch spanning.
Ik kon vroeger heel goed tegen prikken, maar sinds mijn zus me bang heeft gekregen ben ik iemand die zo van z'n stokje gaat.
Ik weet het gelukkig te herkennen dus val dan niet flauw omdat ik op tijd ga zitten en even rustig aandoe.
De laatste keer moest mijn moeder geprikt worden, ik wilde graag mee om nou eens te zien dat het helemaal niet erg is. Nou mijn moeder werd geprikt en ik was lijkbleek en moest op een stoeltje gaan zitten
Het heeft veel met een goede ademhaling te maken, adem je lang uit, adem vanuit je buik, dan heb je veel minder kans om flauw te vallen.
Als je namelijk diep inademt, of snel, krijg je teveel zuurstof in je hersenen waardoor je duizelig kunt worden en zelfs kunt flauwvallen (hyperventilatie).

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:39

Ik denk ook dat je gespannen was, ik heb het ook eens gehad voor een crematie en na het kiezen trekken.

Voor prikjes heb ik absoluut geen spanning of angst.

peppertje

Berichten: 791
Geregistreerd: 01-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 20:28

MEESTAL komt het door spanning, je ademt op zo'n moment verkeerd, waardoor je duizelig wordt. Ga als je duizelig bent even zitten, let op je ademhaling en wat ook wel eens wil helpen is met je hoofd tussen je knieen gaan zitten.
SOMS is het zo dat je bloeddruk te laag is (let op TE laag, dus niet gewoon laag want dat hebben de meeste jonge mensen) dit kun je bij de dokter zo laten nakijken, als je denkt dat je dat hebt. dan zou je er met eten een beetje op kunnen letten door bijvoorbeeld voldoende zout binnen te krijgen. dus als je er vaker last van hebt, dan is het verstandig om even naar de dokter te gaan.


Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-02 15:44

aiai.. ik moet aanstaande maandag!! kreeg net een oproep binnen..

bedankt voor jullie tips hoor! Haha!
ik dacht eigenlijk dat ik helemaal niet bang was voor prikjes ofzo.. ik vind het helemaal geen pijn doen. Maar de vorige keer viel ik pas (bijna) flauw toen ik al thuis was! een half uur later ineens..

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 16:31

Uiteindelijk is het puur psychisch in jullie geval. Het is een beetje technische verhaal, waar ik absoluut het fijne niet meer avn weet. Ik heb het ooit eens moeten leren...... Het heeft te maken met het samentrekken van je maag, waardoor de bloedtoevoer omhoog naar je hersenen minder wordt. Hierdoor krijgen je hersenen minder zuurstof en vervolgens besluiten ze om dat te gaan compenseren door bepaalde niet vitale lichaamsfunctionaliteiten uit te schakelen. (je gehoor zien en motoriek). Bij bewustzjin verlies gaat het daarna gepaard met misseljikheid of braken. (komt door die maag dus)

Wellicht kan margreet ons meer vertellen?

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-02 16:54

aah ik ben wel zeer blond, moet niet aanstaande maandag maar er stond JULI in plaats van juni Schijnheilig
het is pas over een maand dus.. maargoed..

mijn zusje was trouwens niet misselijk geworden, maar ze zag niks meer zei ze. Ook mijn zusje vond het helemaal niet eng dat aanstippen zelf..

Het gekke vind ik dat ik het alleen die ene keer had bij de inenting, en niet bij andere dingen (gaatjes prikken in oren, dingen bij de tandarts enz.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 17:01

Prima schreef:
Uiteindelijk is het puur psychisch in jullie geval. Het is een beetje technische verhaal, waar ik absoluut het fijne niet meer avn weet. Ik heb het ooit eens moeten leren...... Het heeft te maken met het samentrekken van je maag, waardoor de bloedtoevoer omhoog naar je hersenen minder wordt. Hierdoor krijgen je hersenen minder zuurstof en vervolgens besluiten ze om dat te gaan compenseren door bepaalde niet vitale lichaamsfunctionaliteiten uit te schakelen. (je gehoor zien en motoriek). Bij bewustzjin verlies gaat het daarna gepaard met misseljikheid of braken. (komt door die maag dus)

Wellicht kan margreet ons meer vertellen?


Zoiets is het inderdaad. In het algemeen kun je stellen dat je lichaam een soort van besluit dat het die inmenging van buitenaf niet wenst en dus krijg je de verschijnselen die prima hierboven beschrijft.
De laatste keer dat er bij mij bloed geprikt moest worden, was ik zo gespannen dat mijn ader geen bloed liet gaan, daardoor duurde het extra lang en deed het flink pijn. Vervolgens gebeurden er nog een hele hoop nare dingen en heeft dat laboratoriumbezoekje erg lang geduurd. Mijn lichaam verzette zich heel heftig, dat bleek wel. Helaas had ik er geen invloed op en dus kun je het niet tegen houden.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 19:53

Maar het is psysche' die dat doet, of je nou wil of niet. Tis idd wat je zegt, je lichaam besluit, maar nadat je onbewust dit signaal hebt afgegeven.

Ik kan er ook niet tegen als ik geprikt word en word daarna ook vaak licht in mijn hoofd. Erg triest kweet het, maar ik kan er niets aan doen, al wordt ik er vaak kwaad om.
Vroeger had ik hier geen last van, maar opeens wel.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 19:57

Prima schreef:
Maar het is psysche' die dat doet, of je nou wil of niet. Tis idd wat je zegt, je lichaam besluit, maar nadat je onbewust dit signaal hebt afgegeven.



En wel dat deel van het brein waar je niks over te vertellen hebt helaas...

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 19:58

Is dat dan het limbisch gedeelte?

~het komt uit de lengte of uit de breedte~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie