Zijn er bokkers die meertalig zijn opgevoed?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Zijn er bokkers die meertalig zijn opgevoed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 16:01

Ik ben zelf meertalig opgevoed, spreek 4 talen als 'moederstaal'. Maar waar ik het laatste jaar zo ontzettend veel problemen mee heb, is dat ik alles door de war ga halen. Dat vind ik zo vreemd, ik kon altijd heel makkelijk omschakelen, maar nu heb ik moeite om woorden te zoeken, grammaticaprobleempjes e.d. Oké het is allemaal wel te overzien, kan mij verder nog prima uitdrukken, maar soms is het best lastig. Herkenbaar voor mensen of ben ik echt zo'n rare vogel?


jen

Berichten: 3211
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:07

ik heb wel een engelse vader maar wij spreken thuis eigenlijk nooit engels.
welke talen spreek jij dan allemaal???
xx jen

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
nieuwe foto's in profiel
[RIJ-ITP] Winnie 7 weken ohz

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 22:36

Mijn kinderen Lachen !
Thuis spreken we onder elkaar altijd alleen maar Ned. (mijn man is ook Nederlands). Daarbuiten en op school natuurlijk altijd Duits.
Voor mijn dochter is dit nog nooit een probleem geweest, zij kon/kan altijd perfect omschakelen van de ene- naar de andere taal.
Mijn zoon heeft hier duidelijk meer problemen mee Scheve mond . Na 14 dagen vakantie, waarin hij nog meer Ned. spreekt als "alleen maar" thuis, heeft ´ie toch wel problemen met het omschakelen!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 22:48

Echt tweetalig ben ik niet opgevoed. Mijn moeder is drs. in de Engelse taal- en letterkunst en zodoende werd er bij mij thuis zeer regelmatig engels gepraat. Dit eigenlijk ter meerdere glorie van mijn 10 voor Engels die ik zou moeten halen voor mijn examen (en uiteindelijk een 8 werd..... Haha! ).

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 23:01

Ik! Lachen Ik ben engelstalig opgegroeid (ben wel nederlandse) en spreek sinds 13 jaar nederlands (sinds we in Nederland zijn - ben 21. toen ik 6 weken uit was werd vaders voor werk naar Bangladesh uitgezonden en ik ben daar dus opgegroeid tot mijn 9e jaar. mijn vader werkte voor Philips)). Ik weigerde vroeger nederlands te praten. heb het ook nooit echt als kind geleerd want mijn ouders vonden het onbelangrijk aangezien we van plan waren om als mijn vader met pensioen zou gaan om in Amerika te gaan wonen. helaas is het nooit zover gekomen. Zit nu dus 13 jaar in nederland en spreek ong. 13 jaar nederlands. Engels is altijd mijn moedertaal geweest en blijft ook zo. ben ook in Nederland altijd op een internationale school gezeten. Heb met nederlands toch wel veel moiete. ik denk nog altijd in het engels. dat merk ik nu sinds ik op het HBO zit. De eerste nederlands opleiding die ik volg.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 23:34

Ik spreek ook vier talen en ben ermee opgevoed. Het omschakelen van de ene naar de andere taal gaat best makkelijk. Ik denk in de taal van het land waar ik ben, dus ben ik langere tijd in Engeland, denk ik in het Engels.

Waar ik wel problemen mee heb is sommige woordjes, die me in een geanimeerd gesprek altijd in de verkeerde taal te binnen schieten. Maar het is tot nog toe wel zo dat ik duidelijk weet welke knop ik aan heb staan.

Ik ben in het buitenland geboren en getogen en het is niet meer dan normaal dat je de zinsbouw of gezegdes van die taal gaat overnemen. Dus zo'n rare vogel ben je niet hoor.

Mag ik vragen op welke school je zit, of als je van school af bent, gezeten hebt?

Je suis Charlie.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 05:41

Ikzelf sprak tot mijn 11e geen enkele ander taal, tot ik Engels, Duits en Frans kreeg op de middelbare school. Toen ik 28 was, ging ik aktief Fins leren en spreek het nu ook vloeiend.

Dit is wel een interessant topic, want ik heb thuis een tweejarige jongetje, dat een moeder heeft die hem alleen in het Fins aanspreekt en een vader die hem alleen in het Nederlands aanspreekt. Jantje moet dus minimaal tweetalig worden, dat Engels komt er dan vanzelf wel bij. Overigens praat Jantje nog niet echt. De meesten zeggen dat dat komt omdat hij zoveel talen thuis hoort. Hebben jullie dat nu ook gehad? Waren jullie langzamer in het praten in het algemeen?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:30

Mijn kinderen zijn eentalig opgevoed. Ik heb vier kinderen (zelfde ouders) en ik had vroegertjes en latertjes Haha! De een liep met een jaar de andere pas op anderhalfjarige leeftijd. Met praten precies zo, Rudy en Yootha babbelden er al vrolijk op los toen ze bijna 2 jaar waren en Jos en Tony zeiden toen nog maar heel weinig. Maar die hebben de schade later wel ingehaald. Haha! Tony was echt dik anderhalf toen hij ging lopen en mijn vriendinnen hun kinderen van gelijke leeftijd babbelden al en liepen al overal rond maar Tony deed het op zijn knieen Haha! Als ze mij erop attent maakten zei ik gewoon ach komt vanzelf, ik zie nooit een mens over de straat kruipen Haha! Ik heb me er echt nooit druk om gemaakt hoefde ook niet want dat deden de anderen wel Haha!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:48

Het zoontje van mijn broer zijn vriendin ( Verward ) is drietalig opgevoed. Ze komen uit Brazilië en leerden mijn broer kennen toen het jochie ongeveer 3 of 4 jaar was. Omdat mijn broer dus geen Portugees sprak werd er in het Engels gesproken. Nu zijn ze sinds twee jaar in Nederland en moest hij natuurlijk Nederlands leren praten. Dat gaat eigenlijk heel erg goed, alleen heeft zijn lerares nu geadviseerd dat zijn moeder thuis moet stoppen met het Portugees omdat het nu te verwarrend voor hem zou zijn. Ondertussen lig je in een deuk als je die drie hoort praten met elkaar: zoontje spreekt vloeiend Nederlands, moeder kan het wel lezen en verstaan maar praten is erg moeilijk, mijn broer heeft ook steeds meer Portugees geleerd, dus het is een mengelmoes van drie talen door elkaar; en ze begrijpen elkaar ook nog Haha! .

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:12

ik ook ik ben met 2 talen opgevoed
nederlands en schots
ik denk dat er best veel mensen zijn die meertalig zijn opgevoed
toen ik 4 was prak ik al engels

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 11:16

Von schreef:
alleen heeft zijn lerares nu geadviseerd dat zijn moeder thuis moet stoppen met het Portugees omdat het nu te verwarrend voor hem zou zijn. Ondertussen lig je in een deuk als je die drie hoort praten met elkaar: zoontje spreekt vloeiend Nederlands, moeder kan het wel lezen en verstaan maar praten is erg moeilijk, mijn broer heeft ook steeds meer Portugees geleerd, dus het is een mengelmoes van drie talen door elkaar; en ze begrijpen elkaar ook nog Haha! .


Lerares weet geloof ik niet waar ze het over heeft. Als een kind zo groot is gebracht dan is het niet verwarrend hoor. Ik heb er zelf ook nooit moeite mee gehad. ik begon toen ik 1 was met praten. toen toevallig in het bengaals (had een bengaalse aya = oppas) toen begon ik ook engels te praten. toen ik naar de preschool ging begon ik veel meer engels te praten en toen sprak ik bengaals en engels. Toen ik naar de kindergarten ging en geen oppas meer had werd het bengaals steeds minder en het engels overheersde. Dat beslis je zelf als kind. Je praat met mensen mee in de taal die een ander praat. toen ik in Nederland kwam en met paarden omging (tja er moesten echt paardeboeken aan te pas komen want ik weigerde nederlands te praten tot ik paardenboeken wou gaan lezen die waren alleen in nederlands verkrijgbaar) tegenwoordig praat ik vloeiend nederlands (als ik anderen moet geloven zelf vind ik het toch moeizaam gaan soms). Als ik mensen tegenkom die engelstalig zijn dan schakel ik gelijk over in het engels. Is voor mij ook heel makkelijk. praat ik veel vrijer in. terwijl ik met nederlands vaak het gevoel heb dat ik mezelf niet kan uiten- mijn woordenschat is daarvoor te klein en ik voel me er nog niet echt super happy mee. Behalve als ik met paardenmensen ben Lachen dan gaat het wel goed. (rara hoe zou dat komen Knipoog )

Wel is het zo bij mij als er vriendin uit het buitenland terug naar nederland komt en mij opzoekt of we een heel week samen optrekken en ik dan dus een heel dag/week engels praat dan vergeet ik mijn Nederlands. zo komt het ngal eens voor dat ik dus een heel week alleen engels praat en dan de volgende week geen nederlands kan herinneren. Moet dan veel moeite doen om er weer in te komen. Collega's lachen dan altijd want ze weten dan precies wat er is gebeurd. gelukkig mag ik dan ander werk doen. staat zo slecht als ik iemand kaas wil verkopen en niet eens weet wat ik wil zeggen Verward hehe.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-02 12:02

Jeetje zoveel meertaligen had ik niet verwacht, ik ken er geen één!

Citaat:
Mag ik vragen op welke school je zit, of als je van school af bent, gezeten hebt?


Uiteraard mag dat! Knipoog Ik studeer psychologie. Dit gaat allemaal goed, studie is vooral engels is, boeken en colleges zijn allemaal in het engels. Mijn 'talen' zijn dus: duits (ben officieel duits dus dat is mijn échte moederstaal) engels, zuid-afrikaans en noors. Ook wel Frans, maar dat is niet zo goed ge-automatiseerd als de rest van de talen. Oh ja en natuurlijk Nederlands. Als kind had ik nooit moeite met omschakelingen. Ik kon alles door elkaar heen spreken, kon ook snel praten terwijl ik werd blootgesteld aan allerlei talen. Het is pas de laatste paar maanden (misschien word ik wel te oud Haha! )
Maar joost, maak je geen zorgen, kinderen leren ontzettend snel een taal en voor hun is het juist niet verwarrend. Je krijgt pas problemen als je ouder bent. Je moet nu juist in twee talen tegen je kind praten, dan leert hij het alleen maar beter.
Misschien is het wel een fase, de laatste tijd ben ik vaak in het buitenland en moet ik dus eens in de 3 weken omschakelen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 12:18

ik ben tweetalig opgevoed Haha!
in eerste geval fries, en daarbij leerde ik nederlands praten, maar ik heb geloof ik als ik sommige mag geloven een lekker fries accent Haha!
maar ik spreek beiden vloeiend Haha! Haha!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 12:18

Ik heb het ook dat ik een paar dagen nodig heb om er weer in te komen voordat ik in een bepaalde taal denk. Helemaal als je er een tijd niet ben geweest.
Denk dat het bij jou daar ook mee te maken heeft. '
Ik ken iemand die in één zin overschakelde naar drie verschillende talen. Dat is pas lastig volgen...

Je suis Charlie.


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 12:44

Cassidy schreef:
Ik ken iemand die in één zin overschakelde naar drie verschillende talen. Dat is pas lastig volgen...


Met gemak, doe ik bijna dagelijks Haha!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 17:52

Mijn zus is getrouwd met een fransman en hun dochtertje van anderhalf wordt (hier in Nederland) tweetalig opgevoed.
Schattig als je dan voor het eerst "Vwaar!" hoort bij het afscheid nemen...
Dit zegt de kleine als ze bedoelt "Au revoir!"

Verder kan ze nog maar weinig woordjes, en brabbelt voornamelijk.
Maar zelfs dat brabbelen klinkt soms enorm frans! Lovers

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 20:03

thuis spreken we niet meertalig. mijn moeder heeft af en toen dat ze in het fries tegen ons aankletst. Maar ik spreek vanaf mijn 4e wel engels (vanaf de tv mee kletsen Haha!) dat heb wel voordelen gehad ik sta nu een 9, hoogste van alle klassen Schijnheilig

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 00:47

Ik ben niet serieus meertalig opgevoed, maar mijn moeder is duits en daar gingen we toen ik klein was regelmatig naar toe.
Rond mijn 13de ben ik er eigenlijk amper nog geweest, kan je goed merken; daar voor sprak ik vloeiend duits en het word toch wat minder. Zit er dan ook over na te denken om in Duitsland iets in de paarden te gaan doen voor de kennis, vaktermen en de taal weer vloeiend te gaan spreken.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 18:08

Ik ben zelf niet 2talig opgevoed, maar ik zit nu wel op het tweetalig vwo, dat is dat je bepaalde vakken helemaal in het engels krijgt. In het begin had ik er wel moeite mee, nu gaat het gemakkelijker.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 22:53

Hmm niet echt 2 talig opgevoed, van mijn ouders heb ik alleen Nederlands en Limburgs geleerd. Maar daarnaast ben ik al vroeg begonnen met computers en tv kijken, waarvan heel veel engels programma's, en zodoende heb ik mezelf min of meer 80 % van mijn Engelse kennis aangeleerd. En als je dan nagaat dat ik een 9,2 voor mijn mondeling Engels en een 8,5 gemiddeld voor Engels sta, denk ik wel dat je mag spreken dat ik eigenlijk wel 2 talig ben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:01

Ik had gisteren een gesprek met mijn oudste zus over talen. Ze zit voor haar werk veel in het buitenland, en probeert dan die taal dus ook te beheersen. Ze begon echter te merken dat he steeds lastiger wordt, en het schijnt dat het bij een stuk of 7 a 8 talen echt "op" is. Ze spreekt nu Nederlands, Engels, Frans, Arabisch, Duits en Spaans, een beetje Italiaans en is nu bezig om Turks te leren. Ze vroeg zich dus af wanneer dat ophoudt. Op een gegeven moment gaan de talen die je nooit gebruikt een beetje naar de achtergrond, en het schijnt dus zo te zijn dat je op een gegeven moment alleen nog een nieuwe taal kunt leren in plaats van een andere. Waar die grens ligt verschilt per persoon een beetje

Zelf spreek ik Nederlands, Duits, Engels, en een klein beetje Fins. Ik moet binnenkort Zweeds gaan leren. Vroeger sprak ik ook redelijk Frans, maar dat heb ik al 4 jaar niet meer gebruikt. Ik kan nog wel een simpele roman lezen in het Frans, maar geen gesprek voeren. Mijn engels is ook redelijk "down the drain" sinds ik alleen nog maar engels met scandinaven spreek (ik spreek "swenglish" Haha!) maar als ik dan weer onder "echte" Britten ben trekt dat vrij snel weer bij. Je spiegelt je toch aan de mensen met wie je spreekt.

Ook weer aardig: mijn zus en ik spreken zoveel mogelijk Brits engels, mijn broer heeft in de VS gewoond en spreekt Amerikaans engels wat duidelijk anders is. Hij had na 3 jaar ook moeite met zijn Nederlands, terwijl dat dus gewoon zijn moederstaal is.

Is het nou makkelijker om er nieuwe talen bij te leren als je van jongs af aan meertalig bent opgevoed??

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 13:18

Tweetalig opgevoed: niet echt. Wel vanaf mijn 5e engels en duits op school gehad. Ik heb ook een duitse achtergrond (vrij veel familie), canadese neefjes, franse neefjes, de hele mikmak.
Duits kan ik nog steeds redelijk goed (niet gekozen als vak op school omdat ik het niet leuk vond), mijn uitspraak is geweldig (niet van echt te onderscheiden), en ook grammaticaal kom ik redelijk goed uit de bus (ik verbeter mensen constant, irritante eigenschap). Ik wil het eigenlijk weer vergeten, maar dat lukt niet echt.
Engels spreek ik vloeiend (8 op mijn eindlijst met een eervolle vermelding van mijn leraar Engels). Wel met een amerikaans accent, goeie grammatica etc.

Er werd tegen mij gezegd dat meertaligheid later problemen op zou leveren, maar je krijgt wel een veel beter taalgevoel. Ik heb wel moeite met bepaalde grammaticale dingen (naamvallen in het duits, d/t in het Nederlands, en engels niets volgens mij), van die feitelijke dingetjes, die krijg ik niet in mijn kop. Het gevoel voor wat het moet zijn compenseert het meestal, da's dus wel handig! Lachen Ook kan ik me heel goed uitdrukken (enige probleem is dat ik bang ben mensen voor het hoofd te stoten, maar da's wat anders). Dat Engels is wel verrekte handig moet ik zeggen, staat vooral imposant dat ik het beter kan dan mijn ouders (die spreken al bovengemiddeld engels). Enige irritante eraan is dat ik alles wil verbeteren... en dat ik me dus groen en geel erger aan het steenkolen engels wat de meeste mensen produceren. Scheve mond

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:36

Ik ben ook 2talig opgevoed, nederlands en fries Clown

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:35

limburgs en nederlands Clown

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 17:40

Boogiegirl schreef:
limburgs en nederlands Clown


Limburgs is geen taal, dus dat gaat niet op... Fries daarentegen wel, hoewel ik het onzin vind om het ene dialect wel een taal te noemen en het andere niet Verward


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 30 bezoekers